תקנות הטיס (הפעלת כלי טיס וכללי טיסה)(תיקון), התשע"ט-2019.
המצב הביטחוני במדינת ישראל ואירועים שעירבו כלי טיס בלתי מזוהים שהתגלו במרחב הפיקוח התעופתי של ישראל, הובילו לדרישת חיל האוויר לחייב כל כלי טיס הפועל במרחב הפיקוח התעופתי של ישראל לשאת טרנספונדר, על-מנת להקל על זיהוי כלי טיס במרחב הפיקוח התעופתי של ישראל (למשל, לשם היערכות ליירוט כלי טיס עוינים ומניעת יירוט כלי טיס שאינם עוינים).
התיקון המוצע בא ליישם את דרישות חיל-האוויר כאמור בכל הנוגע לחובת נשיאת טרנספונדר במטוסים זעירים הפועלים במרחב הפיקוח התעופתי של ישראל במסגרת התקנות העיקריות.
בנוסף, בשל הגידול במספר המז"מים ושילובם ההולך וגדל במרחבי הטיסה שבהם משתמשים גם כלי טיס אחרים, נוצר צורך בטיחותי-תעבורתי להפעלת טרנספונדר באותן נסיבות. הדרישה נועדה לשפר את יכולת יחידת ניהול התעבורה האווירית לזהות את מיקום המז"ם וקרבתו לכלי טיס אחרים ולתת התרעות והנחיות תעבורה אווירית כדי לשפר את המודעות של טייסי כלי הטייס השונים לגבי מיקומם של אחרים וכדי למנוע קרבה מסוכנת בין כלי טיס.
טיוטת תקנות מטעם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים - רשות התעופה האזרחית:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 68(א), 72(ג) ו- (ד) ו-168(א) לחוק הטיס, התשע"א-2011[1] (להלן - החוק), לפי הצעת רשות התעופה האזרחית לפי סעיף 168(ב) לחוק ובהתאם לסעיף 197 לחוק, בהסכמת שר הביטחון לפי סעיף 72(ד) לחוק, ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת ולפי סעיף 2(ב) לחוק העונשין, התשל"ז-1977[2], אני מתקין תקנות אלה: |
|||
|
תיקון תקנה 21 |
1. |
בתקנה 21 לתקנות הטיס (הפעלת כלי טיס וכללי טיסה), התשמ"ב-1981[3] (להלן - התקנות העיקריות) - |
|||
|
|
|
|
(1) בתקנת משנה (א), בסופה יבוא: "ואלא אם הטרנספונדר כאמור פועל.". |
||
|
|
|
|
(2) תקנה משנה (ב) - בטלה; |
||
|
|
|
|
(3) בתקנת משנה (ג) - |
||
|
|
|
|
|
(א) במקום "הגבה לאינטרוגציה של Mode 3/A" יבוא "הגבה לחקירה (Interrogation) של Mode 3/A או יכולת Mode S המגיבה לחקירה של Mode 3/A"; |
|
|
|
|
|
|
(ב) במקום "לאינטרוגציה של Mode C" יבוא "לחקירה של Mode C או יכולת Mode S המגיבה לחקירה של Mode C ". |
|
|
תיקון תקנה 24 |
2. |
בתקנה 24 לתקנות העיקריות - |
|||
|
|
|
|
|
(1) במקום פסקה (4) יבוא: |
|
|
|
|
|
|
"(4) מטוס זעיר או מטוס הדרכה זעיר, שמתקיימים לגביו כל אלה: |
|
|
|
|
|
|
|
(א) לא מותקן בו טרנספונדר כאמור בתקנות 21 עד 23; |
|
|
|
|
|
|
(ב) הוא טס במרחב אווירי שפורסם במסגרת שירותי המידע התעופתי שהוא ייעודי להפעלת מטוס זעיר ושלא נדרש להפעיל בו טרנספונדר; |
|
|
|
|
|
|
(ג) טיסתו מתבצעת לפי הוראות התעבורה האווירית שפורסמו במסגרת שירותי המידע התעופתי לגבי המרחב האווירי כאמור.". |
|
|
|
|
|
(2) בפסקה (5), אחרי "תעודת כושר טיס מיוחדת" יבוא "שאינה תעודת כושר טיסה למטוס זעיר או תעודת כושר טיסה לשימוש ניסיוני שניתנה למטרת הפעלת כלי טיס שנבנה באמצעות חובב כאמור בתקנה 84(7) לתקנות התיעוד;". |
|
|
תיקון תקנה 33 |
3. |
בתקנה 33(ג) לתקנות העיקריות, אחרי פסקה (6) יבוא: |
|||
|
|
|
"(7) טרנספונדר, בכפוף לאמור בתקנה 24.". |
|||
|
תחילה ותחולה |
4. |
(א) תחילתן של תקנות אלה 60 ימים מיום פרסומן. |
|||
|
|
|
(ב) על אף האמור בתקנת משנה (א), תחילתן של תקנות אלה לגבי כלי טיס שערב יום התחילה היה רשום בפנקס - 18 חודשים מיום פרסומן. |
|||
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])
(חמ 1299 - 3 - ת1)
__________________[חתימה]
[שם מלא של המתקין]
[התפקיד שמכוחו מתקין]
דברי הסבר
תקנות הטיס (הפעלה כלי טיס וכללי טיסה), התשמ"ב-1981 (להלן - התקנות העיקריות) קובעות, בין השאר, דרישות ציוד לכלי טיס הטסים במרחב האווירי הישראלי.
