להעלות לדרור 25.11.19 טיוטת תיקון תקנות הרישוי חתימות-רמי-מפת מדידה לפרסום לציבור 191119 (002).docx תזכיר טיוטת תקנות התכנון והבנייה (רישוי בנייה) (תיקון), התש"ף-2019

תוכן עניינים

טיוטת תקנות התכנון והבנייה (רישוי בנייה) (תיקון), התש"ף-2019. 2

1. החלפת תקנה 6(א) 2

2. תיקון תקנה 29. 2

3. תיקון תקנה 33. 2

4. החלפת תקנה 36(א) 3

5. החלפת תקנה 61(א) 3

6. תיקון תקנה 75. 3

7. תיקון תקנה 121. 3

8. תיקון תקנה 122. 3

9. תיקון התוספת. 3

דברי הסבר. 4


 

טיוטת תקנות התכנון והבנייה (רישוי בנייה) (תיקון), התש"ף-2019

 

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 265 לחוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965[1] (להלן – החוק),  ולאחר התייעצות עם המועצה הארצית לתכנון ולבניה, אני מתקין תקנות אלה: 

 

 

 

החלפת תקנה 6(א)

1.  

בתקנות התכנון והבנייה (רישוי בנייה), התשע"ו–2016[2] (להלן – התקנות העיקריות), בתקנה 6 במקום תקנת משנה (א) יבוא:

 

 

 

"(א)    נדרש צירוף של מסמך, למעט תכנית ראשית, יוגש המסמך באופן מקוון באחת מדרכים אלה:

 

 

 

 

(1) חתום בחתימה אלקטרונית מאושרת של יוצר המסמך;

 

 

 

 

(2) סריקה ממוחשבת של העתק המסמך.".

תיקון תקנה 29

2.  

בתקנה 29 לתקנות העיקריות, המילים "האלקטרונית המאושרת" – יימחקו.

תיקון תקנה 33

3.  

בתקנה 33(א) לתקנות העיקריות -

 

 

 

(1) במקום פסקה (1) יבוא:

 

 

 

 

"(1)     אשרור מקוון להצהרה או הצהרה חתומה בידי בעל הזכות במקרקעין ומבקש ההיתר כי כל אחד מהם מסכים להגשת הבקשה בגרסה שהגיש עורך הבקשה;";

 

 

 

(2) במקום פסקה (3) יבוא:

 

 

 

 

"(3)     פרטי הבקשה לרבות תיאור העבודה, השימוש והתכניות שלפיהן הוגשה הבקשה;";

 

 

 

(3) בפסקה (5), בסופה יבוא "או באשרור מקוון;".

 

 

 

(4) בפסקה (6), בסופה יבוא "אלא אם כן פטר המהנדס את מבקש המידע להיתר מהגשת מפת מדידה להיתר לפי תקנה 13;".

 

 

 

(5) בפסקה (8), בסופה יבוא "אפשר שקובץ זה ייכלל בקובץ התכנית הראשית כמפורט בתוספת;".

 

 

 

(6) בפסקה (10), אחרי "קובץ אשרור מקוון של" יבוא "או אישור חתום בדבר".

החלפת תקנה 36(א)

4.  

בתקנה 36לתקנות העיקריות, במקום תקנת משנה (א) יבוא:

 

 

 

"(א)    לא תוגש בקשה להיתר אלא אם כן ניתנה הסכמתם של כל בעלי הזכויות במקרקעין; הסכמת בעל זכויות במקרקעין תינתן בדרך של אשרור מקוון לבקשה או אישור החתום בידו, לאחר שניתנה לו זכות עיון בפרטיה ובצרופותיה; לצורך מתן זכות עיון בבקשה ישלח מבקש ההיתר את פרטי הזיהוי המקוונים של הבקשה, אל כתובת דואר אלקטרוני שמסר לו בעל הזכויות או אל מענו כאמור בתקנת משנה (ג).".

החלפת תקנה 61(א)

5.  

בתקנה 61 לתקנות העיקריות, במקום תקנת משנה (א) יבוא:

 

 

 

"(א)    טופס ההיתר ייחתם בחתימה אלקטרונית מאושרת של רשות הרישוי; מהנדס הוועדה רשאי להוסיף להיתר נספחים אשר יהוו חלק בלתי נפרד ממנו, ובלבד שלא יצורפו נספחי התכן.".

תיקון תקנה 75

6.  

בתקנה 75 לתקנות העיקריות, המילים "האלקטרונית המאושרת" – יימחקו.

תיקון תקנה 121

7.  

בתקנה 121(ב) לתקנות העיקריות, במקום "ד' בטבת התש"ף (1 בינואר 2020)" יבוא "י"ז בטבת התשפ"א (1 בינואר 2021).".

תיקון תקנה 122

8.  

בתקנה 122(ב) לתקנות העיקריות, במקום "ד' בטבת התש"ף (1 בינואר 2020)" יבוא "כ"ט בטבת התשפ"ב (2 בינואר 2022).".

תיקון התוספת

9.  

בפרט 1 לתוספת, המילים "ערוכים כגיליון אחד" – יימחקו.

 

 

____________________ התש"ף (________________2019)

(חמ 3-5221)

 

______________

משה כחלון

שר האוצר


 

דברי הסבר

כללי:

בהתאם לתיקון 101 לחוק התכנון והבנייה, נקבעה בתקנות רישוי בנייה חובת הגשה אלקטרונית של בקשות בשלבי הרישוי והבנייה השונים. לצורך כך נדרשו המשתמשים במערכת "רישוי זמין" לחתום על בקשות ברמת האבטחה המחמירה ביותר ("חתימה אלקטרונית מאושרת") – זאת בהתאם לחוק חתימה אלקטרונית, תשס"א-2001 בנוסחו אז.

