טיוטת תקנות- טיוטא 2 - 24.3.19.docx תזכיר תקנות התעבורה (תיקון מס'...), התשע"ט-2019

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות התעבורה (תיקון מס'...), התשע"ט-2019

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

1. תיקון תנאי ההטבה בהתקנת מערכות בטיחות ברכב משומש, כך שהפחתת אגרת הרישוי בסך 1,500 ₪ תינתן בפעימה אחת במקום שלוש כיום;

2. הבהרת ניסוח פרט 3(א) לחלק ג' לתוספת הראשונה לתקנות התעבורה, התשכ"א-1961, לעניין אגרת הרישוי עבור רכב חשמלי;

3. ייעול סיווגם של רכבים בייבוא אישי לקבוצות מחיר.

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים:

טיוטת תקנות התעבורה (תיקון מס'...), התשע"ט-2019

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 3 ו-70 לפקודת התעבורה[1] (להלן – הפקודה), באישור שר האוצר לפי סעיף 39ב לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה - 1985[2], ובאישור ועדת הכספים של הכנסת לפי סעיף 1(ב) לחוק יסוד: משק המדינה[3], אני מתקין תקנות אלה:

 

 

 

תיקון התוספת הראשונה

1.  

בתקנות התעבורה, התשכ"א-1961[4] (להלן – התקנות העיקריות), בתוספת הראשונה בחלק ג' -  

 

 

(1)  

בפרט 2, בפרט משנה (ב3)(2) -

 

 

 

(א)   

בפסקת משנה (א), במקום "700" יבוא "1,500";

 

 

 

(ב)  

בפסקת משנה (ב), בתחילתו יבוא "הייתה ההפחתה לפי פסקת משנה (א) בסכום נמוך מ-1,500 שקלים חדשים," ובמקום "700 שקלים חדשים" יבוא "סכום ההפרש בין 1,500 שקלים חדשים לסכום שהופחת לפי בפסקת משנה (א)";

 

 

 

(ג)   

פרט משנה (ג) – יימחק;

 

 

(2)  

בפרט משנה 3(א) לחלק ג' לתוספת הראשונה לתקנות העיקריות המילים "רכב חשמלי" יימחקו, ואחרי המילים "על ידי מנוע בנזין" יבוא "ולרכב חשמלי";

 

 

(3)       בפתיח לנספח א -

 

 

 

(א)  המילים "שאין לו יבוא מסחרי מקביל" – יימחקו;

 

 

 

(ב) אחרי "מס קניה ומע"מ" יבוא "אגרה או כל תשלום חובה אחר,";

 

 

 

(ג)  בסופו יבוא "והפחתות, והכל בתוספת 20% רווח סביר ובתוספת פחת שימוש; לעניין זה, "פחת שימוש" – שיעור של 1.25% לכל חודש מהמועד שבו נרשם הרכב לראשונה לתנועה במדינת חוץ עד ייבואו לישראל. "

תחילה ותחולה

2.  

(א)  תחילתן של תקנות אלה 30 יום מפרסומן (להלן – יום התחילה).

 

 

(ב) תקנה 1 לא תחול על רכב שהופחתה לגביו האגרה לפי פרט משנה (ב3)(2)(א) ו-(ב) בפרט 2 בחלק ג' לתוספת הראשונה לתקנות העיקריות.

הוראת מעבר

3.  

רכב אשר ביום התחילה סכום האגרה לגביו הופחת לפי פרט משנה (ב3) בחלק ג' לתוספת הראשונה, תופחת האגרה במועד חידוש רישיון הרכב הראשון אחרי יום התחילה, בסכום ההפרש שבין בין 1,500 ₪ לסכום המצטבר שהופחת לו לפני יום התחילה, ובלבד שסכום האגרה לתשלום אחרי ההפחתה לא יפחת מעשרה שקלים חדשים, בתוספת הסכום הנוסף לפי סעיף 84 לפקודה.

 

 

 

___ ב________ התשע"ט (___ ב________ 2019)

 (חמ _____-3)

 

__________________

ישראל כ"ץ

שר התחבורה והבטיחות בדרכים

 

דברי הסבר

 

תקנה  (1)1

תחום בטיחות כלי הרכב מאופיין בשנים האחרונות בהתפתחות טכנולוגית מהירה ופיתוח מערכות חדשניות מגוונות אשר מסייעות למנוע תאונה ו/או למזער את נזקי הפגיעה בנפש וברכוש.

