תוכן עניינים
ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן
ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:
טיוטת תקנות רישוי עסקים (קיום ביקורת בעסקים מורכבים), התשע"ט-2019
1. הגדרה
2. מועד למסירת דוח תיקון ליקויים
3. עריכת ביקורת חוזרת והסתמכות על הצהרה
טיוטת תקנות רישוי עסקים (קיום ביקורת בעסקים מורכבים), התשע"ט-2019
ביולי 2018 התקבל בכנסת תיקון מס' 34 לחוק רישוי עסקים, התשכ"ח-1968 (להלן – החוק), אשר כלל שינויים מפליגים בהסדרים הקבועים בחוק. טיוטת התקנות המוצעת מיישמת הסדרים שנקבעו בסעיף 8ד לחוק לעניין עריכת ביקורת בעסקים טעוני רישוי.
התקנות המוצעות נועדו להתאים את לוחות הזמנים והמתכונת לביצוע ביקורת בעסקים מורכבים. בסעיף 8ד לחוק נקבעו לוחות זמנים מפורטים לעריכת ביקורת בעסק ולמסירת דוח ליקויים, תוך שנשמרה האפשרות לשר להגנת הסביבה לקבוע לוחות זמנים ארוכים יותר לעסקים אשר נוכח מורכבותם לא ניתן לעמוד בלוחות הזמנים שנקבעו בחוק.
טיוטת תקנות מטעם משרד להגנת הסביבה:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 8ד(ב)(1) ו- (ד) לחוק רישוי עסקים, התשכ"ח-1968[1] (להלן – החוק), אני מתקין תקנות אלה: |
|
|
1. |
בתקנות אלה - |
||
|
|
|
"עסק מורכב" – עסק טעון רישוי שהוא כל אחד מאלה: |
|
|
|
|
|
(1) הוא מסוגי העסקים המסומנים ב- "+" בעמודה 1 בטור ג' ובמספר "1" בטור ה' בתוספת לצו; |
|
|
|
|
(2) הוא מסוגי העסקים המנויים בתוספת; |
|
|
|
"הצו" – צו רישוי עסקים (עסקים טעוני רישוי), התשנ"ג-2013[2]. |
|
|
2. |
עורך ביקורת רשאי למסור לבעל עסק מורכב דוח ליקויים כאמור בסעיף 8ד(א) לחוק במועדים אלה: |
||
|
|
|
(1) לעניין עריכת ביקורת בעסק לקביעת תנאים למתן רישיון או היתר לעסק או לשם בדיקת עמידתו בתנאים הנדרשים למתן רישיון או היתר לפי החוק – בתוך 75 ימים; |
|
|
|
|
(2) לעניין עריכת ביקורת לשם פיקוח על הוראות לפי החוק – בתוך 90 ימים. |
|
|
3. |
(א) עורך ביקורת בעסק מורכב שהורה כי הוכחת תיקון ליקויים תיעשה באמצעות עריכת ביקורת חוזרת, יהיה רשאי לבצע את הביקורת בתוך 60 ימים מיום שהודיע בעל העסק על תיקון הליקויים. |
||
|
|
|
(ב) הורה עורך הביקורת כאמור בתקנת משנה (א), לא יהיה אפשר להסתמך על הצהרה במקום עריכת ביקורת חוזרת לעניין הוכחת תיקון הליקוי. |
|
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
(1) דלק לסוגיו- תחנת דלק ותדלוק, המסומן כפרט 2.2א בתוספת לצו; |
|
|
|
|
(2) דלק לסוגיו- אחסונו בכמויות המפורטות בתקנות רישוי עסקים (אחסנת נפט), התשל"ז-1976, המסומן כפרט 2.2ד בתוספת לצו; |
|
|
|
|
(3) דלק לסוגיו- מסופי דלק, המסומן כפרט 2.2ה בתוספת לצו; |
|
|
|
|
(4) בית מטבחיים, בית נחירה, בית שחיטה, המסומן כפרט 3.1 בתוספת לצו; |
|
|
|
|
(5) הדברה חקלאית בין בכלי טיס ובין בכלים אחרים וניקויים, המסומן כפרט 3.3ב בתוספת לצו; |
|
|
|
|
(6) בשר, עופות, דגים, בעלי חיים ימיים או חלקיהם- פירוקם, עיבודם, גירומם- ביכולת הייצור העולה על 5 טונות ליום, המסומן כפרט 4.4ב בתוספת לצו; |
|
|
|
|
(7) אשפה ופסולת- תחנת מעבר ומיון, המסומן כפרט 5.1א בתוספת לצו; |
|
|
|
|
(8) אשפה ופסולת- אתר לסילוק פסולת מעורבת, לרבות פסדים, המסומן כפרט 5.1ה בתוספת לצו; |
|
|
|
|
(9) מעגנה, המסומן כפרט 8.8ג בתוספת לצו; |
|
|
|
|
(10) כלי שיט- ייצורם, תיקונם, שיפוצם, המסומן כפרט 8.8ד בתוספת לצו; |
|
|
|
|
(11) תחנת מעבר לפסולת חומרים מסוכנים, המסומן כפרט 10.10ז בתוספת לצו. |
|
___ ב________ התשע"ט (___ ב________ ____20)
(חמ _____-3)
__________________
זאב אלקין
השר להגנת הסביבה
כללי
ביולי 2018 התקבל בכנסת תיקון מס' 34 לחוק רישוי עסקים, התשכ"ח-1968 (להלן – החוק), אשר כלל שינויים מפליגים בהסדרים הקבועים בחוק. טיוטת התקנות המוצעת מיישמת הסדרים שנקבעו בסעיף 8ד לחוק לעניין עריכת ביקורת בעסקים טעוני רישוי.
