צו הסטטיסטיקה - מיפקד אוכלוסיית מוסדות ודיור משותף אחר - להפצה.docx תזכיר צו הסטטיסטיקה (מיפקד אוכלוסיית מוסדות ודיור משותף אחר), התשע"ט-2018

צו הסטטיסטיקה (מיפקד אוכלוסיית מוסדות ודיור משותף אחר), התשע"ט-2018

 

 

 

 

הגדרות

בתוקף סמכותי לפי סעיף 6 לפקודת הסטטיסטיקה [נוסח חדש], התשל"ב-1972[1] (להלן – הפקודה), ולאחר התייעצות עם הסטטיסטיקן ועם המועצה, אני מצווה לאמור:

 

1.  

בצו זה –

 

 

"ארגון גג" – לרבות גופים, כולל מוסדות המדינה, האמונים על פיקוח, תקצוב או תכלול פעילות, של קבוצת מוסדות.

 

 

"בית אבות" – מעון לזקנים;

 

 

"בית דיור מוגן" –  כהגדרתו בחוק הדיור המוגן, תשע"ב-2012[2];

 

 

"בית מלון" – כהגדרתו בחוק מס ערך מוסף, תשל"ו-1975[3];

 

 

"דיור משותף" – כל אחד מגופים אלה:

 

 

 

(1) מוסד;

 

 

 

(2) בית דיור מוגן ובית אבות;

 

 

 

(3) בית מלון.

 

 

"המיפקד" – מיפקד אוכלוסיית מוסדות ודיור משותף אחר;

 

 

"המועד הקובע" – כ"ד בטבת התשע"ט (1 בינואר 2019) בשעה 00:00;

 

 

"מגורי סגל עובדים" – מגורי צוות העובדים שמטפל בדיירי דיור משותף;

 

 

"מגורי עובדים" – מגורים זמניים של קבוצת עובדים שלהם משימה משותפת;

 

 

"מוסד" – מקום המספק שירותי לינה ואפשרות לשירותי הסעדה, לחמישה דיירים לפחות, לתקופה של שלושה חודשים או יותר, לרבות פנימיות, מעונות לבני 18 ומעלה או מעונות לקטינים, מוסדות דת יהודיים ולא יהודיים, מוסדות אשפוז, אכסניות (הוסטלים), מגורי אזרחים בבסיסים צבאיים, מיתקנים באחריות שירות בתי הסוהר, מרכזי קליטה, מגורי עובדים ומגורי סגל עובדים;

 

 

"מעון" – כהגדרתו בחוק הפיקוח על מעונות, התשכ"ה-1965[4];

 

 

"משרד הרווחה" - משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים.

תקופת המיפקד

2.  

המיפקד ייערך בתקופה שבין יום פרסומו של צו זה לבין יום כ"ו בסיון התשע"ט (29 ביוני 2019).

היקף המיפקד

3.  

המיפקד יקיף את כל אוכלוסיית הדיור המשותף במדינה במועד הקובע אשר שהו במקום לתקופה של שלושה חודשים או יותר, למעט –

 

 

 

(1) אוכלוסיית קטינים המאושפזת באשפוזים פסיכיאטריים;

 

 

 

(2) אוכלוסיית קטינים במשמורת שירות בתי הסוהר בכפוף לאמור בסעיף 5(ב)(2) בנוגע למיתקנים שבאחריות שירות בתי הסוהר;

 

 

 

(3) אוכלוסיית מקלטים לנשים מוכות ודירות המשך;

 

 

 

(4) אוכלוסיית מרכזי חירום;

 

 

 

(5) אוכלוסיית מוסדות חסות הנוער; הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה רשאית לעשות שימוש במידע מצרפי הכולל אזור סטטיסטי וקבוצות גיל בלבד; המידע יתקבל במסגרת הפעלת סמכותה לפי הפקודה.

נושאי המיפקד

4.  

