|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 4(א)(3), 26, 30(ב), 32(ב) ו-60 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל), התשס"ה-2005 (להלן – חוק קופות גמל), באישור ועדת הכספים של הכנסת, ולפי סעיפים 36 ו-112 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח), התשמ"א-1981 (להלן – חוק הביטוח), אני מתקין תקנות אלה: |
||||
|
תיקון תקנה 12 |
1. |
בתקנה 12 לתקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (כללי השקעה החלים על גופים מוסדיים), התשע"ב-2012 – |
||
|
|
|
(1) |
בתקנה משנה (א) אחרי "ביחידות בקרן" יבוא "למעט יחידות בקרן סל כהגדרתה בחוק השקעות משותפות בנאמנות, התשנ"ד-1994[1] (בתקנה זו – קרן סל)"; |
|
|
|
|
(2) |
אחרי תקנת משנה (א) יבוא: |
|
|
|
|
|
"(א1) |
על אף הוראות תקנת משנה (א), משקיע מוסדי או קבוצת משקיעים רשאים להחזיק עד 20 אחוזים מיחידות קרן סל בניהולו של מנהל קרן שהוא צד קשור. |
|
|
|
|
(א2) |
על אף הוראות תקנת משנה (א1), משקיע מוסדי או קבוצת משקיעים רשאים להחזיק מעל 20 אחוזים מיחידות של קרן סל שהיא קרן סל כשרה, כהגדרתה בתקנות השקעות משותפות בנאמנות (נכסים שמותר לקנות ולהחזיק בקרן ושיעוריהם המרביים), התשנ"ה-1994[2], שהיא קרן בניהולו של מנהל קרן שהוא צד קשור, אם לא קיימים מסלולי השקעה דומים בקרנות סל כשרות שאינן צד קשור. |
|
|
|
|
(א3) |
הממונה רשאי להורות על תנאים ושיעורים לעניין עסקה עם קרן סל שהיא צד קשור, בהתאם להוראות תקנה 23.". |
|
תחילה והוראות מעבר |
2. |
(א) תחילתן של תקנות אלה ביום פרסומן (להלן – מועד הפרסום). |
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
(ב) על אף האמור בתקנה 1, מי שערב כ"ד בתשרי, התשע"ט (3 באוקטובר 2018) החזיק כדין למעלה מ-20 אחוזים מיחידות תעודת סל שהונפקה בידי צד קשור, רשאי להמשיך ולהחזיק למעלה מ-20 אחוזים מיחידות תעודות סל כאמור גם לאחר הפיכתן ליחידות של קרן סל, עד תום שנים עשר חודשים ממועד הפרסום, ובלבד שאם היקף האחזקה גדל מעבר לשיעורו ערב מועד הפרסום, הגידול כאמור לא נבע מרכישה של יחידות נוספות בקרן סל.
|
|
כללי
ביום כ"ד בתשרי, התשע"ט (3 באוקטובר 2018) נכנס לתוקפו חוק השקעות משותפות בנאמנות, (תיקון מס' 28), התשע"ח-2018 (להלן - תיקון 28). תיקון זה הוא חלק מרפורמה מקיפה בשוק תעודות הסל. עד לתיקון 28, הוגבלו השקעות הגופים המוסדיים בתעודות סל מכוח תקנה 14 לתקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל)(כללי השקעה החלים על גופים מוסדיים), התשע"ב-2012 (להלן – התקנות העיקריות), אשר קבעה בין היתר כי השקעות גוף מוסדי בניירות ערך מסחריים סחירים של מנפיק לא יעלו על 25 אחוזים מערכן הנקוב הכולל. לאחר התיקון והפיכת תעודות הסל לקרנות סל, המגבלה הרלוונטית להשקעות הגופים המוסדיים בקרנות סל קבועה בתקנה 12 לתקנות העיקריות, אשר מסדירה בין היתר את ההשקעות של גוף מוסדי ביחידות קרן וקובעת כי אלה לא יעלו על 20 אחוזים מיחידות אלה.
בהתאם לכך, מוצע לתקן את תקנה 12 כך שהמגבלה על השקעות גופים מוסדיים בקרנות סל תחול רק על קרנות סל שהן צד קשור לגוף המוסדי, ושאינן קרנות כשרות כאמור שם.
לתקנה 1
לפסקה 1
תקנה 12 קובעת כי משקיע מוסדי או קבוצת משקיעים אינם רשאים להחזיק למעלה מ-20 אחוזים מסוג מסוים של אמצעי שליטה בתאגיד, ביחידות בקרן או בזכויות בשותפות, וזאת מההון המונפק של אותו תאגיד, קרן או שותפות, לפי העניין. מוצע לתקן לעניין זה את תקנה משנה 12(א) ולקבוע כי לגבי קרנות סל שאינן צד קשור לגוף המוסדי, לא תחול על המשקיע המוסדי או קבוצת המשקיעים כל מגבלת השקעה כאמור.
לפסקה 2
לגבי קרנות סל שהן צד קשור לגוף המוסדי, מוצע לקבוע כי תחול מגבלה לפיה משקיע מוסדי לא יוכל להחזיק יותר מ-20 אחוזים מיחידות קרן הסל, במטרה להבטיח כי בקרן הסל ישקיעו גורמים עצמאיים נוספים וכי זו תפעל בתנאי שוק ראויים. עם זאת מוצע לקבוע כי משקיע מוסדי יוכל להחזיק למעלה מ-20 אחוזים מיחידות 'קרן סל כשרה' שהיא צד קשור ובלבד שלא קיימות קרנות סל כשרות דומות שאינן צד קשור, וזאת במטרה לאפשר גיוון של ההשקעות בקרנות אלה, אשר עלולות להיות בעל היצע מוגבל בשל מאפייניהן המיוחדים.
כמו כן מוצע לקבוע, כי בהתאם לסמכות הממונה בתקנה 23 לתקנות העיקריות, לקבוע תנאים ושיעורים לעניין השקעה בצד קשור, יהיה רשאי הממונה להורות על תנאים ושיעורים נוספים לעניין השקעה בקרן סל שהיא צד קשור.
לתקנה 2
על מנת לאפשר לגופים המוסדיים להיערך לתיקון המוצע, מוצע לקבוע הוראת מעבר לפיה לגוף מוסדי, אשר ערב פרסום תיקון 28 (ביום 3 באוקטובר 2018) החזיק כדין למעלה מ-20 אחוזים מיחידות תעודת סל שהונפקה בידי צד קשור, יינתן פרק זמן של שנה ממועד פרסום תיקון זה לתיקון חריגה ממגבלת ההשקעה. עם זאת בפרק זמן זה, לא יהיה רשאי גוף מוסדי כאמור להגדיל את שיעור החזקותיו ביחידות קרן סל בניהולו של מנהל קרן שהוא צד קשור, כתוצאה מרכישה של יחידות נוספות באותה קרן סל.