התקנות המוצעות נועדו להתאים את לוחות הזמנים והמתכונת לביצוע ביקורת בעסקים מורכבים. הטיוטה המוצעת אינה יוצרת נטל רגולטורי חדש על בעלי העסקים המורכבים, אלא מתכונת פעולה של עריכת הביקורת על ידי המשרד והפועלים מטעמו. הארכת התקופות למסירת דוח ליקויים על פי הטיוטה המוצעת אינה מונעת מבעל העסק להשלים את הליך הרישוי במועדים הקבועים בתקנות רישוי עסקים (הוראות כלליות), תשס"א-2000, לאור הקביעה המפורשת בסעיף 8ד(ו) לחוק.
מעבר לכך, בהליך פיקוח אין כלל נטל רגולטורי נוסף על בעלי העסקים מאחר שממילא בהליך זה נדרש בעל העסק לעמוד באותן הוראות ותנאים שחלו עליו קודם לכן.
לתקנה 1
במסגרת תיקון מס' 34 לחוק נקבע, בסעיף 8ד, הסדר מפורט לעניין עריכת ביקורת בעסקים טעוני רישוי ומתן דוח ליקויים. דוח ליקויים הוא בעל היבט כפול לפי החוק. ראשית, הוא משמש כהודעה לבעל עסק המבקש לקבל רישיון או היתר או לחדשם, בדבר הליקויים שעליו לתקן כתנאי למתן הרישיון או ההיתר. בהיבט השני, הוא משמש ככלי לפיקוח ולדרישת תיקון ליקויים שהפרתה מהווה עבירה ואף ניתן להטיל בגינה עיצום כספי על המפר.
בסעיף 8ד לחוק נקבעו לוחות זמנים מפורטים לעריכת ביקורת בעסק ולמסירת דוח ליקויים, תוך שנשמרה האפשרות לשר להגנת הסביבה לקבוע לוחות זמנים ארוכים יותר לעסקים אשר נוכח מורכבותם לא ניתן לעמוד בלוחות הזמנים שנקבעו בחוק. יודגש, כי ההסדר שנקבע בחוק מיועד בראש ובראשונה להקלה על עסקים קטנים אשר מתמודדים עם הליכי רישוי מורכבים וממושכים. מרבית העסקים שלגביהם נדרש אישור מפורש של נותן האישור במשרד להגנת הסביבה הינם עסקים מורכבים, בין שהמורכבות נובעת מייחודיות העסק ובין מכיוון שלעסקים אלה ישנו פוטנציאל השפעה על מדיות סביבתיות שונות המחייבות מומחיות שונה בבדיקה, כגון אוויר, מים ושפכים, חומרים מסוכנים ועוד.
במהלך השנים האחרונות צומצם מספרם של סוגי העסקים הטעונים אישור מראש של נותן האישור במשרד להגנת הסביבה, וישנה כוונה להוסיף ולצמצם את מספרם של פריטים אלה. עסקים שאינם מורכבים מסומנים כיום ויסומנו במסגרת תיקון צו רישוי עסקים (עסקים טעוני רישוי), התשנ"ג-2013 (להלן – הצו), ב- "[+]", כך שניתן יהיה לתת להם רישיון עסק או היתר ללא אישור נותן האישור במשרד.
