טיוטת תקנות מכשירי החייאה וערכות עזרה ראשונה.docx

טיוטת תקנות לימוד עזרה ראשונה בבתי ספר, החזקת מכשירי החייאה וערכות עזרה ראשונה במוסדות חינוך, התשע"ט– 2018

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 3א, 3ב ו-4 לחוק לימוד עזרה ראשונה בבתי ספר, החזקת מכשירי החייאה וערכות עזרה ראשונה במוסדות חינוך, תשע"ח- 2018 (להלן- החוק), בהתייעצות עם שר הבריאות, ובאישור ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה;

הגדרות

1.   

בתקנות אלה -

 

 

"חוק ציוד רפואי" – חוק ציוד רפואי, התשע"ב-2012";

 

 

"המנהל" ו"הפנקס" – כהגדרתם בחוק ציוד רפואי;

 

 

"תעודת הרישום" – כמשמעותה בחוק ציוד רפואי.

 

פרק א': החזקת מכשיר החייאה

דרישות ממכשיר החייאה

2.   

מכשיר החייאה כהגדרתו בחוק, המיועד למבוגרים וילדים, יהיה מסוג שרשם המנהל בפנקס כמכשיר החייאה המיועד להצבה במקום ציבורי ובהתאם לאותו רישום והוא יהיה נייד וקל לנשיאה. 

חובת החזקת מכשיר החייאה

3.   

 מחזיק בית ספר בו לומדים יותר מ-500 תלמידים, יציב מכשיר החייאה אחד לפחות, במקום מרכזי ונגיש בתוך בית הספר שבהחזקתו, רצוי בקרבת מקום לערכת העזרה הראשונה.

עמדת מכשיר החייאה

4.   

(א)  

מחזיק בית ספר יציב את מכשיר ההחייאה בתוך ארון קבוע ייעודי לאחסון מכשיר החייאה (להלן – עמדת מכשיר החייאה), שניתן לפתוח אותו בנקל ולהוציא ממנו את מכשיר ההחייאה בקלות; עמדת מכשיר החייאה תוצב בגובה שלא יעלה על 150 סנטימטרים ולא יפחת מ-120 סנטימטרים מגובה הרצפה;

 

 

(ב) (

מחזיק בית ספר יציב שלט על עמדת מכשיר ההחייאה או לצדה, בהתאם בהתאם להנחיות המופיעות בתקנה 11 ולתרשים שבתוספת הראשונה.

שלט המכוון אל מכשיר החייאה

 

5.   

 

מחזיק בית ספר יציב שלט המכוון אל מכשיר ההחייאה בהתאם להנחיות המופיעות בתקנה 11 ולתרשים שבתוספת השנייה, בסימונים ובשינויים המחויבים; שלט כאמור יוצב במקום בולט לעין, על פי האמור להלן:

 

 

(1)   

במבנה בית הספר - בכל קומה, בין אם הוצבה בה עמדת מכשיר החייאה, ובין אם לאו, באופן שהמרחק בין שלט לשלט בכל קומה לא יעלה על 150 מטרים;

 

 

(2)   

בסמוך לכניסה לבית הספר וכן לכל מבנה של בית הספר, ככל שקיימים לבית הספר מספר מבנים;

הוראות הפעלה למכשיר ההחייאה

6.   

 

מחזיק בית ספר יציב בצמוד לעמדת מכשיר החייאה, במקום בולט לעין, שלט הכולל סדר פעולות לטיפול באדם הזקוק לטיפול באמצעות מכשיר החייאה בהתאם לתרשים שבתוספת השלישית.

בדיקות תקינות תקופתיות

7.   

(א)  

מחזיק בית ספר ידאג לתקינות מכשיר ההחייאה ויוודא קיום בדיקת תקינות תקופתית על ידי גורם מקצועי חיצוני, באופן שלא יגרע מההוראות שנקבעו בתעודת הרישום.

 

 

(ב)  

מחזיק בית ספר ימנה אחראי שיבדוק אחת לשבוע את שלמות המכשיר, תקינות הסוללות, את נורת החיווי המעידה על תקינות מכשיר ההחייאה, אם ישנה, וכי עמדת מכשיר ההחייאה ניתנת לפתיחה בנקל אם נקבעו לה דלת או סוגר.

