תזכיר סמכויות מנכל בענייני עובדים להפצה.docx תזכיר לתיקון פקודת העיריות (מס' ...) (סמכויות המנהל הכללי בענייני עובדים), התשע"ט-2018

תוכן עניינים

תזכיר חוק.. 2

א. שם החוק המוצע. 2

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים.. 2

ג. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות. 2

ד. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר. 2

תזכיר חוק לתיקון פקודת העיריות (מס' ...) (סמכויות המנהל הכללי בענייני עובדים), התשע"ט-2018. 3

1. תיקון סעיף 167. 3

2. תיקון פקודת המועצות המקומיות – מס' ... 3

דברי הסבר. 3


 

תזכיר חוק

 

א. שם החוק המוצע

חוק לתיקון פקודת העיריות (מס' ...) (סמכויות המנהל הכללי בענייני עובדים), התשע"ט-2018

 

 

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים

בדו"חות מבקר המדינה האחרונים עלו ממצאים המצביעים על אי תקינות של הליכי קבלת עובדים ברשויות המקומיות, אי בהירות יישום הדין הקיים לגבי הליכי קבלת העובדים, וחשש לביצוע מינויים משיקולים זרים לרבות על רקע חשש למינויים פוליטיים.

 

 סוגיה זו והצורך בהסדרת והבניית הליכי קבלת עובדים ברשויות המקומיות, נכללה גם במסגרת המלצות הצוות לבחינת דרכים לחיזוק שלטון החוק וטוהר המידות בשלטון המקומי אשר הוקם על ידי היועץ המשפטי לממשלה והגיש  את המלצותיו.

 

על כן, מוצע לקבוע לצורך הבניה והתמקצעות של תחום ניהול כוח האדם ברשויות המקומיות, להקנות למנהל הכללי של הרשות את כל הסמכויות לניהול כח האדם ברשות, לרבות הסמכויות הקבועות כיום לראש הרשות.

 

החוק מקנה למנכ"ל הרשות המקומית את כל הסמכויות הקשורות לניהול ענייני העובדים ומשאבי האנוש ברשות, לרבות סמכויות שהיו מוקנות עד כה לראש הרשות.

 

בנוסף, החוק מתקן את סעיף 34א לפקודת המועצות המקומיות ומחיל את התיקון המוצע גם על מועצות מקומיות ואזוריות.

 

 

 

ג. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות.

להצעת החוק אין השפעה על תקציב המדינה והתקן.

 

ד. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר

 

 

תזכיר חוק מטעם משרד הפנים:

תזכיר חוק לתיקון פקודת העיריות (מס' ...) (סמכויות המנהל הכללי בענייני עובדים), התשע"ט-2018

 

 

 

תיקון סעיף 167

1.  

בפקודת העיריות[1], בסעיף 167, אחרי סעיף קטן (א2) יבוא:

 

 

"(א3) מינה ראש העירייה מנהל כללי, יהיה המנהל הכללי אחראי על ניהול ענייני העובדים ומשאבי האנוש של העירייה, ולעניין זה יוקנו לו כל סמכויות ראש העירייה לפי פקודה זו ולפי כל חיקוק אחר, לרבות הסמכות לפי סעיפים 191, 195 ו-203 בכל הנוגע למסמכים חוזים והתחייבויות הנוגעים להעסקת עובדים ולקביעת תנאי שכרם".

תיקון פקודת המועצות המקומיות – מס' ...

2.  

בפקודת המועצות המקומיות[2] בסעיף 34א לפני "167(ה)" יבוא "167(א3)".

דברי הסבר

בדו"חות מבקר המדינה האחרונים עלו ממצאים המצביעים על אי תקינות של הליכי קבלת עובדים ברשויות המקומיות, אי בהירות יישום הדין הקיים לגבי הליכי קבלת העובדים, וחשש לביצוע מינויים משיקולים זרים לרבות על רקע חשש למינויים פוליטיים.

 

 סוגיה זו והצורך בהסדרת והבניית הליכי קבלת עובדים ברשויות המקומיות, נכללה גם במסגרת המלצות הצוות לבחינת דרכים לחיזוק שלטון החוק וטוהר המידות בשלטון המקומי אשר הוקם על ידי היועץ המשפטי לממשלה והגיש  את המלצותיו.

 

לאור האמור, ולצורך בהבניה והתמקצעות של תחום ניהול כוח האדם ברשויות המקומיות מוצע להקנות למנכ"ל הרשות המקומית את כל הסמכויות הקשורות לניהול ענייני העובדים ומשאבי האנוש ברשות, לרבות סמכויות שהיו מוקנות עד כה לראש הרשות.

 

סעיף 1 – סעיף זה מקנה למנהל הכללי של הרשות את כל הסמכויות לניהול כח האדם ברשות, לרבות הסמכויות הקבועות כיום לראש הרשות.

סעיף 2 – מחיל את התיקון כאמור בסעיף 1, גם על מועצות מקומיות ואזוריות על דרך של תיקון סעיף 34א לפקודת המועצות והחלת הסעיף הרלבנטי מפקודת העיריות.



[1] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 8, עמ' 197; ס"ח התשע"ח, עמ' 903.

[2] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 9, עמ' 256; ס"ח התשע"ח עמ' 903.