תוכן עניינים
ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן [למילוי רק בעת הפצה להערות הציבור]
ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:
1. תיקון תקנה 5
טיוטת תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (שירותים פיננסיים מוסדרים) (פטור מחובת רישוי) (תיקון) (הארכת הוראת השעה), התש"ף-2019
ביום 3 באוקטובר 2018 התקין שר האוצר מכוח סמכותו שבסעיף 13(ב) לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (שירותים פיננסיים מוסדרים), התשע"ו-2016, את תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (שירותים פיננסיים מוסדרים) (פטור מחובת רישוי) (הוראת שעה), התשע"ט-2018, אשר פוטרות מחובת רישוי גופים מסוימים, שפעילותם נכללת בהגדרת "מתן אשראי" או בהגדרת "מתן שירות בנכס פיננסי" שבחוק, אולם תכליות החקיקה אינן חלות לכאורה בעניינם. עם זאת, מכיוון שמדובר באסדרה הנמצאת בהתהוות ובתחילת דרכה, ועל מנת לעמוד על הצורך האמיתי בפטור שניתן בתקנות ביחס לגופים האמורים וכן את ההצדקות לו, כמו גם כדי לאפשר למפקח על שירותים פיננסיים מוסדרים, ללמוד את השוק החדש אגב התהוותו, נקבע תוקפן של התקנות עד ליום 31 בדצמבר 2019
במסגרת טיוטת התקנות, מוצע להאריך את תוקפה של הוראת השעה עד ליום 31 בדצמבר 2021. ההארכה המוצעת נועדה לאפשר למפקח להשלים את הליך הרישוי של הבקשות הממתינות לאישור וכן להמשיך ולבחון האם הטעמים שעומדים בבסיס מתן הפטור מרישוי לגורמים המנויים בתקנות עדיין רלבנטיים.
טיוטת תקנות מטעם משרד האוצר:
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 13(ב) לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (שירותים פיננסיים מוסדרים), התשע"ו-2016[1] (להלן – החוק), ובאישור ועדת הכספים של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:
|
||
|
1. |
בתקנה 5 לתקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (שירותים פיננסיים מוסדרים) (פטור מחובת רישוי) (הוראת שעה), התשע"ט-2018, במקום "יום ג' בטבת התש"ף (31 בדצמבר 2019)" יבוא "יום כ"ז בטבת התשפ"ב (31 בדצמבר 2021)". |
|
___ ב________ התש"ף
(___ ב________ 2019)
(חמ 3-5561)
__________________
משה כחלון
שר האוצר
ביום 1 באוגוסט 2016 פורסם חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (שירותים פיננסיים מוסדרים), התשע"ו-2016, (להלן – החוק), אשר עוסק, בין השאר, בקביעת אסדרה ופיקוח על גופים שאינם תאגידים בנקאיים או גופים מוסדיים, הפועלים בתחום מתן אשראי חוץ-מוסדי ובמתן שירותים פיננסיים. יום התחילה של החוק בנוגע לגופים העוסקים ב"מתן אשראי", כהגדרתו בחוק, חל בתאריך 1 ביוני 2017, ויום התחילה של החוק בנוגע לגופים העוסקים ב"מתן שירות בנכס פיננסי", כהגדרתו בחוק, חל בתאריך 1 באוקטובר 2018.
חשיבות האסדרה של תחומים אלה נעוצה בצורך כלכלי-חברתי לפתח שירותים פיננסיים חוץ-מוסדיים, לרבות אפיקי אשראי חוץ-מוסדיים למשקי בית, לעסקים קטנים ולעסקים בינוניים. פיתוח שירותים אלו צפוי לעודד את התחרות בתחום האשראי, בדגש על האשראי הקמעונאי, וכן להוזיל את עלות גיוס ההון למשקי הבית והעסקים הקטנים והבינוניים. תכלית נוספת לאסדרה של שוק האשראי החוץ-מוסדי הוא הצורך להחיל עליו רגולציה אפקטיבית, שתתרום להמשך ביסוס התחום כתחום לגיטימי, וכן תגן על הצרכנים של שירותים אלו מפני פרקטיקות בעייתיות שהתפתחו בשוק.
מכיוון שההגדרה "מתן אשראי" וההגדרה "מתן שירות בנכס פיננסי" בחוק הן הגדרות רחבות, הן עלולות לכלול גם גופים, שהתכליות האמורות אינן רלוונטיות לגביהם. לפיכך ביום 3 באוקטובר 2018 התקין שר האוצר מכוח סמכותו שבסעיף 13(ב) לחוק, את תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (שירותים פיננסיים מוסדרים) (פטור מחובת רישוי) (הוראת שעה), התשע"ט- 2018 (להלן- התקנות), אשר פוטרות מחובת רישוי גופים מסוימים, שפעילותם נכללת בהגדרת "מתן אשראי" או בהגדרת "מתן שירות בנכס פיננסי" שבחוק, אולם תכליות החקיקה אינן חלות לכאורה בעניינם. עם זאת, מכיוון שמדובר באסדרה הנמצאת בהתהוות ובתחילת דרכה, ועל מנת לעמוד על הצורך האמיתי בפטור שניתן בתקנות ביחס לגופים האמורים וכן את ההצדקות לו, כמו גם כדי לאפשר למפקח על שירותים פיננסיים מוסדרים (להלן – המפקח), ללמוד את השוק החדש אגב התהוותו, נקבע תוקפן של התקנות עד ליום 31 בדצמבר 2019. בד בבד פועל המפקח ליצור אסדרה מקיפה ומשמעותית בשוק השירותים הפיננסיים, אשר תכליתה להגביר את אמון הציבור בענף השירותים הפיננסיים, תוך הגנה על הצרכנים, פיתוח התחרות, וקידום החדשנות הטכנולוגית בענף. כל זאת בהינתן כי חלק מהשירותים הפיננסיים אשר לא פעלו תחת רגולציה פיננסית כלל, או שהם פעלו עם רגולציה חלקית בלבד.
האתגר הטבוע והמובנה בפיקוח ואסדרה של תחומים חדשים נובע, בין היתר, מהצורך שהתעורר לראשונה, ברישוי פרטני של חלק גדול מהגורמים בשוק שעוסקים במתן אשראי או במתן שירות בנכס פיננסי. הדבר הביא לכך שעם כניסת החוק לתוקפו, הוגשו לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, בפרק זמן קצר יחסית, בקשות לקבלת רישיון בהיקפים גדולים מאד, הליך בחינת בקשות הרישוי מסייע ותורם אף הוא, למפקח ולעובדי רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, בלמידה וביישום תכליות החוק, גם לגבי טיב הפעילויות הנדרשות לרישוי.
בנסיבות אלו מוצע להאריך את תוקפה של הוראת השעה עד ליום 31 בדצמבר 2021. ההארכה המוצעת נועדה לאפשר למפקח להשלים את הליך הרישוי של הבקשות הממתינות לאישור וכן להמשיך ולבחון האם הטעמים שעומדים בבסיס מתן הפטור מרישוי לגורמים המנויים בתקנות עדיין רלבנטיים. בכך, ניתן יהיה לבחון את מתן הפטור בצורה מבוקרת ובאופן שישמור על האינטרס הציבורי מחד, ואשר לא יעמיד בסכנה את מהלך העסקים התקין של המגזר העסקי מאידך, לגבי אותם גורמים שאינם עוסקים בעיסוקים הדורשים פיקוח ואסדרה.