תזכיר חוק חברות גביה -כולל הקדמה לתזכיר (003).docx תזכיר חוק לתיקון פקודת העיריות (מס' ...) (חברות גבייה), התש"ף-2019

תוכן עניינים

תזכיר חוק לתיקון פקודת העיריות (מס'...)(חברות גבייה), התש"ף-2019. 3

1. תיקון סעיף 170ג2. 3

2. הוספת פרק חמישה עשר א' 3

"פרק חמישה עשר א': חברות גבייה. 3

3. תיקון פקודת המועצות המקומיות.. 16

4. תיקון חוק בתי משפט לעניינים מינהליים.. 17

5. תחילה. 17

6. הוראת מעבר. 17

דברי הסבר. 17


 

תזכיר חוק

א. שם החוק המוצע

תזכיר חוק לתיקון פקודת העיריות (מס' ...)(חברות גבייה), התש"ף-2019

ב.  מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים

רשויות מקומיות רבות מעסיקות חברות המסייעות להן בגביית תשלומי החובה המגיעים להן, כמו גם בניהול מערך משלוח חיובי המיסים (להלן - חברות הגבייה). תופעה זו, שהתרחבה מאוד בשנים האחרונות, יש בה כדי לתרום לייעול הגבייה כמו גם להעמקתה, אולם היא טרם הוסדרה בחקיקה אלא בהוראות מינהל בלבד.

 

ביום 26.3.18 ניתן פסק דינו של בית המשפט העליון בעתירה בבג"צ 4113/13 . במסגרת פסק הדין, נקבע כי אין מקום לאפשר לרשויות המקומיות לאצול את סמכויותיהן בתחום הגביה לחברות פרטיות מבלי שהדבר יוסדר בחקיקה מסמיכה מפורטת. על יסוד הנמקה זו, הורה בית המשפט הנכבד על קבלת העתירה ועל מתן צו מוחלט.

בצד זאת, בשים לב לפרקטיקה הקיימת של העסקת חברות גביה על ידי הרשויות המקומיות, ועל מנת לאפשר לממשלה לפעול לקידום הליכי החקיקה בראי פסק הדין, הושעה מועד כניסת פסק הדין לתוקף לתקופה של שנה, קרי עד ליום 26.3.19. לאור פיזור הכנסת ה-20 והכנסת ה-21 ואי הקמתה של ממשלה, בית המשפט האריך את מועד קיומו של פסק הדין עד ליום 1.1.2020.

 

מטרת הצעת חוק זו היא להסדיר את אופן העסקת חברות הגבייה בידי רשויות מקומיות ואת יחסי הגומלין בינן לבין הרשויות המקומיות. בכלל זאת מוצע לקבוע את סוגי הפעולות שתבצע חברת הגבייה עבור העירייה, להסדיר את הליך אישור העסקת החברה ועובדיה, לקבוע את תנאי הכשירות לחברת הגבייה ועובדיה, וכן את הליך הפסקת העסקתם, להטיל חובת סודיות ואבטחת מידע על חברות הגבייה ועובדיהן לגבי מידע שהגיע לידיהם, וכן להטיל חובת פיקוח ובקרה של הרשויות המקומיות על חברות הגבייה.

 

בהצעת החוק מוצע לתקן ולקבוע את ההסדר במסגרת תיקון לפקודת העיריות, כאשר ההסדר האמור יוחל על המועצות המקומיות והמועצות האזוריות על דרך ביצוע תיקון והחלת ההסדר בפקודת המועצות המקומיות. בנוסף מוצע לתקן את התוספת הראשונה לחוק בתי משפט לעניינים מינהליים כך שיתווספו לה הנושאים שיהיו בסמכותו של בית משפט לעניינים מינהליים.  

ג. השפעת החוק המוצע על התקציב ועל התקן המינהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות

להצעת החוק השפעה על תקציב ותקן משרד הפנים. ההשלכות האמורות ידונו בין משרדי הפנים והאוצר עד להעלאת הצעת החוק לאישור ועדת שרים לענייני חקיקה. 

ד.  נוסח החוק המוצע ודברי הסבר

תזכיר חוק מטעם משרד הפנים:

תזכיר חוק לתיקון פקודת העיריות (מס'...)(חברות גבייה), התש"ף-2019

תיקון סעיף 170ג2

1.  

בפקודת העיריות[1] (להלן - הפקודה), בסעיף 170ג2(א), במקום "העירייה ועל הכנת הדוחות הכספיים לפי פקודה זו" יבוא "העירייה, על הכנת הדוחות הכספיים לפי פקודה זו ועל גביית מסי העירייה כמשמעותם בסעיף 142א(א)".

 

הוספת פרק חמישה עשר א'

2.  

אחרי סעיף 330 לפקודה, יבוא:

 

 

 

"פרק חמישה עשר א': חברות גבייה

 

 

 

הגדרות

330א.

בפרק זה -

 

 

 

 

 

"אבטחת מידע" - כהגדרתה בסעיף 7 לחוק הגנת הפרטיות;

 

 

 

 

 

 

 

"אישור" – אישור להעסקת חברת גבייה בידי עירייה כאמור בסעיף 330ג(א) או אישור להעסקת אדם בחברת גבייה כאמור בסעיף 330ג(ב), לפי העניין;

 

 

 

 

 

 

 

"אמצעי אכיפה" - אמצעי מינהלי שתכליתו גביית תשלום חובה;

"ועדת אישורים"- ועדה אישורים ארצית שהוקמה לפי סעיף 330ד או ועדת אישורים עירונית שהוקמה לפי סעיף 330ה;

 

 

 

 

 

 

 

"חוק הגנת הפרטיות" - חוק הגנת הפרטיות, התשמ"א-1981[2];

 

 

 

 

 

"חברת גבייה" – תאגיד העוסק בפעולות ושירותים הנוגעים לגביית חובות על פי כל דין;

 

 

 

 

 

"מידע" – כהגדרתו בחוק הגנת הפרטיות;

 

 

 

 

 

 

 

"נושא משרה", "שליטה" – כהגדרתם בחוק החברות, התשנ"ט-1999[3];

 

 

 

 

 

"רשם מאגרי המידע" – רשם כהגדרתו בסעיף 7 לחוק הגנת הפרטיות;

 

 

 

 

 

"תשלום חובה" – כהגדרתו בחוק הרשויות המקומיות (ריבית והפרשי הצמדה על תשלומי חובה), התש"ם-1980[4] (להלן - חוק ההצמדה והריבית), וכן תשלומים בעד אספקת שירותי מים וביוב הנגבים כדין על ידי העירייה עבור חברה כהגדרתה בחוק תאגידי מים וביוב, התשס"א–2001[5], בהתאם לסעיף 26(ב)(4) לחוק האמור;

 

 

 

 

 

 

 

"תשלומי פיגורים" – כהגדרתם בחוק ההצמדה והריבית.

