בתוקף סמכותי לפי סעיפים 7(ב) ו-(ג) ו-32(ג) לחוק איסור הלבנת הון, התש"ס-2000[1] (להלן – החוק), וסעיף 95(א) לחוק המאבק בטרור, התשע"ו-2016[2] (להלן - חוק המאבק בטרור), לאחר התייעצות עם שר המשפטים ועם השר לביטחון הפנים ובהסכמת שר המשפטים ובאישור ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, אני מצווה לאמור:
|
תיקון הפתיח |
1. |
בצו איסור הלבנת הון (חובות זיהוי, דיווח וניהול רישומים של זירת סוחר לחשבונו העצמי למניעת הלבנת הון ומימון טרור), התשע"ו-2015[3] (להלן – הצו העיקרי), בפתיח- |
|||||
|
|
|
|
(1) במקום "סעיף 48(א) לחוק איסור מימון טרור, התשס"ה-2005" (להלן-חוק איסור מימון טרור) יבוא "סעיף 95(א) לחוק המאבק בטרור, התשע"ו-2016 (להלן - חוק המאבק בטרור)"; |
||||
|
|
|
|
(2) במקום "ולעניין סעיף 17 – בהסכמת שר המשפטים" יבוא "ובהסכמת שר המשפטים". |
||||
|
תיקון סעיף 1 |
2. |
בסעיף 1 לצו העיקרי – |
|||||
|
|
|
|
(1) במקום הגדרה "איש ציבור זר" יבוא: |
||||
|
|
|
|
|
""איש ציבור זר" – תושב חוץ בעל תפקיד ציבורי בכיר בחמש השנים האחרונות, לרבות בן משפחה של בעל תפקיד כאמור או תאגיד שהוא בעל שליטה בו , יועץ ומינוי אישי של איש הציבור או שותף עסקי של אחד מאלה; |
|||
|
|
|
|
|
"איש ציבור זר בסיכון גבוה" – איש ציבור זר שהחברה סיווגה אותו ברמת סיכון גבוהה להלבנת הון ולמימון טרור; |
|||
|
|
|
|
(2) אחרי הגדרה "אמנה לביטול דרישת האימות" יבוא: |
||||
|
|
|
|
|
"ארגון FATF" Financial Action Task Force)) – ארגון בין-לאומי למאבק בהלבנת הון ובמימון טרור;"; |
|||
|
|
|
|
(3) בהגדרה "הליך של הכרת בעל חשבון" - |
||||
|
|
|
|
|
(א) אחרי "והפעילות המתוכננת בו" יבוא ",האם סורב מי שמבקש להיות בעל החשבון לקבלת שירותים בתאגיד בנקאי או בחברה אחרת מסיבות הקשורות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור; |
|||
|
|
|
|
|
(ב) במקום הסיפה המתחילה במילים "לגבי תושב חוץ" יבוא "לגבי תושב חוץ גם בירור זיקתו לישראל; האם בעל החשבון או הנהנה בחשבון הוא איש ציבור זר; לגבי איש ציבור זר בסיכון גבוה - גם מקור משאביו הפיננסיים; לגבי מי שהוא בעל עסק – גם סוג עסקיו;"; |
|||
|
|
|
|
(4) בהגדרה "הרשימה", במקום "סעיף 47(ב)(1)(ג) לחוק איסור מימון טרור" יבוא "סעיף 18 לחוק המאבק בטרור", והמילים "לפי הסעיף האמור" יימחקו; |
||||
|
|
|
|
(5) אחרי הגדרה "הרשימה" יבוא: |
||||
|
|
|
|
|
""התכתבות עסקית" – הוראה למתן אשראי, מסמכי חשבון, פעולות הנעשות בחשבון ותנאי ההתקשרות לגבי החשבון;" |
|||
|
|
|
|
(6) אחרי הגדרה "מסמך רשמי" יבוא: |
||||
|
|
|
|
|
""מסמכי חשבון" – דיווחים שעל החברה להמציא ללקוח לפי סימן ב' של פרק ו' לתקנות זירות מסחר "; |
|||
|
|
|
|