בשנת 2018 תוקן חוק חתימה אלקטרונית ובמסגרת התיקון נקבע כי ניתן להפעיל שיקול דעת באשר לדרישת חתימה אלקטרונית מאושרת או חתימה אחרת העונה על התכלית לדרישת החתימה בהתאם לנסיבות.

בהתאם לתיקון האמור, נערכה בחינה של דרישות החתימה הקיימות במסגרת הליך רישוי הבנייה, שעד כה הסתכמו בדרישת חתימה אלקטרונית מאושרת בכל מקום שבו נדרשה חתימה כלשהי, במטרה להקל בדרישות באופן העונה על התכלית הנדרשת.

תקנה 1:

שינוי ההוראה הקבועה בתקנות לעניין דרכי הגשת מסמך ביחס לתכנית ראשית המוגשת במסגרת בקשה להיתר כך שניתן יהיה להגישה בקובץ אלקטרוני מבלי שיהיה חתום בחתימה אלקטרונית.

תקנה 2:

ביטול הדרישה לחתום בחתימה אלקטרונית על בקשה להיתר המוגשת במערכת רישוי זמין.

תקנה 3(1):

מתן אפשרות להגשת הצהרה של בעל זכות במקרקעין בדרך של הצהרה חתומה בנוסף למנגנון האשרור המקוון, שכן המנגנון אינו קיים בעת הזו ויש לאפשר הגשה בדרך אחרת.

תקנה 3(2):

תיקון של פירוט פרטי הבקשה כך ששטחי הבנייה המבוקשים לא ייכללו בפרטי הבקשה שכן הם מפורטים בקובץ נפרד המוגש במסגרת הבקשה.

תקנה 3(3):

הוספת אפשרות לצרף הצהרה של בעלי התפקידים שמונו לעריכת הבקשה בדרך של אשרור מקוון, מתוך ציפייה שמנגנון זה יהיה קיים בעתיד ויש לאפשר הגשת הצהרות בעלי תפקידים באמצעותו.

תקנה 3(4):

קביעת פטור מהגשת מפת מדידה להיתר במסגרת הגשת הבקשה להיתר אם ניתן פטור כאמור בעת הגשת הבקשה למידע להיתר.

תקנה 3(5):

מתן אפשרות לכלול את קובץ התשריט הסכמטי של שטחי הבנייה וטבלת שטחי הבנייה במסגרת קובץ התכנית הראשית. התקנה כיום מחייבת הגשת קובץ נפרד ואין מקום לחייב זאת.

תקנה 3(6):

מתן אפשרות להגשת הסכמת בעלי זכות אחרים במקרקעין להגשת הבקשה להיתר בדרך של אישור חתום בנוסף למנגנון האשרור המקוון, שכן המנגנון אינו קיים בעת הזו ויש לאפשר הגשה בדרך אחרת.

תקנה 4:

מתן אפשרות להגשת הסכמת בעלי זכות אחרים במקרקעין להגשת הבקשה להיתר בדרך של אישור חתום בנוסף למנגנון האשרור המקוון, שכן המנגנון אינו קיים בעת הזו ויש לאפשר הגשה בדרך אחרת; בנוסף, העיון בפרטי הבקשה וצרופותיה אינו מתבצע במערכת רישוי זמין.

תקנה 5:

טופס ההיתר לא ייחתם בחתימת עורך הבקשה, מתכנן שלד הבניין ועורכי משנה ככל שמונו אלא בחתימת רשות הרישוי בלבד.

תקנה 6:

ביטול הדרישה לחתום בחתימה אלקטרונית על בקשה לאישור תחילת עבודה.

תקנה 7:

דחיית תחילתן של התקנות המפרטות את מנגנון הפנייה והמועדים הקצובים לקבלת הסכמת רשות מקרקעי ישראל לבקשה להיתר בשנה נוספת.

על מנת להחיל את ההוראות הנוגעות למנגנון הפנייה לרמ"י ולקצוב את המועדים במערכת רישוי זמין, נדרש להשלים את פיתוח הממשק המקוון בן מערכות רמ"י למערכת רישוי זמין וכן להטמיעו בקרב משתמשי המערכת. לצורך השלמת מהלכים אלה, נדרשת דחייה של שנה נוספת.

תקנה 8:

הארכת הוראת המעבר לעניין שימוש במערכת מקוונת שאינה "מערכת רישוי זמין" בשנתיים נוספות.

ישנן ועדות מקומיות בודדות המנהלות את תהליכי רישוי הבנייה בהתאם לתקנות, אך באמצעות מערכת מקוונת עצמאית שלהן שאינה "מערכת רישוי זמין", שהיא מערכת מקוונת ממשלתית לניהול תהליך רישוי הבנייה.

מתוכנן ממשק מקוון בין מערכת רישוי זמין לבין מערכות אלה. עד להשלמתו, קיימת הוראת המעבר המאפשרת לאותן ועדות לעשות שימוש במערכות הקיימות שלהן ולא במערכת רישוי זמין.

תקנה 9:

תיקון התוספת לעניין אופן הגשת תכנית ראשית, כך שלא יידרש להגיש את הקבצים הנכללים בתכנית הראשית ערוכים כגיליון אחד. זאת, על מנת שניתן יהיה להגיש קבצים נפרדים.

 



[1] ס"ח התשכ"ה, עמ' 307; התשע"ד, עמ' 474; התשע"ה, עמ' 212.

[2] ק"ת התשע"ו, עמ' 1512; התשע"ט, עמ' 3142.