 

 

 

העסקת חברת גבייה בידי עירייה

330ב.

(א)  עירייה רשאית להעסיק חברת גבייה בהתאם להוראות פרק זה, לצורך ביצוע הפעולות הבאות, כולן או חלקן (להלן – שירותי גבייה):

 

 

 

 

 

 

 

 

(1)       משלוח הודעות חיוב בשל תשלומי חובה;

 

 

 

 

 

 

 

 

(2)       גבייה שוטפת של תשלומי חובה;

 

 

 

 

 

 

 

 

(3)       גביית תשלומי פיגורים בשל תשלומי חובה;

 

 

 

 

 

 

 

 

(4)       סיוע בטיפול בבקשות למתן הנחה מתשלומי חובה;

 

 

 

 

 

 

 

 

(5)       מתן מידע לחייבים בנוגע לתשלומי חובה.

 

 

 

 

 

 

 

(ב) כל פעולה הנוגעת לגבייה והכרוכה בהפעלת שיקול דעת שניתן לעירייה או לעובד או נושא משרה בה על פי דין, לא תבוצע בידי חברת הגבייה כי אם בידי העירייה או העובד או נושא המשרה בה, לפי העניין.

 

 

 

 

 

 

 

(ג)  השר רשאי לקבוע פעולות נוספות שעירייה תוכל להעסיק חברת גבייה לצורך ביצוען, מעבר לאלה הקבועות בסעיף קטן (א), וזאת בכפוף לאמור בסעיף קטן (ב).

 

 

 

אישור בר-תוקף - תנאי להעסקה    

330ג.

(א)  עירייה לא תעסיק חברת גבייה אלא אם כן יש בידי חברת הגבייה אישור בר תוקף בכתב להעסקתה בידי העירייה מאת ועדה למתן אישורים שמונתה לפי סעיף 330ד ולאחר שהיועץ המשפטי של העירייה אישר כי אין בעיסוקים האחרים או בתחומי הפעילות האחרים של חברת הגבייה, בעלי השליטה בה ונושאי המשרה בה משום ניגוד עניינים עם פעילותה של חברת הגבייה בעבור העירייה;

 

 

 

 

 

 

 

(ב) חברת גבייה לא תעסיק אדם במתן שירותי גבייה לעירייה, אלא אם כן יש בידי חברת הגבייה אישור בר תוקף בכתב להעסקתו מאת ועדת אישורים עירונית שמונתה לפי סעיף 330ה.

 

 

 

ועדת אישורים ארצית

330ד.

(א) תוקם במשרד הפנים ועדה למתן אישורים לחברות גביה (בפרק זה – ועדת אישורים ארצית), וזה הרכבה:

1) המנהל הכללי של המשרד או  עובד בכיר של המשרד שהוא מינה לכך;

2) היועץ המשפטי של המשרד או נציגו מקרב עובדי הלשכה המשפטית של המשרד;

3)       קצין משטרה שהשר לביטחון הפנים מינה על פי הצעת המפקח הכללי של המשטרה.

(ב)   ועדת האישורים הארצית תקבע את סדרי עבודתה, ככל שאלה לא נקבעו לפי פקודה זו.

(ג)  החלטות ועדת האישורים הארצית לפי פרק זה יפורסמו באתר האינטרנט של משרד הפנים.

 

 

ועדת אישורים עירונית

330ה.

(א)  לעירייה תהיה ועדה למתן אישורים לעובדי חברת גביה (להלן- ועדת אישורים עירונית), וזה הרכבה: 

 

 

 

 

 

 

 

 

(1) המנהל הכללי של העירייה או עובד בכיר של העירייה שהוא מינה לכך, ובאין מנהל כללי לעירייה – מזכיר העירייה או עובד בכיר של העירייה שהוא מינה לכך;

 

 

 

 

 

 

 

 

(2) היועץ המשפטי של העירייה או נציגו מקרב עובדי הלשכה המשפטית של העירייה;

 

 

 

 

 

 

 

 

(3) גזבר העירייה או עובד בכיר של העירייה הכפוף לו.

 

 

 

 

 

(ב) ועדת אישורים עירונית תקבע את סדרי עבודתה, ככל שאלה לא נקבעו לפי פקודה זו.

(ג)  החלטות ועדת האישורים העירונית לפי פרק זה יפורסמו באתר האינטרנט של העירייה. 

 

 

 

תנאים למתן אישור

330ו.

(א)  ועדת אישורים ארצית לא תיתן אישור להעסקת חברת גבייה בידי עירייה, אלא אם כן התקיימו כל אלה:

 

 

 

 

 

 

 

 

(1) חברת הגבייה היא תאגיד הרשום בישראל ומקום מושבו בישראל;

 

 

 

 

 

 

 

 

(2) חברת הגבייה, בעלי השליטה בה  ונושאי המשרה בה לא הורשעו בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין זה ראוי כי חברת הגבייה תועסק בידי עירייה; שר המשפטים רשאי לקבוע רשימת עבירות שיראו אותן כעבירות שמפאת מהותן, חומרתן או נסיבותיהן אין זה ראוי כי העובר עליהן יועסק בידי עירייה כאמור;

 

 

 

 

 

 

 

 

(3) לא מתנהלת חקירה פלילית נגד חברת הגבייה, בעלי השליטה בה ונושאי המשרה בה בשל עבירה כאמור בפסקה (2), ולא תלוי ועומד נגדם כתב אישום בעבירה כאמור;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(4) רשם מאגרי המידע הודיע לוועדת האישורים הארצית כי אינו מתנגד למתן אישור לחברת הגבייה, ויחולו לעניין זה הוראות אלה:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(א)  ועדת האישורים הארצית תגיש לרשם מאגרי המידע בקשה לקבלת עמדתו כאמור (בפסקה זו – הבקשה), בהתאם לנוסח שיקבע שר המשפטים;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(ב) רשם מאגרי המידע לא יתנגד למתן אישור כאמור, אלא אם כן התקיימה אחת העילות לאי-רישום מאגר מידע לפי סעיף 10(א)(1) לחוק הגנת הפרטיות;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(ג)  לא הודיע רשם מאגרי המידע לוועדת האישורים הארצית בתוך 30 ימים מיום שהוגשה לו הבקשה כי הוא מתנגד למתן האישור יראוהו כמי שהודיע שאינו מתנגד למתן האישור.

