תקנות המים (אמות מידה להקצאת מים לחקלאות), (תיקון מס' 1), התשע"ט-2019
סעיף 25א לחוק המים, התשי"ט-1959 (להלן – החוק), קובע כי שר החקלאות ופיתוח הכפר יקבע בתקנות אמות מידה להקצאת מים בידי מנהל הרשות הממשלתית למים ולביוב (להלן – רשות המים) ברישיונות, לצריכה למטרת חקלאות. לפי סעיף זה, הותקנו תקנות המים (אמות מידה להקצאת מים לחקלאות), התשע"ח – 2018, הקובעות הוראות קבע בעניין הקצאת מים לחקלאות.
בטיוטת התקנות המוצעת, מוצע לבצע מספר תיקונים, הנדרשים לשם דיוק מודל ההקצאה והבהרת הנוסח.
טיוטת תקנות מטעם משרד החקלאות ופיתוח הכפר:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 25א לחוק המים, התשי"ט-1959[1] (להלן – החוק), אני מתקין תקנות אלה: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
תיקון תקנה 3 |
1. |
בתקנות המים(אמות מידה להקצאת מים לחקלאות), התשע"ח-2018 (להלן – התקנות העיקריות), בתקנה 3(ג), לאחר "בתקנה 11" יבוא "בשינויים המחויבים". |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
תיקון תקנה 6 |
2. |
בתקנה 6(ד)- |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(1) במקום "מתקרת ההקצאה" יבוא "מההקצאה"; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(2) במקום "שנקבעה להם" יבוא "לשנה שקדמה לשנת ההקצאה"; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(3) לאחר "תחולק" יבוא "בהתאם לבקשות שתוגשנה על ידי צרכנים על גבי טופס בקשה הערוך לפי הנוסח שבתוספת השמינית לתקנות אלה, למחוז המשרד שבתחומו עיקר פעילותם החקלאית". |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(4) תקנת משנה (ד)(1) – תמחק; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
תיקון תקנה 11 |
3. |
בתקנה 11 לתקנות העיקריות - |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(1) בתקנת משנה 11(א), במקום "שהתוספת שתינתן לצרכן לא תעלה על הכמות שביקש" יבוא: "שלא הגיש בקשה להעברת מים לפי הוראות תקנה 12א ושהתוספת שתינתן לצרכן לא תעלה על הכמות שביקש". |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(2) בתקנה משנה 11(ב), במקום המילים "6 שבועות" יבוא "4 שבועות", ובמקום "ממועד פרסומן של תקנות אלה" יבוא "ממועד קבלת רישיון ההפקה". |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
החלפת התוספת השנייה |
4. |
במקום המפה בתוספת השנייה לתקנות העיקריות יבוא: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
תוספת שנייה
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
עדכון התוספת השלישית |
5. |
במקום טבלה 1 בתוספת השלישית יבוא:
|
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])
(חמ _____-3)
אורי יהודה אריאל הכהן
שר החקלאות ופיתוח הכפר
דברי הסבר
סעיף 1 תקנה 3 לתקנות המים (אמות מידה להקצאת מים לחקלאות), התשע"ח-2018 (להלן – תקנות המים) עניינה הקצאת מים שפירים באזורים מנותקים ובאזור מעלה הכנרת וסובב כנרת, כהגדרתם בתקנות המים. תקנה 3(ג) סיפא לתקנות המים קובעת כי יתרת כמות המים השפירים שתיוותר לאחר הקצאה לפי תקנת משנה זו, תחולק באופן האמור בתקנה 11 לתקנות המים, אשר כותרתה אופן הקצאת תוספת מים שפירים מיתרת הכמות הארצית. הכמות הארצית היא כמות המים השפירים שהוקצתה לחלוקה באזור המערכת הארצית, למעט האזורים המנותקים, אזור מעלה כנרת ואזור סובב כנרת. לכן התיקון נועד להבהיר כי בעת חלוקת יתרת מים באזורים המנותקים ובאזור מעלה הכנרת וסובב כנרת, תהא בהתאם לתקנה 11, בשינויים המחויבים.
סעיף 2 עיקר התיקון נועד לקבוע אפשרות הגשת בקשה על ידי צרכני מים קיימים וחדשים לקבלת תוספת מים אחרים, תוך ביטול האפשרות למתן עדיפות לפעילות חקלאית במגזר המיעוטים, אשר כיום אינה נדרשת.
מפעלי ההשבה הוקמו בשעתו ביוזמה משותפת של צרכני האזור, אשר ככלל לא נכללו בהם צרכני המגזר, בין בהעדר תשתיות מתאימות ובין נוכח חשש לשימוש במי קולחין. עם השנים, נוכחו מפעלי ההשבה כי ישנם עודפי מים ובהתאם החלו באיתור צרכנים חדשים. במועד זה, החליטו גורמי המקצוע לקבוע את התקנה לפיה צרכני המגזר יקבלו עדיפות בחלוקת העודפים, על מנת לעודד את השימוש במי הקולחין על ידם, וכן על מנת להבטיח את האפשרות שלהם לצרוך מים אלה מהמפעלים הקיימים. עם השנים חלה עלייה משמעותית בשיעור המשתמשים מהמגזר הערבי במי קולחין, שהנם מים מוזלים, וכיום הם נמנים על צרכני מפעלי ההשבה. בהתאם, הם צורכים מים כצרכנים קיימים. אשר לצרכנים חדשים, לא קיים כיום ייחוד של צרכנים אלו המצדיק העדפה מקצועית ולכן במועד חלוקת יתרות, תתבצע החלוקה לכלל הצרכנים החדשים בהתאם לאמות המידה המקצועיות. ככל שתיוותר כמות לאחר חלוקה לצרכנים חדשים, היא תחולק באופן שווה למבקשי התוספת מקרב הצרכנים הקיימים, בהתחשב בהפרש בין תקרת ההקצאה לבין הקצאת המים לשנת ההקצאה.
סעיף 3 בהתאם להוראת סעיף 12(א)(3) הקובעת כי צרכן רשאי להגיש בקשה להעביר עד 30% מכות המים רק אם לא קיבל באותה שנה תוספת מים להקצאתו, מוצע למען ההבהרה, לתקן את הוראת סעיף 11 ולקבוע בה כי צרכן אשר הגיש בקשה להעברת מים לצרכן אחר בהתאם לתקנות, לא יורשה להגיש בקשה לתוספת מים. בנוסף, מאחר ובכל שנת רישוי ניתן להגיש בקשה לקבלת תוספת מים, יש לתקן את לשון התקנה הקובע כי יש להגיש בקשה עד תום 6 שבועות ממועד פרסומן של התקנות, אשר חל בשנת 2018. במקום זאת, מוצע לקבוע כי ניתן להגיש בקשה עד תום 4 שבועות ממועד קבלת רישיון ההפקה, אשר נשלח לכל צרכן בתחילת השנה הקלנדרית הרלוונטית.
סעיף 4 נוכח עדכון תקני המים נוצר צורך להחליף את מפת התקנים שבתוספת השנייה לתקנות.
סעיף 5 נוכח עבודה מקצועית שבוצעה בשירות ההדרכה והמקצוע הוחלט לעדכן את הנורמה להקצאת מים שפירים לצאן לבשר הקבועה בטבלה 1 שבתוספת השלישית ולהעלותה ל- 7 קוב לשנה במקום 6 קוב כפי שהיה עד כה. כן מוצע להוסיף לטבלה ענף חקלאי של עגלים לפיטום, אשר התרחב בשנים האחרונות וכיום משמש כענף חקלאי עצמאי ונפרד משרשרת הגידול של הבקר.