טיוטת תקנות רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב (יבוא רכב ושיווקו וסחר ברכב) (תיקון)- נוסח לפרסום באתר התזכירים הממשלתי (002).docx תזכיר תקנות רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב (יבוא רכב ושיווקו וסחר ברכב)(תיקון), התשע"ט – 2019

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב (יבוא רכב ושיווקו וסחר ברכב)(תיקון), התשע"ט – 2019.

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

מטרתו של חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, התשע"ו – 2016 (להלן: "החוק") שנכנס לתוקפו באוקטובר 2016, הינה בין היתר, קידומה של התחרות בענף הרכב. זאת, במקביל להבטחת מטרות נוספות העומדות בבסיסו של החוק, כדוגמת שמירה על בטיחות הרכב, הגנה על שלום הציבור ובטיחותו וכן הגנת הצרכן.

לצורך יישום חלק מהוראות החוק נקבעו תקנות רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב (יבוא רכב ושיווק וסחר ברכב), התשע"ו – 2016 (להלן: "תקנות היבוא"), שעניינן בין היתר, תנאים לצורך בקשה או חידוש רישיון יבואן מסחרי ורישיון סוחרים ברכב, היקף פעילות עסקי והון עצמי נדרש ממבקשי רישיונות; מאז כניסתם לתוקף של החוק ותקנות היבוא כאמור, ואגב יישומם, עלה הצורך בקידום מספר תיקונים, כפי שיפורט בנוסח טיוטת התקנות ובדברי ההסבר להן.

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

טיוטת תקנות רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב (יבוא רכב ושיווקו וסחר ברכב) (תיקון), התשע"ט - 2019

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 41(א)(6), 42(א)(6), 42(ג)(1), 44(א)(4), 89(3), ו-239  לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, התשע"ו – 2016 (להלן- החוק), בהתייעצות עם שר האוצר לעניין תקנה 14 ובהסכמתו לעניין תקנה 10, אני מתקין תקנות אלה:

 

 

 

תיקון תקנה 6

1.  

בתקנות רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב (יבוא רכב ושיווקו וסחר ברכב), התשע"ז – 2016 (להלן- התקנות העיקריות), במקום תקנה 6 יבוא:

 

 

"6. ההון העצמי הנדרש לקבלת או לחידוש רישיון יבואן ישיר לפי סעיף 41(א)(6) לחוק, יהיה בסכומים המפורטים להלן:

 

 

 

(1) לייבוא אופנוע, טרקטור או מכונה ניידת על ידי יבואן-

 

 

 

 

(א)  שהחל בפעילותו העסקית בשנת הגשת בקשת הרישיון או שייבא עד 150 כלים בשנה שקדמה למועד חידוש הרישיון – 300,000 ₪;

 

 

 

 

(ב) שייבא 151 עד 400 כלים בשנה שקדמה למועד הגשת בקשת חידוש הרישיון – 700,000 ₪;

 

 

 

 

(ג)  שייבא מעל 400 כלים בשנה שקדמה למועד הגשת בקשת חידוש הרישיון – 1,000,000 ₪.

 

 

 

(2) לייבוא גרור או נתמך מעל 3.5 טון-

 

 

 

 

(א)  שהחל בפעילותו העסקית בשנת הגשת בקשת הרישיון או שייבא עד 10 כלים בשנה שקדמה למועד הגשת בקשת חידוש הרישיון – 150,000 ₪;

 

 

 

 

(ב) שייבא מעל 10 כלים בשנה שקדמה למועד הגשת בקשת חידוש הרישיון – 300,000 ₪.

 

 

 

(3) לייבוא רכב נוסעים ורכב מסחרי -

 

 

 

 

(א)  עבור מבקש שהחל בפעילותו העסקית בשנת הגשת בקשת הרישיון או שייבא עד 100 כלים בשנה שקדמה למועד הגשת בקשת חידוש הרישיון – 1,300,000 ₪;

 

 

 

 

(ב) עבור יבואן שייבא עד 250 כלים בשנה שקדמה למועד הגשת בקשת חידוש הרישיון – 2,750,000 ₪;

 

 

 

 

(ג)  עבור יבואן שייבא 251 עד 1,000 כלים בשנה שקדמה למועד הגשת בקשת חידוש הרישיון – 5,500,000 ₪;

 

 

 

 

(ד) עבור יבואן שייבא מעל 1,000 כלים בשנה שקדמה למועד הגשת בקשת חידוש הרישיון – 9,000,000 ₪."

