תזכיר חוק מס' 127, 2018.doc תזכיר חוק לתיקון פקודת התעבורה (תיקון מס' 127), התשע"ט-2018

תזכיר חוק

 

 

 

א.         שם החוק המוצע

 

הצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה (תיקון מס' 127), התשע"ט-2018

 

 

ב.         מטרת החוק המוצע והצורך בו

 

הצעת החוק עניינה בתיקון פקודת התעבורה (להלן – הפקודה) בתחומי הבטיחות בדרכים ובאכיפת דיני התעבורה, בעניינים אלה:

 

1.  דחיית גיל הוצאת רישיון נהיגה, למי שהורשע בעבירות בקשר עם השימוש בכלים חשמליים כגון אופניים עם מנוע עזר או גלגינוע;

2.  איסור על שימוש בטלפון נייד ללא דיבורית ברכב לימוד נהיגה של צה"ל או משטרת ישראל;

3.  הרחבת הגורמים המוסמכים במשטרת ישראל להחליט בעניין פסילה מנהלית של רישיון נהיגה או בעניין צו איסור שימוש ברכב;

4.  הסדרת צו הפסקת השימוש ברכב מחובר שמשקלו הכולל עולה על המותר.

 

 

ג. עיקרי החוק המוצע:

 

עיקר 1:

 

בהתאם להחלטת הממשלה מס' 4188 מיום 14.10.2018, מוצע לקבוע כי מי שהורשע בעבירה מן העבירות שיפורטו בתוספת השלוש-עשרה שעניינן שימוש בכלי הרכב שחל לגביהם פטור מחובת רישיון נהיגה, לא יוכל לקבל רישיון נהיגה אלא בגיל מאוחר בשנה מן הגיל הקבוע לפי הפקודה לעניין אותה דרגת רישיון נהיגה, או שנה לאחר ביצוע העבירה בה הורשע, לפי המאוחר מביניהם.

 

בשלב זה מוצע לקבוע כי העבירות שייכללו בתוספת הן נהיגה בכלים האמורים בגיל צעיר מן הגיל המותר לכך, ונהיגה בכלי שאיננו עומד בדרישות הטכניות שהן תנאי לעצם הנהיגה בו.

 

     

(סעיפים 1 ו-5 לחוק המוצע)

 

עיקר 2

 

מוצע לקבוע כי הפטור של בתי הספר לנהיגה של צה"ל ושל משטרת ישראל מדרישות הפקודה לעניין הוראת נהיגה, יחול רק על חובת רישוי המורים, ולא על חובת המלמד נהיגה במסגרתם להשתמש בטלפון סלולרי בזמן שיעור נהיגה רק באמצעות דיבורית.

 

(סעיף 2 לחוק המוצע)

 

 

 

 

 

עיקר 3

 

מוצע לקבוע כי הסמכות לפסול נהג בפסילה מנהלית עקב ביצוע עבירה לפי התוספת הרביעית לפקודה, או לתת צו איסור שימוש ברכב שבוצעה בו עבירה לפי התוספת השביעית, תהיה מסורה ל"תובע" כהגדרתו בחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב-1982 שקיבל מינוי לעניין זאת מאת המפקח הכללי של משטרת ישראל, אף אם אינו קצין.

 

(סעיפים 3 ו-4(2) לחוק המוצע)

 

עיקר 4

 

מוצע לקבוע כי מקום בו רכב מחובר שמשקלו הכולל עולה על המותר ובשל כך ניתן לגביו צו איסור שימוש, הצו האמור יחול על הרכב כולו, אף אם החריגה היא של אחד מחלקיו בלבד.

 

(סעיף 4(1) לחוק המוצע)

 

 

ד.  השפעת החוק המוצע על הדין הקיים

 

יתוקנו סעיפים 12, 20, 47 ו-57א לפקודה, ותיווסף לה התוספת השלוש עשרה.

 

 

ה. השפעת החוק מוצע על תקציב המדינה ועל ההיבט המנהלי

 

לחוק המוצע אין השפעה על תקציב המדינה.