תקנות 21 עד 23 לתקנות העיקריות קובעות, בין השאר, את החובה לשאת טרנספונדר תקין ושמיש בכל כלי טיס הטס "ממרחב אויר בישראל" (ראו בתקנה 21 לתקנות העיקריות, ובפרט בתקנה 21(א) לתקנות העיקריות לפיה: "לא יטיס אדם כלי טיס ממרחב אויר בישראל אלא אם מותקן בכלי הטיס טרנספונדר תקין ושמיש..."), את הדרישות הטכניות שצריכות להתקיים בטרנספונדר (תקנה 22 לתקנות העיקריות) ואת החובה לקיים בחינה ובדיקה שלו אחת ל- 24 חודשים לשם בדיקת תקינותו (תקנה 23 לתקנות העיקריות).
הטרנספונדר הוא מכשיר ה"משיב" אות מוגדר מראש כאשר הוא מקבל אות "חוקר", ובכך בעצם משמש לזיהוי כלי הטיס על-ידי יחידת הנת"א. מערכות מתקדמות המותקנות בכלי טיס יכולות גם לשלוח אות חוקר לקבלת נתונים מטרנספונדרים בכלי טיס בסביבתם, והנתונים המושבים על-ידי הטרנספונדר משמשים למערכת ה- TCAS למניעת התנגשויות בין כלי טיס.
תקנה 24(4) לתקנות העיקריות קובעת, בין היתר כי: "תקנות 21 עד 23 לא יחולו על... מטוס זעיר ומטוס הדרכה זעיר...". משמע, הכלל שבתקנה 21(א) לתקנות העיקריות, כפי שפורט לעיל, סויג ביחס למטוס זעיר משקל (להלן - מז"ם) וכן מז"ם המשמש להדרכה, כך שאלה פטורים למעשה מהחובה שיותקן בהם טרנספונדר כאמור, וזאת בין היתר לאור מאפייני כלי הטיס והמרחבים האוויריים בהם הורשו לפעול בעבר.
המצב הביטחוני במדינת ישראל ואירועים שעירבו כלי טיס בלתי מזוהים שהתגלו במרחב הפיקוח התעופתי של ישראל, הובילו לדרישת חיל האוויר לחייב כל כלי טיס הפועל במרחב הפיקוח התעופתי של ישראל לשאת טרנספונדר, על-מנת להקל על זיהוי כלי טיס במרחב הפיקוח התעופתי של ישראל (למשל, לשם היערכות ליירוט כלי טיס עוינים ומניעת יירוט כלי טיס שאינם עוינים). התיקון המוצע בא ליישם את דרישות חיל-האוויר כאמור בכל הנוגע לחובת נשיאת טרנספונדר במטוסים זעירים הפועלים במרחב הפיקוח התעופתי של ישראל במסגרת התקנות העיקריות.
