טיוטת תקנות משק הגז הטבעי.docx תזכיר תקנות משק הגז הטבעי (חובת מסירת מידע של מוכר ומשווק גז טבעי), התש"פ - 2019

טיוטת תקנות משק הגז הטבעי (חובת מסירת מידע של מוכר ומשווק גז טבעי), התש"פ - 2019

 

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות משק הגז הטבעי (חובת מסירת מידע של מוכר ומשווק גז טבעי), התש"פ - 2019.

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן [למילוי רק בעת הפצה להערות הציבור]

התקנות נועדו להסדיר מסירת מידע הדרוש לרשות הגז הטבעי על ידי העוסקים במכר או בשיווק של גז טבעי.

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד האנרגיה:

טיוטת תקנות משק הגז הטבעי (חובת מסירת מידע של מוכר ומשווק גז טבעי), התש"פ-2019

      בתוקף סמכותי לפי סעיפים  68 ו-105 לחוק משק הגז הטבעי, התשס"ב-2002[1] (להלן – החוק), אני מתקין תקנות אלה:

 

 

הגדרות

1.  

בתקנות אלה -

 

 

"הכרזה" – הכרזת השר לפי סעיף 91(א) לחוק על שעת חירום במשק הגז הטבעי;

 

 

"מוכר גז טבעי" "מוכר"– מי שעוסק במכר של גז טבעי;

 

 

"משווק גז טבעי" "משווק" – מי שעוסק בשיווק של גז טבעי;

 

 

"צרכן" – מי שרוכש גז לצריכתו העצמית;

 

 

"שעת חירום" – ממועד חתימת ההכרזה ועד לסיום בפועל של שעת החירום כהגדרתה בתקנות שעת חירום;

 

 

"השר" – שר האנרגיה;

 

 

"תקנות שעת חירום" - תקנות משק הגז הטבעי (ניהול משק גז טבעי בעת שעת חירום), התשע"ז – 2017[2];

דיווח תקופתי

2. כ

(א)  מוכר או משווק יגישו למנהל רשות הגז הטבעי דיווח חצי שנתי, עד היום החמישי בחודש מאי ובחודש נובמבר של כל שנה, ובו פרטים אודות כמויות הגז הטבעי שנמכרו או שווקו בכל חודש, המחירים עליהם סוכם בכל הסכם אספקת גז טבעי, וסך הכנסותיו של המוכר או המשווק ממכירות גז טבעי לצרכנים במשק הישראלי בחצי השנה שחלפה.

 

 

(ב) מוכר או משווק יצרפו לדיווח בחודש נובמבר בכל שנה פירוט כל ההסכמים שנחתמו עם מוכר או משווק אחר.

 

 

(ג)  ככל שיידרשו לכך על ידי מנהל רשות הגז הטבעי, ימסרו מוכר או משווק העתק של ההסכמים שנחתמו עם צרכנים או עם מוכר או משווק גז אחר; ככל שיבוצע שינוי בהסכם שנמסר לפי דרישת המנהל, ימסרו המוכר או המשווק העתק של ההסכם בנוסחו החדש לאחר חתימתו על ידי שני הצדדים ויציינו מהם השינויים שבוצעו;

 

 

(ד) המנהל רשאי לפטור מוכר או משווק, בין ככלל, בין לפי סוגים ובין באופן פרטני, ממסירת דיווח או חלקו, באופן קבוע או באופן זמני.

מסירת מידע לקראת ובעת שעת חירום

3.  

(א)  המנהל רשאי בכל זמן, לדרוש ממוכר או משווק, בין ככלל, בין לפי סוגים ובין באופן פרטני, למסור מידע שברשותו הדרוש לרשות הגז הטבעי להיערכות לקראת ניהול משק הגז הטבעי בעיתות שעת חירום;

 

 

(ב) נחתמה הכרזה על שעת חירום במשק הגז הטבעי, רשאי המנהל לדרוש ממוכר או משווק, בין כלל, בין לפי סוגים ובין באופן פרטני, כל מידע נוסף הדרוש לרשות הגז הטבעי לצורך ניהול המשק בשעת החירום;

 

 

(ג)  המנהל יקצוב את המועד בו יש למסור את המידע שנדרש לפי סעיף זה, ולעניין מידע שנדרש לפי סעיף קטן (ב), רשאי המנהל לדרוש מסירת מידע לאלתר או בתוך פרק זמן קצר, לפי צרכי רשות הגז הטבעי ובהתאם לנסיבות שעת החירום.

מתכונת דיווחים

4.  