משרד התחבורה ורשות המסים מייחסים חשיבות רבה לקידום השימוש במערכות בטיחות בכלי רכב. החל מה- 1 באוגוסט 2013, מוענקים תמריצי מס לכלי רכב המאובזרים במערכות בטיחות, זאת על מנת לעודד ייבוא ורכישה של כלי רכב מאובזרים ובטיחותיים יותר, לעורר את מודעות הציבור לנושא ולהפחית את מספר תאונות הדרכים.

ההטבה ניתנה עבור מערכות בטיחות שהותקנו בכלי רכב חדשים על ידי יצרני הרכב בפס הייצור של הרכב, כאשר בסוף חודש ספטמבר 2013 אושר מתן ההטבה לגבי התקנה מקומית של מערכות בטיחות בכלי רכב חדשים בידי היבואן. הדבר נועד לקדם את השימוש במערכות בטיחות בכלי רכב המיובאים לישראל גם בדגמים עממיים שבהם רמת החדירה של מערכות אלה נמוכה יחסית.

תמריצי המס שניתנו שינו את תמונת המצב ושיפרו באופן משמעותי את רמת הבטיחות של כלי הרכב המיובאים.

כיום בהתקנה מקומית ניתן להתקין מערכות הבטיחות כדוגמת מערכת סטייה מנתיב, שמירת מרחק מלפנים, זיהוי הולכי רגל, זיהוי תמרורים ומערכות אורות בכלי רכב החל משנת יצור 2000.

מאחר והטבות לכלי רכב חדשים באות לידי ביטוי במס הקניה ביקש המשרד לעודד התקנה של מערכות בטיחות גם בכלי רכב שאינם חדשים, באמצעות הפחתת אגרות הרישוי השנתיות.

אגרה בעד רישיון לכלי רכב קבועה בחלק ג בתוספת הראשונה לתקנות התעבורה, התשכ"א- 1961 (להלן "התקנות").

על-פי התקנות, האגרה מופחתת בסכום כולל של 1,500 ש"ח עבור כל רכב שהותקנו בו מערכות בטיחות. ההטבה ניתנת על פני שלוש שנים כאשר בשנתיים הראשונות מופחתת אגרת הרישוי ב- 700 ש"ח בכל שנה ו- 100 ש"ח נוספים בשנה השלישית.

על פי נתוני ההתקנות שבוצעו עד כה עולה כי החל משנת 2017 מערכות בטיחות בהתקנה מקומית (בכלי רכב שאינם חדשים) הותקנו רק בכ- 40 אלף כלי רכב פרטיים, המהווים כ- 2% ממצבת כלי הרכב משנת ייצור 2000 ואילך.

מבדיקה שערכנו התברר כי פריסת ההטבה על פני שלוש שנים, בניגוד לתשלום חד פעמי אותו נדרשים לשלם בעלי הרכב בעד ההתקנה, היא אחת הסיבות למיעוט ההתקנות.

על מנת לעודד התקנה של מערכות בטיחות אנו מבקשים לקבוע כי האגרה תופחת בפעימה אחת בסכום של 1,500 ש"ח ובלבד שסכום האגרה לתשלום אחרי ההפחתה לא יפחת מעשרה שקלים. התיקון יחול גם על אגרות רכב שכבר הופחתו במועד חידוש הרכב הראשון לאחר ההתקנה.

כלומר, כלי רכב שהאגרה בעדם נמוכה מ- 1,510 ש"ח יקבלו בתשלום הראשון הטבה של  רוב סכום האגרה כך שיישאר תשלום של 10 ש"ח ואת יתר ההטבה יקבלו בשנים הבאות.

 

תקנה 1(2)

אגרת רישיון רכב חשמלי נקבעה בפרט 3(א) לחלק ג' לתוספת הראשונה לתקנות. מחמת טעות בניסוח של פרט משנה זה, עולה כי האגרה מתייחסת לסוגי הרכב המנויים ברישא לפרט המשנה, "אשר מופעלים על ידי מנוע בנזין", כאשר מבחינת מבנה המשפט, גם רכב חשמלי צ"ל מופעל על ידי מנוע בנזין.

מוצע להסיר את אי הבהירות בניסוח פרט המשנה, ולרשום את הרכב החשמלי לאחר פירוט סוגי הרכב המופעלים במנוע בנזין.

 

תקנה 1(3)

אגרה בעד רישיון לכלי רכב קבועה בחלק ג בתוספת הראשונה לתקנות. על-פי התקנות, מסווגים כלי רכב הנרשמים לתנועה במדינת ישראל לקבוצות מחיר בהתאם ל"מחיר הרכב לצרכן", אשר מוגדר בנספח א' בתוספת הראשונה לתקנות התעבורה כ"מחיר בהתאם למחירון היבואן של רכב ראשון מדגם ביום רישומו לראשונה או ב- 1 בינואר בכל שנה, המאוחר מבין השנים ....; ואם הוא רכב מיבוא אישי שאין לו יבוא מסחרי מקביל – ערך הרכב שנקבע לצורך המכס; בתוספת המכס, מס קניה ומע"מ שיש לשלמם בעד ייבואו".

