טיוטת תקנות - תיקון מס 2 לפרסום.docx תזכיר תקנות ההגבלים העסקיים (מרשם, פרסום ודיווח על עסקאות) (תיקון מס' 2), התשע"ט-2019.

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות ההגבלים העסקיים (מרשם, פרסום ודיווח על עסקאות) (תיקון מס' 2), התשע"ט-2019.

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

תיקון תקנות ההגבלים העסקיים (מרשם, פרסום ודיווח על עסקאות), התשס"ד-2004 (להלן התקנות) מהווה מהלך משלים לתיקון מס' 21 לחוק התחרות הכלכלית (חיזוק האכיפה והקלת נטל האסדרה), התשע"ט-2019[1] (להלן – חוק התחרות הכלכלית או החוק). מטרתו למקד ולייעל את הליך הבדיקה של מיזוגים על ידי הרשות. עיקרו של התיקון המוצע הוא בהעלאת רף הדיווח הקבוע בתקנה 9(2) לתקנות ובהוספת המונח "שליטה" כהגדרתה בחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968.

 

להלן יפורטו השינויים המרכזיים בתקנות:

 

הוספת הגדרת המונח "שליטה" בתקנה 1

המונח "שליטה" מוגדר כיום בחוק התחרות הכלכלית כך: ""שליטה" – החזקה של יותר ממחצית באחד מאמצעי השליטה הבאים: (1) זכות ההצבעה באסיפה כללית של חברה או בגוף מקביל של תאגיד אחר; (2) הזכות למנות דירקטורים של התאגיד". הגדרה זו חלה ממילא גם על התקנות ומשפיעה על משמעות ההגדרות "אדם קשור", "חברת בת" ו"חברה מתמזגת".

מוצע להוסיף לתקנות הגדרת "שליטה" שמפנה להגדרה בחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968. מטרת השינוי המוצע בהגדרת "שליטה" היא לעבור, לצורך כל עניין בתקנות, ממבחן "מספרי כמותי" שמבוסס על המונח "שליטה" הקבוע בחוק התחרות, להגדרת "שליטה" רחבה יותר הבוחנת מהותית את יכולתו של אדם להכווין את עסקי החברה המתמזגת.

לפיכך, מוצע להגדיר "שליטה" – כהגדרתה בחוק ניירות ערך, תשכ"ח-1968.

 

תיקון רף הדיווח למיזוגים

תקנה 9(2) לתקנות קובעת כי חובת הדיווח על מיזוג מכוח הוראות סעיף 17(א)(2) לחוק התחרות הכלכלית תחול אם מחזור המכירות של לפחות שתיים מן החברות המתמזגות לא יפחת מ-10 מיליון ש"ח (להלן רף הדיווח המינימאלי) ומחזור המכירות המצרפי של כל החברות שהן צד למיזוג לא יפחת מ-150 מיליון ש"ח (להלן רף הדיווח המצרפי). בעוד רף הדיווח המצרפי עודכן במסגרת התיקון האחרון לחוק התחרות (תיקון 21 לעיל) ל-360 מיליון ש"ח, רף הדיווח המינימאלי נותר ללא שינוי.

עדכון רף הדיווח המינימאלי צפוי להפחית את מספר המיזוגים שיהיו חייבים בדיווח ובאישור הממונה על התחרות. לפיכך, וכחלק מהמטרות שעמדו בבסיס תיקון מס' 21 לחוק התחרות ובהן הפחתת הנטל הרגולטורי ומיקוד משאבי הרשות, מוצע להעלות את רף הדיווח המינימאלי מ-10 מיליון ש"ח ל-20 מיליון ש"ח. עדכון רף הדיווח המינימאלי נעשה בזיקה למידת השינוי בתוצר המקומי הגולמי של ישראל, בדומה לשינוי ברף הדיווח המקסימאלי.

עוד מוצע לקבוע כי סכום זה יעודכן מדי שנה.

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:

תקנות ההגבלים העסקיים (מרשם, פרסום ודיווח על עסקאות) (תיקון מס'2), התשע"ט-2019

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 7(ב), 17(ג) ו-51 לחוק התחרות הכלכלית, התשמ"ח-1988 (להלן – החוק) ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

 

 

 

תיקון תקנה 1

1.  

בתקנות ההגבלים העסקיים (מרשם, פרסום ודיווח על עסקאות), התשס"ד-2004 (להלן – התקנות העיקריות), אחרי ההגדרה "שוק מוצר משיק" יבוא "שליטה" – כהגדרתה בחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968; ".

 

 

 

 

תיקון תקנה 2

2.  

בתקנה 2 לתקנות העיקריות, במקום "תיקי מיזוג חברות ותיקי מונופולין" יבוא "תיקי מיזוג חברות, תיקי מונופולין ותיקי קבוצת ריכוז".

 

תיקון תקנה 3

3.  