הנתונים שייכללו בשאלונים ושייאספו הם נתונים דמוגרפיים על אוכלוסיית הדיור המשותף במועד הקובע לפי הפירוט הזה:

 

 

 

(1) מספר זהות או מספר דרכון בהעדר מספר זהות;

 

 

 

(2) שם פרטי;

 

 

 

(3) שם משפחה;

 

 

 

(4)  תאריך לידה;   

 

 

 

(5) ארץ לידה;

 

 

 

(6) שנת עלייה;

 

 

 

(7) מין;

 

 

 

(8) שם אב;

 

 

 

(9) תאריך הכניסה לדיור המשותף.

המשיבים על השאלונים

 

5.  

(א)  המשיבים על השאלונים יהיו מנהלי גופי הדיור המשותף, או אנשי קשר אשר חשופים למידע במסגרת תפקידם, שמונו על ידי מנהלי הגוף או ארגון הגג שלו, למעט משיבים כמפורט בסעיף קטן (ב).

 

 

(ב) על אף האמור בסעיף קטן (א), על אוכלוסיות מסוימות ישיבו, לפי הפירוט שבסעיף 4 ובאופן מרוכז, המשיבים הבאים:

 

 

 

(1) המשיב במיתקנים שבאחריות שירות בתי הסוהר יהיה נציב בתי הסוהר או מי מטעמו אשר חשוף למידע במסגרת תפקידו, שישיב על אלה:

 

 

 

 

(א)  על עצורים ששוהים במיתקן למעלה משלושה חודשים נכון למועד הקובע;

 

 

 

 

(ב) על שפוטים השוהים במיתקן נכון למועד הקובע.

 

 

 

(2) המשיב בכל המוסדות שבהם מתבצעת השמה מלאה בידי משרד הרווחה יהיה משרד הרווחה, אשר על אף האמור בסעיף קטן (ג), יעביר את המידע בצירוף שם היישוב והאזור הסטטיסטי שבהם נמצא המוסד בלבד, בלא קישור לשם המוסד או לכל פרט אחר עליו; לעניין זה, "השמה מלאה" – השמה של כל הדיירים במוסד בידי משרד הרווחה.

 

 

 

(3) המשיב בנוגע למאושפזים הבגירים במחלקות לשהייה ממושכת בבתי חולים פסיכיאטריים יהיה משרד הבריאות.

 

 

(ג)  משיב לפי צו זה יעביר את המידע בצירוף שם גוף הדיור המשותף שלגביו מתייחס המידע ומיקומו הגיאוגרפי של הגוף, ואם הוא משיב לגבי יותר מגוף אחד, יעביר גם את השיוך של אדם לגוף מסוים, בחלוקה לפי גופי דיור משותף; לעניין זה, "מיקום גיאוגרפי" – כתובת גוף הדיור המשותף, לרבות שם היישוב, הרחוב ומספר המבנה.

 

 

(ד) כל משיב ישיב לשאלון המיפקד לפי מיטב ידיעתו בהתאם למידע המצוי בידי גוף הדיור המשותף, בלא פנייה אישית לאוכלוסיית הגוף.

 

 

(ה)  אין באמור בסעיף זה כדי לגרוע מסמכותה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפנות גם למשרדי ממשלה ויחידות סמך לקבלת מידע מהם בעניין, לרבות לגבי גוף דיור משותף ואוכלוסיית דיור משותף, אם סברה שבידיהם מידע הנחוץ לביצוע הפעולה הסטטיסטית.

שמירת הנתונים שייאספו

6.  

הנתונים שייאספו לפי הפירוט שבסעיף 4, לאחר שיעובדו ויעברו בדיקת תקינות בלשכה, יישמרו בתוספת שם היישוב והאזור הסטטיסטי שבו נמצא הדיור המשותף בלבד, בלא קישור לשמו או לכל פרט מזהה אחר עליו.

סידורי הפקידה

7.  