(7) בהגדרה "מספר זהות", בפסקה (2), בסופה יבוא "וליחיד שזוהה לפי מסמך כאמור בסעיף 4(א)(6) – מספר הזיהוי באותו מסמך ושם המדינה שבה הוצא המסמך;"; |
||||
|
|
|
|
(8) בהגדרה "נהנה", במקום "סעיף 7(א)(1)(א)" יבוא "סעיף 7(א)(1)", אחרי "לחוק ואם" יבוא "הנהנה" ובמקום "בו" יבוא "בתאגיד"; |
||||
|
|
|
|
(9) בהגדרה "עורך דין" במקום "עורך דין בעל רישיון לעריכת דין בישראל" יבוא "בעל רישיון לעריכת דין בישראל"; |
||||
|
|
|
|
(10) במקום ההגדרה "תפקיד ציבורי בכיר" יבוא: |
||||
|
|
|
|
|
""תפקיד ציבורי בכיר" – לרבות ראש מדינה, נשיא מדינה, ראש עיר, שופט, חבר פרלמנט, חבר מפלגה בכיר, חבר ממשלה, קצין צבא או משטרה בכיר, נושא משרה בכיר בחברות ממשלתיות, בעל תפקיד בכיר בארגונים בין-לאומיים או כל ממלא תפקיד כאמור אף אם תוארו שונה.". |
|||
|
תיקון סעיף 2 |
2. |
בסעיף 2 לצו העיקרי, במקום סעיפים קטנים (ב) ו- (ג) יבוא: |
|||||
|
|
|
|
" (ב) לא תפתח חברה חשבון שבעליו או הנהנה בו הוא איש ציבור זר, אלא אם כן התקבל אישור לכך מנושא משרה בחברה, לרבות מי שכפוף ישירות למנהל הכללי; מתן אישור כאמור ייבחן לפי מידת הסיכון של איש הציבור כאמור להלבנת הון ולמימון טרור; התברר במהלך ההתקשרות כי בעל חשבון או נהנה בחשבון הוא איש ציבור זר, לא תבצע החברה פעולה בחשבון עד לקבלת אישור כאמור להמשך ההתקשרות. |
||||
|
|
|
|
(ג) החברה תבצע בקרה שוטפת לגבי הליך הכרת בעל החשבון שביצעה עם תחילת ההתקשרות לפי מידת הסיכון של בעל החשבון להלבנת הון ולמימון טרור וכן לפי אופי פעילות הנחזית להיות בלתי רגילה בחשבון, ותעדכן את רישומיה לפי זה; מבלי לפגוע בכלליות האמור, התעורר ספק לגבי זהות בעל חשבון או לאמיתות מסמכי הזיהוי שנמסרו לחברה, תבצע החברה הליך הכרת בעל חשבון פעם נוספת לפי מידת הסיכון של בעל החשבון ותוך נקיטת אמצעים סבירים. |
||||
|
|
|
|
(ג1) חברה לא תפתח חשבונות בשמות בדויים או חשבונות ממוספרים.". |
||||
|
תיקון סעיף 3 |
3. |
בסעיף 3 לצו העיקרי- |
|||||
|
|
|
|
|
(1) אחרי סעיף קטן (א) יבוא: |
|||
|
|
|
|
|
|
"(א1) אם קיים מורשה חתימה, תבדוק החברה כי בעל החשבון ייפה את כוחו של מורשה החתימה ותשמור העתק של ייפוי הכוח או תיעוד של הבדיקה;"; |
||
|
|
|
|
|
(2) בסעיף קטן (ב)(2) במקום "יושב ראש רשות ניירות ערך" יבוא "הממונה"; |
|||
|
|
|
|
|
(3) במקום סעיף קטן (ג) יבוא: |
|||
|
|
|
|
|
|
"(ג) לא תפתח חברה חשבון לתאגיד בלא שתרשום לגבי בעלי השליטה והמנהל הכללי של התאגיד או מי שמשמש בתפקיד דומה אף אם כינויו אחר את הפרטים שבסעיף קטן (א)(1) ו-(2) ואת תיאור מבנה השליטה בתאגיד; רישום הפרטים שבסעיף קטן (א)(1) ו-(2) כאמור ייעשה גם לגבי חברי הנהלה בכירה נוספים בתאגיד לפי רמת הסיכון להלבנת הון ולמימון טרור של התאגיד; רישום הפרטים לגבי בעלי שליטה כאמור ייעשה לפי ההצהרה כאמור בסעיף 5; רישום הפרטים כאמור לגבי המנהל הכללי של התאגיד או מי שמשמש בתפקיד דומה, לגבי חברי הנהלה בכירה נוספים בתאגיד ותיאור מבנה השליטה בתאגיד ייעשו לפי הפרטים שמסר בעל החשבון; לא היה בידי החברה מספר זהות, לאחר שנקטה אמצעים סבירים להשגתו, תרשום במקומו את הפרטים שבסעיף קטן (א)(3) וכן את מדינת האזרחות."; |
