תזכיר חוק הביטוח הלאומי (ביטול ועדות מקומיות מקצועיות), התשע"ט - 2018
במסגרת התיקון, מבוקש לבטל את הוועדות המקומיות המקצועיות בגמלת סיעוד, שבסמכותן לקבוע ולאשר תכנית טיפול וסל שירותים לזכאי, לקבוע את זהות נותן השירותים ולפקח על טיב השירות שניתן וכדומה.
כן מוצע להעביר את כלל סמכויותיהן של הוועדות המקומיות המקצועיות אל המוסד לביטוח לאומי, וזאת החל מיום 1.6.2019.
הוועדה המקומית המקצועית (להלן: "הוועדה") מוגדרת בסעיף 223 לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב] התשנ"ה- 1995 (להלן- "החוק"). הרכב הוועדה ותפקידיה מוסדרים בסעיפים 231 ו-232 לחוק.
הוועדה מונה שלושה בעלי תפקידים – אחות שירותי הבריאות, עובד סוציאלי של שירותי הרווחה ועובד המוסד לביטוח. תפקיד הוועדה הוא לקבוע ולאשר תכנית טיפול וסל שירותים; לקבוע את זהות נותן השירותים מבין כלל החברות הפועלות באזור מגוריו של הזכאי; לפקח על טיב השירות שניתן. כיום, פועלות ברחבי הארץ כ-340 ועדות מקומיות.
בעקבות דו"ח ביקורת מיוחד של מבקר המדינה[1], מונתה ועדת פרופ' תמיר על מנת לבדוק את טיפול המדינה בזקנים סיעודיים השוהים בביתם. במסגרת דו"ח זה נמתחה ביקורת, בין היתר, על תפקודן של הוועדות המקומית, נחיצותן ויעילותן. מדו"ח הוועדה עולה כי הליכי העבודה בוועדות המקומיות מכבידים על הליך הטיפול בתביעה שהוגשה לגמלת סיעוד, גורמים להמתנה ארוכה עד לקבלת החלטה סופית על אישור הזכאות, ולבזבוז משאבי כח אדם וכספים. נוסף על כך, בשל הליך טרום הסיעוד המתקיים כיום, נוצר מצב שבו המלצת הוועדה חופפת ברוב המקרים לסל הנקבע בטרום הסיעוד – ומכאן שהחלטתה מיותרת.
לפיכך, המליצה ועדת תמיר לצמצם את אחריותן של הוועדות המקומיות עד כדי ביטולן. במקומן, המליצה ועדת תמיר לכונן מנגנון משופר בתוך המוסד לביטוח לאומי, שיסדיר את סמכויות הפיקוח והבקרה על השירות הניתן על ידי חברות סיעוד. זאת, תוך שמירה על התפיסה לפיה האחריות הכוללת לפיקוח היא של המוסד.
לאור האמור לעיל וכפועל יוצא מניסיון המוסד, הוחלט ע"י משרד העבודה והרווחה, מרכז השלטון המקומי, משרד האוצר, משרד הבריאות והמוסד לביטוח לאומי על מהלך ולפיו יבוטלו הוועדות המקומיות וסמכויותיהן יועברו למוסד.
הוראות סעיפים 223, 225, 225א, 225ב, 233 יתוקנו
הוראות סעיפים 231 ו-232 יבוטלו
התיקון המוצע כרוך בתוספות תקינה, שחלקן כבר אושרו על ידי משרד האוצר במסגרת רפורמת הסיעוד, ועל חלקן הוסכם כי יאושרו בהמשך.
|
תיקון סעיף 223 |
1. |
בחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995[2] (להלן – החוק העיקרי), בסעיף 223, ההגדרה "ועדה מקומית מקצועית" – תימחק. |
|
||||||
|
תיקון סעיף 225 |
2. |
בסעיף 225 לחוק העיקרי - |
|
||||||
|
(1) |
בסעיף קטן (ב), במקום " שקבעה ועדה מקומית מקצועית " יבוא "שקבע המוסד"; |
|
|||||||
|
|
|
(2) |
אחרי סעיף קטן (ב) יבוא "(ב1) קבע המוסד שהמבוטח זכאי לגמלת סיעוד לפי סעיף 224, יקבע את שירותי הסיעוד שיש לספק למבוטח; קבע כאמור, יקבע את נותן השירותים וידאג למתן אותם השירותים או יקבע שאין שירותים זמינים שניתן לספק לו; המוסד רשאי להגביל את קביעותיו בזמן". |
|
|||||
|
|
|
ׁ(3) |
בסעיף קטן (ג), במקום "הועדה המקומית המקצועית קבעה" יבוא " המוסד קבע"; |
|
|||||
|
|
|
(4) |
בסעיף קטן (ד), במקום "והועדה המקומית המקצועית קבעה" יבוא "והמוסד קבע"; |
|
|||||
|
|
|
(5) |
בסעיף קטן (ז), במקום "קבעו הוועדה המקצועית או המוסד" יבוא "קבע המוסד" ; |
|
|||||
|
|
|
(6) |
בסעיף קטן ח', המילים "עובד סוציאלי שהוא חבר הוועדה המקומית המקצועית" – יימחקו. |
|
|||||
|
תיקון סעיף 225א |
3. |
בסעיף קטן (ד), במקום: " הוועדה המקומית המקצועית והמוסד רשאים לקבוע" יבוא " המוסד רשאי לקבוע", ובמקום " קבעו הוועדה המקומית המקצועית או" יבוא "קבע". |
|
||||||
|
תיקון סעיף 225ב |
4. |