(א)  הנתונים שייאספו לפי סעיף 5(א) ייאספו בידי פוקדים שימנה הסטטיסטיקן הלאומי ובהתאם להנחיותיהם.

 

 

(ב) הנתונים שייאספו לפי סעיפים 5(ב) עד (ה) ייאספו בתיאום עם עובדים מוסמכים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ובהתאם להנחיותיהם.

 

 

(ג)  איסוף הנתונים יבוצע בהתאם לדרך שתיקבע הלשכה, ויהיה אפשרי גם באמצעות קבצים דיגיטליים אם הלשכה תנחה למסור בדרך זו.

 

 

(ד) על העברת מידע לפי צו זה לא יחולו פסקאות משנה (א), (ב), (ד) ו-(ה) לתקנה 7 לתקנות הגנת הפרטיות (תנאי החזקת מידע ושמירתו וסדרי העברת מידע בין גופים ציבוריים), תשמ"ו-1986[5]; על אף האמור, הלשכה תערוך תיעוד פנימי של מסירת המידע לפי צו זה.

 

 

 

 

 

 

 

__________ (____ 2018)

(חמ ____ )

     _____________

בנימין נתניהו

ראש הממשלה

 

 

דברי הסבר

 

כללי

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (להלן – הלמ"ס) אמונה על הפקת סטטיסטיקה במדינת ישראל, ולצורך כך נתונות לה סמכויות לאיסוף מידע ועיבודו. כחלק מכך, סעיף 6 לפקודת הסטטיסטיקה [נוסח חדש], התשל"ב-1972[6] (להלן – הפקודה) קובע כי ראש הממשלה רשאי, בהתייעצות עם הסטטיסטיקן ועם המועצה הציבורית לסטטיסטיקה, להורות בצו על עריכת מיפקד של האוכלוסייה או חלק ממנה במדינה או בחלק ממנה. לפי הסעיף האמור, על צו המיפקד לקבוע את מועד המיפקד, הנושאים שייכללו בשאלונים, מי הם שייפקדו, מי הם שישיבו על השאלונים וכל ענין אחר שראש הממשלה ימצא לנכון לקבוע לשם ביצוע המיפקד בצורה יעילה. מכוח סעיף זה, ראש הממשלה מורה מעת לעת על עריכת מיפקד, לגבי האוכלוסייה כולה או לגבי אוכלוסיות מסוימות.

      עתה, מוצע בזה להורות בצו על עריכת מיפקד לגבי דיירי מוסדות ודיור משותף אחר, כהגדרת מונחים אלה בצו. החל משנת 2008, מיפקד לעניין אוכלוסיית מוסדות מבוצע על ידי הלמ"ס בתדירות של אחת לשנתיים. מיפקד זה נועד לצורך עדכון האומדנים הדמוגרפיים באוכלוסיית דיירי המוסדות המתאפיינת בתחלופה גבוהה. מיפקד זה מאפשר לכלול את אוכלוסיית דיירי המוסדות באומדנים הדמוגרפיים הכלל ארציים, לפי מיקומו הגאוגרפי של המוסד וכן לספק נתונים ותוצרים סטטיסטיים על אוכלוסייה זו.

      אחת לשנתיים נבנית בלמ"ס רשימה של מוסדות ודיור משותף אחר באמצעות מידע מנהלי המתקבל בלמ"ס. לאחר מכן, בהתאם לצו המתפרסם מעת לעת, נערכת פנייה לכל הציבור הנוגע בדבר. המיפקד שייערך לפי הצו המוצע עתה יכלול - לצד המוסדות שנכללו בעבר במיפקד מעין זה - גם גופי דיור משותף נוספים. יצוין כי על המידע הנאסף מכוח הצו, כמו על מידע פרטני אחר שאוספת הלמ"ס, חלה חובת שמירת הסודיות המעוגנת בפקודה ואשר הינה עקרון יסוד בעבודת הלמ"ס.