בתקנה 3 לתקנות העיקריות –

(1) בתקנת משנה (א), במקום "יגיש לממונה בקשה בשלושה עותקים לפי טופס 1 בתוספת" יבוא "יגיש לממונה בקשה לפי טופס 1 בתוספת" והסיפה החל במילים "ואולם בקשה לפטור בגין הסדר כובל" – תימחק.  

(2) בתקנת משנה (ב) במקום "בקשה לאישור" יבוא "בקשה לאישור הסדר כובל".

 

 

 

 

 

תיקון תקנה 5

4.  

בתקנה 5 לתקנות העיקריות–

(1) במקום "ניתנה הסכמת הממונה למיזוג" יבוא "ניתנה החלטת הממונה במיזוג".

(2) בפסקה (5) במקום "צילום" יבוא "העתק".

 

תיקון תקנה 6

5. ב

בתקנה 6 לתקנות העיקריות–

(1) בתקנת משנה קטן (א), במקום "קיום מונופולין" יבוא "קיום בעל מונופולין" והמילים "או קבע כי קבוצת ריכוז היא בעל מונופולין לפי סעיף 43(א) לחוק" – יימחקו.

(2) בתקנת משנה (ב)(2) – במקום "צילום" יבוא "העתק", והמילים "ומכל דרישה שדרש הממונה לפי סעיף 27 לחוק" – יימחקו.

(3) תקנת משנה (ב)(4) – בטלה.

(4) בתקנת משנה (ב)(5) המילים "כאמור בפסקה (5)" – יימחקו ובסופה יבוא "בענין הכרזה על בעל המונופולין".

 

הוספת תקנה 6א

6.  

אחרי תקנה 6 לתקנות העיקריות יבוא:

 

 

"6א.   (א) קבע הממונה כי קבוצה מצומצמת של בני אדם היא קבוצת ריכוז לפי סעיף 43(א)(6) לחוק יפתח הממונה תיק קבוצת ריכוז.

 

 

 

(ב) תיק קבוצת ריכוז יכיל את המסמכים האלה לגבי אותה קבוצת ריכוז:

 

 

 

 

(1) כל קביעה כאמור בתקנת משנה (א);

(2) העתק מכל פרסום שפרסם הממונה ברשומות ובעיתונים יומיים בענין קבוצת הריכוז;

(3) נוסח ההוראות שהועמדו לעיון הציבור לפי סעיף 31ג לחוק, וכל פניה של הממונה לבית הדין לפי סעיף 31ג(ב1) לחוק;

(4) כל החלטה של בית הדין או של אב בית הדין וכל החלטה שנתן בית המשפט העליון, בערעור לפי סעיף 39 לחוק בענין אותה קבוצת ריכוז.".

 

תיקון תקנה 8

7.  

בתקנה 8 לתקנות העיקריות במקום "תיקי מיזוג שניתנה עליהם הסכמת הממונה ותיקי מונופולין – יהיו פתוחים לעיון הציבור במשרדי רשות ההגבלים העסקיים בירושלים" יבוא "תיקי מיזוג שניתנה בהם החלטת הממונה, תיקי מונופולין ותיקי קבוצת ריכוז – יהיו פתוחים לעיון הציבור במשרדי רשות התחרות בירושלים", ובמקום "בימים ובשעות שיקבע הממונה" יבוא "בימים ובשעות שיורה הממונה".

 

תיקון תקנה 9

8.  

בתקנת משנה 9(2) לתקנות העיקריות, במקום "לא יפחת מ-10" יבוא "לא יפחת מ-20"; אחרי "מיליון שקלים חדשים לכל אחת" יבוא "(להלן – מחזור המכירות המינימלי)"; והסיפה "ומחזור המכירות המצרפי של כל החברות שהן צד למיזוג לא יפחת מ-150 מיליון שקלים חדשים" – תימחק.

 

הוספת תקנה 9א

9.  

אחרי תקנה 9 לתקנות העיקריות יבוא:

 

 

"9א. (א) מחזור המכירות המינימלי יעודכן ביום 1 בינואר בכל שנה (להלן – יום העדכון) לפי שיעור שינוי המדד לעומת המדד היסודי;

 

 

 

(ב) סכום מעודכן כאמור יעוגל לסכום הקרוב שהוא מכפלה של 10,000 שקלים חדשים;

(ג) הממונה יפרסם הודעה על סכום מעודכן כאמור באתר האינטרנט וברשומות;

(ד) בסעיף זה –

 

 

 

 

"מדד" – מדד המחירים לצרכן שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה;

"המדד החדש" – המדד שפורסם לאחרונה לפני יום העדכון;

"המדד היסודי" – המדד שפורסם לאחרונה לפני יום העדכון הקודם, ולענין יום העדכון הראשון שלאחר תחילתן של תקנות הדיווח – המדד שפורסם בחודש דצמבר 2019.

 

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

(חמ _____-3)

 

__________________[חתימה]

אלי כהן

שר הכלכלה והתעשייה

 

 



[1] ס"ח תשע"ט מס' 2781.