באוקטובר 2019 טיוטת תקנות הגנה על בריאות הציבור (מזון) (בדיקת משלוח של מזון רגיש ) התשף - 2019 לפרסום סופי.docx תזכיר תקנות הגנה על בריאות הציבור (מזון) (בדיקת משלוח של מזון רגיש), התש"ף - 2019

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות הגנה על בריאות הציבור (מזון) (בדיקת משלוח של מזון רגיש), התש"ף - 2019

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

 

ייעול הפיקוח על משלוחי מזון רגיש בעת בדיקתם בתחנות ההסגר באמצעות שני אלה:

הפחתת תדירות בדיקות המעבדה בישראל של מזון רגיש, למעט מוצרי חלב, מאחת לשלושה חודשים לאחת לששה חודשים;

הפחתת בדיקות המעבדה בישראל של מוצרי חלב ע"י שינוי שיטת הבדיקה כך ששיעור הדיגום הכולל בכל רגע נתון יעמוד בממוצע על 22% מתוך כלל המשלוחים של מוצרי החלב של יבואן מסוים ב- 12 החודשים שקדמו למועד הגעת המשלוח.

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד הבריאות:

טיוטת תקנות הגנה על בריאות הציבור (מזון) (בדיקת משלוח של מזון רגיש), התש"ף - 2019

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 116(6) ו-(9) לחוק הגנה על בריאות הציבור (מזון), התשע"ו - 2015[1] (להלן – החוק), ובהתייעצות עם שר הכלכלה, אני מתקין תקנות אלה:

הגדרות

1.

בתקנות אלה:

 

 

 

"מוצרי חלב" - חלב, מוצרי חלב ומקביליהם (Analogues) המכילים רכיבי חלב;

 

 

 

"מזון רגיש" - מזון המנוי בתקנות הגנה על בריאות הציבור (מזון) (הכרזה בדבר מזון רגיש), התש"ף-2019[2], לרבות שימורי בשר ודגים, ולמעט מוצר בשר כהגדרתו בפרק ח' לחוק וביצים שלא עברו טיפול טרמי;

 

 

 

"נוהל יבוא מזון רגיש 05-001" – נוהל "יבוא מזון: הנפקת אישור מוקדם ליבוא מזון רגיש ושחרורו" מספר 05-001, המפורסם באתר המרשתת (אינטרנט) של משרד הבריאות;

 

 

 

"נותן האישור" – כמשמעותו בסימן ג' לפרק ד' לחוק.

החלת הוראות

2.

בנוהל יבוא מזון רגיש 05-001 יחולו השינויים המפורטים בתקנות 3 ו-4 על מזון רגיש.

 

הפחתת תדירות  בדיקות מעבדה של מזון רגיש

3.

(א)  בנוהל יבוא מזון רגיש 05-001 בפסקה 10.5.14.3.2: במקום "שלושת החודשים" יקראו "ששת החודשים", למעט לגבי מוצרי חלב, לגביהם יחול האמור בתקנה 4.

 

 

(ב) סעיף קטן (א) יחול גם אם באישור המוקדם לייבוא לפי סעיף 66 לחוק, הורה נותן האישור כי משלוח המזון ייבדק במעבדה בישראל עם הגיעו לתחנת ההסגר, ובלבד שנמצא כי בדיקה כאמור בוצעה במשלוח ב- 6 החודשים שקדמו להגעת המשלוח הנוכחי, היא נמצאה תקינה והתקיימו לגבי המשלוח כל הוראות נוהל יבוא מזון רגיש 05-001.

בדיקה אקראית של משלוחי מוצרי חלב

4.

(א)  בנוהל יבוא מזון רגיש 05-001 לעניין מוצרי חלב, אחרי סעיף קטן 10.5.14.4 יקראו:

 

 

 

"10.5.14.5.   בנוסף לאמור בסעיף קטן 10.5.14.3, מוצרי חלב ייבדקו, בהתאם לבדיקה אקראית של המערכת הממוחשבת, כך ששיעור הדיגום הכולל בכל רגע נתון יעמוד בממוצע על 22% מתוך כלל המשלוחים של מוצרי החלב של יבואן מסוים ב- 12 החודשים שקדמו למועד הגעת המשלוח, ולא מוקדם מיום תחילתן של תקנות אלה."

