תזכיר חוק
א. שם החוק המוצע
תזכיר חוק להסדר ההימורים בספורט (תיקון מס'__________), התשע"ט-2018.
ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו:
חוק להסדר ההימורים בספורט, התשכ"ז-1967 (להלן – החוק), הקים את המועצה להסדר ההימורים בספורט (להלן – המועצה) והסמיך אותה לארגן ולערוך הימורים על תוצאות של משחקי ותחרויות ספורט וכן להקצות כספים לחלוקה כתמיכה בתחום הספורט, למטרות המפורטות בסעיף 9(ב1) לחוק ובהתאם לאמות מידה שנקבעות על ידי המועצה הלאומית לספורט, מכוח חוק הספורט, התשע"א-2011.
חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנת התקציב 2019), התשע"ח-2018 (להלן – חוק ההתייעלות), קבע כי החל מיום 1 בינואר 2019 יחולקו כספי התמיכה בספורט מתקציב משרד התרבות והספורט (להלן – המשרד). בהתאם, תפסיק המועצה לחלק תמיכות לגופי הספורט השונים.
מטרת השינוי בחוק ההתייעלות נועדה לנתק את התלות של תחום הספורט מרווחי ההימורים בספורט ולקבוע כי המועצה תהיה מוסמכת לארגן ולערוך הימורים על תוצאות של משחקי ותחרויות ספורט בלבד וכי חלוקת התמיכות לספורט תיעשה על ידי המדינה, וכלל תקציב התמיכה בתחום הספורט ייקבע בתקציב משרד התרבות והספורט. במסגרת כך, כלל התמיכות בתחום הספורט ירוכזו בידי גוף אחד, האמון על קביעת המדיניות הכוללת וארוכת הטווח בתחום הספורט, באופן שיביא להקצאה אופטימלית של התמיכות, מתוך ראייה רוחבית של התחום ושל צרכי הגופים השונים בו. כפועל יוצא, תוקנה ודאות תקציבית לגופי הספורט הנתמכים, אשר יתמכו כולם לפי אותה מדיניות, בהתאם לאותם נהלים ועל ידי אותו גוף. כך יתאפשר לגופים האמורים לפעול להגשמת מטרותיהם המקצועיות וכפועל יוצא יתרום לקידום הספורט הישראלי.
במהלך ההיערכות ליישום ההסדר החדש התברר כי לצורך הקמת מערך כולל, אשר יבטיח רציפות חלוקת התמיכות לגופי הספורט השונים על ידי המדינה נדרש זמן נוסף. משכך, מוצע ליצור הסדר ביניים לפיו המשרד יסתייע במערך הקיים של המועצה לחלוקת תמיכות ולצד זאת הדיון בבקשות התמיכה יעשה בוועדה משותפת שתכלול נציגים מהמדינה ומהמועצה (להלן- ועדת התמיכות המיוחדת). אופן הגשת בקשות התמיכה והדיון בהן ייעשה בהתאם להוראות שקבע שר האוצר לפי סעיף 3א(ו) לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985 (להלן – חוק יסודות התקציב) ובשינויים שיקבע ולעניין גופים אחרים - על פי הוראות תקנון כספים ומשק שקבע החשב הכללי (להלן - הוראות התכ"ם). עוד מוצע כי העברת סכום התמיכה תיעשה בכפוף להסכם שייערך בין המדינה למועצה וכי הסכם זה יכלול מנגנוני פיקוח ובקרה נאותים על אופן חלקת כספי התמיכה.
הסדר זה אשר כאמור נקבע לתקופה קצרה וכהסדר ביניים יבטיח, מצד אחד, בקרה של המדינה על כספי התמיכה שניתנים על ידי ומצד שני, יותיר זמן לשם היערכות כוללת ליישום ההסדר שנקבע בחוק ההתייעלות.
מוצע כי ההסדר האמור יחול עד ליום 31 בדצמבר 2019 ושר התרבות והספורט ושר האוצר (להלן – השרים) יהיו רשאים להאריך בצו את ההסדר לשנה נוספת.
