תקנות ביטוח בריאות ממלכתי (רישום בקופת חולים, זכויות וחובות של מקבלי היתר שהייה לפי חוק האזרחות והכניסה לישראל (הוראת שעה), התשס"ג-2003) (תיקון), תש"ף-2019
בהתאם להמלצות וועדת חורב, הותקנו תקנות המזכות ומחייבות בעלי היתרי שהייה בישראל שאינם 'תושבים' (להלן- "אחמ"שים"- איחוד משפחות), להירשם בקופת חולים בה רשום קרוב משפחתם, ולשלם דמי ביטוח בריאות מיוחדים. התקנות, בנוסחן העדכני- חלות על מי שנרשם בקופת החולים מיום 1.8.16 ועד ליום 31.7.19. בהתאם לחוות דעת שהתקבלה ממחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים, אין התקנות מוארכות באופן אוטומטי בשל הבחירות ועל כן יש להמליץ לשר הבריאות לתקן את התקנות ולהאריך את חלון הזמן לרישום לתקופה של כשנה נוספת, כדי שיהיה לשר החדש זמן לשקול בדבר, ובה בעת זכות האחמ"שים לא תפגע. כך, ישמר האיזון בין חיוניות ההסדר לבין הריסון המתחייב בממשלת מעבר בתקופת בחירות. בנוסף להארכת תוקף התקנות, הוספה תקנת הוראת מעבר הבאה לקבוע כי כל מי שנרשם לאחר המועד הנקוב בתקנות טרם התיקון ועד למועד תיקון מועד התחולה החדש, יראו אותו כאילו נרשם במועד.
טיוטת תקנות מטעם משרד הבריאות והאוצר:
התשס"ג-2003), (תיקון), תש"ף-2019
|
|
|
בתוקף סמכות שר הבריאות לפי סעיף 56(א)(1)(ד) לחוק ביטוח בריאות ממלכתי התשנ"ד-1994 (להלן – החוק), בתוקף סמכות שר הבריאות ושר האוצר לפי סעיף 57 לחוק, ובאישור שר הרווחה והשירותים החברתיים ושר האוצר, אני מתקין תקנות אלה: |
|
|
תיקון מועד התחולה |
1. ( |
בתקנה 8 לתקנות ביטוח בריאות ממלכתי (רישום בקופת חולים, זכויות וחובות של מקבלי היתר שהייה לפי חוק האזרחות והכניסה לישראל (הוראת שעה), התשס"ג-2003), תשע"ו-2016[1] - |
|
|
|
|
(א) |
האמור בתקנה יסומן (א) ובמקום המילים: "כ"ח בתמוז התשע"ט (31 ביולי 2019)", יבוא - "י' באב התש"ף (31 ביולי 2020)". |
|
|
|
(ב) |
לאחר האמור בתקנה יבוא - |
|
|
|
|
"(ב) בעל היתר רשום שנרשם בקופה בתקופה שבין כ"ט בתמוז התשע"ט (1 באוגוסט 2019) ועד לתיקון מועד התחולה כפי שנקבע בתקנה 1(א) לתקנות ביטוח בריאות ממלכתי (רישום בקופת חולים, זכויות וחובות של מקבלי היתר שהייה לפי חוק האזרחות והכניסה לישראל (הוראת שעה), התשס"ג-2003), (תיקון), תש"ף-2019, יראו אותו כאילו נרשם במועד ויחולו עליו תקנות אלה." |
|
|
|
|
|
___ ב________ התש"ף (___ ב________ 2019)
(חמ 4563-3)
__________________ __________________
בנימין נתניהו משה כחלון
שר הבריאות, שר הרווחה והשירותים החברתיים שר האוצר
דברי הסבר
חקיקת הבריאות והביטוח הלאומי בישראל קובעת זכויות שונות למי שמוגדר כ-'תושב' לפי סעיף 2א לחוק הביטוח הלאומי, תשנ"ה-1995. בנוסף, סעיף 56 לחוק חוק ביטוח בריאות ממלכתי, תשנ"ד-1994, קובע כי שר הבריאות רשאי לקבוע הסדרים לביטוח בריאות גם למי שנמצא בישראל ואינו מבוטח (אינו תושב), בהיקף ובתנאים שיקבע.
בהתאם להמלצות וועדה בין-משרדית שהוקמה לבחינת השאלה כיצד לעשות שימוש בסמכות זו כדי לקבוע הסדר לעניין מי שאינו "תושב" או "מבוטח" (להלן- "וועדת חורב"), הותקנו תקנות המזכות ומחייבות בעלי היתרי שהייה בישראל[2] שאינם 'תושבים' (להלן- "אחמ"שים"- איחוד משפחות), להירשם בקופת חולים בה רשום קרוב משפחתם, ולשלם דמי ביטוח בריאות מיוחדים. הרישום בקופה והתשלום של דמי הביטוח מזכה אותם לקבל שירותים בהיקף דומה לסל הבריאות של תושב ישראל (לא כולל בחו"ל), כל עוד ההיתר בתוקף. התקנות הותקנו עוד בשנת 2013, אולם בעקבות עתירות לבג"ץ, תוקפן הוקפא בהוראת בית המשפט. נוכח העיכוב בכניסת התקנות לתוקף ועבודת מטה מקיפה שנעשתה בשיתוף קופות החולים וגורמים נוספים הוכן נוסח מעודכן של התקנות שהחליף את הנוסח הקודם, הכולל קבוצה נוספת של זכאי הועדה ההומניטרית לפי סעיף 3(א)(ג) לחוק האזרחות לישראל (הוראת שעה), התשס"ג-2003. התקנות קבעו שההטבה הגלומה בהן תחול על מי שירשם בחלון הזמן שהוגדר, ובנוסחן העדכני התקנות חלות על מי שנרשם בקופת החולים מיום 1.8.16 ועד ליום 31.7.19.
בעקבות עתירות נוספות לבג"ץ בנוגע לתקנות החדשות (7470/16 ו- 4391/17), מינה מנכ"ל משרד הבריאות ביום 13.12.17 צוות בין-משרדי לדון בהצעות לתיקון התקנות בעקבות הניסיון מיישומן (להלן: "הצוות"). עוד לפני הבחירות לכנסת ה-21, עדכנה המדינה את בית המשפט על תהליך עבודת הצוות וגיבוש המלצותיו, וציינה שיש להמתין להחלטת שרי הבריאות והאוצר בממשלה שתקום. בימ"ש קבע דיון בעתירה לתאריך 25.11.19 מתוך הנחה שעד אז תהיה ממשלה. בהתאם לחוות דעת שהתקבלה ממחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים, אין התקנות מוארכות באופן אוטומטי בשל הבחירות ועל כן יש להמליץ לשר הבריאות לתקן את התקנות ולהאריך את חלון הזמן לרישום בכשנה נוספת, כדי שיהיה לשר החדש זמן לשקול בדבר, ובה בעת זכות האחמ"שים לא תפגע. כך, ישמר האיזון בין חיוניות ההסדר לבין הריסון המתחייב בממשלת מעבר בתקופת בחירות. בנוסף להארכת תוקף התקנות, הוספה תקנת הוראת מעבר הבאה לקבוע כי כל מי שנרשם לאחר המועד הנקוב בתקנות טרם התיקון ועד למועד תיקון מועד התחולה החדש, יראו אותו כאילו נרשם במועד.
בהתאם להנחיית הממונה על טיוב הרגולציה במשרד הבריאות, אין צורך בהליך RIA, שכן אין בתיקון התקנות משום השפעה רגולטורית.
*********************