||
|
|
|
|
|
(4) בסעיף קטן (ד)(1), בסופו יבוא "ותבדוק כי בעל החשבון ייפה את כוחו של מורשה החתימה כאמור בסעיף קטן (א1)"; |
|||
|
|
|
|
|
(5) בסעיף קטן (ו), במקום הסיפה יבוא : |
|||
|
|
|
|
|
"בוצעה העברה כאמור שלא אל חשבונו של הנעבר, תרשום החברה בכל אחד ממסמכי ההעברה, את שמו ואת מספר הזהות של יוזם ההעברה או הנעבר, לפי העניין; לעניין סעיף קטן זה, מספר הזהות של הנעבר יכול שיהיה מספר מזהה כפי שמסר מקבל השירות."; |
|||
|
|
|
|
|
(6) אחרי סעיף קטן (ז) יבוא: |
|||
|
|
|
|
|
|
"(ח) בפעולות כאמור בסעיפים קטנים (ו) ו-(ז) שהן פעולות בסיכון גבוה להלבנת הון ולמימון טרור, תאמת החברה את פרטי יוזם ההעברה הידועים לחברה, תוך שימוש באמצעים סבירים. |
||
|
|
|
|
|
|
"(ט) לא תבצע חברה הוראה להעברה בישראל בסכום העולה על 5,000 שקלים חדשים, בלא שתרשום את פרטי יוזם ההעברה, לרבות שמו, מספר הזהות שלו ומענו, וכן את מספר חשבונו; בוצעה העברה כאמור לחשבון אצל החברה, תרשום החברה את פרטי יוזם ההעברה כאמור, עד כמה שידוע לה.". |
||
|
תיקון סעיף 4 |
4. |
בסעיף 4 לצו העיקרי- |
|||||
|
|
|
|
(1) בסעיף קטן (א)(3), ברישה במקום "פרטי החברה מרשם החברות" יבוא "פרטי התאגיד מהמרשם הנוגע לעניין ברשות התאגידים"; |
||||
|
|
|
|
(2) בסעיף קטן (ב)(4), אחרי "רשות" יבוא "שצוינה"; |
||||
|
|
|
|
(3) בסעיף קטן (ד), במקום "יושב ראש רשות ניירות ערך" יבוא "הממונה". |
||||
|
תיקון סעיף 5 |
5. |
בסעיף 5 לצו העיקרי, אחרי סעיף קטן (ג) יבוא: |
|||||
|
|
|
|
|
"(ד) החברה תבדוק אם ההצהרה, כאמור בסעיפים קטנים (א) ו- (ב), סבירה על פניה.". |
|||
|
תיקון סעיף 6 |
6. |
בסעיף 6 לצו העיקרי, בכל מקום, במקום "יושב ראש רשות ניירות ערך" יבוא "הממונה". |
|||||
|
תיקון סעיף 7 |
7. |
בסעיף 7 לצו העיקרי, האמור בו יסומן (א) ואחרי פסקה (7) יבוא: |
|||||
|
|
|
|
"(8) זיהוי אחר שאישר לה הממונה. |
||||
|
|
|
|
(ב) החברה תרשום את פרטי האדם שביצע את הזיהוי." |
||||
|
תיקון סעיף 8 |
8. |
בסעיף 8 לצו העיקרי- |
|||||
|
|
|
|
(1) בכל מקום, אחרי "הצהרה על נהנה" יבוא "ועל בעל שליטה"; |
||||
|
|
|
|
(2) בסעיף קטן (ב) - |
||||
|
|
|
|
|
(1) אחרי "טכנולוגיית היוועדות חזותית (video conference)" יבוא "או באמצעים אחרים כפי שאישר לה הממונה,"; |
|||
|
|
|
|
|
(2) במקום פסקה (5) יבוא: |
|||
|
|
|
|
|
|
