תקנות פטור רכב מרובה תפוסה.docx תזכיר תקנות נתיבים מהירים (אופן החיוב בתשלום אגרה ואכיפת תשלומים)(תיקון), התשע"ט- 2018

תקנות נתיבים מהירים (אופן החיוב בתשלום אגרה ואכיפת תשלומים)(תיקון), התשע"ט- 2018

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 3א לחוק נתיבים מהירים, התש"ס-2000[1], בהסכמת שר האוצר ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

 

 

תיקון תקנה 18

1.

בתקנות נתיבים מהירים (אופן החיוב בתשלום אגרה ואכיפת תשלומים), התשע"א-2010[2] (להלן – התקנות העיקריות), בתקנה 18(א) -

 

 

(1) בפסקה (4), במקום "בפסקה זו" יבוא "בתקנה זו";

 

 

(2) בפסקה (5), הקטע החל ב"וזאת בעת שנוסעים", יימחק;

תיקון התוספת הרביעית

2.

בתוספת הרביעית לתקנות העיקריות, בפרט 1, בטור ב', המילה "כל" תימחק ובסופו יבוא:

 

 

"על אף האמור, פרט (4) יחול רק אם הדבר נדרש לשם מניעת הפרעה לנסיעת רכב ציבורי בנתיב המהיר או למניעת האטה משמעותית של נסיעה כאמור, בתקופה, בימים או בשעות ביממה שקבע השר בצו".

תחילה

3.

תחילתן של תקנות אלה, 30 ימים מיום פרסומן.

 

 

 

 

                                                                                                ישראל כ"ץ

 

 

                                                                               שר התחבורה והבטיחות בדרכים

 

__________ התשע"ט

 

(_________ 2018)

(חמ 3-5066

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

דברי הסבר

 

 

תקנה 18 לתקנות נתיבים מהירים קובעת בין עילות הפטור מתשלום אגרה בנתיב המהיר, פטור לרכב מרובה תפוסה, בשתי מדרגות: האחת, רכב עם שלושה נוסעים לבד מהנהג, והשניה לרכב עם שני נוסעים לבד מהנהג בשעות השפל, המאופיין בכך שיש בנתיב פחות מ-1000 כלי רכב בשעה.

 

בנתיב המהיר הקיים, בכביש 1 לכיוון מערב, נמצא שהמדרגות הללו אינן מתאימות, בין היתר עקב כך שהן יוצרות חוסר וודאות מה תהיה המדרגה שתחול והדבר מכביד על הציבור לתכנן את נסיעותיו ברכב מרובה תפוסה. ספירות כלי רכב העלו שניתן לחזות בוודאות גבוהה למדי את מועדי העומס והשפל של הנתיב, ולפיכך ניתן לעגן מראש את המועדים בהם תחול כל מדרגה. יחד עם זאת, כיוון שהחיזוי הזה מוגבל, ועשוי להיות נתון לשינויים מסיבות שונות, יש צורך בהסדר גמיש יחסית.

 

בהתאם מוצע לבטל את אמת המידה של 1000 כלי רכב לשעה כאמת מידה לתחולת המדרגה המחמירה של רכב מרובה תפוסה, ובמקום זאת לקבוע כי לעניין הנתיב המהיר בכביש 1 לכיוון מערב, הכלל יהיה המדרגה המקלה, 2 נוסעים מלבד הנהג; לצד זאת מוצע להסמיך את שר התחבורה לקבוע בצו מועדים בהם הכלל יהיה 3 נוסעים מלבד הנהג – בין לתקופה, לימים או לשעות ביממה, והכל לשם מניעת הפרעה לתנועת תח"צ בנתיב המהיר או האטת מהירות הנסיעה בו.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

G:\MSP\WORD\mishpatim\תשתית\נתיב  מהיר\תקנות פטור רכב מרובה תפוסה).docx



[1] ס"ח התש"ס, עמ' 199; התשס"ו, עמ' 26.

[2] ק"ת התשע"א, עמ' 154.