 

 

 

 

 

(ב) ועדת אישורים עירונית לא תיתן אישור להעסקת אדם בידי חברת גבייה במתן שירותי גבייה לעירייה (להלן – עובד חברת גבייה), אלא אם כן התקיימו כל אלה:

 

 

 

 

 

 

 

 

(1) הוא בגיר תושב ישראל;

 

 

 

 

 

 

 

 

(2) הוא לא הורשע בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין זה ראוי כי יועסק בחברת גבייה במתן שירותי גבייה לעירייה ולא תלוי ועומד נגדו כתב אישום בעבירה כאמור; שר המשפטים רשאי לקבוע רשימת עבירות שיראו אותן כעבירות שמפאת מהותן, חומרתן או נסיבותיהן אין זה ראוי כי העובר עליהן יועסק בחברת גבייה במתן שירותי גבייה לעירייה;

 

 

 

 

 

 

 

 

(3) לא מתנהלת חקירה פלילית נגדו בשל עבירה כאמור בפסקה (2), ולא תלוי ועומד נגדו כתב אישום בעבירה כאמור;

 

 

 

 

 

 

 

 

(4) היועץ המשפטי של העירייה אישר כי אין בעיסוקיו האחרים או במקצועו של אותו אדם, משום ניגוד עניינים עם עבודתו בחברת הגבייה;

 

 

 

 

 

 

 

 

(5) הוא הוכיח להנחת דעתה של ועדת האישורים שהוא בקיא בהליכים הנדרשים לצורך ביצוע תפקידו בחברת הגבייה, בהתאם להוראות לפי פרק זה;

 

 

 

 

 

 

 

 

(6) הוא סיים 12 שנות לימוד; ראתה ועדת האישורים כי לחברת גבייה אין אפשרות להעסיק מי שסיים 12 שנות לימוד, וכי שירותי הגבייה לעירייה עשויים להיפגע בשל כך, רשאית הוועדה לתת לאדם אישור לפי סעיף קטן זה גם אם לא התקיים לגביו התנאי האמור.

 

 

 

 

 

 

 

(ג)  השר רשאי לקבוע תנאים נוספים למתן אישור לפי סעיפים קטנים (א) ו-(ב).

 

 

 

 

 

 

 

(ד) ועדת אישורים לא תיתן אישור כאמור בסעיפים קטנים (א) או (ב), לפי העניין, אם ראתה שהתקיים אחד מאלה:

 

 

 

 

 

 

 

 

(1) חברת הגבייה או עובד חברת הגבייה (להלן – מבקש האישור) התנהגו או פעלו באופן המסכן את שלום הציבור במהלך חמש השנים שקדמו למתן האישור;

 

 

 

 

 

 

 

 

(2) מבקש האישור התנהג או פעל באופן שאינו הולם את מי שפועל בשירות העירייה במהלך חמש השנים שקדמו למתן האישור;

 

 

 

 

 

 

 

 

(3) מבקש האישור ביקש את האישור בטענה כוזבת.

 

 

 

 

 

 

 

(ה)  במהלך הדיון בוועדת אישורים תונח לפניה חוות דעתו של היועץ המשפטי של משרד הפנים או של העירייה, לפי העניין, בדבר התקיימות התנאים האמורים בסעיפים קטנים (א)(2) ו-(3) או (ב)(2) ו-(3), לפי העניין.

 

 

 

 

 

 

 

(ו)  ועדת אישורים רשאית לבקש מכל מבקש אישור מידע ומסמכים, ככל שהם דרושים לה לשם קבלת החלטה בדבר מתן אישור, ביטולו או התלייתו, ורשאית היא לראיין את מבקש האישור.

 

 

 

 

 

 

 

(ז)  לא תיתן ועדת אישורים אישור לעובד חברת גבייה המיועד לעסוק בהפעלת אמצעי אכיפה במסגרת עבודתו בחברת הגבייה, אלא לאחר שראיינה אותו; לעניין זה, "הפעלת אמצעי אכיפה" – לרבות מסירה אישית של הודעות, ביצוע עיקולים באמצעות רישום מיטלטלין בחצרי החייב והוצאת מעוקלים, ולמעט משלוח דרישה בכתב.

 

 

 

 

 

 

 

(ח)  השר לביטחון הפנים לאחר התייעצות עם השר יקבע דרכי מסירת מידע לוועדת אישורים לגבי מבקש האישור, בעניינים הנדרשים לצורך קבלת החלטה בדבר מתן האישור לפי סעיפים קטנים (א) ו-(ב).

 

 

 

תוקפו של אישור

330ז.

(א)

אישור לחברת גבייה כאמור בסעיף 330ג(א) יעמוד בתוקפו עד ה-31 בדצמבר בשנה העוקבת לשנה שלאחר השנה שבה הוא ניתן, ולאחר מכן הוא טעון חידוש מדי שלוש שנים; אישור שחודש יעמוד בתוקפו עד ה-31 בדצמבר בשנה העוקבת לשנה שלאחר השנה שבה הוא ניתן.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(ב)

(1) אישור לעובד חברת גבייה כאמור בסעיף 330ג(ב) יעמוד בתוקפו עד ה-31 בדצמבר בשנה שלאחר השנה שבה הוא ניתן, ולאחר מכן הוא טעון חידוש מדי שנתיים; אישור שחודש יעמוד בתוקפו עד ה-31 בדצמבר  בשנה שלאחר השנה  שבה הוא ניתן.

