תוכן עניינים
ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן
ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:
תקנות ההוצאה לפועל, (הליך חלופי לסילוק חובות מן העזבון), התשע"ט-2019
2. תחילה ותחולה
תקנות ההוצאה לפועל (הליך חלופי לסילוק חובות מן העזבון), התשע"ט-2019
ביום 16.7.2018 אישרה הכנסת לקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק הירושה (תיקון מס' 17), התשע"ח-2018 (להלן- החוק), וביום 25.7.2018 פורסם החוק ברשומות. החוק נועד להתמודד עם ההשלכות של העובדה, שבמשך השנים הצטברו אצל הרשויות ובהוצאה לפועל חובות רבים של נפטרים שאינם ממומשים. כספי החייב שבחשבון הבנק מעוקלים לטובת הנושה, אבל הנושה לא יכול היה לממש חובות אלה בגלל הוראות חוק הירושה בהן נקבע שהדרך היחידה שבה ניתן לממש את החוב היא, שהנושה יגיש לבית משפט בקשה למינוי מנהל עיזבון כדי לממש את החוב. יחד עם זאת, מינוי מנהל עיזבון לא תמיד משתלם וכדאי לנושה מבחינה כלכלית, במיוחד כשמדובר בחובות בסכומים נמוכים.
החוק יצר הליך למימוש חובות של נפטרים המהווה חלופה למימוש באמצעות מינוי מנהל עיזבון. זאת, עבור חובות בסכומים נמוכים בלבד (עד 20,000 ₪) ובהתקיים מספר תנאים הכרחיים שנועדו לשמור על כך שזכויות של נושים אחרים ויורשים לא ייפגעו. כך למשל, על הרשות להמתין שנה ממועד הפטירה כדי לאפשר ליורשים לפעול בעצמם לסילוק החובות. בנוסף, נושה שירצה לפעול בהליך החלופי, יצטרך לפרסם הודעה לציבור על כוונתו לפעול בהליך החלופי כדי לשמור על זכויות של נושים אחרים ויורשים. לפי החוק, חלק מהפרטים הנוגעים לתנאים אלה צריכים להיקבע בתקנות.
התיקון בחוק ההוצאה לפועל עסק במימוש חובות של נפטרים לזוכים פרטיים דרך מערכת ההוצאה לפועל ורשמי ההוצאה לפועל.
תחילתו של החוק היא שנה מיום פרסומו, כדי לאפשר היערכות ליישומו של החוק וכן כדי לאפשר התקנת תקנות בעניין ביצועו.
לפיכך, מוצע להתקין תקנות שיאפשרו את ביצוע ההליך החלופי שקבוע בחוק.
טיוטת תקנות מטעם משרד המשפטים:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 78א לחוק ההוצאה לפועל, התשכ"ז–1967[1] אני מתקינה תקנות אלה: |
||||
|
|
|
|
||||
|
1. |
בתקנות ההוצאה לפועל, תש"ם-1979[2], אחרי תקנה 10א יבוא: |
|||||
|
|
|
מסמכים אלקטרוניים והמצאתם |
10ב. |
צו לגביית חוב לפי סעיף 78א(א) לחוק, יומצא בהתאם לתקנה 24. |
||
|
|
|
אופן פרסום ומשלוח הודעה על כוונה לבצע פנייה לגביית חוב |
10ג. |
(א) הודעה לפי סעיף 78א(ה) תהיה ערוכה לפי טופס 31 שבתוספת הראשונה. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) הודעה כאמור בסעיף קטן (א) תפורסם על חשבון הזוכה באמצעות רשות האכיפה והגבייה באתר הרשות במיקום ייעודי ונפרד לפרסומים כאמור. |
|
|
|
הפניה מאתר הרשם לענייני ירושה |
10ד. |
(א) רשות האכיפה והגבייה תעדכן את הממונה הארצי על הודעה שפרסמה כאמור בתקנה 10ג באופן מקוון באמצעות מערכת ממוחשבת כפי שיורה הממונה הארצי. |
||
|
|
|
|
|
(ב) כל אדם רשאי לבצע באתר של הממונה הארצי[3] בדיקה מחשובית של הודעות שפורסמו כאמור בתקנה 54ד בדרך של שאילתה לפי מספר תעודת הזהות של המנוח. |
||
|
|
|
אופן הגשת התנגדות לגביית חוב חלוט מכספי העיזבון |
10ד. |
(א) נושה המבקש להגיש התנגדות לפי סעיף 78א(ו) יצרף להתנגדות העתק מהבקשה לביצוע פסק דין נגד החייב שהוגשה ללשכת ההוצאה לפועל או העתק מהבקשה לצו למינוי מנהל עיזבון לעיזבון שהוגשה לבית משפט או לרשם לענייני ירושה, לפי העניין; בהתנגדות יציין הנושה את גובה החוב של העיזבון לטובתו. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) יורש המבקש להגיש התנגדות לפי סעיף 78א(ו) יצרף להתנגדות העתק מהבקשה לצו ירושה, לצו קיום צוואה או לצו למינוי מנהל עיזבון לעיזבון שהוגשה לבית משפט או לרשם לענייני ירושה, לפי העניין. |
|
2. |
תחילתה של תקנה 10ג 16 חודשים מיום פרסומה. |
|||||
טופס 31
(תקנה 10ג.)