בנוסף, בשל הגידול במספר המז"מים ושילובם ההולך וגדל במרחבי הטיסה שבהם משתמשים גם כלי טיס אחרים, נוצר צורך בטיחותי-תעבורתי להפעלת טרנספונדר באותן נסיבות. הדרישה נועדה לשפר את יכולת יחידת ניהול התעבורה האווירית לזהות את מיקום המז"ם וקרבתו לכלי טיס אחרים ולתת התרעות והנחיות תעבורה אווירית כדי לשפר את המודעות של טייסי כלי הטייס השונים לגבי מיקומם של אחרים וכדי למנוע קרבה מסוכנת בין כלי טיס.
דרישה דומה לגבי חובת נשיאת טרנספונדר בכלים אחרים תיושם בהצעות תיקון עתידיות.
תקנה 21 לתקנות העיקריות עניינה: "חובה להתקין טרנספונדר", והיא קובעת, בין היתר, את האיסור הכללי על הפעלת כלי טיס במרחב הפיקוח התעופתי של ישראל אלא אם כן מותקן בכלי הטיס טרנספונדר תקין ושמיש.
תקנה 21(ב) לתקנות העיקריות, בנוסחה היום, קובעת כי: "על אף האמור בתקנת משנה (א), תחילתו של החיוב להפעיל ציוד דיווח אוטומטי של גובה לחץ בעל יכולת של MODE C הוא בתום שנה מיום פרסום תקנות אלה". תקנה זו, שפורסמה בשנת 1981 (ק"ת התשמ"ב, בעמ' 17), היא במהותה הוראת תחילה, שמוצתה למעשה לפני למעלה מ- 35 שנים, ולכן אין לה כל משמעות, וממילא אין בה צורך.
לפיכך, מבוקש לבטל את תקנה 21(ב) לתקנות העיקריות.
עוד מבוקש לתקן את הגדרת "טרנספונדר" שבתקנת משנה (ג).
טרנספונדר הינו "משיב" שמגיב ל"חקירה" (אינטרוגציה) של חוקר מסוג A/C. הטרנספונדר מגיב בהתאם לחקירה. קיימים מספר "סוגי" חקירות:
א. חקירת MODE 3/A - בה הטרנספונדר משדר לחוקר ׁ(מסוג A/Cׂ) קוד שנקבע על-ידי הטייס בפנל במטוס. קיימים 4096 קודים. הקוד הספציפי למטוס נקבע על-ידי יחידת הבקרה והוא משמש לזיהוי המטוס המסוים.
ב. חקירת MODE C שבה הטרנספונדר משדר לחוקר (מסוג A/Cׂ) גם את גובה המטוס ברזולוציה של 100 רגל.
יצוין כי קיימים טרנספונדרים מתקדמים יותר מסוג MODE S, שמשדרים לחוקר מסוג MODE S נתונים נוספים. הטרנספונדרים מסוג MODE S מסוגלים להגיב גם לחקירות של חוקר מסוג A/C - במקרה של חקירה על-ידי חוקר מסוג A/C "מתחפש" הטרנספונדר מסוג MODE S לטרנספונדר המגיב לחקירת MODE 3/A ו- MODE C.
הגדרת "טרנספונדר" בנוסחה היום לא מאפשרת לכאורה שימוש בטרנספונדר מסוג MODE S, אף שהשימוש בטרנספונדר מסוג זה הולך ונעשה שכיח, ואף שיש לשימוש בו יתרונות בטיחותיים לאור הנתונים הנוספים שהוא משדר.
לפיכך, מבוקש לשנות את ההגדרה "טרנספונדר", כך שזו תכלול גם טרנספונדר מסוג MODE S בגדר אלה שבאים בגדרה. יצוין כי שינוי ההגדרה לא פוגע בכלי טיס שבהם מותקן כבר טרנספונדר המגיב לחקירת MODE 3/A ו- MODE C, מצד אחד, אך מאפשר התקנת טרנספונדר מתקדם יותר או שימוש בטרנספונדר כאמור על-ידי מי שרוצה בכך.
בהזדמנות זו מבוקש גם להחליף את המונח הלועזי "אינטרוגציה" במונח העברי המתאים "חקירה" (לתיקון ההגדרה "טרנספונדר" בתקנה 21(ג) לתקנות העיקריות).
תקנה 24 לתקנות העיקריות עניינה: "תחולה של תקנות בדבר טרנספונדר", והיא קובעת, בין היתר, את כלי הטיס לגביהם לא יחולו תקנות 21 עד 23 לתקנות העיקריות בדבר האיסור להפעיל כלי טיס אלא אם כן מותקן בו טרנספונדר תקין ושמיש.