 

 

 

 

 

 

 

 

(2)  בקשה לחידוש אישור תוגש לועדת האישורים לא יאוחר מ-120 ימים לפני תום תקופת תוקפו, לענין חברת גביה, ו-90 ימים, לעניין עובד חברת גביה; הוגשה בקשה במועד כאמור, יעמוד האישור שחידושו התבקש בתוקפו עד החלטת ועדת האישורים בעניינו או עד תום 6 חודשים ממועד תום תקופת תוקפו, לפי המוקדם;

 

 

 

אי-חידוש, ביטול או פסילה של אישור

330ח.

(א)  ראתה ועדת אישורים כי חברת גבייה או עובד חברת גבייה שהיא נתנה להם אישור, לפי העניין, פעלו בניגוד להוראות הדין במתן שירותי גבייה לעירייה או שפעלו בניגוד להנחיות שניתנו להם בידי גזבר עירייה או מי שמונה על ידו לעניין זה, במתן שירותי גבייה כאמור, או שהם נותנים שירותי גביה לעירייה באופן שאינו הולם את מי שפעל בשירות עירייה, רשאית הוועדה לבטל את האישור האמור או לסרב לחדשו לאחר שנתנה לחברת הגבייה או לעובד חברת הגבייה, לפי העניין, הזדמנות לטעון את טענותיהם לפניה; ביטלה ועדת אישורים אישור כאמור או שסירבה לחדשו, רשאית היא שלא ליתן אישור לאותה חברת גבייה או לאותו עובד חברת גבייה, לפי העניין, בשל אותה פעולה בניגוד להוראות הדין או ההנחיות כאמור, וזאת למשך תקופה שלא תעלה על 5 שנים, בהתחשב בנסיבות העניין.

 

 

 

 

 

(ב) ועדת אישורים תבטל אישור שניתן לחברת גבייה או לעובד חברת גבייה או תסרב לחדשו או תפסול חברת גבייה או עובד חברת גבייה מלקבל אישור לתקופה שלא תעלה על חמש שנים, לאחר שנתנה להם הזדמנות לטעון טענותיהם לפניה, אם ראתה שהתקיים אחד מאלה, לפי העניין:

 

 

 

 

 

 

 

 

(1) התקיימה בחברת הגבייה או בעובד חברת הגבייה עילה שהיה בה כדי למנוע מתן אישור בהתאם לסעיף 330ו(א) עד (ד), לפי העניין;

 

 

 

 

 

 

 

 

(2) חברת הגבייה או עובד חברת הגבייה קיבלו את האישור על יסוד פרטים שאינם נכונים או כוזבים;

 

 

 

 

 

 

 

 

(3) עובד חברת הגבייה הפעיל כוח שלא כדין, אלא אם כן ועדת האישורים, לאחר שקיבלה חוות דעת של היועץ המשפטי, סברה כי בנסיבות העניין אין הצדקה לבטל את האישור או לסרב לחדשו, לפי העניין.

 

 

 

בירור תלונות נגד חברת גבייה ועובדיה

330ט.

(א)  הוגשה לוועדת אישורים עירונית תלונה נגד עובד חברת גבייה, רשאית היא, לאחר שנתנה לו הזדמנות לטעון טענותיו לפניה, להתלות את אישורו עד לסיום בירור התלונה; לא הסתיים בירור התלונה בתוך חודשיים מיום ההתליה – בטלה ההתליה, זולת אם החליטה הוועדה, מטעמים מיוחדים שיירשמו, להאריך את ההתליה בתקופה נוספת שלא תעלה על חודשיים.

 

 

 

 

 

(ב) ראתה ועדת אישורים עירונית, בעקבות תלונה שהוגשה לה נגד חברת גבייה או עובד חברת הגבייה או בעקבות מידע אחר שהגיע אליה, שחברת גבייה נותנת שירותי גבייה לעירייה באופן שאינו הולם מי שפועל בשירות העירייה, שלא בהתאם להוראות הדין או שלא בהתאם להנחיות  שניתנו לה על ידי גזבר העירייה או מי שמונה על ידו לעניין זה, רשאית הוועדה, לאחר שנתנה לחברת הגבייה הזדמנות להשמיע את טענותיה בפניה, להורות על הפסקת העסקתה של חברת הגבייה בידי העירייה; אין בהוראות סעיף זה כדי לגרוע מכל הוראה אחרת, בדין או בחוזה, המאפשרת לעירייה להפסיק את העסקתה של חברת הגבייה.

(ג)  הממונה על תלונות הציבור בעירייה יברר תלונות נגד חברת הגביה המועסקת על ידי העירייה או עובד חברת הגביה כאמור.

(ד) עירייה תפרסם באתר האינטרנט שלה, בסמוך למידע הנוגע לחיובי ארנונה כללית ותשלום חובות אחרים לעירייה, מידע בדבר דרכי הגשת תלונות נגד חברת גביה ועובדיה ואופן בירורן.

 

 

 

הגבלות על עיסוק בגבייה מטעם העירייה ועל קיום קשר כללי עם העירייה

330י.

(א) חברת גבייה הנותנת שירותי גבייה לעירייה ועובד חברת גבייה כאמור לא יעסקו בתחומי אותה עירייה בגביית חובות שלא בעבור העירייה, למעט גבייה בעבור רשות ציבורית אחרת בהתאם להוראות פקודה זו ובלבד שלא יהא בכך משום ניגוד עניינים; לעניין זה, "רשות ציבורית" – כהגדרתה בחוק חופש המידע.

 

 

 

 

 

(ב)  חברת גביה, מי ששולט בה או מי שנשלט על ידה, לא יקיימו כל קשר כלכלי עם העירייה למעט זה הנוגע לביצוע תפקידי חברת הגביה על פי פרק זה; לעניין זה, "קשר כלכלי" – מתן או קבלת הלוואות, מקדמות כספיות על חשבון גביה עתידית או דמי זיכיון, שותפות בעסקים, עסקאות משותפות, שותפות בנכסים.

 

 

 

חובת הזדהות

330יא.

(א)  עובד חברת גבייה, בעת ביצוע פעולות בהתאם להוראות פקודה זו, יענוד באופן גלוי תג המזהה אותו ואת תפקידו ויחזיק ברשותו את האישור שניתן בידי ועדת האישורים שאותו יראה על פי דרישה.

