תוכן עניינים
צו הפיקדון על מכלי משקה (דחיית מועד תחולת החוק על מכלי משקה גדולים), תשע"ט-2019
צו הפיקדון על מכלי משקה (דחיית מועד תחולת החוק על מכלי משקה גדולים), תשע"ט-2019
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 7ה(ה) לחוק הפיקדון על מכלי משקה, תשנ"ט-1999[1] (להלן- החוק), באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, הנני קובע כלהלן: |
|
1. |
הוראות החוק לא יחולו על מכלי משקה גדולים, לפי סעיף 7ה(ד) לחוק, ב- 1 בחודש שלאחר תום 60 ימים ממועד ההודעה על אי עמידה ביעד איסוף בשנת 2016[2]. |
_______ב_________ התשע"ט
(_______ב___________ 2019)
______________
(חמ )
__________________
זאב אלקין
השר להגנת הסביבה
כללי
חוק הפיקדון על מכלי משקה, התשנ"ט-1999 (להלן – חוק הפיקדון או החוק) מבחין בין "מכל משקה" לבין "מכל משקה גדול".
בסעיף 1 לחוק נקבע כי -
""מכל משקה" – כלי קיבול שמשווקים בו משקה, למעט חלב ומוצריו, בין שהוא מלא ובין שהוא ריק, העשוי מכל חומר, וקיבולתו היא 0.1 ליטר או יותר ופחות מ-1.5 ליטר, למעט –
(1) שקיות;
(2) מכלי משקה העשויים בעיקרם מנייר או מקרטון;"
"מכל משקה גדול" מוגדר ככלי קיבול בעל אותם מאפיינים למעט הקיבולת, שהיא 1.5 ליטר או יותר ועד 5 ליטר.
החל מסוף שנת 2001, חלה חובת גביית פיקדון ותשלום על מכלי משקה שקיבולתם מתחת ל-1.5 ליטר (להלן – מכלי משקה קטנים). החובה לגבות את הפיקדון חלה על יצרנים ויבואנים של מכלי משקה קטנים ועל בתי עסק – ובצידה החובה להחזיר את דמי הפיקדון עבור כל מכלי המשקה הקטנים הריקים המוחזרים אליהם.
במסגרת תיקון מס' 4 לחוק הפיקדון, משנת 2010, נכללו הוראות הנוגעות לאיסוף ומיחזור של מכלי משקה גדולים, שלא באמצעות מנגנון של פיקדון. סעיף 7ה קובע כלהלן:
"7ה. (א) יצרן ויבואן יאספו, בכל שנה, מכלי משקה גדולים ריקים בשיעור של 55 אחוזים לפחות מסך מכלי המשקה הגדולים המלאים ששיווקו באותה שנה.
... (ד) לא הגיע איסוף מכלי המשקה הגדולים הריקים בשנה כלשהי לשיעור של 55 אחוזים מכלל מכלי המשקה הגדולים המלאים ששיווקו יצרנים ויבואנים באותה שנה, יודיע על כך השר, בהודעה שתפורסם ברשומות בתוך חודש ממועד קבלת הדוח הרבעוני האחרון לאותה שנה, כאמור בסעיף 10; הודיע השר כאמור, יחולו הוראות חוק זה גם על מכלי משקה גדולים, החל ב-1 בחודש שלאחר תום 60 ימים ממועד ההודעה (בסעיף זה – מועד התחולה), בשינויים אלה: ...
(ה) על אף הוראות סעיף קטן (ד), הגיע איסוף מכלי המשקה הגדולים מכלל מכלי המשקה הגדולים המלאים, ששיווקו יצרנים ויבואנים בשנה כלשהי, לשיעור של 47 אחוזים אך לא הגיע לשיעור של 55 אחוזים, רשאי השר, בצו, לדחות את מועד התחולה, וכן לקבוע תנאים לתחולת הוראות החוק."