בשנת 1988 נקבע, בתקנה 24(4) לתקנות העיקריות, כי על כלי הטיס שתקנות 21 עד 23 לא יחולו לגביהם יתווספו: "גלישון, מצנח ממונע, אווירון זעיר ואווירון הדרכה זעיר" (ק"ת התשמ"ח, בעמ' 774) (יצוין כי כלי הרחיפה (גלישון ומצנח ממונע) הוצאו מהתקנה וזכו להסדרים מפורטים משלהם במסגרת התקנות תקנות הטיס (כלי רחיפה), התשע"ה-2015 והתיקונים הנילווים להן (ק"ת התשע"ה, בעמ' 1090 ו- 1103)).
לכתחילה נקבעה ההוראה האמורה בנסיבות בהן דובר בתחום מתפתח, עם מספר מועט של כלי טיס שפעילותם הייתה מוגבלת ומתוחמת בהגדרה, כמו גם צורך שונה בדבר (איומים ביטחוניים שונים, יכולות גילוי והתראה שונות וכו').
עם השנים חלו שינויים משמעותיים בכל התחומים האמורים: מספר המז"מים בישראל גדל משמעותית, איזורי הפעילות שלהם התרחבו, יכולותיהם הטכניות השתפרו ועוד, וזאת בצד התגברות האיומים הביטחוניים האוויריים (למשל, מקרב כלי טיס בלתי מאוישים עוינים) ושיפור ביכולות הגילוי וההתראה (כלי טיס ומאפייני טיסה שבעבר לא היו גלויים למערכות המכ"ם גלויים למערכות אלה כיום). ממילא, הטעם שהיה בבסיס קביעת תקנה 24(4) לתקנות העיקריות מלכתחילה פג.
לפיכך מבוקש להחליף את תקנה 24(4) לתקנות העיקריות, כך שתקנות 21 עד 23 לתקנות העיקריות יחולו על הפעלת מז"ם, אלא אם כן לא מותקן בו טרנספונדר (משמע, כלי טיס שמותקן בו טרנספונדר חייב להפעילו גם אם הוא טס במרחב אווירי "פטור", כפי שיפורט להלן, וזאת לאור תרומת הדבר לבטיחות), הוא טס במרחב אווירי שפורסם במסגרת שירותי המידע התעופתי (להלן גם - פמ"ת) כמרחב ייעודי להפעלת מטוס זעיר, ולפי הוראות התעבורה האווירית שפורסמו במסגרת שירותי המידע התעופתי לגבי אותו מרחב אווירי (מה שידוע תחת השם: "בועה").
"בועה" היא למעשה מרחב אווירי מוגדר ומפורט בפמ"ת, המיועד לשמש לביצוע טיסות מז"ם בזמנים, בנהלים ובגבהים שנקבעו בפמ"ת לאותו מרחב, כאשר טיסה במרחב כאמור נעשית לפי כללי טיסת ראיה (כט"ר - VFR). כל "בועה" מוגדרת ומתוחמת מראש באזורים שאינם יוצרים סיכון ביטחוני או בטיחותי; מז"ם הממריא ב"בועה" והנוחת בה "שקוף" לפיכך מבחינת חיל האוויר, שכן הוא מצוי באיזור שלכתחילה אינו מגלם איום או סיכון ביטחוני. בהשלמה, הצורך לקבל מידע על עצם השימוש ב"בועה" בטיסת מז"ם מתמלא באמצעות הודעה ליחידת הנת"א כמפורט בפמ"ת. לפיכך, כל עוד המז"ם פועל ב"בועה", אין צורך בזיהויו באמצעות טרנספונדר.
עם זאת, אחת המז"ם יוצא מה"בועה", הוא מצטרף לכלל כלי הטיס הפועלים במרחב הפיקוח התעופתי של ישראל ועלול, אם אינו מזוהה, לגלם איום או סיכון ביטחוני או בטיחותי, ולכן החובה כי יישא טרנספונדר בעת טיסה מחוץ ל"בועה" כאמור (להחלפת תקנה 24(4) לתקנות העיקריות).