תיקון תקנה 7

2.  

בתקנה 7 לתקנות העיקריות, במקום פסקת משנה (2) יבוא:

 

 

"(2) לייבוא רכב מתוצר המיובא על ידי יבואן ישיר- סכומי ההון העצמי האלה:

 

 

 

(א)  לייבוא אופנוע, טרקטור או מכונה ניידת על ידי יבואן -

 

 

 

 

(1) שהחל בפעילותו העסקית בשנת הגשת בקשת הרישיון או שייבא עד 150 כלים בשנה שקדמה למועד חידוש הרישיון – 250,000 ₪;

 

 

 

 

(2) שייבא 151 עד 400 כלים בשנה שקדמה למועד הגשת בקשת חידוש הרישיון – 600,000 ₪;

 

 

 

 

(3) שייבא מעל 400 כלים בשנה שקדמה למועד הגשת בקשת חידוש הרישיון – 900,000 ₪.

 

 

 

(ב) לייבוא גרור או נתמך מעל 3.5 טון -

 

 

 

 

(1) שהחל בפעילותו העסקית בשנת הגשת בקשת הרישיון או שייבא עד 10 כלים בשנה שקדמה למועד הגשת בקשת חידוש רישיון – 150,000 ₪;

 

 

 

 

(2) שייב אמעל 10 כלים בשנה שקדמה למועד בגשת בקשת חידוש הרישיון – 300,000  ₪.

 

 

 

(ג)  לייבוא רכב נוסעים ורכב מסחרי -

 

 

 

 

(1) עבור מבקש שהחל בפעילותו העסקית בשנת הגשת בקשת הרישיון או שייבא עד 100 כלים בשנה שקדמה למועד הגשת בקשת חידוש הרישיון – 1,300,000 ₪;

 

 

 

 

(2) עבור יבואן שייבא עד 250 כלים בשנה שקדמה למועד הגשת בקשת חידוש הרישיון – 2,500,000 ₪;

 

 

 

 

(3) עבור יבואן שייבא 251 עד 1,000 כלים בשנה שקדמה למועד הגשת בקשת חידוש הרישיון – 5,000,000 ₪;

 

 

 

 

(4) עבור יבואן שייבא מעל 1,000 כלים בשנה שקדמה למועד הגשת בקשת חידוש הרישיון – 8,500,000 ₪."

תיקון תקנה 8

3.  

בתקנה 8 לתקנות העיקריות, במקום "1,500" יבוא "500".

הוספת תקנה 8א.

4.  

בתקנות העיקריות, לאחר תקנה 8 יבוא:

 

 

"8א. להוכחת עמידת מבקש רישיון יבואן מסחרי בדרישות ההון העצמי כמפורט בתקנות 6, 7 ו-10, יידרש המבקש להציג אחד מהמסמכים הבאים:

 

 

 

(1) אישור רואה חשבון המבוסס על דוחות כספיים מבוקרים לגבי השנה שקדמה למועד הגשת האישור, המעיד על גובה ההון העצמי הנדרש בתקנה הרלוונטית, וכי הוא עומד בעקרון "עסק חי";

 

 

 

(2) מבקש שבמועד הגשת האישור כמפורט בפסקת משנה (1), אין ברשותו דוחות כספיים מבוקרים, יציג אישור רואה חשבון המבוסס על דוחות כספיים סקורים לגבי השנה שקדמה למועד הגשת האישור כאמור, המעיד על גובה ההון העצמי הנדרש בתקנה הרלוונטית וכי הוא עומד בעקרון "עסק חי";

 

 

 