(א)  דיווחים לפי תקנות אלה יוגשו במתכונת שיפרסם מנהל רשות הגז הטבעי באתר האינטרנט של הרשות; לא פורסמה מתכונת למסירת מידע שנדרש לפי תקנה 3, רשאי מנהל רשות הגז הטבעי לפרט את מתכונת הדיווח ביחד עם דרישת מסירת המידע.

 

 

(ב) דיווחים לפי תקנות אלה יוגשו בצירוף נספח הכולל הסברים וביאורים לגבי הנתונים שדווחו.

שמירת דינים

5.  

אין בתקנות אלה כדי לגרוע מחובות דיווח שבהוראות כל דין.

תחילה

6.  

תחילתן של תקנות אלה בתוך שלושים ימים מיום פרסומן.

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

(חמ _____-3)

 

__________________[חתימה]

[שם מלא של המתקין]

[התפקיד שמכוחו מתקין]

 

 

 

דברי הסבר

מטרת תקנות אלו להורות לעוסקים במכר או בשיווק הגז הטבעי בישראל, למסור למנהל רשות הגז הטבעי נתונים הדרושים לרשות הגז הטבעי לצורך פעילותה.

תקנה 1 – הגדרת שעת חירום בתקנות אלה כוללת את כל התקופה שממועד ההכרזה על שעת חירום בהתאם לסעיף 91(א) לחוק, עד לסיום בפועל של שעת החירום בהתאם תקנות משק הגז הטבעי (ניהול משק גז טבעי בעת שעת חירום), התשע"ז-2017 (להלן – תקנות שעת חירום).

תקנה 2 – כל העוסקים במכר או בשיווק של גז טבעי יגישו דיווח חצי שנתי, ובו יכללו פרטים בדבר כמויות הגז הטבעי שמוכרים או משווקים לצרכניהם, המחירים בהם מוכרים או משווקים את הגז הטבעי, הכנסותיהם ממכירת או שיווק גז טבעי, וכן פרטי הסכמים עליהם הם חתומים עם צרכניהם.

פעם בשנה ימסור המוכר או המשווק גז טבעי דיווח בדבר הסכמים עליהם הוא חתום עם מוכר או משווק אחר, לרבות הסכמי גיבוי. אם יידרשו לכך על ידי המנהל, יעבירו המוכרים או המשווקים העתקי ההסכמים עם הצרכנים או עם המוכר או המשווק האחר.

נתונים אלה ישמשו לחישוב משתנים שונים המשמשים את רשות הגז הטבעי, לרבות לחישוב "ממוצע המחירים במשק" כהגדרתו בתקנות שעת חירום, כאשר "ממוצע המחירים במשק" יפורסם באתר האינטרנט של רשות הגז הטבעי בהתאם לתקנה 6(ב) לתקנות שעת חירום.

ככל שיימצא המנהל כי בשלב כלשהו אין צורך במידע כלשהו ממוכר או משווק מסוים, או סוג של מוכרים או משווקים, לדוגמה, משום שהמידע מתקבל מכח חובת דיווח אחרת, מנהל רשות הגז הטבעי רשאי לפטור מוכר או משווק ככלל או לפי סוגים או באופן פרטני, ממסירת דיווח תקופתי במלואו או בחלקו, באופן קבוע או באופן זמני.

תקנה 3 – עשויים להיות נתונים נוספים שיהיו דרושים לרשות הגז הטבעי בין בהיערכות לניהול המשק בשעת חירום ובין בשעת החירום עצמה, ועל כן מוצע להסמיך את המנהל לדרוש פרטים ככל שאלה יהיו דרושים לו. כמו כן מוצע לקבוע כי מסירת המידע ממועד ההכרזה על שעת חירום ועד סיומה תבוצע בפרק זמן קצר מאוד, אותו ייקבע המנהל בהתאם לנסיבות העניין ולפי צרכי הרשות.

תקנה 4 –כדי ליצור אחידות בדיווחים התקופתיים מוצע כי תבנית הכוללת את הגיליונות, השורות והטורים עם הנתונים שיש לדווחם, תפורסם באתר האינטרנט של הרשות.

תקנה 5 –מוצע להבהיר כי לא יהיה בדיווחים מכוח תקנות אלה כדי להפחית או לגרוע מחובות דיווח אחרות שתהיינה מוטלות על העוסקים במכר או בשיווק של גז טבעי מכוח מקור סמכות אחר.

תקנה 6 – מוצע כי חובת הדיווח תחל בתוך שלושים ימים מיום פרסום התקנות כדי לתת למוכרים ולמשווקים של גז טבעי שהות לעריכת הדיווחים הראשונים שיוגשו על פי התקנות.