כן מבוקש, בפסקה (5), להוסיף אחרי המילים "תעודת כושר טיסה מיוחדת" את המילים "שאינה תעודת כושר טיסה למטוס זעיר או לשימוש ניסיוני.". פסקה זו, בנוסחה היום, פוטרת למעשה מטרנספונדר כלי טיס שניתנה לגביו "תעודת כושר טיסה מיוחדת", המוגדרת, בתקנה 68(2) לתקנות הטיס (נוהלי תיעוד כלי טיס וחלקיהם), התשל"ז-1977 (להלן - תקנות התיעוד) בתור: "... אחת מאלה: תעודת כושר טיסה לשימוש ניסיוני... תעודת כושר טיסה למטוס זעיר". תעודת כושר טיסה לשימוש ניסיוני ניתנת, בין היתר, לצורך "הפעלת כלי טיס שנבנה על-ידי חובב...", בין שהוא מז"ם ובין שאינו מז"ם (ראו בתקנה 84(7) לתקנות התיעוד).
משמע, לפי פסקה (5) בנוסחה היום, גם כלי טיס שנבנה בידי חובב (בין שהוא מז"ם ובין שאינו) וגם כלי טיס שניתנה לגביו תעודת כושר טיסה למטוס זעיר פטורים למעשה מחובת טרנספונדר. קיימים כיום 45 מטוסים זעירים אשר ניבנו על-ידי חובב וטסים תחת תעודת כושר טיסה מיוחדת מסוג ניסיוני. בהמשך לאמור לעיל לעניין הטלת חובת נשיאת טרנספונדר במטוסים זעירים, מבוקש להוציא כלי טיס שניתנו לגביהם תעודות כושר טיסה כאמור מגדר אלה שתקנה 24 חלה לגביהם, באופן כזה שלאחר התיקון כלי טיס שניתנה לגביו תעודת כושר טיסה לשימוש ניסיוני וכלי טיס שניתנה לגביו תעודת כושר טיסה למטוס זעיר יחויב בטרנספונדר, בהתאם לכלל שנקבע בתקנות 21 עד 23 לתקנות העיקריות (לתיקון תקנה 24(5) לתקנות העיקריות).
תקנה 33 לתקנות העיקריות עניינה: "מכשירים וציוד הדרושים בכלי טיס", והיא קובעת, בין היתר, את הציוד המזערי בו צריך להיות כלי טיס מצויד כתנאי להפעלתו.
שם, בתקנת משנה (ג), קבוע הציוד שצריך להימצא במטוס זעיר שניתנה לגביו תעודת כושר טיסה למטוס זעיר. לפיכך, בהמשך לאמור לעיל ולצורך לחייב מז"ם שטס מחוץ לבועה בטרנספונדר, מבוקש להוסיף לרשימת הציוד שם גם טרנספונדר. באופן זה, הטרנספונדר יצטרף לציוד שצריך להימצא במז"ם (אלא אם כן הוא טס בבועה, כאמור, לפי תקנה 24(4ב) לעיל, שאז החובה האמורה לא תחול לגביו (והשווה עם תקנה 33(1)(1)טו לתקנות העיקריות).
נכון להיום יש בישראל כ- 147 מז"מים, שב- 50 מהם כבר מותקן טרנספונדר, וכ- 45 כלי טיס בנויים בידי חובב, בשלבי בנייה כאלה או אחרים, שב- 19 מתוכם כבר מותקן טרנספונדר.
ברוב המקרים, כלי טיס "חדשים" מגיעים עם טרנספונדר מותקן, כחלק מובנה ממערכותיהם. על כן, מוצע להחיל את הדרישה לטרנספונדר בכלי טיס כאמור שמבוקש לרשום אותם לראשונה בפנקס הרישום שלפי חוק הטיס, בו נרשם כל כלי טיס ישראלי 60 ימים מיום פרסום התקנות (בין היתר על-מנת לאפשר למי שכבר רכש כלי טיס כאמור והביאו לארץ, אך טרם השלים את רישומו בפנקס, לעשות כן) (לתקנה 4(א)).