"(5) בעת קביעת רמת הסיכון של בעל החשבון להלבנת הון ולמימון טרור כאמור בסעיף 2, תשקול החברה, בין היתר, את העובדה כי בעל החשבון לא זוהה פנים אל פנים כאמור בסעיף 7."; |
||
|
|
|
|
(3) בסעיף קטן (ג) במקום "ארבעה עשר ימים" יבוא "שלושים ימים"; |
||||
|
|
|
|
(4) בסעיף קטן (ד)(3), במקום "יושב ראש הרשות" יבוא "הממונה". |
||||
|
הוספת סעיף 8א |
9. |
אחרי סעיף 8 לצו העיקרי יבוא: |
|||||
|
|
|
"חשבונות בהיקף פעילות נמוך |
8א. |
(א) על אף האמור בסעיפים 5(א) ו-(ב), בחשבון שמופקדים בו עד 10,000 שקלים חדשים, רשאית החברה במועד פתיחת החשבון לקבל הצהרה על נהנה ועל בעל שליטה שלא בחתימת מקור. |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) ביקש בעל החשבון להפקיד סכום נוסף בחשבון שבעקבותיו סכום ההפקדות המצטבר שנעשה בחשבון, עלה על 10,000 שקלים חדשים, תקבל החברה הצהרה על נהנה ועל בעל שליטה בחתימת מקור בתוך שלושים ימים מיום ביצוע ההפקדה כאמור.". |
|
|
תיקון סעיף 9 |
10. |
בסעיף 9 לצו העיקרי- |
|||||
|
|
|
|
(1) בסעיף קטן (א), אחרי "התש"ל-1969" יבוא "ובלבד שתאפשר איתור יעיל וזמין שלהם" ואחרי "והצהרה על נהנה" יבוא "ועל בעל שליטה"; |
||||
|
|
|
|
(2) במקום סעיף קטן (ב) יבוא: |
||||
|
|
|
|
|
"(ב) על אף האמור בסעיף קטן (א), חברה תשמור את מסמכי הזיהוי מעבר לתקופה של חמש שנים, אם הממונה דרש ממנה, בכתב, לעשות כן, במקרים מסוימים שבהם מסמכי הזיהוי נדרשים לצורך חקירה או לשם פיקוח על ביצוע הוראות החוק.". |
|||
|
תיקון סעיף 10 |
11. |
בסעיף 10 לצו העיקרי, אחרי "את ביטול" יבוא "ההקלות שניתנו בחשבון שננקטו לגביו הליכי זיהוי חלופיים לפי סעיף 4(ד) או את ביטול", ובסופו במקום "סעיף 8" יבוא "סעיפים 8 או 8א." |
|||||
|
הוספת סעיף 10א |
12. |
אחרי סעיף 10 לצו העיקרי יבוא: |
|||||
|
|
|
"מניעת הפרת החובה בדבר איסור גילוי ועיון |
10א. |
במקרה של פעילות הנחזית להיות בלתי רגילה בחשבון כאמור בסעיף 2(ג) או אם התעורר חשש להלבנת הון ולמימון טרור כאמור בסעיף 10, והחברה סבורה כי ביצוע בקרה שוטפת לגבי הליך הכרת בעל החשבון או ביטול פטורים או הקלות, לפי העניין, יובילו להפרת חובתה לפי סעיף 16 לצו, רשאית היא שלא לעשות כן, ותדווח לרשות המוסמכת על החשש כאמור.". |
|||
|
החלפת סעיף 11 |
13. |
במקום סעיף 11 לצו העיקרי יבוא: |
|||||
|
|
|
"בקרה על פעילות בחשבון |
11. |
החברה תקיים בקרה שוטפת אחר פעולות בעל החשבון לצורך מילוי חובותיה בעניין זיהוי, דיווח וניהול רישומים לפי החוק ותבדוק כי הפעולות תואמות את אופי החשבון לפי היכרותה עם בעל החשבון, וזאת לפי רמת הסיכון של בעל החשבון להלבנת הון ולמימון טרור; בלי לפגוע בכלליות האמור, תקיים החברה בקרה מוגברת - |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) על פעילות בחשבון הנעשית מול מדינות וטריטוריות המנויות בתוספת הראשונה; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) על פעילות המתבצעת בחשבון של איש ציבור זר; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) על חשבונות או על פעילות שיש בהם סיכון גבוה להלבנת הון ולמימון טרור.". |