ההוראות בחוק הפיקדון בעניין מכלי משקה גדולים נכנסו לתוקפן ב- 1 לינואר 2016, לאחר שמועד התחילה נדחה במסגרת תיקון עקיף בחוק להסדרת הטיפול באריזות, תשע"א-2011 (להלן – חוק האריזות). דוח שנתי ראשון בעניין איסוף ומיחזור מכלי משקה גדולים לשנת 2016, שהיא, כאמור, השנה הראשונה לתחולתו של ההסדר על מכלי משקה גדולים, הוגש בחודש יוני 2017.
הממונה לפי חוק הפיקדון במשרד להגנת הסביבה ערך ביקורת על הדיווח לשנת 2016 של היצרנים והיבואנים של מכלי משקה לגבי איסוף ומיחזור מכלי משקה גדולים במסגרת חוק הפיקדון. לאחר בחינה מעמיקה של נתוני האיסוף של מכלי המשקה הגדולים נמצא כי איסוף מכלי המשקה הגדולים הריקים בשנת 2016 עמד על 51.46%.
במקביל להסדרים שנקבעו בחוק הפיקדון, חלים על מכלי המשקה הגדולים גם ההסדרים שבחוק האריזות, שכן מכל משקה גדול הינו "אריזה", כהגדרתה באותו חוק. עיקרי החובות שנקבעו בחוק האריזות על יצרנים ויבואנים הן החובה לעמוד ביעד מיחזור של אריזות פלסטיק (שהוא החומר הרלוונטי למכלי משקה גדולים) בשיעור של 22.5 אחוזים מסך משקל מכלי המשקה הגדולים שמכר באותה שנה, ולשם כך להתקשר עם גוף מוכר, שפועל לקיום חובות היצרנים והיבואנים למיחזור פסולת האריזות הנוצרת מהמוצרים הארוזים שהם מוכרים, ולשלם לו דמי טיפול בשל כך. יצוין כי בסעיף 50 לחוק האריזות נקבע סייג לתחולת החוק על מכלי משקה קטנים. לפיכך, החל מראשית שנת 2016, חלות על יצרנים ויבואנים של מכלי משקה גדולים חובות איסוף ומיחזור הן לפי הוראות תיקון מס' 4 והן לפי חוק האריזות.
החובה לגבות פיקדון עבור מכלי משקה גדולים מחייבת היערכות משקית משמעותית, והיא כוללת הקמת מנגנון כספי ייעודי לגביית הפיקדון על ידי היצרנים והיבואנים ובתי העסק, וכן להחזרת התשלומים בגינם, וכן הקמת הסדרים לאיסוף ושינוע מבתי העסק המוכרים את מכלי המשקה הגדולים, בצד שינוי בהסדרי האיסוף הקיימים ברשויות המקומיות, ובאופן שיעלה בקנה אחד עם ההסדרים הקבועים בחוק האריזות. היערכות זו אינה אפשרית באופן מעשי בתוך 60 ימים ממועד פרסום הודעה על אי עמידה ביעד איסוף, וחייבה את דחיית התחולה של הוראות החוק.
יתרה מזאת, במהלך השנה האחרונה נערכה ביקורת על ידי הממונה גם לעניין עמידה ביעד האיסוף של מכלי משקה גדולים בשנת 2017. בביקורת נמצא כי יעד האיסוף שהושג הוא כ- 57%, דהיינו, היצרנים והיבואנים עמדו ביעד האיסוף השנתי בשנת 2017.
לפיכך, נמצא כי בשלב זה אין הצדקה להחלת הוראות החוק על מכלי משקה גדולים, ככל שהיא נגזרת מאי העמידה ביעד האיסוף לשנת 2016. יובהר, כי לנוכח הוראות סעיפים 7ד ו- 7ה לחוק, יהיה על היצרנים והיבואנים להמשיך ולפעול לעמידה ביעד האיסוף מדי שנה, ובמקרה של אי עמידה ביעד עשויות לחול הוראות החוק בעתיד.