(3) מבקש שהחל בפעילותו העסקית לראשונה במהלך שנת הגשת הבקשה, יציג אישור רואה חשבון המבוסס על דוחות כספיים סקורים לגבי התקופה שקדמה למועד הגשת האישור, המעיד על היקף מחזור העסקאות של המבקש וכן כי יש בידי המבקש הון עצמי כמפורט בתקנה 6, 7 או 10 לפי העניין, וכי המבקש עומד בעקרון "עסק חי"; עוסק מורשה שאינו חייב בהגשת דוחות כספיים מבוקרים לפי תקנות מס הכנסה, יציג אישור רואה חשבון ביחס לחשבונות הבנק הקיימים של המבקש וכן ימציא הוכחה להתנהלותו הפיננסית לשביעות רצון הבנקים בהם מתנהלים אותם חשבונות הבנק בתקופה של 3 השנים האחרונות לפחות, ובלבד שהוכיח להנחת דעתו של המנהל את עמידתו בדרישות ההון העצמי כאמור.

תיקון תקנה 10

5.  

בתקנה 10 לתקנות העיקריות במקום פסקאות משנה (1) ו-(2) יבוא:

 

 

"

(1) לייבוא רכב נוסעים ורכב מסחרי – 800,000 ₪;

 

 

 

(2) לייבוא אופנוע, טרקטורון או מכונה ניידת– 100,000 ₪;

 

 

 

(3) לייבוא גרור או נתמך מעל 3.5 טון – 100,000 ₪ ."

תיקון תקנה 14

6.  

בתקנה 14 לתקנות העיקריות -

 

 

 

(1) בפסקת משנה (1) - במקום "1,000,000" יבוא "500,000";

 

 

 

(2) בפסקת משנה (2) - במקום "2,500,000" יבוא "1,500,000".

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

(חמ _____-3)

 

__________________[חתימה]

בצלאל סמוטריץ'

שר התחבורה והבטיחות בדרכים

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

דברי הסבר

 

תיקון תקנת 6 ו-7

מאז כניסתו לתוקף של החוק ותקנות היבוא שנקבעו מכוחו, ואגב יישום הוראותיהם, נמצא כי היקף ההון העצמי הנדרש מן היבואנים המסחריים הגדולים (תקנה 6 ליבואנים ישירים ותקנה 7 ליבואנים עקיפים), שנקבע באופן יחסי להיקף מכירת כלי הרכב על ידם, נקבע באופן שאינו תואם את מאפייני שוק היבוא בענף הרכב. לפיכך, מוצע לתקן את נוסח תקנות 6 ו-7 באופן שניסוח התקנה ודרישות ההון העצמי יהיו בהלימה לתנאי השוק בפועל, תוך הקלה רגולטורית מן הדרישות הקיימות היום בתקנות אלה (ברמת היקף ההון העצמי הנדרש), זאת באמצעות קביעת היקף הון פרוגרסיבי, אשר גדל בהתאמה לעלייה בהיקף מכירות כלי הרכב בשנה שקדמה להגשת בקשת רישיון היבואן או בשנה שקדמה לבקשת חידוש רישיון היבואן.

 

תיקון תקנה 8

היקף מכירות כלי הרכב לסוכן מורשה, הקבוע כיום בתקנות, ועומד על 1500 כלי רכב, נקבע על בסיס צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (ייבוא רכב ומתן שירותים לרכב), התשל"ט – 1978, (שבוטל בינתיים), במסגרתו נקבע כי אחד מן התנאים הנדרשים להתקיים בסוכן מורשה הוא כי הסוכן "מכר במהלך השנה שקדמה לשנת הבקשה לרישיון היבוא יותר מ-1,500 כלי רכב חדשים".

במשרדנו התקבלו פניות מגורמים שונים המבקשים להיכנס לתחום היבוא העקיף, במסגרתן נטען כי הדרישה להיקף מכירות של 1,500 כלי רכב בשנה, אינה עולה בקנה אחד עם מצב השוק בפועל, ויוצר חסם משמעותי באיתור סוכנים בחו"ל המוכנים להתקשר עם יבואנים עקיפים הפועלים בארץ. בעקבות כך, אספנו נתונים על מספר סוכנים הפועלים בארה"ב, מהם עלה כי אכן היקף המכירות שנקבע לכתחילה- 1,500 כלי רכב, גבוה מממוצע היקף מכירת כלי רכב על ידי הסוכנים בארה"ב, כאשר לפי הבדיקות שנעשו באירופה הכמויות אף קטנות יותר. בהתאם לממצאים אלו, מוצע להפחית את היקף כלי הרכב הנדרש, למספר ריאלי בהתאמה למצוי בשוק, ולאפשר את התפתחות ענף היבוא העקיף.