 

 

 

 

 

(ב) בכל פנייה שתיערך על ידה במסגרת פעולתה בשם העירייה, תציין חברת הגבייה את שם העירייה שבשמה היא פועלת ואת שם הגורם בעירייה שאישר את נקיטת אמצעי האכיפה, כאמור בסעיף 330יב(ב).

 

 

 

קבלת מידע בידי חברת גבייה והטיפול במידע

330יב.

(א)  העירייה רשאית להעביר לחברת הגבייה המועסקת על ידה מידע בדבר כתובתו של החייב, נכסיו, גובה הכנסתו ומקורותיה, פרטי חובו ופרטי ההתקשרות עמו, ככל הנדרש לשם ביצוע פעולות בהתאם להוראות פקודה זו.

 

 

 

 

 

(ב) חברת גבייה תחוב באבטחת המידע המתקבל מהעירייה והמידע שנצבר אצלה אגב מתן שירותי הגבייה לעירייה, ובכלל זה מניעת שימוש לרעה במידע, פיקוח ובקרה על הגישה למידע ועל השימוש בו ואבטחה של מערכות המחשוב שבהן מוחזק המידע.

 

 

 

 

 

(ג)  סיימה חברת גבייה לתת שירותי גבייה לעירייה, תעביר את המידע שבידיה לידי העירייה או לידי חברת גבייה שנבחרה תחתיה בהתאם להנחיות העיריה; נותר מידע בידיה של חברת הגבייה לאחר ביצוע ההוראות האמורות, תבער את המידע שהגיע אליה עקב מתן שירותי הגבייה לעירייה ותודיע על ביעור המידע לעירייה; שר המשפטים רשאי לקבוע הוראות לעניין ביעור המידע.

 

 

 

 

 

(ד) חברת גבייה, עובדיה ומי שמועסק על ידה לא יגלו מידע שהגיע אליהם עקב מתן שירותי גבייה לעירייה ולא יעשו בו כל שימוש, אלא לצורך מתן שירותי הגבייה לעירייה.

 

 

 

 

 

(ה)  לא יועבר מידע כאמור בסעיף קטן (א) אלא לעובד חברת הגבייה המחזיק באישור בר-תוקף מוועדת אישורים.

 

 

 

פעולת חברת גבייה לפי הנחיות מטעם גזבר העירייה

330יג.

(א)  חברת גבייה הנותנת שירותי גבייה לעירייה תפעל על פי הנחיות גזבר העירייה או על פי נוהל עבודה שייקבע בידי הגזבר והכל בכפוף להוראות לפי פקודה זו.

 

 

 

 

 

(ב) חברת גבייה הנותנת שירותי גבייה לעירייה לא תנקוט אמצעי אכיפה, למעט משלוח דרישה ראשונה בכתב, אלא על פי החלטה פרטנית של גזבר העירייה או של מי שהוסמך לכך על פי פקודת המסים (גביה)[6].

 

 

 

פיקוח ובקרה

330יד.

העירייה תפקח על חברת הגבייה המועסקת על ידה ותבקר את פעולותיה.

 

 

 

תקנות

330טו.

(א)  השר רשאי לקבוע הוראות בעניינים אלה:

 

 

 

 

 

 

 

 

(1) אופן ביצוע פעולות בידי חברת גבייה הנותנת שירותי גבייה לעירייה, לרבות אופן הפקדת הכספים שנגבו על ידי חברת הגבייה וסדרי הבקרה והפיקוח של העירייה על פעולות חברת הגבייה, ובלבד שלא יהיה בהוראות לפי פסקה זו כדי לתת לחברת גבייה סמכויות פיקוח ואכיפה שאינן נתונות לה לפי דין;

 

 

 

 

 

 

 

 

(2) דרך הפעולה של עובד חברת הגבייה הנותנת שירותי גבייה לעירייה במסגרת עבודתו בחברת הגבייה לפי פרק זה, ורשאי הוא לקבוע הוראות שונות לגבי סוגי תפקידים שונים.

 

 

 

 

 

(ב) השר ושר המשפטים רשאים לקבוע  הוראות נוספות להוראות שנקבעו לפי כל דין, לעניין חובות אבטחת המידע של העירייה ושל חברת הגבייה ביחס למידע המועבר לפי פרק זה ולעניין חובות הפיקוח של העירייה על קיום החובות האמורות בידי חברת הגבייה.

 

 

 

 

 

(ג)  השר, בהסכמת שר המשפטים, רשאי לקבוע סוגי מידע נוספים על אלה המנויים בסעיף 330יב(א), שעירייה תהא רשאית להעביר לחברת גבייה המועסקת על ידה, ככל שהם נדרשים לצורך ביצוע פעולות בהתאם להוראות פקודה זו.

 

 

 

עונשין

330טז.

העובר על הוראות סעיף 330יב(ד), דינו כדין הפוגע במזיד בפרטיות זולתו כאמור בסעיף 5 לחוק הגנת הפרטיות.

 

תיקון פקודת המועצות המקומיות

3.  

בפקודת המועצות המקומיות[7], בסעיף 34א(א), במקום "277" יבוא "277, 330א עד 330טז".

 

תיקון חוק בתי משפט לעניינים מינהליים

4.  

בחוק בתי משפט לעניינים מינהליים, התש"ס-2000[8], בתוספת הראשונה-

(1) אחרי פרט 8 יבוא:
"חברות גביה     8א. החלטה של ועדת אישורים לפי סעיפים 330ג, 330 ח ו-330ט לפקודת העיריות".

(2)  בפרט 28, בסופו יבוא "וכן החלטה של רשם מאגרי המידע לפי סעיף 330ו(א)(4) לפקודת העיריות".

 

תחילה

5.  

תחילתו של חוק זה שישה חודשים מיום פרסומו (להלן – יום התחילה).

 

הוראת מעבר

6.  

(א)  הוראות חוק זה יחולו, בתום שישה חודשים מיום התחילה, גם על התקשרות של עירייה עם חברת גבייה שנערכה לפני יום התחילה.

 

 

 

(ב) אין בהוראות חוק זה כדי לפגוע בהליכי גביה שננקטו מטעם חברת גביה לפני יום התחילה.

