תוכן עניינים
ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים
ג. השפעת החוק המוצע על קבוצות אוכלוסייה מסוימות
ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות.
ה. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר.
תזכיר חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס') (תיקון סעיף 307 – הגדלת סכום הקצבה הנותר בידי השוהה במוסד), התשע"ט-2018
תזכיר חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס') (תיקון סעיף 307 - הגדלת סכום הקצבה הנותר בידי השוהה במוסד), התשע"ט-2018
מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים
שוהה במוסד אשר הוכר כגוף ציבורי ואשר יותר ממחצית עלות החזקתו במוסד הינו על חשבון הגוף הציבורי, מרבית הקצבה לה הוא זכאי מן המוסד לביטוח לאומי מועברת לגוף הציבורי.
סכום הקצבה אשר נשאר בידי הזכאי הוא בסכום שלא יפחת מסכום השווה ל - 20% מקצבת היחיד לנכה (קרי – 20% מסך של 2,196 ₪, כ – 440 ₪).
תקנות הביטוח הלאומי (חלוקת קצבה) תשמ"ד – 1984, קובעת את השיעור המדויק בידי המבוטח, וזאת בהתאם לסוג הקצבה, ההרכב המשפחתי ועוד.
מוצע להגדיל את הסכום שיוותר בידי הזכאי כך שלא יפחת מסכום השווה ל - 35% מקצבת היחיד לנכה (כ- 770 ₪)
השפעת החוק המוצע על קבוצות אוכלוסייה מסוימות
הגדלת הסכום שיוותר בידי הזכאי לקצבה השוהה במוסד כך שלא יפחת מסכום השווה ל - 35% מקצבת היחיד לנכה.
השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות.
אין השפעה על התקן המנהלי של המוסד לביטוח לאומי או על משרדים או רשויות אחרות.
להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר
תזכיר חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס'...)( תיקון סעיף 307 – הגדלת סכום הקצבה הנותר בידי השוהה במוסד), התשע"ט-2018
|
|
|
|
|
תיקון סעיף 307 |
1. |
בסעיף 307(ב) לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995, במקום "ל - 20%" יבוא "ל - 35%"
|
|
תחילה ותחולה |
2. |
תחילתו של חוק זה באחד בחודש שלאחר שלושה חודשים מיום פרסומו והוא יחול על קצבה המשתלמת מיום התחילה ואילך. |
סעיף 307(א) לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995 (להלן- החוק), קובע כי במקרים בהם נמצא זכאי לקצבה במוסד, וגוף ציבורי שהשר קבע בצו נושא ביותר ממחצית הוצאות החזקתו, תשולם הקצבה בחלקה לזכאי ובחלקה לגוף הציבורי.
סעיף 307(ב) לחוק קובע כי השר, באישור וועדת העבודה והרווחה, יקבע כללים ותנאים לחלוקת הקצבאות, לרבות שיעורי חלוקת הקצבאות לסוגיהן, ובלבד שלזכאי לקצבה ישולם חלק ממנה שאינו נמוך מסכום השווה ל – 20% מקצבת יחיד מלאה כמשמעותה בסעיף 200 לחוק (קצבת נכות כללית בסיסית בסך של 2,196 ₪).
תקנות הביטוח הלאומי (חלוקת קצבה) תשמ"ד – 1984, קובעת את השיעור המדויק בידי המבוטח, וזאת בהתאם לסוג הקצבה, ההרכב המשפחתי ועוד.
נראה כי הסכום שנותר כ"דמי כיס" בידי המבוטחים המאושפזים במוסדות הוא סכום נמוך ויש להגדילו על מנת להותיר בידי המאושפזים סכום נוסף לצורך מימון צרכיהם השונים. הגדלה זו נדרשת גם לאור העובדה כי, ככלל, כאשר הקצבאות מוגדלות, נותר חלקו של המבוטח זהה ואילו הגדלת הקצבה מועברת למוסד המאשפז. אשר על כן מוצע להגדיל את הסכום המינימאלי שיוותר בידי המבוטח ולהעמידו על 35% מקצבת יחיד מלאה (כ- 770 ₪)