 

 

(ג)  

מחזיק בית ספר יהיה אחראי על תיעוד והחזקה של תוצאות הבדיקה ופירוט תאריכי הבדיקה לפי תקנות משנה (א) ו-(ב); העתק תוצאות הבדיקות מהחודש האחרון, שנערכו לפי תקנת משנה (ב), יוחזקו במקום נגיש בסמוך לעמדת מכשיר ההחייאה; תוצאות הבדיקות שנערכו ב-12 החודשים האחרונים לפחות יוחזקו במשרדי מחזיק בית הספר.

 

 

(ד)  

מחזיק בית ספר יציג את תוצאות הבדיקות, על פי דרישה.

פרק ב: הצבת ערכת עזרה ראשונה

חובת הצבת ערכת עזרה ראשונה

8.   

(א)  

מחזיק בית ספר יציב בתוך בית הספר ערכת עזרה ראשונה אחת לפחות, במקום מרכזי ונגיש בבית הספר שבהחזקתו.

 

 

(ב)  

מחזיק בית ספר יציב שלט על עמדת העזרה הראשונה או לצדה בהתאם להנחיות המופיעות בתקנה 11 ולתרשים שבתוספת הרביעית.

תכולת ערכת עזרה ראשונה

9.   

 

לצורך תקנות אלו, ערכת עזרה ראשונה תכלול את הפריטים המנויים בתוספת החמישית.

בדיקות תקינות

10.  

(א)  

מחזיק בית ספר ידאג לתקינות ושלמות ערכת העזרה הראשונה. 

 

 

(ב)  

מחזיק בית ספר ימנה אחראי שיבדוק אחת לשבועיים את שלמות ערכת העזרה הראשונה.

 

 

(ג)  

מחזיק בית ספר יהיה אחראי על תיעוד והחזקה של תוצאות הבדיקה ופירוט תאריכי הבדיקה לפי תקנה זו; תוצאות הבדיקות שנערכו ב-12 החודשים האחרונים לפחות יוחזקו במשרדי מחזיק בית הספר.

 

 

(ד)  

מחזיק בית ספר יציג את תוצאות הבדיקות, על פי דרישה.

פרק ג': שילוט

 הוראות כלליות נוספות לעניין השילוט

11.  

 

מחזיק בית ספר ידאג כי בשלט המוצב לפי תקנות 4(ב), 5 ו-8(ב) יתקיימו כל אלה:

 

 

(1)   

הוא עשוי חומר קשיח;

 

 

(2)   

הוא מקובע למקומו באופן שאינו ניתן להזזה, להסרה או לתנודה;

 

 

(3)   

אם השלט מוצב במקום חשוך – יותקנו סידורי הארה מתאימים, באופן שמלוא תוכנו של השלט יואר;

 

 

(4)   

הכיתוב על השלט יהיה באותיות דפוס ברורות וקריאות ובשפה המתאימה לאוכלוסייה השוהה בדרך כלל בבית הספר;

תוספת ראשונה

(תקנה 4(ב))

 

תוספת שנייה

(תקנה 5)

 

תוספת שלישית

(תקנה 6)

השלט יהיה ברוחב של 100 סנטימטרים ובאורך של 120 סנטימטרים

 

 

 

 

תוספת רביעית

(תקנה 8(ב))

להשלים: שרטוט- שלט המפנה לערכת עזרה ראשונה

 

תוספת חמישית

(תקנה 9)

לצורך תקנות אלו, תכולת תיק עזרה ראשונה תכלול את הרכיבים הבאים:

 

שם הפריט

הכמות

הערות

1.   

תרמיל גב תואם לתכולה על פי ההנחיות (

 1

יש לציין על גביו "עזרה ראשונה"

2.   

משולש בד

 5

 

3.   

תחבושת אישית

 2

 

4.   

תחבושת בינונית

 1

 

5.   

חוסם עורקים

 1

מומלץ חוסם עורקים מסוג-C-A-T

6.   