הצו המוצע לפרסום עתה כולל מספר שינויים בהשוואה לצו הסטטיסטיקה (מיפקד אוכלוסיית מוסדות), התשע"ז-2016, שפורסם בשנת 2016. השינויים המוצעים נועדו לאפשר ללמ"ס לבצע את תפקידה באופן מיטבי והם נובעים מקשיים שנתגלו ביישום הצו. עיקרי השינויים: 1) הרחבת הצו גם לאוכלוסיות דיור משותף אחר – לצד "מוסד" יתווספו "בית דיור מוגן" ו-"בית מלון". לגבי בית דיור מוגן מדובר יותר בתיקון מבהיר מאשר שינוי במהות, שכן כיום רואים ב- "בית דיור מוגן" כ- "מוסד". לעמדת גורמי המקצוע הרלוונטיים בלמ"ס, הן ההבהרה והן ההרחבה לעניין בית דיור מוגן, ההוספה של בית מלון וכמו גם עצם ההפרדה בין סוגי דיור משותף אלה, נכונים מבחינה מהותית וחלקם אף מעוגנים בהמלצות האו"ם למפקדי 2020;[7] 2) הוספת סעיף 5(א) סיפא שנועד להבהיר כי אין באמור בצו כדי לגרוע מאפשרות הלמ"ס לפנות גם למשרדי ממשלה ויחידות סמך לקבלת מידע מהם בעניין, לרבות לגבי גוף דיור משותף ואוכלוסיית דיור משותף, אם סברה הלמ"ס שבידיהם מידע הנחוץ לביצוע הפעולה הסטטיסטית; 3) הוספת ההוראה שבסעיף 7(ד) אשר לפיה על העברת מידע לפי צו זה לא יחולו פסקאות משנה (א), (ב), (ד) ו-(ה) לתקנה 7 לתקנות הגנת הפרטיות (תנאי החזקת מידע ושמירתו וסדרי העברת מידע בין גופים ציבוריים), תשמ"ו-1986. יתר השינויים הינם כאלה שעיקרם היבטי נוסח או עיגון נהלי העבודה הקיימים בפועל.

יודגש כי ככל שהצו יאפשר ללמ"ס להפעיל את סמכותה באופן יעיל יותר ולאסוף נתונים מינהליים בצורה מהירה ומקיפה, כך יפחת נטל ההשבה על אוכלוסיית היעד ותעלה איכות הנתונים לגבי האוכלוסייה בה דן הצו. בנוסף לכך, יישום הצו בצורה אפקטיבית יקטין עלויות ללמ"ס וכנגזרת מכך יביא לחסכון בכספי הציבור.

 

סעיף 1             מוצע לקבוע הגדרות למונחים שונים שנעשה בהם שימוש לאורך הצו.

בין היתר, מוצע לקבוע הגדרה למונח "ארגון גג" - לפי סעיף 5(א) רישא המוצע, ככלל, המשיבים על השאלונים יהיו מנהלי גופי הדיור המשותף או אנשי קשר שהם מינו או שמינו ארגוני הגג שלהם. מוצע לעשות שימוש במונח "ארגון גג" (במקום "מוסד גג" כאמור בצו שפורסם בשנת 2016) בכדי שיהיה ברור יותר שאין הכוונה בהקשר זה ל"מוסד" כהגדרתו בצו. בהמשך לכך מוצע להוסיף הגדרה למונח "ארגון גג";

כאמור, צו מיפקד האוכלוסיות המוצע אינו מתייחס רק ל"מוסד" כהגדרתו בצו אלא גם למוסדות דיור משותף אחר, ולכן שם המיפקד ישונה בהתאם. מוצע להשאיר בשם המיפקד את המילה "מוסדות" מן הטעם ששם זה שגור בקרב הגורמים הרלוונטיים, לרבות המשיבים במוסדות, ובכדי להקל על יישומו של הצו;

