| 1. | הגדרות |
| 2. | זכות הפנייה לממונה על תלונות ילדים |
| 3. | חובת התקנת מכשיר טלפון ופרסום פרטי הממונה על התלונות |
| 4. | דרך הגשת תלונה |
| 5. | מועדים |
| 6. | תלונות שאין לברר |
| 7. | אופן הבירור |
| 8. | הפסקת הבירור |
| 9. | ממצאי הממונה על התלונות |
| 10. | חובת סודיות |
| 11. | דין וחשבון |
| 12. | פרסום |
| 13. | תחילה והוראות מעבר |
תקנות אומנה לילדים (מנגנון תלונה לילדים במסגרת השמה חוץ–ביתית), התשע"ט-2019 1בתוקף סמכותי לפי סעיפים 56(ט) ו–68 לחוק אומנה לילדים, התשע"ו-2016 (להלן - החוק), באישור ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה: |
| 1. בתקנות אלה - |
| 6. (א) הממונה על התלונות לא יברר תלונה, או חלק ממנה, שהיא כמפורט להלן: (1) תלונה שנושאה העיקרי הוא נושא שהוא גופו תלוי ועומד בבית משפט או בבית דין או שבית משפט או בית דין הכריעו בו לגופו; (2) תלונה שהממונה סבור שאינה מגלה עילה להתערבות; (3) תלונה על פעולה שיפוטית, מעין שיפוטית או על החלטה של ועדה סטטוטורית; (4) תלונה שחלה עליה חובת הדיווח; אם התקבלה תלונה שחלה עליה חובת הדיווח, יפעל הממונה על התלונות לקיום החובה לפי חוק העונשין; (5) תלונה שהממונה על התלונות שוכנע, לאחר בירור שערך עם המתלונן, שבירורה יגרום לו פגיעה משמעותית העולה על הפגיעה שתיגרם מאי–בירורה. (ב) הוגשה תלונה שלפי תקנת משנה (א) אין לבררה, יודיע הממונה על התלונות למתלונן בכתב, או בכל דרך אחרת שיראה לנכון לעדכן את המתלונן בהתחשב בגילו, מצבו וכשריו המתפתחים, שלא יטפל בה ויציין את הנימוקים לכך. |
| 7. (א) הממונה על התלונות רשאי לברר את התלונה בכל דרך שיראה לנכון והוא אינו קשור להוראה שבסדר דין או בדיני ראיות. (ב) לצורך הבירור רשאי הממונה לדרוש מכל אדם, כל ידיעה או מסמך העשויים לדעתו לעזור לו בבירור התלונה; מי שנדרש למסור ידיעה או מסמך כאמור, חייב למלא אחר הדרישה, וסעיף 11 לחוק ועדות חקירה, התשכ"ט-1968, יחול, בשינויים המחויבים, על סירוב למלא אחר הדרישה. (ג) הממונה על התלונות רשאי לדרוש כי התשובה על דרישה כאמור בתקנת משנה (ב) תינתן בתוך תקופה שיורה. (ד) בבירור התלונה יבטיח הממונה הגנה על פרטיותו, ביטחונו ושלומו של הילד שהתלונה הוגשה על ידו או בשמו ושל ילדים אחרים, ויימנע ככל האפשר מחשיפת המידע שהועבר מהילד או לגביו, למעט מידע שהילד הסכים לגלותו. (ה) בעת בירור תלונה שהגיש ילד, לרבות בכל הנדרש לפי תקנות אלה, תיעשה התקשורת עם הילד בצורה ובשפה המותאמת ליכולת ההבנה שלו לפי כשריו המתפתחים וצרכיו המיוחדים, אם ישנם, ולעניין ילד עם מוגבלות - גם בהתאם לתקנות נגישות לשירות. (ו) הממונה על התלונות יתעד את שיחותיו עם הילד או המתלונן, אם היו. |