לאור כל האמור, מוצע בתקנה 1 לקבוע כי לעניין סעיף 8ד לחוק יוגדרו כעסקים מורכבים כל העסקים אשר טעונים אישור מראש של נותן האישור במשרד והם במסלול המיוחד לפי צו רישוי עסקים (עסקים טעוני רישוי), התשנ"ג-2013 (להלן – הצו). הגדרת עסקים אלה במסלול המיוחד וללא מפרט אחיד נעשתה מלכתחילה, בין היתר, לאור היותם עסקים מורכבים אשר מחייבים התאמות פרטניות. מתוך 56 סקטורים של עסקים הטעונים אישור מראש של המשרד, ישנם 35 סקטורים במסלול המיוחד. בנוסף, מוצע כי 11 סקטורים שהם במפרט אחיד לפי הצו, יוגדרו כעסקים מורכבים לעניין תקנות אלה, וזאת מכיוון שמדובר בעסקים שפעילותם עלולה ליצור השפעות סביבתיות שליליות על מספר מדיות, כגון אוויר, מים וקרקע, ובדיקתם מחייבת ביקורת על ידי מספר גורמים מקצועיים בעלי מומחיות שונה. רשימת הסקטורים מפורטת בתוספת לתקנות המוצעות.
לתקנה 2
בסעיף 8ד(א) לחוק נקבע כי דוח ליקויים יימסר לבעל העסק בתוך 30 ימים מהמועד הראשון שבו נערכה ביקורת בעסק מטעם נותן האישור. פרק זמן זה אינו מספיק להשלמת ביקורת במגוון ההיבטים הסביבתיים של עסקים מורכבים.
לפיכך, כאשר הביקורת מבוצעת כחלק מהליך הרישוי של העסק, מוצע כי פרק זמן זה יוארך לתקופה מכסימלית של עד 75 ימים, באופן שנועד לאפשר מתן רישיון או היתר מזורז בתוך 90 ימים, כפי שנקבע בתקנות רישוי עסקים (הוראות כלליות), תש"ס-2000. יובהר כי ככל שניתן יהיה לעמוד בלוח זמנים קצר יותר, בין השאר בכפוף למשאבים הנתונים למשרד, יימסר הדוח במועד מוקדם יותר.
בכל הנוגע לפיקוח של קיום הוראות לפי החוק בעסק, מוצע לקבוע פרק זמן של עד 90 ימים למסירת הדוח. יובהר, עם זאת, כי עריכת ביקורת במסגרת פיקוח שוטף על פעילות עסק טעון רישוי שונה במהותה מביקורת הנערכת בהליך הרישוי. מתכונת הפיקוח, ובמיוחד בעסקים מורכבים, מתמקדת בהיבטים ספציפיים על פי תכנית פיקוח מבוססת סיכון, הכוללת סדרי עדיפויות ודגשים, בין ברמת הסקטור ובין ברמת העסק הפרטני.
היבטים אלה יכולים להיות על פי תחום סביבתי, על פי סוג פעילות או על פי מיתקן מסוים בתוך העסק. כמו כן, הפיקוח והדרישות לתיקון הליקויים אינם גורעים מחובתו של בעל העסק לעמוד במכלול ההוראות המחייבות שכבר נמסרו לו לגבי כל פעילות העסק. יתרה מזאת, לוחות הזמנים בסעיף 8ד לחוק נקבעו לאורו של הליך הרישוי, במטרה לקצר את הזמנים לרישוי העסק, ועל מנת לתת ודאות לבעל העסק המבקש לקבל או לחדש את הרישיון. לוחות זמנים אלה אינם רלוונטיים לפיקוח לאורך חיי הרישיון וההיתר, שהם לרוב בין 5 ל- 15 שנה ואף לצמיתות, בעסקים הטעונים אישור המשרד.
מאחר שהפיקוח בעסקים אלה נועד להבטיח עמידה בהוראות המחייבות באופן קבוע ורצוף, יש לבצע פיקוח מעת לעת בעסקים אלה, וודאי ככל שהם מסכנים יותר את איכות הסביבה ואת הציבור. לפיכך פעילות הפיקוח הינה תהליך רצוף וחזרתי, וכל פעולת פיקוח עומדת בפני עצמה.
לפיכך, חלק מההוראות בסעיף 8ד לעניין מיצוי הליך הביקורת אינן רלוונטיות ככל שמדובר בפיקוח. הדברים ברורים גם לאור הוראות סעיף 28 לחוק, שעניינו הסמכת מפקחים ואינו כולל מגבלות מקבילות על ביצוע פיקוח.