 


 

דוח סיכום הערכת השפעות הרגולציה (RIA)

 

1. הגדרת תכלית והצורך בהתערבות

1.1  רקע

הפעלת משק הגז הטבעי בשעת חירום דורשת מרשות הגז הטבעי ומהשחקנים המרכזיים במשק להיערך להקצאת הגז בהתאם למנגנון שקבוע בתקנות משק הגז הטבעי (ניהול משק הגז בעת שעת חירום), התשע"ז-2017, וזאת על בסיס נתוני צריכה, מחירים והסכמים.

 

חלק מהנתונים מתקבלים כיום מספקי ומשווקי גז טבעי בדיווח חצי שנתי מכוח צו הפיקוח על מחיר מצרכים ושירותים (החלת החוק על גז טבעי וקביעת רמת פיקוח), תשע"ג-2013 וכן בדיווח חודשי מצומצם של חלק מספקי הגז הטבעי על פי מתווה הגז. מתווה הגז מוגבל בזמן ואינו חל על כלל מאגרי הגז. כמו כן, ייתכן ולאור כניסת המאגרים החדשים לא יהיה צורך עוד בצו הפיקוח על המחירים.

במצב זה, אם ישנו אירוע פתאומי, ובלתי צפוי, הפוגע באספקת הגז הטבעי למשק הישראלי, ייתכן ולא יהיו בידי הרשות הנתונים הדרושים לצורך הקצאת הגז למשק.

מתוך הבנה של נסיבות אלה, הטילה הממשלה בהחלטה מס' 2592 "עידוד מאגרים קטנים ובינוניים והכרזה על שעת חירום במשק הגז הטבעי", על שר האנרגיה להתקין תקנות לפי סעיף 68 לצורך קבלת מידע על הסכמים לאספקת גז טבעי, לרבות הסכמי גיבוי.

נסיבות אלו לא השתנו, וישנו צורך הכרחי בהתקנת תקנות שיקבעו את חובות מסירת המידע למי שאינו כפוף לחובות מסירת מידע על פי רישיון, וזאת בטרם תחל אספקת גז טבעי משדה לוויתן.

 

התקנות האמורות יחייבו את ספקי הגז הטבעי והמשווקים להגיש למנהל רשות הגז הטבעי דיווח חצי שנתי על כמויות הגז הטבעי שנמכרו או שווקו, ועל הכנסותיהם ממכירות או משיווק הגז. כמו כן, ספקי הגז הטבעי והמשווקים ידווחו פעם בשנה פרטים על הסכמים עליהם הם חתומים עם ספקים או משווקים אחרים. במידת הצורך ואם יידרשו לכך על ידי מנהל רשות הגז הטבעי, ימציאו הספקים ומשווקים גם העתקי ההסכמים עליהם הם חתומים. המנהל יהיה רשאי לפטור את המוכרים והמשווקים ממסירת דיווחים, כולם או חלקם, ובאופן קבוע או באופן זמני, וזאת לפי צרכי הרשות באותה עת.

התקנות מוסיפות וקובעות שבשעת חירום במשק הגז הטבעי, יהיה רשאי המנהל לדרוש מסמכים ופרטים נוספים לצורך ניהול המשק בשעת חירום.

הדיווח המבוקש כולל ברובו פרטים המצויים גם כך בחובות דיווח ממקורות אחרים, ועל כן לא מדובר בהוספת רגולציה על זו הקיימת היום. עם זאת התקנות מאריכות את התקופה בה יש להגיש דיווחים לתקופה שאינה מוגבלת. בנוסף התקנות יחולו גם על בעלי חזקות כריש ותנין ברגע שמאגרים אלו יתחילו לספק גז טבעי לצרכנים. 

 

1.2  זיהוי הבעיה וסיבותיה

 

כאמור לעיל, לצורך הפעלת תקנות שעת החירום על רשות הגז הטבעי לקבל נתונים ממוכרים וממשווקים של גז טבעי. אלה אינם כפופים לחובות דיווח מכוח רישיונות, ועל כן יש צורך לקבוע חובת דיווח בתקנות. כיום ניתן לקבל את הנתונים הדרושים בדרכים חלופיות, אולם לא מדובר בפתרון לאורך זמן, ועל כן יש צורך בהתקנת תקנות אלו. כמו כן כאמור אנו מחויבים בהתקנת תקנות אלו מתוקף החלטת ממשלה 2592.

 

 

1.3  תכליות ויעדים

הרגולטור מבקש לשמר את חובות הדיווח המוטלות על המוכרים והמשווקים של גז טבעי שבאמצעותן ניתן יהיה לקבל את המידע הדרוש לניהול משק הגז הטבעי בכלל, ובפרט בשעת חירום, בהתאם לתקנות שעת החירום.