 

 

 

 

 

 

דברי הסבר

כללי          רשויות מקומיות רבות מעסיקות חברות המסייעות להן בגביית תשלומי החובה המגיעים להן, כמו גם בניהול מערך משלוח חיובי המיסים (להלן - חברות הגבייה). תופעה זו, שהתרחבה מאוד בשנים האחרונות, יש בה כדי לתרום לייעול הגבייה כמו גם להעמקתה, אולם היא טרם הוסדרה בחקיקה אלא בהוראות מינהל בלבד.

 

מטרת הצעת חוק זו היא להסדיר את אופן העסקת חברות הגבייה בידי רשויות מקומיות ואת יחסי הגומלין בינן לבין הרשויות המקומיות. בכלל זאת מוצע לקבוע את סוגי הפעולות שתבצע חברת הגבייה עבור העירייה, להסדיר את הליך אישור העסקת החברה ועובדיה, לקבוע את תנאי הכשירות לחברת הגבייה ועובדיה, וכן את הליך הפסקת העסקתם, להטיל חובת סודיות ואבטחת מידע על חברות הגבייה ועובדיהן לגבי מידע שהגיע לידיהם, וכן להטיל חובת פיקוח ובקרה של הרשויות המקומיות על חברות הגבייה.

 

סעיף 1 מוצע לתקן את סעיף 170ג2(א) לפקודת העיריות (להלן - הפקודה) לעניין תפקידי גזבר העירייה ולקבוע במפורש את אחריות הגזבר על גביית מסי העירייה ובכלל זה על פעילות חברת הגבייה.

 

סעיף 2 מוצע להוסיף לפקודה פרק חדש, פרק חמישה עשר א', ובו כלל ההוראות הנוגעות לאופן ההעסקה של חברת גבייה בידי עירייה. פרק זה מסדיר את סמכותה של עירייה להעסיק חברת גבייה, קובע את דרכי פעולתה של חברת הגבייה ומגדיר את סמכויות החברה ותפקידיה. כן נקבעו תנאי הכשירות הנדרשים מחברת גבייה ומעובדיה, הכל כמפורט להלן:

 

לסעיף 330א המוצע

מוצע להוסיף מכלול הגדרות הנדרשות לצורך תיקון זה. בין השאר נקבעה הגדרת "תשלומי חובה" שהעירייה רשאית להסתייע בחברת גבייה לצורך גבייתם.

 

לסעיף 330ב המוצע

מוצע לקבוע את העיקרון שלפיו עירייה רשאית להעסיק חברת גבייה ואת הפעולות שניתן להטיל עליה לבצען, דוגמת משלוח הודעות חיוב בשל תשלומי חובה וגבייה שוטפת של תשלומי חובה.

 

 לצד האמור מוצע לקבוע כי כל פעולה הנוגעת לגבייה והכרוכה בהפעלת שיקול דעת שניתן לעירייה או לעובד או נושא משרה בה על פי דין, לא תתבצע על ידי חברת הגבייה או עובדיה, וסמכויות אלה יהיו בידי העירייה או העובד או נושא המשרה בה בלבד, לפי העניין. בהמשך לכך, מוצע לקבוע כי שר הפנים יהא רשאי לקבוע מטלות נוספות שחברת הגבייה תהא רשאית לבצע בכפוף למגבלה האמורה.

 

 

לסעיף 330ג המוצע

מוצע לקבוע את העיקרון שלפיו העסקת חברת גבייה על ידי עירייה תהיה טעונה אישור בכתב של ועדה ארצית למתן אישורים וכן העסקת עובד בידי חברת הגבייה במסגרת השירותים הניתנים על ידה לעירייה תהיה טעונה אישור בכתב של ועדה עירונית למתן אישורים.

 

לסעיף 330ד המוצע

מוצע לקבוע כי ועדת אישורים ארצית תורכב מהמנהל הכללי של משרד הפנים או עובד בכיר של המשרד שמונה לתפקיד זה;, היועץ המשפטי של משרד הפנים או נציגו מקרב עובדי הלשכה המשפטית של המשרד; קצין משטרה שהשר לביטחון הפנים מינה על פי הצעת המפקח הכללי של המשטרה . עוד נקבע כי ועדת האישורים הארצית תקבע את סדרי עבודתה ככל שאלה לא נקבעו לפי הוראות הפקודה, וכן כי החלטות ועדת האישורים הארצית שיתקבלו בהתאם לפרק המוצע יפורסמו באתר האינטרנט של משרד הפנים.

 

לסעיף 330ה המוצע

מוצע לקבוע כי ועדת אישורים עירונית תורכב מהמנהל הכללי של העירייה, היועץ המשפטי של העירייה וגזבר העירייה או נציגים שהם ימנו. עוד נקבע כי ועדת אישורים תקבע את סדרי עבודתה ככל שאלה לא נקבעו לפי הוראות הפקודה, וכן כי החלטות ועדת האישורים העירונית לפי הפרק המוצע יפורסמו באתר האינטרנט של העירייה.

 

לסעיף 330ו המוצע

בסעיף זה מוצע לקבוע רשימה של תנאי סף למתן אישור של ועדת אישורים, הן לחברת הגבייה והן לעובדיה לצורך העסקתם בידי העירייה (להלן – אישור) וזאת בהתחשב באופי הפעולות הננקטות על ידם. ביחס לחברת הגבייה, נקבע כי עליה להיות תאגיד הרשום בישראל ומקום מושבו בישראל; כי חברת הגבייה, בעלי השליטה בה ונושאי משרה בה לא הורשעו בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין זה ראוי כי חברת הגבייה תועסק בידי העירייה ולא תלוי ועומד נגדם כתב אישום בעבירה כאמור וכי רשם מאגרי מידע הודיע כי הוא אינו מתנגד למתן האישור תוך תקופה קצובה.

אשר לעובד החברה, מוצע לקבוע, בין השאר, כי עליו להיות בגיר תושב ישראל בלא הרשעה או כתב אישום תלוי ועומד בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין זה ראוי כי יועסק בחברת גבייה במתן שירותי גבייה לעירייה, המגלה בקיאות בהליכי גבייה ובעל 12 שנות לימוד. כמו כן נקבע כי הוועדה תהא רשאית לפטור עובד מתנאי אחרון זה אם ראתה כי אין אפשרות להעסיק מי שעומד בתנאי זה וכי שירותי הגבייה הניתנים לעירייה עשויים להיפגע בשל כך. עוד מוצע לקבוע כי שר הפנים יהא רשאי לקבוע תנאים נוספים לחברת גבייה ולעובדיה לצורך מתן אישור כאמור. זאת ועוד, ועדת אישורים לא תיתן אישור להעסקת חברת גבייה או עובד החברה, אף אם הם עומדים בתנאי הסף, בהתקיים תנאים שפורטו בסעיף המוצע, ובכלל זה, אם המועמד או החברה התנהגו באופן המסכן את שלום הציבור או באופן שאינו הולם את מי שפועל בשירות העירייה.