אגד (תחבושת)

  10

 בגדלים שונים

7.   

איספלנית (מיקרופור)

 3

 

8.   

פלסטר    

 20

 

9.   

מלע"ק (מספריים)

 1

 

10.  

פד גזה סטרילי

 20

 

11.  

סד קשיח לקיבוע

 1

(מומלץ סד מדגם SAMSPILNT)

12.  

סביעור

 1

 

13.  

מסכת כיס להנשמה

 1

 

14.  

תחבושת לכוויות (דוגמת ברנשילד)

 3

 

15.  

שמיכה היפותרמית

 1

 

16.  

כפפות חד-פעמיות

 10

זוגות

17.  

פנס ראש

1

יש לפרק את הסוללות ולשמור אותן מחוץ לגוף הפנס

18.  

תחבושות אלסטיות ברוחב 8 ס"מ

 3

 

19.  

מנתבי אוויר (.A.W) בגדלים 1,2,3

 3

אחד מכל גודל

 

הערה: על כל בקבוק ועל כל קופסה יצוינו בבירור תוכנם והוראות השימוש בהם, ובכלל זה התאריך האחרון לשימוש.

 

 

 

 

 

נפתלי בנט

 

 

 

שר החינוך

דברי הסבר

כללי       חוק לימוד עזרה ראשונה בבתי ספר, התשס"א–2001, שנחקק במטרה להקנות מיומנויות יסוד במתן עזרה ראשונה, תוקן כך שמעתה הוא קרוי חוק לימוד עזרה ראשונה בבתי ספר, החזקת מכשירי החייאה וערכות עזרה ראשונה במוסדות חינוך, תשע"ח- 2018 (להלן- החוק).

 

החוק תוקן במטרה לאפשר מתן טיפול רפואי מיידי למי שנמצא בשטח בית הספר –  באמצעות השימוש במכשיר החייאה וכן בערכת עזרה ראשונה, ובכך לתרום להצלת חיי אדם של מי שזקוק לטיפול ראשוני ובהול.

 

חוק הצבת מכשירי החייאה במקומות ציבוריים, התשס"ח–2008, קובע חובה של מחזיק במקום ציבורי המנוי בתוספת כגון קניונים, משרדי הממשלה ורשויות מקומיות, שדות תעופה, מקומות עבודה ומוסדות להשכלה על-תיכונית, להציב מכשיר החייאה במקום הציבורי, במטרה לאפשר טיפול ראשוני מידי במי שלקה בליבו. מחלות לב וכלי דם הן אחד מגורמי המוות העיקריים בישראל ובעולם המערבי. ברוב מקרי המוות ממחלות לב מדובר בהפסקה פתאומית של פעולת הלב ואם לא ניתן טיפול מיידי במצב זה, מתרחשים נזק מוחי בלתי-הפיך ומוות תוך דקות מספר. אחד הטיפולים המקובלים במצב זה הוא מתן שוק חשמלי מוקדם ככל האפשר. לפי הידוע היום מבחינה רפואית, כדי להציל חיים, השוק החשמלי חייב להינתן בתוך שבע דקות מתחילת אירוע דום הלב. מתן השוק החשמלי בתוך דקה מרגע ההתמוטטות עשוי להציל את חייהם של כ-90% מהלוקים בדום לב. שיעור זה יורד בכ-10% בכל דקת איחור. ההחייאה מתבצעת על ידי דפיברילטור (AEDAutomatic External Defibrillator), מכשיר החייאה המזהה את קצב הלב, שיש לו יכולת לשגר שוק חשמלי באנרגיה גבוהה בעת הצורך.

 

במסגרת התיקון לחוק לימוד עזרה ראשונה, נקבעה חובה בדומה לחובה שחלה לגבי מקומות ציבוריים, החלה על מחזיק ומפעיל מוסד חינוך, להחזיק מכשיר החייאה שנועד למבוגרים וילדים, בבית הספר שבו לומדים מעל 500 תלמידים. כמו כן, במסגרת התיקון נקבעה חובה כללית להחזיק בכל בית ספר (דהיינו, ללא תלות במספר התלמידים) ערכת עזרה ראשונה, שתכלול את כל הרכיבים המנויים בתוספת. 

