להפצה- תקנות הבחירות לכנסת (תשלום שכר לעובד סיעוד שאינו אזרח ישראלי המועסק על ידי יחיד), התשף-2019.docx תזכיר תקנות הבחירות לכנסת (תשלום שכר לעובד סיעוד שאינו אזרח ישראלי המועסק על ידי יחיד), התש"ף-2019

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות הבחירות לכנסת (תשלום שכר לעובד סיעוד שאינו אזרח ישראלי המועסק על ידי יחיד), התש"ף-2019

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

חוק-יסוד: הכנסת קובע כי יום הבחירות יהיה יום שבתון, אך השירותים הציבוריים יפעלו כסדרם. סעיף 136 לחוק הבחירות לכנסת [נוסח משולב], התשכ"ט-1969 קובע כי עובד המועסק אצל מעסיק לפחות 14 ימים יהיה זכאי לשכר שהיה משתכר אילולא שבת. חוק הבחירות לכנסת העשרים ושלוש (הוראות מיוחדות), התש"ף-2019 תיקן את סעיף 136 לעיל כך שעל שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים לקבוע הוראות בדבר שיעור השכר המשולם לפי אותו סעיף לעובד שאינו אזרח ישראלי המועסק על ידי יחיד בענף הסיעוד, וזאת בשים לב לנטל המוטל על המעסיק הסיעודי (קשיש או נכה) אשר צריך לשאת בתשלום שכר בעד יום בחירות, בפעם השלישית או הרביעית ברציפות (בין כתשלום גמול נוסף על שכר עבודה רגיל ובין כתשלום בעד היעדרות).

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד....:

טיוטת תקנות הבחירות לכנסת (תשלום שכר לעובד בסיעוד שאינו אזרח ישראלי המועסק על ידי יחיד)(הוראות לעניין הבחירות לכנסת העשרים ושלוש), התש"ף-2020

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 136 לחוק הבחירות לכנסת [נוסח משולב], התשכ"ט-1969[1] (להלן – החוק), ובאישור וועדת הכספים, אני מתקין תקנות אלה:

הגדרות

1.  

בתקנות אלה:

 

 

"חוזה עבודה" - כמשמעותו בסעיף 1ג לחוק עובדים זרים, התשנ"א-1991[2];

 

 

"חוק עבודת נשים" – חוק עבודת נשים, התשי"ד-1954[3].

 

 

"עובד בסיעוד" - לעובד שאינו אזרח ישראלי המועסק על ידי יחיד בענף הסיעוד;

 

 

"שכר מינימום, ליום" – כהגדרתו בחוק שכר מינימום, התשמ"ז-1987[4].

שכרו של עובד בסיעוד בעד  עבודה ביום הבחירות

2.  

 (א)  עובד בסיעוד המועסק ביום הבחירות, לא ישולם לו שכר לפי סעיף 136 לחוק.

 

 

(ב) אין בהוראת תקנה זו כדי לגרוע מזכותו של עובד לשכרו הרגיל ביום הבחירות שלא יפחת משכר המינימום, ליום.

שכרו של עובד בסיעוד בעד היעדרות ביום הבחירות

3.  

(א)  עובד בסיעוד אשר נעדר מעבודתו ביום הבחירות על אף שנדרש לעבוד באותו היום, לא ישולם לו שכר בעד היעדרות ביום הבחירות, ובלבד שההיעדרות אינה בשל אחת מאלה:

 

 

 

(1) מחלה;

 

 

 

(2) חופשה;

(3) חג;

 

 

 

(4) מנוחת פיצוי חלף מנוחה שבועית;

 

 

 

(5) היעדרות מותרת לפי סעיפים 6 ו- 7 לחוק עבודת נשים.

 

 

(ב) נעדר העובד בשל אחת מהנסיבות המפורטות בפסקאות (1) עד (5),  ישולם לו השכר שנקבע בעד אותה היעדרות לפי חוקי עבודה, חוזה עבודה, הסכם קיבוצי, צו הרחבה או הסדר קיבוצי אחר או לפי ההוראות המחייבות קופת גמל.

שמירת זכויות

4.  

תקנות אלה אינן באות לגרוע מזכות של עובד בסיעוד שנקבעה בהסכם קיבוצי, צו הרחבה או חוזה עבודה.

תחולה

5. 4.

תקנות אלה יחולו לעניין הבחירות לכנסת העשרים ושלוש.  