|
תיקון סעיף 13 |
14. |
בסעיף 13 לצו העיקרי, אחרי סעיף קטן (ב) יבוא: |
|||||
|
|
|
|
"(ב1) החברה תדווח לרשות המוסמכת על פעילות של מקבל השירות שעליה דיווחה למשטרת ישראל לפי סעיף 6(א)(1) לחוק או לפי סעיף 33(א) לחוק המאבק בטרור.". |
||||
|
תיקון סעיף 15 |
15. |
בסעיף 15 לצו העיקרי- |
|||||
|
|
|
|
(1) בפסקה (2)(ה), במקום "12(3) ו-(4)" יבוא "12(2) עד (5)"; |
||||
|
|
|
|
(2) בפסקה (3) - |
||||
|
|
|
|
|
(א) ברישה, אחרי "מורשי החתימה" יבוא "ולגבי המנסה לקבל שירות"; |
|||
|
|
|
|
|
(ב) בפסקת משנה (ז) אחרי "מעמד מבצע הפעולה" יבוא "או המנסה לקבל השירות". |
|||
|
תיקון סעיף 17 |
16. |
בסעיף 17 לצו העיקרי, פסקה (3)-תימחק. |
|||||
|
תיקון סעיף 18 |
17. |
בסעיף 18 לצו העיקרי, בסופו יבוא: |
|||||
|
|
|
|
"(3) התמודדות עם העברות אלקטרוניות שאינן מלוות בכל פרטי יוזם ההעברה.". |
||||
|
תיקון סעיף 19 |
18. |
בסעיף 19 לצו העיקרי- |
|||||
|
|
|
|
(1) בסעיף קטן (ב) במקום "החברה תשמור את מסמך ההוראות לביצוע פעולה לתקופה של חמש שנים מיום רישום הפעולה בספרי החברה; שמירת מסמך ההוראה לביצוע פעולה" יבוא "החברה תשמור את רישומי העסקאות, לרבות מסמך ההוראות לביצוע פעולה וכן כל התכתבות עסקית לתקופה של חמש שנים מיום רישום הפעולה בספרי החברה, כך שיתאפשר שחזור מלא ויעיל, לרבות של עסקה בודדת; שמירת רישומי העסקאות, לרבות מסמך ההוראה לביצוע פעולה וההתכתבות העסקית", והמילים "ובלבד שמסמך כאמור אינו כולל רישום שנערך בכתב ידו של מבצע הפעולה לרבות חתימתו"-יימחקו; |
||||
|
|
|
|
(2) בסעיף קטן (ג), בסופו יבוא "ממועד ביצוע הבדיקה."; |
||||
|
|
|
|
(3) בסעיף קטן (ד), במקום "יושב ראש הרשות לניירות ערך" יבוא "הממונה" והמילים "שהחלו בתקופה האמורה, עד סיום החקירה או הפיקוח"-יימחקו. |
||||
|
תיקון התוספת הראשונה |
19. ב |
בתוספת הראשונה לצו העיקרי- |
|||||
|
|
|
|
(1) בכותרת, במקום "11(2), 12(2), (3) ו-(4)" יבוא "7(א)(7), 8(ה), 11(1), ו- 12"; |
||||
|
|
|
|
(2) בפרט 1 – |
||||
|
|
|
|
|
(א) במקום "שארגון ה-FATF פרסם" יבוא "שארגון ה-FATF, ארגון Moneyval או ארגונים בין-לאומיים אחרים פרסמו"; |
|||
|
|
|
|
|
(ב) אחרי "איסור הלבנת הון ומימון טרור" יבוא "הכל כפי שפורסם באתר האינטרנט של הרשות המוסמכת;"; |
|||
|
|
|
|
|
(ג) במקום "12(2), (3) ו-(4)" יבוא "12(2) עד (5)". |
|||
|
תיקון התוספת השנייה |
20. |
