תזכיר חוק
א. שם החוק המוצע
חוק בתי המשפט (תיקון מס' __)(שופט עמית), התשע"ט-2019.
ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו
לתיקון המוצע שתי מטרות, האחת – לעגן בחוק בתי המשפט [נוסח משולב], התשמ"ד-1984 (להלן – חוק בתי המשפט) את האפשרות למנות שופט תעבורה אשר יצא לקצבה לתפקיד של שופט עמית בבית משפט שלום לענייני תעבורה; השנייה – להסדיר בחוק את סוגיית מינוים של שופטים המצויים בהסדר של פנסיה צוברת לתפקיד של שופט עמית.
ג. עיקרי החוק המוצע ודברי הסבר
סעיף 10א לחוק בתי המשפט מעגן את האפשרות למנות שופט בית משפט מחוזי או שופט בית משפט שלום שיצא לקצבה לתפקיד של שופט עמית. הסדר זה מאפשר להגדיל את מספר השופטים במערכת בלי להוסיף תקנים חדשים, ובכך גם לייעל ולזרז את שמיעת המשפטים ולהפחית, במידת מה, את העומס המוטל על בתי המשפט.
כפי שיפורט להלן, בתזכיר החוק דנן מוצעים שני תיקונים להסדר של שופט עמית:
1. מוצע לעגן בחוק בתי המשפט את האפשרות למנות שופט תעבורה שאינו שופט שלום אשר יצא לקצבה לתפקיד שופט עמית בבית משפט שלום לענייני תעבורה.
על פי המצב החוקי היום, שופטי תעבורה שלא מונו גם כשופטי בית משפט השלום, ואשר יצאו לקצבה, אינם יכולים להתמנות לתפקיד של שופט עמית. בהקשר זה יצוין, כי סעיף 26 לפקודת התעבורה [נוסח חדש] (להלן - הפקודה) קובע כי על מינויו וכהונתו של שופט תעבורה יחולו הוראות חוק בתי המשפט החלות על מינויו וכהונתו של שופט שלום; בפקודה לא נקבעה הוראה דומה המחילה על שופט תעבורה את ההוראות הנוגעות להסדר של שופט עמית. נוכח האמור, מוצע לתקן את סעיף 10א(א) לחוק בתי המשפט, כך שיתאפשר למנות שופט תעבורה שיצא לקצבה לתפקיד שופט עמית בבית משפט שלום לענייני תעבורה באותו אופן בו מתמנה שופט בית משפט שלום לתפקיד שופט עמית.
2. מוצע להסדיר בחוק בתי המשפט את סוגיית מינויים של שופטים המצויים בהסדר של פנסיה צוברת לתפקיד של שופט עמית.
בהתאם לחוק גמלאות לנושאי משרה ברשויות השלטון, התשכ"ט-1969, שופטים שמונו לאחר יום 15.5.1999 אינם זכאים לפנסיה תקציבית וזכויותיהם לגמלה מבוטחות בקופת גמל במסגרת הסדר של פנסיה צוברת.
לפי חוק בתי המשפט, מינויו של שופט לתפקיד שופט עמית מותנה ביציאתו לקצבה בהתאם לתנאים הקבועים בסעיף 13(א)(1), (ב) או (ג) לחוק בתי המשפט. לפי תנאים אלה, ניתן למנות לתפקיד שופט עמית מי שהגיע לגיל שבעים או מי שעומד ב"תחנות היציאה" המנויות בסעיף 13 לחוק, קרי, מי שהשלים תקופת כהונה מסוימת בהגיעו לגיל מסוים או מי שהוועדה לבחירת שופטים אישרה את בקשתו לצאת לקצבה ונסיבות היציאה לקצבה אינן מונעות את כהונתו כשופט עמית. סעיף 13 לחוק בתי המשפט, לרבות לעניין עמידה ב"תחנות היציאה" נוגעים למי שמצוי בהסדר של פנסיה תקציבית וזכאי לקצבה מהמדינה ואינם רלבנטיים למי שמצוי בהסדר של פנסיה צוברת. כך למשל, יתכן כי שופט בפנסיה צוברת יגיע לגיל 67 ויבחר לפרוש ולקבל פנסיה מקופת הגמל בה הוא עמית, אולם הוא אינו עומד בתחנות היציאה הקבועות בסעיף 13 כיוון שכיהן פחות מחמש עשרה שנה. לנוכח האמור, מוצע לתקן את סעיף 10א(א) לחוק בתי המשפט ולקבוע כי ניתן למנות לתפקיד שופט עמית, שופט המצוי בהסדר של פנסיה צוברת (קרי, בתקופת כהונתו היה עמית בקופת גמל לפי סעיף 1א לחוק הגמלאות לנושאי משרה ברשויות השלטון, התשכ"ט-1969) ובלבד שכיהן שבע שנים לפחות כשופט ושהנסיבות שבשלן פרש אינן מונעות ממנו לכהן כשופט עמית.
ד. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים
יתוקן חוק בתי המשפט [נוסח משולב] התשמ"ד-1984.
ה. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה, על תקנים במשרדי הממשלה וההיבט המינהלי
אין השפעה.
ו. להלן נוסח החוק המוצע
הצעת חוק בתי המשפט (תיקון מס' __)(שופט עמית), התשע"ט-2019
|
החלפת סעיף 10א(א) |
1. |
בחוק בתי המשפט [נוסח משולב], התשמ"ד-1984[1] (להלן – החוק העיקרי), בסעיף 10א, במקום סעיף קטן (א) יבוא: "(א) שר המשפטים ונשיא בית המשפט העליון כאחד, רשאים למנות שופט בית משפט מחוזי או שופט בית משפט שלום או שופט תעבורה לתפקיד של שופט עמית (בחוק זה – שופט עמית) בהתקיים אחד מאלה – (1) השופט יצא לקצבה לפי סעיף 13(א)(1), (ב) או (ג); (2) השופט יצא לקצבה לפי סעיף 13(ב)(3) והנסיבות שבשלן יצא לקצבה אינן מונעות ממנו לכהן כשופט עמית; (3) בתקופת כהונתו היה השופט עמית בקופת גמל לפי סעיף 1א לחוק הגמלאות לנושאי משרה ברשויות השלטון, התשכ"ט-1969 ובלבד שכיהן שבע שנים לפחות כשופט והנסיבות שבשלן פרש אינן מונעות ממנו לכהן כשופט עמית.". |