 

מטרת תקנות אלו להסדיר את ההוראות לעניין מיקום מכשיר ההחייאה והשילוט המפנה אליו וכן לעניין אופן הדאגה לתקינותו. כמו כן, בתקנות מוסדרות הוראות לעניין הצבת ערכת ראשונה, מיקומה, תכולתה ותקינותה.

 

פרק א – עוסק בהוראות הנוגעות למכשיר ההחייאה

 

 

תקנה 1

           מוצע לקבוע הגדרות לעניין תקנות אלו;

 

תקנה 2    

           מוצע לקבוע כי הדרישות ממכשיר ההחייאה שיוצב בבית ספר יהיו כי המכשיר מיועד למבוגרים וילדים וכן מהסוג שרשם המנהל בפנקס כמכשיר החייאה המיועד להצבה במקום ציבורי ובהתאם לאותו רישום הוא יהיה נייד וקל לנשיאה. מדובר בדרישה הזהה לזו של הדרישות ממכשיר החייאה המפורטות בתקנה 2 לתקנות הצבת מכשירי החייאה במקומות ציבוריים, תשע"ד-2014, למעט הדגש המפורש כי על

המכשיר, מאחר והוא מוצב בבית ספר- להיות מיועד לשימוש הן במבוגרים והן בילדים.

 

תקנה 3

           מוצע לקבוע את חובת ההחזקה של מכשיר החייאה אחד לפחות בבית ספר בו לומדים יותר מ-500 תלמידים, בדומה לחובה שחלה על המקומות הציבוריים המפורטים בתוספת לחוק הצבת מכשירי החייאה במקומות ציבוריים, התשס"ח-2008, כאשר גם למרבית המקומות הציבוריים שם נקבעה החובה בכפוף לכך שיש בהם מעל 500 איש/ מבקרים. עוד מוצע לקבוע בתקנה זו כי על המכשיר להיות מוצב במקום מרכזי ונגיש בתוך בית הספר, לפי שיקול דעתו של המחזיק, כשמומלץ למקום אותו בקרבת מקום לערכת העזרה הראשונה.

 

תקנה 4

         לסעיף קטן (א) המוצע      מוצע לקבוע כי מחזיק בית ספר יציב את מכשיר ההחייאה בתוך ארון קבוע ייעודי לאחסון מכשיר החייאה, שיתאפיין בכך שניתן לפתוח אותו בנקל וכן להוציא ממנו את מכשיר ההחייאה בקלות; מבחינת הצבתו הפיזית, עמדת מכשיר החייאה תוצב בגובה שלא יעלה על 150 סנטימטרים ולא יפחת מ-120 סנטימטרים מגובה הרצפה.

           לסעיף קטן (ב) המוצע    מוצע לקבוע כי מחזיק בית ספר יציב שלט המצביע על מיקומה של עמדת מכשיר ההחייאה או לצדה, בהתאם לתרשים שבתוספת הראשונה.

 

תקנה 5    

          מוצע לקבוע כי מחזיק בית ספר יציב במקום בולט לעין שלט המכוון אל מכשיר ההחייאה בהתאם  להנחיות המופיעות בתקנה 11 וכן לתרשים שבתוספת השנייה, בסימונים ובשינויים המחויבים.

          לסעיפים קטנים (1) ו-(2) המוצעים       מוצע לקבוע כי במבנה בית הספר, יוצב שלט בכל קומה, בין אם הוצבה בקומה זו עמדת מכשיר החייאה, ובין אם לאו, כשהמרחק בין שלט לשלט בכל קומה לא יעלה על 150 מטרים; כמו כן, יש להציב שלט כאמור בסמוך לכניסה לבית הספר וכן לכל מבנה של בית הספר, ככל שקיימים לבית הספר יותר ממבנה אחד;

 

 

תקנה 6    

           מוצע לקבוע כי בצמוד לעמדת מכשיר החייאה ובמקום בולט לעין מחזיק בית הספר יציב שלט הכולל סדר פעולות לטיפול באדם הזקוק לטיפול באמצעות מכשיר החייאה בהתאם לתרשים שבתוספת השלישית.