 

 

(ב) תקנה 4 תחול גם אם באישור המוקדם לייבוא לפי סעיף 66 לחוק, הורה נותן האישור כי משלוח המזון ייבדק במעבדה בישראל עם הגיעו לתחנת ההסגר, ובלבד שנמצא כי בדיקה כאמור בוצעה במשלוח בשלושת החודשים שקדמו להגעת המשלוח הנוכחי, היא נמצאה תקינה והתקיימו לגבי המשלוח כל הוראות נוהל יבוא מזון רגיש 05-001.

תחולה

 

תקנות אלה יחולו בכפוף לכך שנוהל יבוא מזון רגיש 05-001 יהיה בתוקף מכוח סעיף 321(ו) לחוק.

 

 

___ ב________ התש"ף (___ ב________ 2019)

(חמ _____-3)

 

__________________

בנימין נתניהו

ראש הממשלה ושר הבריאות

 

דברי הסבר

בשלוש השנים שעברו מאז כניסתו לתוקף של חוק הגנה על בריאות הציבור (מזון), התשע"ו – 2015 (להלן – החוק), פועל משרד הבריאות במספר מישורים ליישום הוראות החוק וקיום מטרותיו, וביניהם הכרזה בדבר מזון רגיש לפי סעיף 59 לחוק, והמשך פיתוח המערכת הממוחשבת התומכת בתהליכי הפיקוח על  היבוא.

 

מטרת התקנות המוצעות לשנות את דרכי הבדיקה בתחנות ההסגר של מזון רגיש בכלל ומוצרי חלב בפרט כפי שנקבעו בנוהל "יבוא מזון: הנפקת אישור מוקדם ליבוא מזון רגיש ושחרורו" מספר 05-001, שפורסם באתר המרשתת (אינטרנט) של משרד הבריאות ערב תחילת החוק, וקבל מעמד מכוח סעיף 321(ו) לחוק; התיקון המוצע עתיד להפחית את תדירות בדיקות המעבדה בישראל של מזון רגיש מפעם ב – 3 חודשים לפעם ב – 6 חודשים.

 

בנוסף, שדרוג של המערכת הממוחשבת התומכת בתהליכי הפיקוח על היבוא מאפשר כיום ליישם שיטות דיגום חדשות למזון המיובא. לפיכך, לצד הפחתת תדירות הדיגום של מזון רגיש מפעם ב – 3 חודשים לפעם ב – 6 חודשים, מוצע לשנות גם את הפיקוח על מוצרי חלב המאופיינים ברובם בחיי מדף קצרים יחסית, לדיגום של המשלוח, כך ששיעור הדיגום הכולל בכל רגע נתון יעמוד בממוצע על 22% מתוך כלל המשלוחים של מוצרי החלב של יבואן מסוים ב- 12 החודשים שקדמו למועד הגעת המשלוח.

 

שני שינויים אלה יאפשרו ליעל את מערך הפיקוח על מזון רגיש תוך שמירה על בריאות הציבור.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

התייחסות לדוח הערכת השפעת הרגולציה (RIA)
          לטיוטת תקנות הגנה על בריאות הציבור (מזון) (בדיקת משלוח של  
          מזון רגיש), התש"ף – 2019

 

כותבי הבקשה: פנינה אורן שנידור, סגנית מנהל שירות המזון;  אלי גורדון, מנהל שירות המזון.

גורם מקצועי מלווה: אביחי שגב, יחידת מדיניות רגולציה.

