תוכן עניינים
ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים
תזכיר חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי (תיקון) (הוראת שעה) (מינוי נאמן), התשע"ט-2019
1. תיקון חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי – הוראת שעה
חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי (תיקון) (הוראת שעה) (מינוי נאמן), התשע"ט -2019.
חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ח-2018 (להלן – החוק) צפוי להיכנס לתוקף בספטמבר 2019. לפי החוק, עם מתן צו לפתיחת הליכים ימונו נאמנים בידי בית המשפט, הממונה על הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי (להלן – הממונה) ורשם ההוצאה לפועל, לפי העניין. לפי סעיפים 33 ו- 125 לחוק, הנאמן ימונה מתוך רשימת נאמנים שתגובש על ידי ועדות ציבוריות לפי כללים שתקבע השרה. זאת, כדי להימנע מהפעלת לחצים על נאמן לפעול לטובת נושה כזה או אחר, כדי שלא לפגוע ביכולתם של שחקנים חדשים להיכנס לתחום העיסוק כנאמנים ובשל החשיבות של זהות הנאמן ומומחיותו להצלחת ההליך.
ביום 18.11.2018 פרסמה שרת המשפטים להערות הציבור את טיוטת תקנות חדלות פירעון ושיקום כלכלי (כללים לעניין גיבוש רשימת נאמנים), התשע"ט- 2019. טיוטת התקנות פורסמה בכוונה להשלים את התקנתן ולהכניסן לתוקף טרם כניסת החוק לתוקף, במועד שיאפשר לקיים את התהליך הרב שלבי המוצע בהן ואת כלל הפעולות הדרושות, ברמה המשפטית והפרקטית, להשלמת גיבוש הרשימות.
אולם בשל הקדמת הבחירות לכנסת, ונוכח פגרת הבחירות של הכנסת, שהתקנות האמורות טעונות את אישורה, לא ניתן לסיים את התקנת התקנות במועד שיאפשר השלמת גיבוש הרשימות עד כניסת החוק לתוקף. אילוץ פגרת הבחירות גוזר בהכרח עיכוב, שבעטיו לא ניתן יהיה להשלים את ההליכים לגיבוש רשימת הנאמנים עד כניסת החוק לתוקף. נוכח האמור, בתזכיר חוק זה מוצע ליצור הוראת שעה, לפיה במהלך תקופה של שישה חודשים מיום כניסתו לתוקף של החוק ניתן יהיה למנות נאמנים שלא מתוך רשימת נאמנים, בדומה לדין החל כיום, ערב כניסת החוק לתוקף.
כלומר, בתקופת הוראת השעה מינוי הנאמנים בהליכי חדלות פירעון של יחידים יהיה מתוך מאגר המנהלים המיוחדים שהקים הכונס הרשמי המשמש בהליכים לפי פקודת פשיטת הרגל. מאגר המנהלים המיוחדים גובש לראשונה בשנת 2012 ועודכן לאחרונה ב- 2017 בדרך של הזמנה לציבור להגיש מועמדות. תנאי הסף כללו דרישות ניסיון מקצועי מוכח של שלוש שנים לפחות, כעורך דין או כרואה חשבון, בתחום ניהול הליכי פשיטת רגל, פירוק או הבראת חברות, וכן מעבר של בחינה מקצועית. בתקופת הביניים, עד לגיבושן של רשימות נאמנים לפי החוק, ימשיך מאגר המנהלים המיוחדים לשרת את הממונה ואת רשמי ההוצאה לפועל לצורכי מינוי נאמנים בהליכי חדלות פירעון של יחידים. משכך, בתקופת הוראת השעה לא תידרש הממונה לקיים הליכי מיון נוספים למאגר וזאת בהתאם לתנאים שנקבעו בהזמנה האמורה. אשר למינוי נאמנים בהליכי חדלות פירעון של תאגידים – המינוי ייעשה בידי בית המשפט, לפי המלצת הממונה במתכונת המבוצעת על ידי הכונס הרשמי בהקשר זה כיום.
במהלך תקופת הוראת השעה תושלם התקנת התקנות ויושלם הליך גיבוש הרשימה לפי המודל שייקבע בהן, על כל שלביו. בתום תקופה זו, יעמדו לרשות בית המשפט, הממונה ורשם ההוצאה לפועל רשימות נאמנים מתוכן ימונו נאמנים, הוראת השעה תפוג והחוק יחול כפי שנחקק במקור.
תזכיר חוק מטעם משרד המשפטים:
|
|
|
|
|
|
1. |
בתקופה שמיום תחילתו של חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ח‑2018 (להלן: החוק העיקרי) ועד תום שישה חודשים מהמועד האמור (בחוק זה – תקופת הוראת השעה) יקראו את החוק העיקרי כך: |
||
|
|
|
|
(1) במקום סעיף 33(ב) יקראו: "בית המשפט רשאי למנות כנאמן רק מי שהוא חבר לשכת עורכי הדין או מי שבידו רישיון לפי חוק רואי חשבון, התשט"ו-1955 ובלבד ששוכנע שהמועמד מתאים לתפקיד בשל כישוריו או ניסיונו המקצועי, או לפי סעיפים 35 או 36."; |
|
|
|
|
(2) בסעיף 33(ג) לא יקראו את המילים: "מתוך רשימת הנאמנים"; |
|
|
|
|
(3) בסעיף 34 במקום המילים "מתוך רשימת הנאמנים" יקראו "העומד בתנאים המנויים בסעיף 33(ב)"; |
|
|
|
|
(4) בסעיף 36(א) במקום המילים "כלול ברשימת הנאמנים" יקראו: "עומד בתנאים המנויים בסעיף 33(ב)"; |
|
|
|
|
(5) בסעיף 36(ב) במקום המילים "מתוך רשימת הנאמנים" יקראו: "העומד בתנאים המנויים בסעיף 33(ב)". |
|
|
|
|
(6) בסעיף 125(ב) לא יקראו את המילים: "מתוך רשימת הנאמנים שגובשה לפי סעיף 126,"; |
|
|
|
|
(7) בסעיף 360(10) לא יקראו את סעיף 342יד(א)(1). |
נספח:
למען הבהירות מצורף נוסח משולב:
תאגידים:
סימן א': מינוי הנאמן
33. (א) בית המשפט ימנה נאמן ליישום הליכי חדלות הפירעון עם מתן הצו לפתיחת הליכים.