 

 

ו. השפעת החוק המוצע בהיבט המינהלי

 

החוק המוצע ירחיב את היקף אנשי המשטרה המוסכים להטיל פסילות מנהליות וצווי איסור שימוש ברכב, ויקל את העומס המוטל על אלה המוסמכים לכך כיום.

 

 

ז. להלן נוסח החוק המוצע

 

הצעת חוק מטעם הממשלה:

הצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה (תיקון מס' 127), התשע"ט-2018

 

תיקון סעיף 12

1.   

בפקודת התעבורה[1] (להלן – הפקודה), בסעיף 12, האמור בו יסומן "(א)" ולאחריו יבוא:

 

 

 

"(ב)     הורשע אדם בעבירה בעניין שימוש בכלי רכב נקבע לגביהם פטור מחובת רישיון נהיגה, המנויה בתוספת השלוש-עשרה, לא יהיה זכאי לקבל רישיון נהיגה מכל סוג שהוא אלא בגיל מאוחר בשנה מן הגיל שנקבע לפי סעיף קטן (א) לגבי אותו סוג רישיון, ולא פחות משנה מיום ביצוע העבירה האמורה, לפי המאוחר מביניהם."

תיקון סעיף 20

2.

בסעיף 20 לפקודה, בסעיף קטן (ג), במקום "וסעיף 16 לא יחול" יבוא "וסעיף 16(א) לא יחול".

תיקון סעיף 47

3.

בסעיף 47 לפקודה, בתקנת משנה (א), ובסופה יבוא "ולעניין סעיף קטן (ה)(3), גם תובע כהגדרתו בסעיף 12(א)(2) לחוק סדר הדין הפלילי, שהוסמך לעניין זה על ידי המפקח הכללי של משטרת ישראל."

תיקון סעיף 57א

4.

בסעיף 57א לפקודה, בסעיף קטן (א) - 

 

 

 

(1) אחרי פסקה (1) יבוא:

 

 

 

 

"(1א)    היה הרכב המסחרי האמור בפסקה (1) רכב מחובר, יחול צו איסור השימוש על הרכב המנועי והגרור כאחד, אף אם המשקל הכולל של הרכב והמטען עלה על המותר רק באחד מהם; לעניין פסקה זו, "גרור", "רכב מחובר" – כהגדרתם לפי הפקודה."

 

 

 

(2) בפסקה (2), בסופו יבוא: "לעניין סעיף זה, "קצין משטרה – לרבות תובע כהגדרתו בסעיף 12(א)(2) לחוק סדר הדין הפלילי,  שהוסמך לעניין זה על ידי המפקח הכללי של משטרת ישראל."

הוספת תוספת שלוש-עשרה

5.

אחרי התוספת השתים-עשרה לפקודה יבוא:

 

 

"תוספת שלוש-עשרה

 

 

(סעיף 12(ב))

 

 

(1) עבירה לפי תקנה 39טז לתקנות;

 

 

(2) עבירה לפי תקנה 122א לתקנות.

 


דברי הסבר

סעיף 1      בהחלטת הממשלה 4188 מיום 14.10.2018, הוחלט כי "גיל הזכאות המזערי לקבלת רישיון נהיגה, יידחה בשנה לעומת הגיל הקבוע בדין לאותו סוג רישיון נהיגה, או לעומת גיל אותו רוכב  לפי המאוחר מביניהם, למי שהורשע בעבירה של רכיבה על כלים חשמליים שאינם עומדים בתנאים שתקבע רשות הרישוי...", ופקודת התעבורה תתוקן בעניין זה, בתיאום עם משרדי ביטחון הפנים והמשפטים.

            בהתאם מוצע לקבוע הוראה כאמור בפקודת התעבורה (להלן – הפקודה), הדוחה את גיל קבלת רישיונות הנהיגה. הוראה כאמור תוחל על כלי רכב שלגביו נקבע לפי הוראות פקודת התעבורה, כי הנהיגה בו פטורה מחובת רישיון נהיגה. קבוצה זו כוללת אופניים חשמליים, גלגינוע, רכינוע ועוד, שבוצעה לגביהם עבירה המנויה בתוספת השלוש-עשרה, כפי שיפורט להלן.