לפיכך, 90 הימים להוצאת דרישת תיקון ליקויים במסגרת פיקוח יימנו לגבי פעולת פיקוח שנעשתה על ידי עורך ביקורת מסוים ולגבי העניינים שנבדקו באותה ביקורת. יודגש, כי דוח הליקויים ודרישת תיקון הליקויים יתייחסו בהליך הפיקוח לאותם ממצאים שנבדקו במהלך אותו ביקור, וביחס לתנאים ולהוראות שנבדקו.
לתקנה 3
בסעיף 8ד(ג) לחוק נקבע כי דוח הליקויים יפרט את האופן שבו יידרש בעל העסק להוכיח את תיקון הליקויים, ובין היתר נקבע בפסקת משנה (3) שבמקרה שבו נדרשת ביקורת חוזרת, היא תיערך בתוך 30 ימים, ואם לא בוצעה הביקורת בעל העסק יהיה רשאי להגיש הצהרה ויראו את הליקויים כאילו תוקנו. בסעיף 8ד(ד) לחוק הוסמך השר לקבוע לגבי עסקים מורכבים תקופת זמן ארוכה יותר לביצוע ביקורת חוזרת וכן כי לא יהיה אפשר להסתמך על הצהרה כחלופה לביקורת חוזרת.
נוכח המורכבות הרבה בבדיקת עסקים מורכבים, משך הזמן הרב הדרוש לביצוע הביקורת ומנגד החוסר במשאבים מספיקים, מוצע כי במקרים בהם נדרשת ביקורת חוזרת היא תבוצע בתוך 60 ימים ממועד הביקורת הראשונה. כמו כן, במקרים אלה לא ניתן יהיה להסתמך על הצהרת בעל העסק. יובהר, כי אין בכך כדי למנוע מבעל העסק להגיש הצהרה, אלא שלא ניתן יהיה להסתמך עליה לפי סעיף 8ד(ג)(3)(ב) לחוק.
כ"ד אדר ב, תשע"ט
31 מרץ, 2019
שלום רב,
הנדון: טיוטת תקנות רישוי עסקים (קיום ביקורת בעסקים מורכבים), התשע"ט-2019
בהתאם לחוות דעתו של מנהל תחום מדיניות רגולטורית, טיוטת התקנות אינה חייבת בהליך RIA, שכן השפעתה על הציבור ועל בעלי העסקים היא זניחה. אין בהארכת לוחות הזמנים ביחס לעסקים מורכבים, בכדי להשית עלויות נוספות על בעלי העסקים הללו, במישרין או בעקיפין, ואין במסירת דוח ליקויים במועדים המוצעים בכדי לגרום לעיכוב משמעותי של תהליכים עסקיים.
לאחר שעיינתי בטיוטת התקנות ובחוות הדעת, בהתאם להחלטת ממשלה 2118 בדבר הפחתת הנטל הרגולטורי, הנני מאשר אפוא כי התקנות פטורות מהליך RIA.
ב ב ר כ ה ,
חה"כ זאב אלקין
השר להגנת הסביבה
העתק:
המנכ"ל
היועצת המשפטית
סמנכ"לית בכירה לתעשיות ולרישוי עסקים
הממונה על ייעוץ וחקיקה בלשכה המשפטית
מנהל תחום מדיניות רגולטורית
31 מרץ 2019
כ"ד אדר ב, תשע"ט
אל: מר זאב אלקין, השר
שלום רב,
הנדון: חוו"ד והמלצה לפטור מחובת RIA לתקנות רישוי עסקים (קיום ביקורת בעסקים מורכבים), התשע"ט-2019
ביולי 2018 התקבל בכנסת תיקון מס' 34 לחוק רישוי עסקים, התשכ"ח-1968 (להלן – החוק), אשר כלל שינויים מפליגים בהסדרים הקבועים בחוק. נציין כי ההסדר שנקבע בחוק מיועד בראש ובראשונה להקלה על עסקים קטנים אשר מתמודדים עם הליכי רישוי מורכבים וממושכים. הסדר זה מהווה טיוב רגולציה והקלה משמעותית בנטל הרגולטורי על עסקים, בדגש על עסקים קטנים ובינוניים. יחד עם זאת, ההוראות לצרכי פיקוח בתיקון הנ"ל אינן מותאמות לצורכי פיקוח בעסקים מורכבים.
המשרד להגנת הסביבה מעורב בתהליך מתן רישוי עסק או כ"נותן אישור" או "במעמד לידיעה". התקנות הנדונות לעיל מתייחסות אך ורק לעסקים בהם המשרד הוא "נותן אישור" ומתוכם אך ורק לאלו שמוגדרים כ"עסקים מורכבים". זאת , בין שהמורכבות נובעת מייחודיות העסק (קבועים בצו רישוי עסקים כעסקים במסלול המיוחד) ובין מכיוון שלעסקים אלה ישנו פוטנציאל השפעה על מדיות סביבתיות שונות המחייבות מומחיות שונה בבדיקה, כגון אוויר, מים ושפכים, חומרים מסוכנים ועוד (לפי רשימת העסקים בתוספת לטיוטת התקנות המוצעות).