 

שר המשפטים יהיה רשאי לקבוע סוגי עבירות שיראו אותן כעבירות שמפאת מהותן, חומרתן או נסיבותיהן, אין זה ראוי כי חברת הגבייה תועסק בידי העירייה או כי העובד יועסק בחברת הגבייה במתן שירותים לעירייה.

 

עוד קובע הסעיף, כי במהלך הדיון בוועדת אישורים תונח בפניה חוות דעתו של היועץ המשפטי של העירייה בדבר התקיימות התנאים האמורים, והיא תהא רשאית לבקש מכל מבקש אישור מידע ומסמכים, ככל שהם דרושים לה לשם קבלת החלטה. כן תהא רשאית ועדת אישורים לראיין את מבקש האישור.

 

לגבי מתן אישור לעובד חברת גבייה המיועד לעסוק בפעולות גבייה כגון מסירה אישית של הודעות, ביצוע עיקולים באמצעות רישום מיטלטלין בחצרי החייב והוצאת מעוקלים - פעולות אשר כרוכות ביצירת מגע עם החייב שלא במשרדי חברת הגבייה או בכניסה לחצריו - מוצע לקבוע כי לא יינתן אישור כאמור אלא לאחר שוועדת האישורים ראיינה את מבקש האישור, כדי שהיא תוכל לבדוק את התאמתו לעיסוק בפעולות גבייה מו הסוג האמור.

 

לסעיף 330ז המוצע

מוצע לקבוע כי ככלל תוקף אישור הניתן על ידי ועדת אישורים כאמור בסעיף 330ג, הוא שנתיים לגבי עובד חברת גבייה ושלוש שנים לגבי חברת גבייה, וכי ניתן יהיה לחדשו לשנתיים או לשלוש שנים נוספות, בהתאמה, בכל פעם.

 

עוד מוצע לקבוע כי בקשה לחידוש אישור תוגש לועדת האישורים לא יאוחר מ-120 ימים לפי תום תקופת תוקפו לעניין חברת גביה, ו-90 ימים לעניין עובד חברת גביה, כאשר ככל שהוגשה הבקשה במועד, יעמוד האישור שחידושו התבקש בתקפו עד החלטת ועדת האישורים בעניינו או עד תום 6 חודשים ממועד תום תקופת תוקפו, לפי המוקדם.

 

לסעיף 330ח המוצע

מוצע להסמיך ועדת אישורים לבטל אישור שניתן או לסרב לחדשו או לפסול חברת גבייה או עובדיה מלעסוק בגבייה עבור העירייה, מקום בו בעל אישור פעל בניגוד להוראות הדין בביצוע הפעולות עבור העירייה או שפעל בניגוד להנחיות שניתנו לו בידי גזבר העירייה או מי שמונה על ידו לעניין זה או שהוא נותן שירותי גביה לעירייה באופן שאינו הולם את מי שפועל בשירות עירייה. זאת, בכפוף למתן הזדמנות לבעל האישור לטעון טענותיו בעניין. כן מוצע להסמיך ועדת אישורים שלא ליתן אישור חדש לחברת גבייה או עובד שלה, בשל אותה פעולה שבשלה בוטל האישור או סורב חידושו כאמור, וזאת למשך תקופה שלא תעלה על 5 שנים, בהתחשב בנסיבות העניין.

 

עוד מוצע לקבוע מקרים שבהם ועדת אישורים תהא חייבת לבטל אישור או לסרב לחדשו או לפסול חברת גבייה או אדם מלקבל אישור, לפי העניין. כך במקרה שבו התקיימה בחברת גבייה או בעובד שלה עילה שהיה בה כדי למנוע מתן אישור מלכתחילה, או במקרה שחברת הגבייה או עובד שלה קיבלו את האישור על יסוד פרטים שאינם נכונים או כוזבים. בכל הנוגע להפעלת כוח שלא כדין בידי עובד חברת גבייה, ניתנה סמכות לוועדת אישורים להמשיך את ההתקשרות עם חברת הגבייה רק אם סברה שאין הצדקה לבטל את האישור או שלא לחדשו.

 

לסעיף 330ט המוצע

מוצע לקבוע מנגנון לבירור תלונות בידי ועדת אישורים עירונית. במסגרת בירור תלונות שהוגשו נגד עובד בחברת גבייה, תוכל ועדת אישורים להתלות את האישור שניתן לעובד לפרק זמן מוגבל עד לסיום בירור התלונה, בכפוף לשמיעת טיעוניו עובר לקבלת ההחלטה. בדומה לכך, מוצע להסמיך ועדת אישורים עירונית להורות על הפסקת העסקתה של חברת גבייה בידי העירייה אם ראתה, בעקבות תלונה שהוגשה לה נגד חברת הגבייה בשל פעילותה או פעילות עובדיה או בעקבות מידע אחר שהגיע אליה, כי השירותים המסופקים לעירייה בידי חברת הגבייה ניתנים באופן שאינו הולם מי שפועל בשירות העירייה או שהחברה פעלה בניגוד להנחיות העירייה או שלא בהתאם להוראות הדין.

כן מוצע לקבוע כי הממונה על תלונות הציבור בעירייה יברר תלונות נגד חברת הגביה המועסקת על ידי העירייה או עובד חברת הגביה כאמור וכי עירייה תפרסם באתר האינטרנט שלה ובאמצעים נוספים כפי שתקבע, בסמוך למידע הנוגע לחיובי ארנונה כללית ותשלום חובות אחרים לעירייה, מידע בדבר הגשת תלונות נגד חברת גביה ועובדיה ואופן בירורן.