עבור כלי טיס כאמור שכבר רשומים בפנקס הרישום, הרי שהתקנת טרנספונדר בהם כרוכה בהשקעה כספית מסוימת (להערכת רת"א עלות המכשיר והתקנתו צפויה להיות בתחום שבין 10,000 ₪ ל- 15,000 ₪ לגבי טרנספונדר חדש), ובתהליך מקצועי של התקנת הטרנספונדר בכלי הטיס - המחייב בדיקה ו"הטמעה" של ההתקנה במערך האחזקה המאושר של כלי הטיס.
על כן, מבוקש לתת בידי מפעילים אוויריים של כלי טיס כאמור הרשומים כבר בפנקס הרישום שהות של שמונה עשר חודשים להסדיר פעולות אלה. לאחר מכן, לא יורשו מפעילים אוויריים של כלי טיס כאמור לפעול במרחב הפיקוח התעופתי של ישראל ללא טרנספונדר, ויוגבלו לטיסה בבועות בלבד (לתקנה 4(ב)).
נ ו ס ח מ ש ו ל ב
21. (א) לא יטיס אדם כלי טיס ממרחב אויר בישראל אלא אם מותקן בכלי הטיס טרנספונדר תקין ושמיש, כמשמעותו בתקנת משנה (ג) ואלא אם הטרנספונדר כאמור פועל.
(ב) על אף האמור בתקנת משנה (א), תחילתו
של החיוב להפעיל ציוד דיווח אוטומטי של גובה לחץ בעל יכולת של MODE C הוא בתום שנה מיום פרסום תקנות אלה.
(ג) בתקנות אלה, "טרנספונדר" – מכשיר
הידוע בשם טרנספונדר, בעל יכולת הגבה לחקירה (Interrogation) של Mode
3/A או יכולת Mode S המגיבה לחקירה של Mode 3/Aהגבה לאינטרוגציה של MODE 3/A בכל קוד מתוך 4096 אפשרויות בחירה של קודים
כפי שייקבע על ידי יחידת נת"א שבתחום פיקוחה טס או עומד לטוס כלי הטיס שבו
הוא מותקן, והמצוייד בציוד דיווח אוטומטי של גובה-לחץ בעל יכולת של MODE C, והמגיב אוטומטית לחקירה
של Mode C או יכולת Mode S המגיבה לחקירה של Mode
C לאינטרוגציה
של MODE
C על ידי שידור מידע גובה-לחץ בפסיעות
של 100 רגל.
24. תקנות 21 עד 23 לא יחולו על כל אחד מאלה:
(1) כלי טיס רוטורי הטס או המיועד לטוס באיזור פיקוח טרמינלי כמוגדר בפמ"ת (AIP), של ישראל, בגובה של אלף רגל או פחות מעל פני הקרקע (AGL), בתיאום מראש עם יחידת הנת"א המתאימה;
(2) דאון המיועד לטוס או הטס באיזור פיקוח שדה התעופה שממנו הוא ממריא;
(3) (נמחקה);
(4) מטוס
זעיר או מטוס הדרכה זעיר, שמתקיימים לגביו כל אלה: מטוס זעיר ומטוס הדרכה זעיר; (א). לא
מותקן בו טרנספונדר כאמור בתקנות 21 עד 23;
(ב). הוא טס במרחב אווירי שפורסם במסגרת שירותי המידע התעופתי שהוא ייעודי להפעלת מטוס זעיר ושלא נדרש להפעיל בו טרנספונדר;
(ג). טיסתו מתבצעת לפי הוראות התעבורה האווירית שפורסמו במסגרת שירותי המידע התעופתי לגבי המרחב האווירי כאמור.
(5) כלי טיס שניתנה לו תעודת כושר טיסה מיוחדת אלא אם כן קבע המנהל אחרת.
33. (ג) לא יפעיל אדם מטוס זעיר שניתנה לגביו תעודת כושר טיסה למטוס זעיר, אלא אם כן נמצאים בו מכשירים וציוד שאישר המנהל והם במצב שמיש וזמין, כלהלן:
(1) חגורת כתף מאושרת לכל מושב;
(2) מד מהירות;
(3) מד גובה;
(4) מצפן מגנטי;
(5) מד סיבובי מנוע;
(6) מד טמפרטורה למנוע המקורר בנוזל או מד טמפרטורת ראש
צילינדר.;
(7) טרנספונדר, בכפוף לאמור בתקנה 24.
(1) מד מהירות אויר;
(2) מד גובה;
(3) מצפן מגנטי.