תקנות התעבורה לא קובעות מהו רכב ביבוא אישי שאין לו יבוא מסחרי מקביל. בשנת 2010 הוגשה נגד משרד התחבורה תביעה ייצוגית בעניין (ת"צ 2764-03-10 גמליאל נ' מדינת ישראל). במסגרת הסדר פשרה בתביעה זו קבע בית המשפט קריטריונים להגדרת רכב ביבוא אישי שיש לו יבוא מסחרי מקביל, והחל מאישור הסדר הפשרה (פסק דין ניתן ביום 19/3/2012), טיפול בתלונות בנושא סיווג רכבים ביבוא אישי לקבוצות אגרה נעשה בהתאם לקריטריונים.

הקריטריונים כוללים את תוצר הרכב, כינויו המסחרי, שנת יצור, נפח מנוע, סוג דלק וסוג תיבת ההילוכים. בהתקיים כל ששת הקריטריונים בדגם רכב מיבוא סדיר/מקביל, מוגדר אותו דגם הרכב כ"דגם מקביל" והרכב ביבוא אישי יסווג לאותה קבוצת אגרה כמו הדגם המקביל ביבוא סדיר (בין אם מדובר ביבואן ראשי או ביבואן מקביל).

במידה ולא קיים דגם מקביל על-פי הקריטריונים כאמור, נעשה הסיווג על-פי ערך הרכב שנקבע לצורכי מס בתוספת המכס, מס קנייה ומע"מ, על פי רשימון המכס של הרכב המיובא ביבוא אישי.

התהליך כרוך בטיפול בתלונות רבות, מחייב טיפול פרטני ברכבים אלו, השקעת משאבים בהיקפים שאינם סבירים, ביצוע החזרי אגרות שנגבו ביתר וכד'.

עם עלייתה לאוויר של מערכת "שער עולמי" גובש מתווה, בשיתוף נציגי היחידות הרלוונטיות במשרד התחבורה ורשות המיסים, שיאפשר סיווג בצורה ממוכנת.

על פי המתווה החדש יבוצע הסיווג לקבוצות מחיר של רכב ביבוא אישי על פי ערך הרכב שנקבע לצורך המכס, בתוספת המכס, המס ומע"מ, אגרה או כל תשלום חובה אחר, שיש לשלמם בעת ייבואו (או שהיה צריך לשלמם אלמלא נקבעו פטורים והפחתות), בתוספת 20% רווח סביר ובתוספת פחת שימוש. הגדרה זו של "מחיר הרכב לצרכן" מופיעה היום בצו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, התשע"ח-2018.

 

תקנה 2

(א)  מוצע לקבוע מועד תחילה של 30 ימים ממועד פרסום התקנות, לצורך היערכות ליישומן.

(ב)  עוד מוצע לקבוע שתיקון זה לא יחול על רכבים, אשר במועד תחילתן של תקנות אלה, כבר הופחתו להם שתי פעימות מאגרת הרישוי (בסכום מצטבר של 1,400 ₪) לפי פרטי משנה (ב3)(2)(א) ו-(ב). לגבי רכבים אלה, ממילא נדרשת הפחתה אחת נוספת בסך 100 ₪, אשר תושלם במועד חידוש רישיון הרכב, הקרוב, לאחר מועד תחילתן של תקנות אלה.

 

תקנה 3

מוצע לקבוע הוראת מעבר, לפיה רכב לגביו כבר הופחתה האגרה בפעימה הראשונה, לפני תחילת תקנות אלה, תושלם הפחתת האגרה בפעימה אחת נוספת, לאחר מועד תחילתן של תקנות אלה. 

 

דרישות RIA

על פי התייעצות עם מחלקת טיוב רגולציה במשרדנו, עולה כי תיקון תקנות שעניינו אגרות, אינו מחויב בדו"ח RIA.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

G:\MSP\WORD\MISHPATIM\תקנות\אגרות תעבורה\טיוטת תקנות- טיוטא 2 - 24.3.19.DOCX



[1] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 7, עמ' 173.

[2] ס"ח התשמ"ה, עמ' 60; התשנ"א, עמ' 130.

[3] ס"ח התשל"ה, עמ' 206.

[4] ק"ת התשכ"א, עמ' 1425.