במסגרת הפעלת תקנות אלה, יתקבלו בין היתר גם נתונים שיאפשרו את גזירת מרכיב "ממוצע המחירים במשק" כפי שמוגדר בתקנות שעת החירום. ממוצע המחירים במשק, כפי שיחושב מהנתונים שיתקבלו יפורסם באתר האינטרנט של רשות הגז הטבעי לציבור הרחב, וזאת לצורך שימוש בו בעת שעת חירום בהתאם לתקנות שעת החירום.

 

2. חלופות

 

מרכיב רגולציה

חלופה 0 – המצב הקיים

חלופה 1

אסטרטגיית התערבות – (הכלי הרגולטורי הנבחר להתערבות: רישיון/פיקוח בדיעבד/חובת גילוי)

דיווח מתוקף מתווה הגז ומתוקף צו הפיקוח על המחירים, וזאת עד שאלו יסתיימו/יבוטלו.

תקנות חובת מסירת המידע מתוקף סעיף 68 לחוק משק הגז הטבעי.

דרישות הרגולציה (סט החובות הנדרש מהמפוקח)

1. דיווח חודשי על הכמויות נמכרות של הגז הטבעי, מחירים והסכמים.

2. דיווח חצי שנתי הכולל מגוון פרטים כמפורט בהנחיות המפקחת על המחירים.

1. דיווח חצי שנתי על הכמויות הנמכרות של הגז טבעי מחירים והכנסות מגז טבעי.

2. דיווח שנתי על הסכמים מול ספקים ומשווקים אחרים, ומסירת הסכמים לפי דרישת מנהל הרשות.

3. בשעת חירום במשק הגז הטבעי, יהיה רשאי המנהל לדרוש מסמכים ופרטים נוספים לצורך ניהול המשק בשעת חירום.

בקרה- איסוף מידע מראש או בדיעבד, היקף המידע ודרך קבלתו.

ווידוא שהמידע מתקבל במועדים.

ווידוא שהמידע מתקבל במועדים.

פיקוח ואכיפה- רמת הסמכות של הרגולטור

הסמכות היא מתוקף החלטת הממשלה על המתווה (שהחילה גם את חוק הפיקוח על מחירי מצרכים ושירותים על משק הגז הטבעי).

הסמכות היא מתוקף סעיף 68 לחוק משק הגז הטבעי.

משאבים והתארגנות- מה דרוש ליישום החלופה(תקציבים/ כ"א)

איסוף ושליחת הנתונים למשרד

 איסוף ושליחת הנתונים למשרד

 

 

עומסים (נטל רגולטורי)

התקנות לא יוסיפו נטל רגולטורי על הקיים. הגופים העוסקים במכר ושיווק גז טבעי יידרשו להמשיך להשקיע את העלויות הכרוכות בעריכת הדיווחים ושליחתם, כפי שהן משקיעות היום.

 

תועלות לחלופה מס' 1

הנתונים שיתקבלו יאפשרו לרשות הגז הטבעי לעמוד בדרישות בהתאם לתקנות שעת החירום ולפרסם את "ממוצע המחירים במשק" שיקבע את מחיר הגז בשעת חירום ככל והספק שבכשל והספק שאינו בכשל לא יגיעו להסכמות על מחיר הגז העודף של ספק הגז שאינו בכשל למכור לספק הגז שבכשל.

 

עלויות כספיות ישירות המוטלות על עסקים או אזרחים

המשך הקצאת המשאבים הדרושה לאיסוף ושליחת נתונים לרשות הגז הטבעי.

 

3. סיכום

היערכות לשעת חירום מצריכה מידע שיהיה מצוי אצל רשות הגז הטבעי. כדי להתמודד עם הצורך של הרשות להשתמש במידע המצוי אצל ספקי ומשווקי הגז הטבעי בכל עת שתידרש לכך, יש לקבע חובות דיווח מסוימות הקיימות היום מכח מתווה הגז וצו הפיקוח על מחירי שירותים ומצרכים, וזאת גם לאחר שתוקפו של המתווה יפוג ובמקרה שיבוטל צו הפיקוח על מחירי שירותים ומצרכים. התקנות לא יוסיפו נטל רגולטורי, ולמנהל סמכות לפטור מוכר או משווק, בין ככלל, בין לפי סוגים ובין באופן פרטני, ממסירת דיווח או חלקו, באופן קבוע או באופן זמני.

הדיווחים הדרושים מתוקף התקנות מצומצמים בהיקפם מאלה המוטלים מכח המתווה וצו הפיקוח על המחירים, ואינם כוללים פירוט על הוצאות חיפוש, פיתוח, עלויות הפקה, הוצאות קבועות ומשתנות וכו'. כמו כן, הדיווחים יהיו חצי שנתיים ושנתיים, ולא יהיו חודשיים.



[1] ס"ח התשס"ב, עמ' 55.

[2] ק"ת התשע"ז, עמ' 960.