ג. עיקרי החוק המוצע ודברי ההסבר
סעיף 1
סעיף קטן (א)
מוצע לקבוע הוראת שעה לפיה בתקופה מיום 1 בינואר 2019 ועד יום 31 בדצמבר 2019 הוצאות משרד התרבות והספורט לצורך תמיכה באגודות ספורט, במועדוני ספורט ובארגוני ספורט נתמכים תיעשה על ידי המועצה, בסכום שנקבע בתקציב המאושר של המשרד ושיועבר למועצה לצורך זה (להלן – סכום התמיכה), ובכפוף להוראות פסקאות משנה (1) עד (6). מתן התמיכות על פי הוראת השעה תיעשה על ידי ועדת התמיכות המיוחדת אשר כוללת נציגים מהמועצה והתשלום בפועל ייעשה על ידי המועצה וזאת בשונה מהוראת סעיף 3א לחוק יסודות התקציב לפיו המשרד אחראי באופן בלעדי לחלוקת התמיכות ותשלומן.
יתרת הגופים והפעולות אשר נתמכו על ידי המועצה עד לכניסת חוק ההתייעלות לתוקף, ואשר אינם נכללים בתזכיר החוק, ייתמכו ישירות על ידי משרד התרבות הספורט: גופי הרוחב (ועד אולימפי, ועד פראולימפי ואילת), תשתיות ספורט, איגודי ספורט, פרויקטים למניעת אלימות וגזענות בספורט ובנייה ושדרוג של מתקני ספורט מכוח תכנית הלאומית למתקנים.
פסקת משנה (1)
מוצע לקבוע כי העברת סכום התמיכה תיעשה בכפוף להסכם שיחתם בין המדינה למועצה שיכלול, בין היתר, סמכויות בקרה ופיקוח של המדינה על אופן חלוקת סכום התמיכה במטרה לאפשר בקרה של המדינה על אופן חלוקת התמיכה לגופי הספורט הנתמכים, וזאת בנוסף לסמכויות המוקנות לוועדת התמיכות המיוחדת.
פסקת משנה (2)
מוצע לקבוע כי לאחר כניסת החוק לתוקף, תקבע שרת התרבות והספורט, בהתייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה והמועצה הלאומית לספורט, את מבחני התמיכה הרלוונטיים, ותפרסמם ברשומות, וזאת בדומה להסדר הקבוע בסעיף 3א לחוק יסודות התקציב.
פסקת משנה (3)
מוצע כי על חלוקת סכום התמיכה כאמור יחולו ההוראות שקבע שר האוצר לפי סעיף 3א(ו) לחוק יסודות התקציב (להלן – נוהל שר האוצר). מוצע כי שר האוצר יהא רשאי לקבוע שינויים להוראות שקבע לפי נוהל שר אוצר וזאת במטרה לאפשר, ככל הניתן, את רציפות חלוקת התמיכות לגופי הספורט.
פסקת משנה (4)
מוצע כי הוראות שר האוצר ומבחני התמיכה שייקבעו לפי סעיף קטן (ה) יפורסמו ברשומות, כפי שנקבע גם לעניין נוהל שר האוצר ומבחני תמיכה לפי סעיף 3א(ו) לחוק יסודות התקציב.
פסקת משנה (5)
מוצע כי הוראות סעיף 3א(ח1)(1) לחוק יסודות התקציב יחולו גם על התמיכה המשולמת על-ידי המועצה, כיוון שתמיכה זו מגיעה מתקציב המשרד.
פסקת משנה (6)
מוצע כי ועדת התמיכות המיוחדת תהיה מורכבת מששה חברים מתוכם ארבעה עובדי המשרד ובהם חשב המשרד או נציגו והיועץ המשפטי של המשרד או נציגו, ראש אגף תקציבים של המשרד או נציגו, ראש מינהל הספורט או נציגו, ושני נציגים נוספים שמינתה המועצה מקרב עובדיה. לוועדת התמיכות המיוחדת יהיו נתונות כל הסמכויות המסורות לוועדת התמיכות בהתאם לנוהל שנקבע לפי סעיף 3א(ו) לחוק יסודות התקציב, בשינויים אותם יקבע השר וכן להוראות התכ"ם. מוצע כי הוועדה המיוחדת תדון בבקשות התמיכה שיגישו אגודות הספורט, מועדוני הספורט וארגוני הספורט הנתמכים ביחס לדרישות הנדרשות מהם לצורך קבלת התמיכה וכן תהיה אמונה על קיום פיקוח ובקרה נאותים על חלוקת כספי התמיכה.