"דיור משותף" – מוגדר בצו ככל אחד מהגופים הבאים: מוסד, בית דיור מוגן ובית אבות וכן בית מלון, כאשר לכל אחד מאלה מוצע לקבוע הגדרה. המדובר למעשה במקומות שבהם שירותי לינה, תוך שישנו מענה לצרכים מיוחדים של אוכלוסייה בעלת מאפיינים דומים. ברוב המקומות הללו הנהלת המקום מנהלת מערכת רישום של הדיירים, אולם לגורמים חיצוניים אין גישה ישירה למערכת או למקום עצמו ולדיירים, לשמירה על ביטחונם האישי של הדיירים ומסיבות אחרות. לאור זאת, פקידת הדיירים מחייבת שיתוף פעולה של הנהלת המוסד באופן מעשי. המקומות מחולקים לסיווגים שונים, לפי סוגי השירותים וסוגי האוכלוסיות, כגון בתי אבות, בתי סוהר, מוסדות אשפוז, פנימיות לילדים ועוד. ברוב המקרים מוסדות נמצאים בשטחי שיפוט של יישובים, מיעוטם בשטחים של מועצות אזוריות ו/או מהווים יישוב בפני עצמו.

סעיפים 2 ו-3   המיפקד יקיף את כל אוכלוסיית הדיור המשותף במדינה במועד הקובע, כ"ד בטבת התשע"ט (1 בינואר 2019) בשעה 00:00, אשר שהו במקום לתקופה של שלושה חודשים או יותר, אך למעט אוכלוסיות מסוימות כמפורט בסעיף 3 המוצע. בהתאם למועד הקובע ובכדי לאפשר ללמ"ס לאסוף ולרכז את כלל המידע שאליו מתייחס הצו, מוצע לקבוע כי תקופת המיפקד תהא בתקופה שבין יום פרסומו של צו זה לבין יום כ"ו בסיון התשע"ט (29 ביוני 2019).

סעיף 4             מוצע לפרט אילו נתונים ייכללו בשאלונים וייאספו. לצד נתונים דמוגרפיים בסיסיים לגבי הפרט, מוצע להוסיף כי יש למסור את תאריך הכניסה של הפרט לדיור המשותף, כך שיתאפשר ללמ"ס לוודא כי המידע אכן נכון למועד הקובע.

סעיף 5             לפי סעיף קטן (א), ככלל המשיבים למיפקד שלפי הצו יהיו גורמים מסוימים בגופי הדיור המשותף עצמם;

ואולם, לעניין אוכלוסיות מסוימות, כמפורט בסעיף קטן (ב) ישיבו באופן מרוכז רשויות מינהליות (ובכלל זה משרדי הממשלה) אשר הדיור המשותף שבו משתכנים האוכלוסיות המסוימות נמצא תחת פיקוחם. המידע יתקבל במרוכז כאשר לגבי אותם הגורמים יש או קושי או רגישות בקבלת המידע ישירות מן המוסד. יצוין שהוראה זו היתה כלולה גם בצו שפורסם בשנת 2016 אולם נמצא לנכון לפשט את הדברים ולאחד את מה שהופיע תחת סעיפים קטנים (ב) עד (ד) כסעיף קטן (ב);

בסעיף קטן (ג) מוצע לעגן את שיטת העבודה שננקטת כבר כיום ולקבוע שיועבר מיקומו הגיאוגרפי (כהגדרתו בסעיף האמור) של גוף הדיור המשותף שלגביו נמסר המידע. כמו כן, לעיתים משיב מסוים, לרבות משרד ממשלתי, מעביר מידע על אוכלוסיות במספר גופי דיור משותף, ולכן מוצע לקבוע שבמצב כזה יועבר המידע בחלוקה לפי גופים.

לפי סעיף קטן (ד), בין היתר בכדי להפחית את נטל ההשבה ולקצר תהליכים, על המשיב למסור את המידע בלא פנייה אישית לאוכלוסיית גוף הדיור המשותף.