 

לסעיף 330י המוצע

מוצע לקבוע שחברת גבייה הנותנת שירותים לעירייה וכן עובדי חברת הגבייה לא יעסקו בתחומי אותה העירייה בגביית חובות שלא עבור העירייה, למעט גבייה בעבור רשות ציבורית אחרת, בהתאם להוראות פקודה זו, ובלבד שלא יהא בכך משום ניגוד עניינים. בהמשך לכך מוצע לקבוע, כי חברת גביה, מי ששולט בה או מי שנשלט על ידה, לא יקיימו כל קשר כלכלי עם העיריה, למעט הנוגע לביצוע תפקידי חברת הגביה הקבועים בפרק זה.

 

 

לסעיף 330יא המוצע

מוצע לקבוע חובת הזדהות של עובד חברת הגבייה באמצעות הצגת תג זיהוי וכן חובת הצגה של האישור שניתן לו מוועדת האישורים אם נתבקש לכך. כמו כן, במסגרת כל פנייה שתיערך על ידי חברת גבייה במסגרת פעולתה בשם העירייה, תציין החברה את שם העירייה שבשמה היא פועלת ואת שם הגורם בעירייה שאישר את פעולת הגבייה.

 

לסעיף 330יבהמוצע

מוצע לקבוע בסעיף זה הוראות לעניין אופן ההעברה של מידע מהעירייה לחברת הגבייה ולעובדיה, ככל שהדבר נדרש לחברת הגבייה לשם ביצוע הפעולות המוטלות עליה בהתאם להוראות הפקודה. בכלל זאת, מוצע לחייב את החברה ואת עובדיה באבטחת המידע ובחובת סודיות לגבי כל מידע שהגיע לחברה עקב מתן השירות לעירייה. כן מוצע להסדיר את אופן הטיפול במידע המצוי בידי חברת הגבייה בעת סיום ההתקשרות עם העירייה. בהמשך לכך, מוצע כי שר המשפטים יהא רשאי לקבוע הוראות לעניין ביעור המידע המצוי בידי חברת הגבייה.

 

 לסעיף 330יג המוצע

מוצע לקבוע כי חברת הגבייה תפעל על פי הנחיות גזבר העירייה או על פי נוהל עבודה שייקבע בידי גזבר העירייה, בכפוף להוראות לפי הפקודה. עוד מוצע לקבוע שכל ביצוע של אמצעי אכיפה, למעט משלוח דרישה ראשונה בכתב בהתאם לפקודת המסים (גבייה), תהא על פי החלטה פרטנית של גזבר העירייה או מי שהוסמך לכך על פי אותה פקודה.

 

לסעיף 330יד המוצע

מוצע לקבוע חובת פיקוח ובקרה של העירייה על חברת הגבייה והפעולות שבוצעו על ידה.

 

לסעיף 330טו המוצע

מוצע להסמיך את שר הפנים לקבוע הוראות בדבר אופן ביצוע פעולות בידי חברת הגבייה, לרבות אופן הפקדת הכספים שנגבו על ידה, ככל שאין בהוראות שייקבעו כדי להעניק לחברת הגבייה סמכויות פיקוח ואכיפה שאינן נתונות לה לפי דין, וכן סדרי בקרה ופיקוח של העירייה על פעולות חברת הגבייה; עוד מוצע לקבוע כי שר הפנים ושר המשפטים רשאים לקבוע הוראות נוספות להוראות שנקבעו לפי כל דין לעניין חובות אבטחת המידע של העירייה ושל חברת הגבייה ביחס למידע המועבר לפי הוראות הפרק המוצע, ולעניין חובות הפיקוח של העירייה על קיום החובות האמורים בידי חברת הגבייה; כן מוצע להסמיך את שר הפנים לקבוע, בהסכמת שר המשפטים, סוגי מידע נוספים שהעירייה תהא רשאית להעביר לחברת הגבייה, ככל שהם נדרשים לצורך ביצוע פעולות בהתאם להוראות הפקודה.

 

לסעיף 330טז המוצע

מוצע לקבוע כי דינו של העובר על הוראות סעיף 330יא(ד) ומגלה מידע אשר הגיע לחברת הגבייה או למי שמועסק על ידה, שלא במסגרת  השירות הניתן על ידם לעירייה, כדין הפוגע במזיד בפרטיות זולתו כאמור בסעיף 5 לחוק הגנת הפרטיות, התשמ"א-1981.

 

סעיף 3 מוצע לתקן את פקודת המועצות המקומיות, כך שההסדר המוצע בפקודה זו יחול גם על התקשרויות של מועצות מקומיות עם חברות גבייה.

 

סעיף 4 מוצע לתקן את חוק בתי משפט לעניינים מינהליים ולהוסיף אחרי פרט 8 בתוספת הראשונה לחוק זה את פרט 8א במסגרתו יקבע כי עתירה כנגד החלטה של ועדת אישורים לפי סעיפים 330ג, 330ח, 330ט לפקודת העיריות תיעשה בדרך של עתירה לבית משפט לעניינים מינהליים. כמו-כן, מוצע לתקן את פרט 28 בתוספת הראשונה, כך שעתירה נגד התנגדותו של רשם מאגרי המידע להעסקת חברת גבייה בידי עירייה תיעשה בדרך של עתירה לבית משפט לעניינים מינהליים.

 

סעיפים 5 ו-6 מוצע לקבוע כי יום התחילה של התיקון המוצע יהיה שישה חודשים מיום פרסומו (להלן – יום התחילה), כדי לאפשר את ההתארגנות הנדרשת לשינויים המוצעים. כמו כן, מוצע לקבוע הוראת מעבר שלפיה התיקון המוצע יחול, בתום שישה חודשים מיום התחילה, גם על התקשרות של עירייה עם חברת גבייה שנערכה לפני יום התחילה וכי לא יפגע תקפם של הליכי גביה שהוחל בהם לפני יום התחילה.

 

 

 



[1] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 8, עמ' 197; ס"ח התשע"ד, עמ' 413.

[2] ס"ח התשמ"א, עמ' 128.

[3] ס"ח התשנ"ט, עמ' 189.

[4] ס"ח התש"ם, עמ' 46.

[5] ס"ח התשס"א, עמ' 454.

[6] חוקי א"י, כרך ב', עמ' (ע)  1374, (א) 1399.

[7] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 9, עמ' 256; ס"ח התשע"ד, עמ' 296.

[8] ס"ח התש"ס, עמ' 190; התשע"ד, עמ' 454.