 

הוספת תקנה 8א

כיום קיימים עוסקים מורשים שאינם חבים בעריכת דוחות כספיים מבוקרים (למשל עוסקים מורשים) וכן יבואנים שהחלו את פעילותם העסקית בשנה בה הוגשה בקשה לרישיון יבואן, שטרם נערכו להם דוחות כספיים או טרם בוקרו; מבקשים אלה, לא יוכלו להוכיח עמידה בדרישות החוק לעניין ההון העצמי, לכן וכדי לאפשר ליבואנים שהינם עוסק מורשה או תאגיד חדש לעמוד בדרישות החוק לעניין ההון העצמי, מוצע לקבוע הסדרים התואמים את התנהלותם העסקית-פיננסית.

התקנה המוצעת נועדה לקבוע את האופן בו יוכל יבואן מסחרי יוכיח את עמידתו בדרישת ההון העצמי לפי החוק, זאת בין היתר, בשים לב לשינויים המהותיים הקיימים בין סוגי היבואנים המסחריים הפועלים בשוק, הנובעים מאופן התאגדותם העסקית ומועד התאגדותם.

בהתייחס ללשון התקנה המוצעת המתייחסת למבקש "שהחל בפעילותו העסקית לראשונה במהלך שנת הגשת הבקשה.." לפיה עלול להשתמע כי ניתן לייבא כלי רכב טרם קבלת הרישיון, ובכך לבטל דה-פקטו את הדרישה להון עצמי, יובהר ויודגש כי נוסח התקנה המוצע אינו בא לאפשר או להכשיר עיסוק בתחום הייבוא טרם קבלת רישיון כדין.

 

תיקון תקנה 10

מוצע לתקן תקנה זאת, באופן שיצור הלימה בין סוגי הרכב המותרים בייבוא על ידי יבואן זעיר לפי סעיף 32(7) לחוק לבין היקף ההון העצמי הנדרש לקבלת רישיון יבואן זעיר או חידושו; יובהר כי אין בתיקון המוצע כדי לשנות את סכום ההון הקבוע כיום אלא מוצע להוסיף סוגי כלי רכב נוספים בלבד, קרי, רכב מסחרי (להון נדרש של 800,000 ₪), מכונה ניידת וגרור או נתמך במשקל של עד 3.5 טון (להון נדרש של 100,000 ₪).

 

תיקון תקנה 14

עיקר האחריות בכל הקשור לרכב, מוטלת על יבואן הרכב ולא על סוחר הרכב מהיבואן, המהווה אך חוליה מסחרית נוספת בתהליך אספקת הרכב ללקוח, שעיקר תפקידו שיווק ומכירת הרכב; בהתאם לזאת, מוצע להפחית את דרישות ההון העצמי מסוחר רכב מיבואן, ובכך למזער חסם זה לענף הסוחרים ברכב מיבואן; בהקשר זה, יצוין כי גם תרחיש אפשרי של "פשיטת רגל" הקיים ביחס לכל תאגיד פעיל, אינו צפוי להשפיע כל הלקוחות מאחר וחובות הסוחר ברכב מסתיימות עם מסירת הרכב ללקוח; בנוסף, הרי שבהתאם להסדר הקבוע בסעיף 81 לחוק (אשר בהתאם להוראות סעיף 90 לחוק, חל גם על סוחר רכב מיבואן) על משווק וסוחר רכב ליידע את הלקוח על זכותו לקבל ערבות בנקאית לפי הוראות אותו סעיף, זאת על מנת לאפשר לו להגן על כספו במסגרת הזמן שבין התשלום ועד לקבלת התמורה.

 

דו"ח RIA

סיכום הדו"ח קובע כי הפחתת דרישות היבוא (הפחתת הון עצמי, אלטרנטיבות להוכחת הון עצמי, הפחתת היקף פעילות והיתר לייבוא לצורך ייצוא) הינה הפחתה איכותית שאינה מפחיתה באופן מובהק את עלויות הבירוקרטיה הקבועות. מנגד, מדובר בהגדלת התחרותיות בענף, שלה השפעה איכותית.