סעיף קטן (ב)
מוצע להסמיך את השרים להאריך בצו את התקופה המפורטת בסעיף קטן (א|) לשנה נוספת, עד יום 31 בדצמבר 2020, במידה והמשרד ידרוש זמן נוסף לשם היערכות ליישום הסדר הקבע.
סעיף קטן (ג)
מוצע לקבוע כי אמות מידה שנקבעו לפי דין, לפי סעיף 9(ב1) לחוק העיקרי, כנוסחו ביום 22 במרס 2018 או לפי סעיף 17יג לחוק הספורט כנוסחו ביום 31 בדצמבר 2018, לעניין אמות מידה לתמיכה ההכנסות לאגודות ספורט או מועדוני ספורט, ועמדו בתוקפן עד למועד תחילתו של חוק זה, ימשיכו לחול לעניין תמיכה באגודות ספורט או מועדוני ספורט, בשינויים המחויבים, כל עוד לא שונו או בוטלו לפי כל דין. כל זאת, במטרה לייצור רצף ומעבר חלק ונטול תקלות בין תמיכת המועצה לבין תמיכת המדינה.
סעיף קטן (ד)
מוצע להגדיר את הגופים אשר יקבלו את התמיכה באמצעות המועצה שהם-
(1) אגודות ספורט ומועדוני ספורט, כהגדרתם בסעיף 1 לחוק הספורט, התשמ"ח - 1988, אשר נתמכו עד ליום 31 בדצמבר 2018 מכוח סעיפים 9(ב1|(3) ו-(4) לחוק;
(2) ארגון ספורט נתמך, שהם מרכזי הספורט, אשר נתמכו עד ליום 31 בדצמבר 2018 מכוח סעיף 9(ב1|(5) לחוק, ובלבד ש-50% מהיקף פעילותם מיועד לתמיכה בספורט העממי-חובבני ולקידומו.
סעיף 2
סעיף 10ב קובע הוראות בדבר אמצעי זיהוי שיש לנקוט בהם ביחס למשחקים דורשי זיהוי וכאלה שאינם, כהגדרתם באותו סעיף, וכן הוראות בנוגע לדרכי התשלום של סכום הזכייה. מטרתן של הוראות אלה היא לצמצם תופעות של הלבנת הון.
סעיף קטן 10ב(ז) קובע, ככלל, כי תשלום זכייה במשחק דורש זיהוי ובמשחק שאינו דורש זיהוי לא ייעשה במזומן אלא באמצעות שיק או העברה בנקאית, כמפורט באותו הסעיף. החריג לכלל הוא משחק שבו סכום הזכייה נמוך מ-10,000 שקלים חדשים. החוק לצמצום השימוש במזומן, התשע"ח-2018 קובע הגבלות שונות על תשלומים במזומן. בין היתר, על פי החוק מוגבל סכום התשלום שיכול עוסק לתת או לקבל במזומן בעבור עסקה שביצע במסגרת עסקו. סכום זה קבוע בפרט (1) לתוספת הראשונה והוא עומד היום על 11,000 שקלים חדשים.
מוצע להתאים את ההוראות הנוגעות לתשלום זכייה במזומן לסכום האמור.
ד. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים
תיקון חלק מהוראות החוק הקיים והוספת סעיפים לחוק הקיים.
ה. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה, על תקנים במשרדי הממשלה ועל ההיבט המינהלי
אין.
ו. השפעת החוק על זכויות הילד
אין.