הלמ"ס מוסמכת לפי פקודת הסטטיסטיקה לדרוש מידע, וזאת בין היתר בהתאם לסעיפים 13, 15 ו-15א לפקודה שעניינם בחובה לענות לשאלות, בגישה לרשומות ובדרישת ידיעות על אף כל דין. סעיף קטן (ה) נועד להבהיר, למעלה מן הצורך, שאין בסעיף 5 כדי לגרוע מסמכויות הלמ"ס לפנות בעניין גם למשרדי ממשלה ויחידות סמך לקבלת מידע מהם.

סעיף 6             מוצע לקבוע שהנתונים שייאספו לפי הפירוט שבסעיף 4, לאחר שיעובדו ויעברו בדיקת תקינות בלשכה, יישמרו בתוספת שם היישוב והאזור הסטטיסטי שבו נמצא הדיור המשותף בלבד, בלא קישור לשמו או לכל פרט מזהה אחר עליו. זאת, לצורך שמירה על סודיות המידע ולאור היבטי אבטחת מידע ובהתחשב באיזון שבין היבטים אלה לבין צרכי הלמ"ס ותכלית הצו. הוראה זו מתווספת להוראות חובת שמירת סודיות והוראות אבטחת מידע אחרות שיחולו בעניין על פי כל דין, ובכלל זה לפי תקנות הגנת הפרטיות (אבטחת מידע), התשע"ז-2017.

סעיף 7             מוצע לקבוע את סידורי הפקידה של המיפקד שלפי צו זה. ככלל, נתונים ייאספו מול גופי הדיור המשותף באופן ישיר, על ידי פוקדים שהסטטיסטיקן הלאומי מסמיך לפי הפקודה. עם זאת, לגבי אוכלוסיות מסוימות, כאמור בסעיפים 5(ב) ו-5(ה), האיסוף יבוצע שלא מהגופים עצמם אלא בהעברה של מידע מינהלי ולכן ייערך בתיאום עם עובדים בלמ"ס שאינם בהכרח מונה כפוקדים. בכל מקרה, איסוף הנתונים יבוצע בדרך שתנחה הלמ"ס.

בסעיף קטן (ג) מוצע להבהיר שאיסוף הנתונים אפשרי גם באמצעות קבצים דיגיטליים.

בסעיף קטן (ד) מוצע לקבוע כי על העברת מידע לפי צו זה לא יחולו על העברת מידע לפי צו זה לא יחולו פסקאות משנה (א), (ב), (ד) ו-(ה) לתקנה 7 לתקנות הגנת הפרטיות (תנאי החזקת מידע ושמירתו וסדרי העברת מידע בין גופים ציבוריים), תשמ"ו-1986, אשר עניינם בפרוצדורה של פנייה בבקשה להעברת מידע ובמענה עליה – מבחינת הטפסים אותם יש להעביר והצורך באישור היועץ המשפטי והממונה על אבטחת המידע של הגופים הרלוונטיים. הוראה זו מוצעת מן הטעם שהצו מפרט את המידע שיש למסור מכוחו, את המשיבים, את אופן האיסוף וכיוצא באלה כך שמהותית אין בהעברה לפי הוראות התקנות האמורות צורך. ממילא הצו מגדיר מראש, באופן פרטני, את דרישת המידע, כך שאין בבקשה באמצעות טופס א' שלפי התקנות כדי להוסיף. מעבר לכך, הוראה זו רצויה לאור היבטי יעילות וחסכון בהקצאת משאבים.

 

 



[1] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש  24, עמ' 500.

[2] ס"ח התשע"ב, עמ' 426.

[3] ס"ח התשל"ו, עמ' 52.

[4] ס"ח התשכ"ה, עמ' 48.

[5] ק"ת התשמ"ו, עמ' 858.

[6] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש  24, עמ' 500.

[7] https://www.unece.org/publications/2020recomm.html ;  https://www.unece.org/fileadmin/DAM/stats/publications/2015/ECECES41_EN.pdf.