טיוטת צו תובענות ייצוגיות (הארכת תקופת פעילות הקרן).docx תזכיר צו תובענות ייצוגיות (הארכת תקופת פעילותה של הקרן למימון תובענות ייצוגיות), התשע"ט–2019

תוכן עניינים

טיוטת צו 2

א. שם הצו המוצע. 2

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו. 2

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:. 2

צו תובענות ייצוגיות (הארכת תקופת פעילותה של הקרן למימון תובענות ייצוגיות), התשע"ט–2019. 3

1. הארכת תקופה. 3

2. תחילה. 3

דברי הסבר. 3


 

טיוטת צו

 

א. שם הצו המוצע

צו תובענות ייצוגיות (הארכת תקופת פעילותה של הקרן למימון תובענות ייצוגיות), התשע"ט–2019

 

 

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו

תפקידה של הקרן למימון תובענות ייצוגיות (להלן: "הקרן"), אשר הוקמה בחוק תובענות ייצוגיות, תשס"ו-2006 (להלן: "החוק"), הינה לסייע לתובעים במימון בקשות לאישור תובענות ייצוגיות. בהתאם לחוק, הסיוע במימון יינתן במקרים בהם יש חשיבות ציבורית וחברתית בהגשת התובענות ובבירורן.

במשך זמן פעילותה הקצר יחסית של הקרן, עבודתה תורמת בעידוד תובענות ייצוגיות ראויות, בעלות חשיבות ציבורית וחברתית, בתחומים מגוונים (צרכנות, איכות הסביבה, נגישות לאנשים עם מוגבלויות, דיני עבודה, דיני הגבלים עסקיים ועוד).

החוק קובע בסעיף 27(ו) כי הקרן תפעל במשך תקופה של שבע שנים מיום פרסומו של החוק, אך השר רשאי בצו, להאריך התקופה, בתקופה נוספת. תקופה זו הוארכה בידי שרי המשפטים מפעם לפעם.

לאור החשיבות בפעילותה של הקרן למימון תובענות ייצוגיות בעידוד תובענות ייצוגיות ראויות במגוון תחומים, הוחלט לקבוע בחוק כי פעילות הקרן תהפוך קבועה. צו זה מטרתו להאריך את פעילות הקרן בשנה וחצי נוספות, עד להשלמת הליכי החקיקה.

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:


 

טיוטת צו מטעם משרד המשפטים:

צו תובענות ייצוגיות (הארכת תקופת פעילותה של הקרן למימון תובענות ייצוגיות), התשע"ט–2019

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 27(ו)(1) לחוק תובענות ייצוגיות, התשס"ו–2006,[1]  אני מצווה לאמור:

הארכת תקופה

1.  

תקופת פעילותה של הקרן למימון תובענות ייצוגיות תוארך בזאת ל-18 חודשים נוספים.

תחילה

2.  

תחילתו של צו זה ביום ז' באדר ב' התשע"ט (14 במרס 2019).

 

 

 

__________________

איילת שקד

שרת המשפטים

דברי הסבר

 

תפקידה של הקרן למימון תובענות ייצוגיות (להלן: "הקרן"), אשר הוקמה בחוק תובענות ייצוגיות, תשס"ו-2006 (להלן: "החוק"), הינה לסייע לתובעים במימון בקשות לאישור תובענות ייצוגיות. בהתאם לחוק, הסיוע במימון יינתן במקרים בהם יש חשיבות ציבורית וחברתית בהגשת התובענות ובבירורן.

במשך זמן פעילותה הקצר יחסית של הקרן, עבודתה תורמת בעידוד תובענות ייצוגיות ראויות, בעלות חשיבות ציבורית וחברתית, בתחומים מגוונים (צרכנות, איכות הסביבה, נגישות לאנשים עם מוגבלויות, דיני עבודה, דיני הגבלים עסקיים ועוד).

החוק קובע בסעיף 27(ו) כי הקרן תפעל במשך תקופה של שבע שנים מיום פרסומו של החוק, אך השר רשאי בצו, להאריך התקופה, בתקופה נוספת. ביום 12.3.2013 האריך שר המשפטים דאז, מר יעקב נאמן, את פעילותה של הקרן לתקופה של שנה.[2] ביום 22.7.2014 האריכה שרת המשפטים דאז, גב' ציפי לבני, את פעילותה של הקרן לשלוש שנים נוספות.[3] ביום 1.3.2017 האריכה שרת המשפטים גב' איילת שקד, את פעילותה של הקרן לשנה נוספת.[4] ביום 12.3.2018 האריכה שרת המשפטית גב' איילת שקד, את פעילותה של הקרן לשנה נוספת.[5]

לאור החשיבות בפעילותה של הקרן למימון תובענות ייצוגיות בעידוד תובענות ייצוגיות ראויות במגוון תחומים, הוחלט לקבוע בחוק כי פעילות הקרן תהפוך קבועה. צו זה מטרתו להאריך את פעילות הקרן בשנה וחצי נוספות, עד להשלמת הליכי החקיקה.



[1] ס"ח התשס"ו, עמ' 264

[2] צו זה פורסם ברשומות (קובץ התקנות מס' 7234 מיום 18.3.2013).

[3] הצו חל רטרואקטיבית החל מיום 13.03.2014 ופורסם ברשומות (קובץ התקנות מס' 7402 מיום 30.07.2014).

[4] צו זה פורסם ברשומות (קובץ התקנות מס' 7789 מיום 14.3.2017).

[5] צו זה פורסם ברשומות (קובץ התקנות מס' 7963 מיום 13.3.2018).