 

תקנה 7    

            מוצע לקבוע כי מחזיק בית ספר ידאג לתקינות מכשיר ההחייאה, כדלקמן;

ראשית, בקיום בדיקת תקינות תקופתית על ידי גורם מקצועי חיצוני, באופן שלא יגרע מההוראות שנקבעו בתעודת הרישום (תקנה 7(א)). שנית, במינוי אחראי שתפקידו יהא לבדוק אחת לשבוע את שלמות המכשיר, תקינות הסוללות, את נורת החיווי המעידה על תקינות מכשיר ההחייאה, אם ישנה, וכי עמדת מכשיר ההחייאה ניתנת לפתיחה בנקל אם נקבעו לה דלת או סוגר (תקנה 7(ב)).

כמו כן, מוצע לקבוע כי מחזיק בית ספר יהיה אחראי על תיעוד והחזקה של תוצאות הבדיקה ופירוט תאריכי הבדיקה לפי תקנות משנה (א) ו-(ב); העתק תוצאות הבדיקות מהחודש האחרון, שנערכו לפי תקנת משנה (ב), יוחזקו במקום נגיש בסמוך לעמדת מכשיר ההחייאה; תוצאות הבדיקות שנערכו ב-12 החודשים האחרונים לפחות יוחזקו במשרדי מחזיק בית הספר (תקנה 7(ג)). כן מוצע לקבוע כי מחזיק בית ספר יציג את תוצאות הבדיקות, על פי דרישה (תקנה 7(ד)).

 

 

פרק ב' עוסק בהוראות הנוגעות להצבת ערכת עזרה ראשונה

תקנה 8      מוצע לקבוע כי מחזיק בית ספר יציב בתוך בית הספר ערכת עזרה ראשונה אחת לפחות, במקום מרכזי ונגיש בבית הספר שבהחזקתו (תקנה 8(א)). כמו כן, מחזיק בית ספר יציב שלט על עמדת העזרה הראשונה או לצדה בהתאם לתרשים שבתוספת הרביעית (תקנה 8(ב)).

 

תקנה 9    מוצע לקבוע כי לצורך תקנות אלו, ערכת העזרה הראשונה תכלול את כל הפריטים המנויים בתוספת החמישית.

 

תקנה 10     מוצע לקבוע כי מחזיק בית ספר ידאג לתקינות ושלמות ערכת העזרה הראשונה, כדלקמן;

ראשית, במינוי אחראי שתפקידו יהא לבדוק אחת לשבועיים את שלמות הערכה, על כל רכיביה (תקנה 10(ב)). שנית, בכך שמחזיק בית הספר יהיה אחראי על תיעוד והחזקה של תוצאות הבדיקה ופירוט תאריכי הבדיקה לפי תקנה זו. תוצאות הבדיקות שנערכו ב-12 החודשים האחרונים לפחות יוחזקו במשרדי מחזיק בית הספר (תקנה 10 (ג)). מחזיק בית ספר יציג את תוצאות הבדיקות, על פי דרישה (תקנה 10(ד)).

 

 

פרק ג' כולל הוראות כלליות נוספות לעניין השילוט

תקנה 11     מוצע לקבוע כי מחזיק בית ספר ידאג כי בשלט המוצב לפי תקנות 4(ב) ו-5 יתקיימו כל אלה:

לסעיפים קטנים (1) עד (4) המוצעים      עשוי מחומר קשיח (תקנה 11(1)), הוא מקובע למקומו באופן שאינו ניתן להזזה, להסרה או לתנודה (תקנה 11(2)), ככל שהשלט מוצב במקום חשוך – יותקנו סידורי הארה מתאימים כך שמלוא תוכנו של השלט יהיה מואר (תקנה 11(3)), הכיתוב על השלט יהיה באותיות דפוס ברורות וקריאות ובשפה המתאימה לאוכלוסייה השוהה בדרך כלל בבית הספר (תקנה 11(4));