תזכיר חוק להסדר ההימורים בספורט (תיקון מס' ____), התשע"ט-2018
|
|
|
|
|||||||
|
הוספת סעיף 9ב – הוראת שעה |
1. |
בחוק להסדר ההימורים בספורט, התשכ"ז- 1967[1] (להלן – החוק), אחרי סעיף 9א יבוא: |
|||||||
|
|
|
"תמיכה באגודות ספורט ובארגוני ספורט – הוראת שעה |
9ב. |
(א) על אף האמור בסעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985 (להלן – חוק יסודות התקציב), בתקופה מיום כ"ד בטבת התשע"ט (1 בינואר 2019) ועד יום כ"ג בטבת התשע"ט (31 בדצמבר 2019) הוצאות משרד התרבות והספורט לצורך תמיכה באגודות ספורט, במועדוני ספורט ובארגוני ספורט נתמכים תיעשה על ידי המועצה בסכום שייקבע בתקציב המאושר של משרד התרבות והספורט ושיועבר למועצה לצורך זה (בסעיף זה – סכום התמיכה), ובכפוף להוראות אלה: |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) העברת סכום התמיכה תעשה בכפוף להסכם שייחתם בין המדינה למועצה שיכלול, בין היתר, סמכויות בקרה ופיקוח של המדינה על אופן חלוקת סכום התמיכה. |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) סכום התמיכה יחולק בין אגודות הספורט, מועדוני ספורט וארגוני הספורט הנתמכים לפי מבחנים שוויוניים שיקבע שר התרבות והספורט (להלן – מבחנים) בהתייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה ועם המועצה הלאומית לספורט לפי סעיף 17י(3) לחוק הספורט. |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) על חלוקת סכום התמיכה כאמור יחולו לגבי מוסדות ציבור כאמור בסעיף 3א לחוק יסודות התקציב - הוראות שקבע שר האוצר לפי סעיף 3א(ו) לחוק יסודות התקציב ולגבי גופים שאינם מוסדות ציבור כאמור - הוראות תקנון כספים ומשק שקבע החשב הכללי (להלן – התכ"ם); ורשאי שר האוצר לקבוע שינויים להוראות שקבע לפי סעיף 3א(ו) לחוק יסודות התקציב (להלן –הוראות שר האוצר). |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(4) המבחנים והוראות שר האוצר יפורסמו ברשומות. |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(5) לא יחולק סכום התמיכה אלא בכפוף להוראות לסעיף 3א(ח1) לחוק יסודות התקציב; לעניין זה יראו את התמיכה לפי סעיף זה כתמיכה ממשרד התרבות והספורט. |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(6) בקשות לתמיכה באגודת ספורט, במועדון ספורט ובארגון ספורט נתמך, כאמור בסעיף קטן (א), יידונו בוועדה בת ששה חברים שתכלול את חשב המשרד או נציגו, היועץ המשפטי של המשרד או נציגו, ראש אגף תקציבים של המשרד או נציגו, ראש מינהל הספורט או נציגו וכן שני נציגים שמינתה המועצה מקרב עובדיה (להלן – ועדת תמיכות מיוחדת). לוועדת התמיכות המיוחדת יהיו נתונות כל הסמכויות המסורות לוועדת התמיכות בהתאם לנוהל שנקבע לפי סעיף 3א(ו) לחוק יסודות התקציב, להוראות שר האוצר או להוראות התכ"ם. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) השרים רשאים להאריך בצו את התקופה האמורה בסעיף קטן (א) לתקופה שלא תעלה על שנה. |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ג) אמות מידה שנקבעו לפי דין, לפי סעיף 9(ב1) לחוק העיקרי, כנוסחו עד יום ו' בניסן התשע"ח (22 במרס 2018) או לפי סעיף 17יג לחוק הספורט כנוסחו עד יום כ"ג בטבת התשע"ט (31 בדצמבר 2018), לעניין אמות מידה לתמיכה לאגודות ספורט או מועדוני ספורט, ועמדו בתוקפן עד למועד תחילתו של חוק זה, ימשיכו לחול לעניין תמיכה באגודות ספורט או מועדוני ספורט, בשינויים המחויבים, כל עוד לא שונו או בוטלו לפי כל דין. |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ד) לעניין סעיף זה - |
|||
|
|
|
|
|
|
|
"אגודות ספורט" ו"מועדון ספורט"- כמשמעותם בחוק הספורט; |
|||
|
|
|
|
|
|
|
"ארגון ספורט נתמך" – ארגוני ספורט, שלפחות 50% מהיקף פעילותם מיועד לתמיכה בספורט העממי-חובבני ולקידומו. |
|||
|
תיקון סעיף 10ב |
2. |
בסעיף 10ב(ז)(3) לחוק במקום "10,000 שקלים חדשים" יבוא "הסכום הנקוב בפרט (1) לתוספת הראשונה לחוק לצמצום השימוש במזומן, התשע"ח-2018". |
|||||||