בתוספת השנייה לצו העיקרי, בטופס ההצהרה של נהנה ובעל שליטה, במקום "יושב ראש רשות ניירות ערך" יבוא "הממונה" ואחרי "או לבנק מחוץ לישראל" יבוא "או לחברת כרטיסי האשראי" |
|||||
|
תיקון התוספת השלישית |
21. |
בתוספת השלישית לצו העיקרי- |
|||||
|
|
|
|
(1) במקום פרט 5 יבוא: |
||||
|
|
|
|
|
"5. פעילות שנראה כי נועדה להחליף פעילות של ארגון שהוכרז ארגון טרור לפי סעיפים 3(א), 4(א), 6(א) או 11(א) לחוק המאבק בטרור;"; |
|||
|
|
|
|
(2) בפרט 6, במקום "סעיף 2 לחוק איסור מימון טרור" יבוא "סעיפים 11(א)(2) או (3) לחוק המאבק בטרור". |
||||
|
תחילה |
22. |
תחילתו של צו זה 30 ימים מיום פרסומו. |
|||||
________התשע"ט
(________2018)
(חמ 3-5072) ___________
משה כחלון
שר האוצר
דברי הסבר
כללי
חוק איסור הלבנת הון, התש"ס-2000 (להלן: "חוק איסור הלבנת הון") מטיל על שרי הממשלה הרלוונטיים, לאחר התייעצות עם שר המשפטים והשר לביטחון פנים, לקבוע בצו לגבי נותני שירותים פיננסיים המצויים באחריותם, חובות זיהוי של לקוחותיהם, דיווח בגין פעולות שנעשו על ידי אותם לקוחות וניהול רישומים של פרטי הזיהוי, הפעולות שנקבעה לגביהן חובת דיווח וכל עניין אחר הדרוש לשם אכיפת חוק איסור הלבנת הון.
בין נותני השירותים הפיננסיים המוזכרים בחוק איסור הלבנת הון כאמור, מנויים תאגידים בנקאיים, מבטחים וסוכני ביטוח, חברות המנהלות קופות גמל, נותני שירותי מטבע, בנק הדואר, חברי בורסה שאינם בנקים וכן זירת סוחר לחשבונו העצמי המצויה בפיקוח רשות ניירות ערך. צו איסור הלבנת הון (חובות זיהוי, דיווח וניהול רישומים של זירת סוחר לחשבונו העצמי למניעת הלבנת הון ומימון טרור), התשע"א-2010 (להלן: "הצו") קובע את החובות המוטלות על זירות סוחר.
הסטנדרטים הבינלאומיים למניעת הלבנת הון, מימון טרור והפצת נשק להשמדה המונית נקבעים על ידי ארגון ה- FATF (Financial Action Task Force). בשנים 2012-2013 עמדה מדינת ישראל בפני ביקורת של ארגון ה- Moneyval, שהוא הגוף מפקח של המועצה האירופאית שהופקד על המשימה לבחינת ציות ואופן היישום של הסטנדרטים הבינלאומיים שנקבעו על ידי ה- FATF .
התיקונים המוצעים להלן נועדו, ראשית, לצורך עמידה בסטנדרטים הבינלאומיים שקבע ארגון ה-FATF ככלל ולצורך יישום המלצות דוח הביקורת משנת 2013 בפרט. וכן, על מנת ליישם לקחים שעלו מאופן יישום הצו מאז חקיקתו. כל השינויים המוצעים בתיקון זה כבר אומצו בצו איסור הלבנת הון החל על חברי הבורסה שאינם בנקים ועל מנהלי תיקים.
עוד יצוין כי מאז עריכת ביקורת ארגון ה- Moneyval עמדה ישראל בפני ביקורת מקיפה של ארגון ה-FATF והתקבלה כחברה מלאה בארגון.
תיקון סעיף 1 –
מוצע לשנות את הגדרתו של "איש ציבור זר" ולהרחיב את ההגדרה של "הליך של הכרת בעל חשבון" על מנת להתאימם לסטנדרטים הבינלאומיים שקבע ארגון ה FATF.