הודעה על בקשה לקבלת צו לגביית חוב מכספי עיזבון לפי סעיף 78א לחוק ההוצאה לפועל התשכ"ז-1967
בענין: עזבון המנוח השם המלא מס' ת"ז מ אשר ביום
מפורסמת בזאת הודעה על הגשת בקשה לרשם ההוצאה לפועל, בלשכת ההוצאה לפועל ב בתיק הוצאה לפועל מספר לקבלת צו לגביית חוב מכספי עיזבון לפי סעיף 78א לחוק לגבי כספי העיזבון של המנוח המנוהלים אצל התאגיד הבנקאי, הכל כפי שמפורט להלן:
טלפון:
דואר:
דואר אלקטרוני:
פקס:
שם התאגיד הבנקאי בו מוחזקים כספי החייב המנוח:
שם הסניף של התאגיד הבנקאי בו מוחזקים כספי החייב המנוח:
יורש או נושה של החייב המנוח רשאי להגיש התנגדות במסגרת תיק ההוצאה לפועל שצוין לעיל, לרשם ההוצאה לפועל לפי סעיף 78א(ו) לחוק בתוך 45 יום מיום פרסום הודעה זו או מיום משלוח הודעה זו, לפי המאוחר.
________________
שם הזוכה
------------
___ ב________ התשע"ט (___ ב________ 2019)
(חמ _____-3)
__________________
אמיר אוחנה
שר המשפטים
ביום 16.7.2018 אישרה הכנסת לקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק הירושה (תיקון מס' 17), התשע"ח-2018 (להלן- החוק), וביום 25.7.2018 פורסם החוק ברשומות. תחילתו של החוק היא שנה מיום פרסומו, כדי לאפשר היערכות ליישומו של החוק וכן כדי לאפשר התקנת תקנות בעניין ביצועו.
החוק נועד להתמודד עם ההשלכות של העובדה, שבמשך השנים הצטברו אצל הרשויות ובהוצאה לפועל חובות רבים של נפטרים שאינם ממומשים. כספי החייב שבחשבון הבנק מעוקלים לטובת הנושה, אבל הנושה לא יכול היה לממש חובות אלה בגלל הוראות חוק הירושה בהן נקבע שהדרך היחידה שבה ניתן לממש את החוב היא, שהנושה יגיש לבית משפט בקשה למינוי מנהל עיזבון כדי לממש את החוב. יחד עם זאת, מינוי מנהל עיזבון לא תמיד משתלם וכדאי לנושה מבחינה כלכלית, במיוחד כשמדובר בחובות בסכומים נמוכים.
החוק יצר הליך למימוש חובות של נפטרים המהווה חלופה למימוש באמצעות מינוי מנהל עיזבון. זאת, עבור חובות בסכומים נמוכים בלבד (עד 20,000 ₪) ובהתקיים מספר תנאים הכרחיים שנועדו לשמור על כך שזכויות של נושים אחרים ויורשים לא ייפגעו. כך למשל, על הרשות להמתין שנה ממועד הפטירה כדי לאפשר ליורשים לפעול בעצמם לסילוק החובות. בנוסף, נושה שירצה לפעול בהליך החלופי, יצטרך לפרסם הודעה לציבור על כוונתו לפעול בהליך החלופי כדי לשמור על זכויות של נושים אחרים ויורשים ולאפשר להם להגיש התנגדות להליך החלופי.
ביחס לזוכים פרטיים נעשה תיקון מקביל בחוק ההוצאה לפועל, כדי לאפשר לזוכים פרטיים לגבות חובות בהליך החלופי באמצעות פנייה לרשם ההוצאה לפועל.
תקנות אלה מסדירות מספר פרטים שנדרשים לצורך יישומו של ההליך החלופי שקבוע בחוק.
כך, מוצע לקבוע את אופן הפנייה לתאגיד הבנקאי באמצעים אלקטרוניים, בדומה לאופן הפנייה בבקשות דומות שמוגשות לתאגיד הבנקאי לפי תקנה 24 לתקנות המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות, תשנ"ו-1996.
בנוסף, מוצע לקבוע את פרטי ואופן פרסום ההודעה כאמור ואת פרטי ואופן הגשת התנגדות על ידי נושה או יורש כאמור. ביחס לפרסום ההודעה על הכוונה למימוש חוב בהליך החלופי כאמור, מוצע כי ההודעה תפורסם על חשבון הזוכה באמצעות רשות האכיפה והגבייה במקום ייעודי באתר של הרשות. מוצע שההודעה תפורסם בהתאם לנוסח שייקבע בתוספת לתקנות. נוסח זה כולל את הפרטים הנדרשים להודעה.
כדי להקל על הציבור, מוצע לאפשר לבצע בדיקה מיחשובית של הודעות שפורסמו במקום מרכזי באתר של הממונה הארצי באפוטרופוס הכללי, שם ירוכז המידע על כלל הבקשות שפרסמו הרשויות השונות בהליך לפי חוק הירושה ובהליך לפי תקנות אלה. המידע על בקשות שפורסמו יועבר על ידי רשות האכיפה והגבייה לממונה הארצי באופן מקוון בדרך שיורה הממונה הארצי.
מובהר כי האחריות על הפרסום ועל תוכנו חלה על הרשות שפרסמה את ההודעה ולא על הממונה הארצי.