 

סעיף 2      בסעיף 20(ג) לפקודה נקבע כי סעיף 16 לפקודה שעניינו אסדרת העיסוק בהוראת נהיגה, לא חל על בית ספר לנהיגה של צה"ל או של משטרת ישראל. הוראה זו נקבעה בעת שסעיף 16 קבע רק חובת רישיון מאת רשות להוראת נהיגה. מאז נוסף לו סעיף קטן (ב) המגביל את השימוש בטלפון נייד על ידי מורה לנהיגה, ואין הצדקה שהוראה זו לא תחול העוסקים בהוראת נהיגה במסגרת בית ספר לנהיגה של צה"ל או המשטרה, שכן הסיכון הבטיחותי הנשקף מכך במסגרתם, זהה. לפיכך מוצע לקבוע כי הפטור של מורי הנהיגה בצה"ל ובמשטרה יצומצם כך שרק סעיף 16(א) שעניינו חובת רישיון הוראת נהיגה לא יחול, וסעיף 16(ב) שעניינו הגבלות על שימוש בטלפון נייד במהלך שיעורי נהיגה, יחול עליהם.

 

סעיף 3      סעיף 47 לפקודה קובע כי הסמכות להחליט על פסילה של נהג מלהחזיק רישיון נהיגה כאשר יש יסוד סביר להניח כי יוגש נגדו כתב אישום בעבירה המנויה בתוספת הרביעית או בעבירה שבעטיה נגרמה תאונת דרכים בה נהרג אדם, נחבל או נגרם נזק לרכוש, מסורה לקצין משטרה בדרגת מפקח ומעלה. מוצע לאפשר הסמכה גם למי שהוא "תובע" כהגדרתו בחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ד-1984, אף אם אינו קצין, ובלבד שהוסמך לכך על ידי המפקח הכללי. יהיה בכך כדי לאפשר להרחיב את היקף המוסמכים בעניין זה ולכלול בו אנשי משטרה שיש להם ידע והכשרה רלוונטיים לעניין זה, בלי תלות בדרגתם.

 

סעיף 4      בשנה האחרונה התגלעה מחלוקת משפטית בשאלה, האם ניתן לתת צו איסור שימוש בשני חלקיו של רכב מחובר (הגורר והנגרר כאחד), אף אם עבירה-לכאורה של משקל כולל העולה על המותר בוצעה רק באחד מחלקיו. מוצע להבהיר את הדין בעניין זה ולקבוע כי לעניין זה יש לראות את הרכב המחובר כרכב אחד.

            כן מוצע לערוך בסעיף 57א לפקודה תיקון מקביל לתיקון המוצע לסעיף 47, לעניין הגורם המוסמך לתת צו איסור שימוש ברכב שיש יסוד סביר להניח שיוגש נגד הנהג כתב אישום בעבירה לפי סעיף התוספת השביעית לפקודה, ולהסמיך לעניין זה גם "תובע" כהגדרתו בחוק סדר הדין הפלילי, שהוסמך על ידי המפקח הכללי של משטרת ישראל.

 

סעיף 5      מוצע להוסיף לפקודה תוספת שלוש-עשרה, ובו לקבוע את העבירות שבגינן יידחה הגיל המזערי לקבלת רישיון נהיגה, לצורך סעיף 12(ב) המוצע. בשלב זה מוצע לכלול בתוספת את תקנה 39טז לתקנות התעבורה – שעניינה גיל מזערי לנהיגה על אופניים עם מנוע עזר, החובה לנהוג באופניים כאמור שהם תקניים והחובה לעמוד בהכשרה לנהיגה כאמור (החובה האחרונה כלולה בהצעה לתקנות הצפויה לעלות לדיון בועדת הכלכלה של הכנסת); ואת תקנה 122א לתקנות שקובעת את אותן הוראות לגבי גלגינוע.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

G:\MSP\WORD\mishpatim\חקיקה\פקודת התעבורה\תזכיר חוק ועדת תיאום 2018.doc



[1] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 7, עמ' 173.