תיקון סעיפים 3-2 ו- 5 -
לצורך התאמת הצו לסטנדרטים הבינלאומיים שקבע ארגון ה FATF, ולאור לקחים שעלו מיישום הצו וצווים נוספים בשנים האחרונות, מוצע לקבוע ביצוע הליך הכרת לקוח באופן מוגבר כאשר יש חשש להלבנת הון או מימון טרור, לרשום פרטי זיהוי של המנהל הכללי של התאגיד או של מי שנושא בתפקיד כאמור אף אם תוארו אחר, וכן של חברי הנהלה בכירה נוספים בהתאם לרמת הסיכון להלבנת הון ומימון טרור של התאגיד. עוד מוצע, לערוך רישום של מבנה השליטה בחשבונות של תאגידים, לרשום את פרטי יוזם ההעברה בכל העברה בישראל בסכום העולה על 5,000 ₪, ולהטיל דרישה לבדיקת סבירות הצהרה של הלקוח על נהנה ובעל שליטה.
תיקון סעיף 7 –
לאור לקחים שעלו מאופן יישום הצו מאז חקיקתו, וכן על מנת שנוסחו יותאם לצווים אחרים, מוצע לתקן את הצו ולהוסיף חובה לרשום את פרטי האדם שביצע את הזיהוי פנים אל פנים של הלקוח.
הוספת סעיף 8א –
מוצע להוסיף את סעיף 8א לנוסח הצו, בו ניתנת הקלה מקבלת הצהרה על נהנה או בעל שליטה בחתימת מקור כאשר מדובר בסכומים נמוכים של עד 10,000 ₪. הקלה זו עומדת בסטנדרטים הבינלאומיים בתחום איסור הלבנת הון ומימון טרור.
תיקון סעיף 9 ו- 19–
לצורך התאמת הצו לסטנדרטים הבינלאומיים שקבע ארגון ה FATF, מוצע להטיל דרישה לשמור את כל רישומי העסקאות וכן התכתבות עסקית עם הלקוח, כך שדרישת שמירת המסמכים תחול לגבי התכתבויות הקשורות לניהול הפעילות בחשבון או לתנאי ההתקשרות שבו. כן מוצע להוסיף הבהרה כי שמירת מסמכים תיעשה באופן שיאפשר אחזורם המלא, לרבות ברמת העסקה הבודדת, לצרכי הרשויות המוסמכות.
הוספת סעיף 10א -
מוצע לתת אפשרות שלא לבצע מחדש הליך הכרת לקוח ולא לבטל פטורים או הקלות שניתנו בהליכי הזיהוי, למרות שמדובר בנסיבות בהן קיים חשש להלבנת הון או מימון טרור, במקרים בהם סבורה זירת הסוחר שהדבר יוביל ל-tipping-off. מטרת התיקון הינה מניעת האפשרות שלקוח ייחשף למידע בדבר חשש להלבנת הון או מימון טרור בעניינו, אותו יש להעביר לגורמים המוסמכים בלבד. במקרים כאמור יידרשו חברות המנהלות זירות סוחר, לדווח לרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור בלבד.
תיקון סעיף 11 -
מוצע להבהיר כי החובה לבצע בקרה שוטפת כוללת בדיקה אם הפעולות הנעשות בחשבון תואמות את אופי החשבון בהתאם להכרת הלקוח שביצעה זירת הסוחר וקביעת חובה לביצוע בקרה מוגברת למקרים שנקבעו בצו, זאת על מנת להתאים את הצו לסטנדרטים הבינלאומיים שקבע ארגון ה FATF.
תיקון סעיף 13 –
מוצע להוסיף לצו הבהרה כי כאשר הזירה מדווחת למשטרה, עליה להעביר דיווח נוסף גם לרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור.
תיקון סעיף 18 –
מוצע לקבוע חובה של זירת הסוחר להתמודד עם העברות אלקטרוניות שאינן מלוות בכל פרטי יוזם ההעברה, במסגרת התאמת הצו לסטנדרטים הבינלאומיים שקבע ארגון ה FATF.