| 9. (א) בלי לגרוע מסעיף 56(ז) לחוק, מצא הממונה על התלונות, בתום הבירור, שהתלונה היתה מוצדקת, כולה או מקצתה, יפעל כמפורט בפסקאות (1) עד (3) להלן: (1) יודיע על כך למתלונן בהודעה מנומקת, בכתב, או בכל דרך אחרת שיראה לנכון להודיע למתלונן בהתחשב בגילו, במצבו ובכשריו המתפתחים, וכן יודיע על כך בכתב למי שהתלונה עליו ובתנאי שהודעה כאמור אין בה כדי לפגוע בטובתו של הילד; כמו כן יודיע הממונה על התלונות על כך למפקח הנוגע לעניין ולמנהל המחוז האחראי; (2) העלה בירור התלונה כי קיים ליקוי, רשאי הממונה על התלונות להמליץ לפני מי שהתלונה עליו ולפני המפקח הנוגע לעניין, על הצורך בתיקון הליקוי ועל הדרך והמועד לכך; כמו כן רשאי הממונה על התלונות להמליץ למנהל הכללי של המשרד, לממונה על רישוי אומנה או למפקח הארצי על האומנה, ולעניין ילד במסגרת השמה חוץ–ביתית שאינה אומנה - למנהל המסגרת ולמפקח על המסגרות, לנקוט אמצעים מתאימים נגד נילון ואמצעים הנדרשים למניעת פגיעה בילד או בילדים אחרים, לרבות המלצה על סיום אומנה, על שלילת רישיון אומנה או שלילת רישיון למסגרת לפי חוק הפיקוח על מעונות, התשכ"ה-1965, על העברת ילד ממשפחת אומנה או ממסגרת חוץ–ביתית שאינה אומנה, וכן על הפסקת עבודה או העברה של עובד במסגרת השמה חוץ–ביתית שאינה אומנה; וכן רשאי הוא להמליץ לפניהם על אמצעים אחרים לתיקון הליקויים שעלו מבירור התלונה, ועל מועדים לנקיטתם; הממונה על התלונות רשאי לדרוש מהמפקח הנוגע לעניין, דיווח על תיקון הליקויים ויישום ההמלצות לפי פסקה זו; (3) העלה בירור התלונה חשד שנעברה עבירה פלילית נגד ילד או חשש שנעברה עבירה משמעתית לפי כל דין, יביא הממונה על התלונות את הדבר לידיעת היועץ המשפטי של המשרד; אין באמור בפסקה זו כדי לגרוע מהחובה לדווח לפי חובת הדיווח. (ב) מצא הממונה על התלונות כי התלונה לא היתה מוצדקת, יודיע הממונה על התלונות למתלונן בכתב, או בכל דרך אחרת שיראה לנכון לעדכן את המתלונן בהתחשב בגילו, במצבו ובכשריו המתפתחים ולמי שהתלונה עליו ויפרט את ממצאיו ובתנאי שהודעה כאמור אין בה כדי לפגוע בטובתו של הילד; כמו כן, יעביר הממונה העתק מההודעה למפקח הנוגע בדבר. |
| 11. 2 (א) הממונה על התלונות יגיש לוועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת, דין וחשבון על פעולותיו, ב–20 בנובמבר בכל שנה, בין השאר בעניינים אלה: (1) מספר התלונות שהוגשו ומספר התלונות שבוררו; (2) מספר התלונות שנמצאו מוצדקות; (3) הטעמים לאי–בירור תלונות; (4) זמן הבירור הממוצע בתלונות שבוררו; (5) מספר התלונות שבירורן טרם הסתיים; (6) סוגי העניינים שעליהם הוגשו התלונות. |
| 12. השר יפרסם את פרטי הממונה על תלונות ילדים ואת דרכי הגשת תלונה והמען לפניות גם באתר האינטרנט של המשרד, וכן יפרסם פרטים אלה באמצעי תקשורת נוספים אחת לשנה לפחות. |