 

 

___ ב________ התש"ף(___ ב________ 2020)

 (חמ 5927-3)

 

__________________

(        )

 

דברי הסבר

כללי          סעיף 10 לחוק-יסוד: הכנסת קובע את העיקרון כי יום הבחירות הוא יום שבתון. סעיף 136 לחוק הבחירות לכנסת [נוסח משולב], התשכ"ט-1969 קובע את העיקרון כי עובד זכאי לשכר בעד יום הבחירות וזאת בהתאם לשכרו אילולא שבת. במהלך הדיונים סביב חוק התפזרות הכנסת העשרים ושתיים והקדמת הבחירות, התש"ף-2019 וחוק הבחירות לכנסת העשרים ושלוש (הוראות מיוחדות), התש"ף-2020. הועלו טענות בקשר לנטל המוטל על מעסיקים סיעודיים אשר חייבים לשאת בתשלום שכר בעד יום בחירות נוסף שהוא גם יום חופש, בפעם השלישית או הרביעית ברציפות. כמו כן עלה במהלך הדיונים הנטל הכבד במיוחד המוטל על המעסיק הסיעודי המעסיק עובד זר – זאת בשים לב כי אף אם העובד מועסק, נהוג לשלם בעד עבודה ביום הבחירות שיעור של 200% מהשכר שמשתכר העובד ביום עבודה רגיל.

 

לאור האמור, הוקנתה סמכות לשר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים לקבוע הוראות בדבר שיעור השכר המשולם לפי אותו סעיף לעובד שאינו אזרח ישראלי המועסק על ידי יחיד בענף הסיעוד (להלן – עובד בסיעוד). בהתאם למטרת התיקון כאמור לעיל מוצע לקבוע את גובה השכר אשר ישולם לעובד כאמור, במידה שעבד ביום הבחירות, ובמידה שלא עבד באותו יום. 

 

תקנה 2     מוצע לקבוע כי על המעסיק הסיעודי לשלם בעד העסקת העובד בסיעוד ביום הבחירות שכר רגיל. נציין כי נכון לעת זו לא נקבע בחקיקה מה גובה השכר שמגיע לעובדים המועסקים ביום הבחירות. כאמור בפרסומים של משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, קיים נוהג שהוכר בפסיקות של בתי דין האזוריים לעבודה ולפיו, מעסיקים עשויים לחוב בתשלום שכר בגובה 200 אחוזים לעובדים המועסקים ביום הבחירות וזאת בשים לב ליום השבתון שזכאי לקבל והעבודה בפועל .  יחד עם זאת פסיקות אלה לא נבחנו ביחס לעובדים שאינם בעלי זכות הצבעה. כמו כן בפסק הדין בבג"צ 8940/14 א.פ.ט. אדוונסד פאואר טכנולוגי בע"מ נגד הכנסת,  אף נפסק כי נושא השכר למי שאינו בעל זכות הצבעה צריך להיות מוכרע בחקיקה של הכנסת.

 

לפיכך, מוצע לקבוע כי לעובד בסיעוד אשר הועסק ביום הבחירות לא ישולם שכר לפי סעיף 136 לחוק, ואילו מובהר כי הוא זכאי לשכרו הרגיל. 

 

 

תקנה 3     מוצע לקבוע כי עובד בסיעוד שנעדר מעבודתו בלא סיבה מוצדקת הקבועה לפי דיני העבודה קיבוצי על אף שנדרש לעבוד ביום השבתון, לא יהיה זכאי לשכר בעד אותו יום. עובד שנעדר בשל מחלה, חופשה, הריון, תקופת לידה והורות, מנוחת פיצוי במקום מנוחה שבועית, יהיה זכאי לגמול הקבוע על פי דיני העבודה בעד אותה היעדרות.  נראה כי בשים לב למהות העבודה יש מקום להשוות את העבודה של העובד בסיעוד לעבודות של שירותים ציבוריים אשר נקבעו בעבר כי הם שירותים ציבוריים כגון שירותי בריאות או מקומות שבהם מטפלים בזקנים (מכוח היותם שירותים הפועלים בימי שבת).

 

תקנה 4     מובהר כי האמור בתקנות אלה לא גורע מהוראות המטיבות עם העובד שנקבעו בחוזה עבודה, הסכם קיבוצי או צו הרחבה.

 

תקנה 5     מובהר כי התקנות האמורות יחולו לעניין הכנסת ה-23.

 

 

 



[1] ס"ח התשכ"ט, עמ' 103;התש"ף, עמ' 6.

[2] ס"ח התשנ"א, עמ' 112

[3] ס"ח התשי"ד, עמ' 154

[4] ס"ח התשמ"ז, עמ' 68