(ב) הנאמן
ימונה מתוך רשימת הנאמנים שגובשה לפי סעיף 37 (בסימן זה – רשימת הנאמנים) או לפי
סעיפים 35 או 36.
(ב) בית
המשפט רשאי למנות כנאמן רק מי
שהוא חבר לשכת עורכי הדין או מי שבידו
רישיון לפי חוק רואי חשבון, התשט"ו-1955 ובלבד ששוכנע שהמועמד מתאים לתפקיד
בשל כישוריו או ניסיונו המקצועי, או לפי סעיפים
35 או 36.
(ג) הממונה
ימליץ לבית המשפט על כמה מועמדים לתפקיד הנאמן, שמספרם לא יפחת משלושה ולא יעלה על
חמישה, מתוך רשימת הנאמנים; הממונה יבחר את
המועמדים
שעליהם ימליץ על פי אמות מידה שוויוניות שיגבש ויפרסם באתר האינטרנט שלו; התאגיד
וכל נושה רשאים להציע לבית המשפט מועמדים נוספים לתפקיד הנאמן מתוך רשימת הנאמנים;
ואולם אם מינה בית המשפט נאמן שלא הומלץ על ידי הממונה, יתייחס לכך בהחלטתו.
(ד) בית המשפט לא ימנה לנאמן מי שעלול להימצא במצב של ניגוד עניינים בין תפקידו כנאמן לבין עניין אישי או תפקיד אחר שלו או של קרובו או של אדם אחר שיש לו עמו קשרים אישיים או כלכליים, ובכלל זה ניגוד עניינים הנובע מהתחייבות שנתן הנאמן לבעל עניין או לבא כוח של בעל עניין בהליכי חדלות הפירעון.
(ה) בית המשפט רשאי למנות כמה נאמנים אם מצא כי הדבר דרוש בשל טעמים מיוחדים שיירשמו הנוגעים למורכבות ההליך.
(ו) הממונה יפרסם, באופן שוטף, באתר האינטרנט שלו, את רשימת הנאמנים שעליהם המליץ, ומיהו הנאמן שנבחר בכל הליך.
34. לא ניתן
למנות את הנאמן עם מתן הצו לפתיחת הליכים, ימנה בית המשפט נאמן זמני, מתוך
רשימת הנאמנים העומד בתנאים המנויים
בסעיף 33(ב) או לפי הוראות סעיף 35 או 36, שיכהן עד למינוי הנאמן.
35. בית המשפט רשאי למנות את הממונה לנאמן אם מצא כי יש עניין ציבורי בכך.
36. (א) בית
המשפט רשאי למנות נושא משרה בתאגיד לנאמן גם אם אינו כלול ברשימת הנאמנים
עומד
בתנאים המנויים בסעיף 33(ב), אם
שוכנע, לאחר שנתן לנושים הזדמנות לטעון את טענותיהם, כי יהיה בכך כדי לסייע להליכי
חדלות הפירעון וכי אין בכך כדי לפרוע בנושים; בית המשפט יקבע את סמכויותיו ואת
חובותיו של נאמן כאמור בהתחשב, בין השאר, בכך שלא ייווצר ניגוד עניינים בינן ובין
תפקידו ומעמדו של נושא המשרה בתאגיד.
(ב) מינה
בית המשפט נושא משרה בתאגיד לנאמן, ימנה נאמן נוסף העומד
בתנאים המנויים בסעיף 33(ב) מתוך רשימת הנאמנים.
יחידים:
סימן א': מינוי הנאמן
125. (א) הממונה ימנה נאמן ליישום הליכי חדלות הפירעון עם מתן הצו לפתיחת הליכים.
(ב) הנאמן
ימונה מתוך רשימת הנאמנים שגובשה לפי סעיף 126, על
פי אמות מידה שוויוניות שיגבש הממונה ויפרסם באתר האינטרנט שלו.
(ג) הממונה לא ימנה לנאמן מי שעלול להימצא במצב של ניגוד עניינים בין תפקידו כנאמן לבין עניין אישי או תפקיד אחר שלו או של קרובו או של אדם אחר שיש לו עמו קשרים אישיים או כלכליים, ובכלל זה ניגוד עניינים הנובע מהתחייבות שנתן הנאמן לבעל עניין או לבא כוח של בעל עניין בהליכי חדלות הפירעון.
(ד) הממונה רשאי למנות כמה נאמנים אם מצא כי הדבר דרוש בשל טעמים מיוחדים שיירשמו הנוגעים למורכבות ההליך.
(ה) הממונה יפרסם מדי רבעון, באתר האינטרנט שלו, את מספר התיקים שקיבל כל נאמן לטיפולו ברבעון החולף.