תזכיר חוק לתיקון חוק הגז בטיחות ורישוי.docx תזכיר חוק הגז (בטיחות ורישוי) (תיקון מס'...) (הארכת תקופות מעבר), התשע"ט-2019

תזכיר חוק הגז (בטיחות ורישוי) (תיקון מס'...) (הארכת תקופות מעבר), התשע"ט-2019

תיקון סעיף 8טו

 

בחוק הגז (בטיחות ורישוי), תשמ"ט-1989[1] -  

 

 

(1)

בסעיף 8טו -

 

 

 

(א)

במקום סעיף קטן (ב)(2) יבוא:

 

 

 

 

(ב)(2)

"התקופה האמורה לעניין מיתקנים כאמור בסעיף קטן (ד) תסתיים ביום ח' בטבת תשפ"ג (1 בינואר 2023), או עד הסמכתם של 2 גופים בודקים לפחות לכל מיתקן האמור בסעיף 8ב ובהתאם לתנאי ההסמכה בסעיף 8ט, לפי המאוחר; השר רשאי בצו לשנות את התקופה האמורה ועל אף האמור בסעיף 30, צו כאמור אינו טעון אישור של ועדת הכלכלה של הכנסת".

 

דברי הסבר

 


כללי:

סעיף 8י לחוק הגז (בטיחות ורישוי), התשמ"ט-1989 )להלן - החוק), קובע כי אם סבר הממונה על הבטיחות ברשות הגז הטבעי, להלן - הממונה (בלשון החוק – המנהל), בעקבות פניה מנומקת בכתב, שיש חשש לסכנה לבטיחות הציבור בשל שימוש בגז טבעי במיתקן גז טבעי לצריכה (להלן - מתקן), רשאי הממונה, לפי סעיף 8י(א)(2), להורות לגוף בודק, ובכלל זה למכון התקנים, לבצע בדיקת תקינות של המיתקן, ובלבד שהגוף הבודק או מכון התקנים אינו מי שנתן את אישור התקינות של המיתקן התקף באותה עת. אולם, במהלך תקופת המעבר הנזכרת בסעיף 8טו(ב)(2) לחוק, רשאי הממונה להורות למכון התקנים לבצע בדיקה כאמור, גם אם מכון התקנים הוא הגוף שנתן את אישור התקינות התקף באותה עת.

 

לפי לשון החוק, התקופות האמורות בסעיף 8טו(ב)(2), לגבי המתקנים המופיעים בסעיף 8טו(ד), מסתיימות במועדים כמפורט להלן, בהתאם לסוג המיתקן:

1.  לגבי מיתקן לפריקת גז טבעי דחוס - עד יום א' בתשרי התשע"ט  (30 בספטמבר 2019).

2.  לגבי מיתקן גז טבעי לצריכה, שאינו מיתקן לפריקת גז טבעי דחוס - עד יום א' באלול התשע"ט (1 בספטמבר 2019).

בשל העובדה כי המועדים הנזכרים לעיל חלו במסגרת התקופה שלפני ומיד לאחר הבחירות לכנסת שהתקיימו ביום 17.9.19, ומאחר וסעיף 8טו(ב)(2) נכלל בגדרי סעיף 38 לחוק יסוד: הכנסת, "הארכת תקפם של חיקוקים", המתייחס לחיקוקים שתוקפם פוקע בסמוך או בתוך תקופת בחירות, הוארכו המועדים האמורים על פי הוראת סעיף 38, וכעת הם עתידים לפקוע בו זמנית ביום 1.1.2020.

 

נכון להיום הוסמכו שני גופים בודקים (מלבד מכון התקנים) על ידי הרשות הלאומית להסמכת מעבדות  אשר נותנים מענה לעניין מתן אישורי תקינות למיתקני גז טבעי לצריכה שאינם מיתקן לפריקת גז טבעי דחוס. אולם, עבור מיתקן לפריקת גז טבעי דחוס לא הוסמך נכון להיום אף לא גוף בודק אחד מלבד מכון התקנים, באופן שאינו מאפשר לממונה על הבטיחות למלא אחר לשון הסעיף אם תסתיימנה התקופות המנויות לעיל.

הסיבה לקיומן של 2 תקופות שונות עבור המיתקנים מקורה בעובדה כי בעת תיקון החוק משנת 2015, אשר במסגרתו נקבע מנגנון הגופים הבודקים, טרם היו קיימים כל התקנים המתאימים לביצוע ההסמכות של הגופים, ועל כן היה נדרש לקבוע תקופות מעבר שונות כפונקציה של זמן מקביעת התקן.

על כן מוצע בזאת:

1.  לאחד את תקופת המעבר שבסעיף 8טו(ב)(2) לחוק לשני סוגי המתקנים לצריכת גז טבעי המופיעים בסעיף 8(ד), ולהאריך אותה בכשלוש שנים נוספות עד ליום ח' בטבת תשפ"ג (1 בינואר 2023) או עד אשר יוסמכו שני גופים בודקים לפי סעיף 8ט לחוק, אשר יוכלו לבצע בדיקת תקינות לכל מיתקן גז טבעי לצריכה המופיע בסעיף 8ב לחוק, לפי המאוחר מבין השניים.

2.  לאפשר לשר האנרגיה להאריך את התקופה האמורה בצו ללא אישורה של ועדת הכלכלה.

 

סעיף זה אינו משית עלויות על הגורמים המפוקחים, והארכתו אינה משנה דבר הקשור בגורמים המפוקחים על ידי משרד האנרגיה או על צרכני הגז הטבעי. עלויות הבדיקה לפי סעיף 8י אינן מושתות על החברות או על הצרכנים.

 

הסעיף בחוק שמוצע להחליף

8טו(ב)(2).   לעניין מיתקן כאמור בסעיף קטן (ד)(2) – התקופה של שנתיים מתום התקופה כאמור באותו סעיף קטן, ולעניין מיתקן כאמור בסעיף קטן (ד)(3) – בתקופה של שנתיים מתום התקופה כאמור באותו סעיף קטן.


 



[1] ס"ח התשמ"ט, עמ' 108;התשע"ז, עמ' 69; התשע"ח עמ' 751;