התקנות המוצעות נועדו להתאים את לוחות הזמנים והמתכונת לביצוע ביקורת בעסקים מורכבים. בסעיף 8ד לחוק נקבעו לוחות זמנים מפורטים לעריכת ביקורת בעסק ולמסירת דוח ליקויים, תוך שנשמרה האפשרות לשר להגנת הסביבה לקבוע לוחות זמנים ארוכים יותר לעסקים אשר נוכח מורכבותם לא ניתן לעמוד בלוחות הזמנים שנקבעו בחוק.
חשוב לציין שבשנים האחרונות המשרד יזם צמצום במספר הסקטורים והעסקים המטופלים על ידי גורמי המשרד כנותן אישור ברישיון עסק, על מנת להתמקד בעסקים המורכבים. על פי ההערכות המקצועיות שנעשו על ידי היחידות הסביבתיות ברשויות המקומיות, כ- 20,000 עסקים שאינם מורכבים שהיו טעונים אישור המשרד בעבר – הועברו למעמד "לידיעה" כך שבחמש השנים האחרונות הם אינם טעונים אישור פוזיטיבי, והתנאים הסביבתיים ניתנים להם על פי מפרט אחיד.
על פי תקנות רישוי עסקים (הוראות כלליות), תשס"א-2000, על נותן האישור להשיב על הבקשה לרישיון בתוך 30 יום עם אפשרות הארכה ל-60 יום וארכה נוספת עד לכל היותר 90 יום ממועד הגשת הבקשה. לא השיב נותן האישור בתוך 30 יום מבלי להודיע על הארכה או חלף משך הארכה ונותן האישור טרם השיב, יראו אותו כמי שנתן אישור להיתר זמני. בהתאם לזאת, תיתן הרשות למבקש היתר זמני.
על פי טיוטת התקנות המוצעות, תוארך התקופה למתן דוח ליקויים, לקראת חידוש או הנפקת רישיון חדש, ל-75 יום. כאשר, בשל מורכבות העסקים הארכה זו משקפת את פרק הזמן הנורמטיבי להכנת דוח הליקויים. יש לציין, אין בהארכת הזמנים המוצעת בטיוטת התקנות בכדי לפגוע ביכולת העסק לקבל היתר זמני תוך 90 יום, ולכן ההשפעה על תהליכים עסקיים היא מינימלית או לא קיימת.
בנוסף, קובעת טיוטת התקנות הארכה בלוחות זמנים ל-90 יום, במקום 30 יום כקבוע בחוק, גם לעניין הפקת דוח תיקון ליקויים בעקבות ביקורת לשם פיקוח במהלך חיי הרישיון. אין בהארכה זו בכדי לפגוע בתהליכים עסקיים, כיוון שהיא מתבצעת בתקופת חיי הרישיון.
לבסוף, קובעת טיוטת התקנות הארכה בלוחות הזמנים לעניין ביקורת חוזרת, במקרה שנדרשה לצורך הוכחת תיקון ליקוי, ל-60 יום במקום 30 יום. גם כאן אין בהארכה זו בכדי לפגוע בתהליכים עסקיים, כיוון שהיא מתבצעת בתקופת חיי הרישיון.
יש לציין, כי אין בהארכת לוחות הזמנים כאמור בכדי להשית עלויות נוספות על בעל העסק, במישרין או בעקיפין.
לאור כל האמור לעיל, מתקיימים לדעתי התנאים הנדרשים להגדרת הרגולציה כזניחה – השפעתה על הציבור הרחב זניחה ואינה מורגשת והשפעתה על המפוקחים - היא מצומצמת ולא כרוכה בהשתת עלויות נוספות או בעיכוב משמעותי של תהליכים עסקיים. טיוטת התקנות המוצעות היא מהלך משלים לצורך יישום התיקון בחוק אשר מפחית במידה רבה את הנטל הרגולטורי על המפוקחים ונועדה להתאים את הוראותיו לגבי עסקים מורכבים.
לאור חשיבות תיקון התקנות ולנוכח העובדה כי מתקיימים במקרה זה התנאים הנדרשים למתן פטור מהליך RIA, המלצתי היא לפטור תקנות אלו מחובת הליך RIA.
בברכה,
ד"ר אוהד קרני,
מנהל תחום מדיניות רגולטורית