בסעיף קטן (א), במקום "כפי שקבעה הוועדה המקומית המקצועית בהתאם לסמכותה לפי סעיף 232" יבוא "כפי שקבע המוסד". |
|
||||||
|
ביטול סעיף 231 |
5. |
בחוק העיקרי, סעיף 231 – בטל. |
|
||||||
|
תיקון סעיף 232 |
6. |
בחוק העיקרי, סעיף 232 – בטל. |
|
||||||
|
תיקון סעיף 233 |
7. |
בסעיף קטן (א), במקום "ועדה מקומית מקצועית" יבוא "המוסד, לפי סעיפים 225(ב), 225(ג), 225א(ד), 225ב". |
|
||||||
|
תחילה ותחולה |
8. |
(א) |
תחילתו של חוק זה ביום כ"ז באייר התשע"ט (1 ביוני 2019) (להלן – יום התחילה), והוא יחול על מי שהגיש תביעתו ביום התחילה ואילך. |
|||||
|
|
|
(ב) |
כן יחול התיקון על : |
|||||
|
|
|
|
(1) |
מי שהיה זכאי לגמלת סיעוד ערב יום התחילה ויראו את כל החלטותיה של הוועדה המקומית בעניינו כאילו התקבלו ע"י המוסד; |
||||
|
|
|
|
(2) |
מבוטח שהגיש תביעה לגמלת סיעוד ערב תחילתו של חוק זה וטרם התקבלה החלטת הוועדה המקומית בעניינו עד ליום התחילה. |
||||
דברי הסבר
כללי מדי שנה מממשים 35,000 קשישים את זכאותם לגמלת סיעוד על פי חוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה- 1995 (להלן - החוק). הוועדה המקומית המקצועית, המוגדרת בסעיף 223 לחוק, מהווה כיום גורם מפעיל ומפקח מתוקף החוק למימוש זכאות זו (להלן - הוועדה).
הרכב הוועדה כולל שלושה בעלי תפקידים – אחות שירותי הבריאות, עובד סוציאלי של שירותי הרווחה ועובד המוסד לביטוח לאומי. תפקיד הוועדה הוא לקבוע ולאשר תכנית טיפול וסל שירותים על יסוד הערכת תלותו של הקשיש בזולת או מידת היזקקותו בהשגחת הזולת; לקבוע את זהות נותן השירותים מבין כלל החברות הפועלות באזור מגוריו של הזכאי; לפקח על טיב השירות שניתן. כיום, פועלות ברחבי הארץ כ-340 ועדות מקומיות.
בעקבות דו"ח ביקורת מיוחד של מבקר המדינה בנוגע לטיפול המדינה בקשישים סיעודיים השוהים בביתם, מונתה ועדת תמיר על מנת לבדוק את טיפול המדינה בזקנים סיעודיים השוהים בביתם. במסגרת דו"ח זה נמתחה ביקורת, בין היתר, על תפקודן של הוועדות המקומית, נחיצותן ויעילותן. מדו"ח הוועדה עולה כי הליכי העבודה בוועדות המקומיות מכבידים על הליך הטיפול בתביעה שהוגשה לגמלת סיעוד, גורמים להמתנה ארוכה עד לקבלת החלטה סופית על אישור הזכאות, ולבזבוז משאבי כח אדם וכספים. נוסף על כך, בשל הליך טרום הסיעוד המתקיים כיום, נוצר מצב שבו המלצת הוועדה חופפת ברוב המקרים לסל הנקבע בטרום הסיעוד – ומכאן שהחלטתה מיותרת. לפיכך, המליצה ועדת תמיר לצמצם את תפקידן של הוועדות המקומיות עד כדי ביטולן. במקומן, המליצה ועדת תמיר לכונן מנגנון משופר בתוך המוסד לביטוח לאומי, שיסדיר את סמכויות הפיקוח והבקרה על השירות הניתן על ידי חברות סיעוד. זאת, תוך שמירה על התפיסה לפיה האחריות הכוללת לפיקוח היא של המוסד.
לאור האמור לעיל מוצע לבטל את הוועדות המקומיות ולהעביר את סמכויותיהן לידי המוסד.
סעיף 1 לאור ביטול מנגנון הוועדה מוצע לבטל את הגדרתה בחוק.
סעיפים 2-6 סעיפים 225, 225א, 225ב, 231 ו-232 בחוק מתייחסים לסמכויות הוועדה. לאור ביטול מנגנון הוועדה מוצע לבטל את סמכויותיה ולהעביר את כלל הסמכויות שהיו נתונות בידה לידי המוסד. יובהר כי סמכויות הוועדה לפי סעיף 232(ב) שולבו לתוך סעיף 225(ב1).
סעיף 7 על פי סעיף 233 לחוק ניתן לערור על החלטת הוועדה המקומית בפני ועדה לעררים. מאחר שמדובר במנגנון מקצועי ובלתי תלוי, ונוכח העברת סמכויות הוועדה למוסד, מוצע להותיר את מנגנון הערר על כנו ולאפשר הגשת ערר על החלטות המוסד שהתקבלו על פי סעיפים אלה.
סעיף 8 מוצע לקבוע את יום התחילה ליום כ"ז באייר התשע"ט (1 ביוני 2019) על מנת לאפשר למוסד להיערך לקראת העברת סמכויות הוועדה לידיו. עוד מוצע, שהוועדות המקומיות יסיימו את עבודתן בתביעות שהוגשו ערב יום התחילה וטרם נתקבלה בהן החלטה על מנת להימנע מאי סדר שעלול לפגוע במבוטחים. יש להבהיר, כי החלטות שניתנו על ידי הוועדות המקצועיות בעבר יעמדו בתוקפן גם לאחר יום התחילה.