 

  1. הרקע -  זיהוי הבעיה

הפיקוח על שחרור משלוחי מזון רגיש מעוגן בנוהל "יבוא מזון: הנפקת אישור מוקדם ליבוא מזון רגיש ושחרורו 05-001", (להלן- הנוהל), אשר פורסם באתר האינטרנט של משרד הבריאות ערב תחילת חוק הגנה על בריאות הציבור (מזון), התשע"ו-2015, (להלן-החוק), ועל כן קבל מעמד מכוח סעיף 321(ו) לחוק, עד להתקנת תקנות שיחליפו אותו או עד תום שלוש שנים מיום תחילת החוק, לפי המוקדם.

בנוהל נקבע, בין היתר, שתדירות הדיגום של מזון רגיש מסוים למעט מזון ייעודי, מזון לתינוקות, פירות וירקות תיעשה אחת לשלושה חודשים, בתנאי שממצאי בדיקה קודמים היו תקינים.

תדירות הדיגום שנקבעה בנוהל, על רקע עליה ביבוא של מזון בכלל ובפרט מזון רגיש, גורמת לאי עמידה בזמני תגובה של המפקחים בתחנת ההסגר, עיכובים והשהיות בשחרור משלוחים מהנמל, באופן שעלול להשפיע על איכות ותקינות המוצר, לקיצור חיי מדף של מוצרים דבר העלול בין היתר להוביל לייקור המחיר לצרכן.

 

  1. הצורך בהתקנת התקנות

נציין, שלמניעת העיכובים ומחשש לפגיעה באיכות ותקינות המוצר, הורה מנהל שירות המזון מתוקף סמכותו לפי סעיף 86(ב)(2) לחוק, במשך 4 פעמים ברציפות, כל פעם למשך 6 חודשים, על הפחתת תדירות הדיגום מאחת ל-3 חודשים לאחת ל – 6 חודשים.

הוראה זו תמה ביום 1.8.2019 ולא ניתנת להארכה נוספת.

לפיכך, כיום תדירות הדיגום של מזון רגיש עומדת על אחת לשלושה חודשים, דבר שגורם, כאמור לעיל, לאי עמידה בזמני התגובה, עיכובים והשהיה של שחרור משלוחים מהנמלים.

לאור האמור, משרדנו מבקש לקדם תקנות הגנה על בריאות הציבור (מזון) (בדיקת משלוח של מזון רגיש), התש"ף – 2019 (להלן: "התקנות").

  1. תכלית ויעדים

 

  1. ההסדר המוצע בתקנות

4.1  כלל המזונות הרגישים, למעט מוצרי חלב, מזון ייעודי ומזון לתינוקות-

4.2  מוצרי חלב-

4.3   מזון ייעודי ומזון לתינוקות-

 

  1. סיכום

בנסיבות האמורות, המסמך לעיל מהווה את הבחינה הקובעת כי השפעת התקנות על המפוקחים היא הגדלת מרווחי הזמן בין דיגום לדיגום בהתאם לתדירות שהייתה נהוגה בעבר והסתיימה ביום  01/08/2019. כמו כן יובהר שגם מבחינת שינוי שיטת הבדיקה של מוצרי חלב התקנות אינן מהוות הכבדה אלא עוסקות בהפחתת הנטל הרגולטורי.

כאמור, שחרור משלוחי מזון רגיש ימשיך להיעשות ע"פ הוראות הנוהל והשינוי שנעשה בתקנות אלו הוא הפחתת תדירות הדיגום.

שיטת בדיקת המשלוחים החדשה תייעל את אופן עבודת המפקחים וצפויה להפחית מהם עומס מיותר.

עוד נציין כי משיח עם נציגי יבואנים החברים בלשכת המסחר ונציגי תעשיית המזון החברים בהתאחדות התעשיינים, במסגרת שולחנות עגולים שקיימנו עמם במטרה לייעל ולפשט את הרגולציה, עלה הצורך בקידום ההקלות בנושא.

 

******************



[1] ס"ח התשע"ו, עמ' 90, התשע"ח, עמ' 278 .

[2] ק"ת התש"ף, עמ' 34.