צו עבירות קנס 3.3.19.docx תזכיר טיוטת צו רישוי עסקים (עבירות קנס), התשע"ט-2019

תוכן עניינים

טיוטת צו 2

א. שם הצו המוצע. 2

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו. 2

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:. 2

טיוטת צו רישוי עסקים (עבירות קנס), התשע"ט-2019. 3

1. קביעת עבירת קנס.. 3

2. שיעור הקנס.. 3

3. עבירה חוזרת.. 3

4. תחילה. 3

דברי הסבר. 4


 

טיוטת צו

 

א. שם הצו המוצע

טיוטת צו רישוי עסקים (עבירות קנס), התשע"ט-2019

 

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו

במסגרת החלטת ממשלה 3214 מיום 3.12.17 בנושא "רישוי עסקים דיפרנציאלי – הקלה לעסקים קטנים ובינוניים ותיקון החלטות ממשלה", הוחלט על ביצוע רפורמה בהליכי רישוי עסקים מכוח חוק רישוי עסקים, התשכ"ח-1968 (להלן: "החוק"), שעיקרה קביעת רישוי עסקים דיפרנציאלי.

 

בהמשך לכך, ביום 19.7.18 קיבלה הכנסת את תיקון מס' 34 לחוק, במסגרתו תוקן החוק העיקרי בהיבטים שונים אשר נועדו, מחד, לפשט ולהקל את הליכי הרישוי ובכלל זאת קביעתם של מסלולי רישוי מקוצרים מבוססים תצהיר, ומאידך, להביא לחיזוקם של אמצעי האכיפה והפיקוח לפי חוק רישוי עסקים ואת התיאום בנושאים אלה בין רשויות הרישוי לנותני האישור לפי החוק. זאת כדי להבטיח שמירה כאמור על מטרות החוק ולמנוע פגיעה באינטרס הציבורי כתוצאה מחשש לניצול לרעה של ההקלות בהליכי הרישוי. בתוך כך, נקבעו בחוק העיקרי הוראות שעניינן מתן סמכות למסירת דרישה לתיקון ליקויים לבעל עסק, בידי נותן אישור או רשות הרישוי (סעיף 8ד לחוק), תוך קביעה כי אי קיומה של דרישה כאמור מהווה עבירה פלילית, כאמור בסעיף 14(א)(3) לחוק.

 

על רקע האמור, בצו זה מוצע לקבוע כי עבירה לפי סעיף 14(א)(3) לחוק, בדבר אי קיום דרישה לתיקון ליקויים, היא עבירת קנס. מוצע להעמיד את גובה הקנס על 1000 ₪, באופן התואם את גובהו של עיצום כספי בשל אי קיום דרישה לתיקון ליקויים, כאמור בסעיף 29יד לחוק. עוד מוצע לקבוע, כי הקנס לעבירה חוזרת כהגדרתה המוצעת יהיה כפל הקנס, וזאת גם כן על היסוד ההסדר המקביל שנקבע ביחס להפרה חוזרת בפרק ב'1 לחוק, לעניין הטלת עיצום כספי בשל אי קיום דרישה לתיקון ליקויים.

 

צו זה מותקן מתוקף סמכות שר הפנים לפי סעיף 14א1 לחוק לקבוע כי עבירות המפורטות בסעיף זה (בכלל זאת עבירה שעניינה אי קיום דרישה לתיקון ליקויים שנמסרה לפי סעיף 8ד לחוק) הן עבירות קנס. כאמור בהוראת הסעיף, סמכות זאת, ככל שנוגעת לעבירה זאת, מותנית בהסכמת שר המשפטים ובאישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת.

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:


 

טיוטת צו מטעם משרד הפנים:

טיוטת צו רישוי עסקים (עבירות קנס), התשע"ט-2019

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 14א1 לחוק רישוי עסקים, התשכ"ח-1968[1] (להלן – החוק), בהסכמת שרת המשפטים ובאישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, אני מצווה לאמור

קביעת עבירת קנס

1.  

עבירה לפי סעיף 14(א)(3) לחוק נקבעת בזה כעבירת קנס.

שיעור הקנס

2.  

שיעור הקנס לעבירה כאמור בסעיף 1 הוא 1,000 שקלים חדשים.

עבירה חוזרת

3.  

הקנס לעבירה חוזרת יהיה כפל הקנס הקבוע בסעיף 2;

 

 

"עבירה חוזרת" –  עבירה לפי סעיף 1 שעבר אדם בתוך שנתיים מיום שעבר עבירה קודמת, והתקיים לגבי העבירה הקודמת אחד מאלה:

 

 

 

(1) הוא שילם בשלה קנס או הורשע בשלה;

 

 

 

(2) חלפו המועדים להגשת בקשה לביטול הקנס או להודעה על בקשה להישפט והוא לא הגיש בקשות כאמור או שנדחתה בקשתו לביטול ההודעה על הטלת הקנס.

תחילה

4.  

תחילתו של צו זה 30 ימים מיום פרסומו.

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

(חמ _____-3)

 

__________________

 אריה מכלוף דרעי

שר הפנים


 

דברי הסבר

 

במסגרת החלטת ממשלה 3214 מיום 3.12.17 בנושא "רישוי עסקים דיפרנציאלי – הקלה לעסקים קטנים ובינוניים ותיקון החלטות ממשלה", הוחלט על ביצוע רפורמה בהליכי רישוי עסקים מכוח חוק רישוי עסקים, התשכ"ח-1968 (להלן: "החוק"), שעיקרה קביעת רישוי עסקים דיפרנציאלי.

 

בהמשך לכך, ביום 19.7.18 קיבלה הכנסת את תיקון מס' 34 לחוק, במסגרתו תוקן החוק העיקרי בהיבטים שונים אשר נועדו, מחד, לפשט ולהקל את הליכי הרישוי ובכלל זאת קביעתם של מסלולי רישוי מקוצרים מבוססים תצהיר, ומאידך, להביא לחיזוקם של אמצעי האכיפה והפיקוח לפי חוק רישוי עסקים ואת התיאום בנושאים אלה בין רשויות הרישוי לנותני האישור לפי החוק. זאת כדי להבטיח שמירה כאמור על מטרות החוק ולמנוע פגיעה באינטרס הציבורי כתוצאה מחשש לניצול לרעה של ההקלות בהליכי הרישוי. בתוך כך, נקבעו בחוק העיקרי הוראות שעניינן מתן סמכות למסירת דרישה לתיקון ליקויים לבעל עסק, בידי נותן אישור או רשות הרישוי (סעיף 8ד לחוק), תוך קביעה כי אי קיומה של דרישה כאמור מהווה עבירה פלילית, כאמור בסעיף 14(א)(3) לחוק.

 

על רקע האמור, בצו זה מוצע לקבוע, בסעיף 1, כי עבירה לפי סעיף 14(א)(3) לחוק, בדבר אי קיום דרישה לתיקון ליקויים, היא עבירת קנס.

 

כאמור בסעיף 2 לצו, מוצע להעמיד את גובה הקנס על 1000 ₪, באופן התואם את גובהו של עיצום כספי בשל אי קיום דרישה לתיקון ליקויים, כאמור בסעיף 29יד לחוק.

 

עוד מוצע לקבוע, בסעיף 3 לצו, כי הקנס לעבירה חוזרת כהגדרתה המוצעת יהיה כפל הקנס. זאת גם כן על יסוד ההסדר המקביל שנקבע ביחס להפרה חוזרת בפרק ב'1 לחוק, לעניין הטלת עיצום כספי בשל אי קיום דרישה לתיקון ליקויים.

 

צו זה מותקן מתוקף סמכות שר הפנים לפי סעיף 14א1 לחוק לקבוע כי עבירות המפורטות בסעיף זה (בכלל זאת עבירה שעניינה אי קיום דרישה לתיקון ליקויים שנמסרה לפי סעיף 8ד לחוק) הן עבירות קנס. כאמור בהוראת הסעיף, סמכות זאת, ככל שנוגעת לעבירה זאת, מותנית בהסכמת שר המשפטים ובאישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת.

 



[1] ס"ח התשכ"ח, עמ' 204.