טיוטת תקנות תכנון משק החלב (קביעת מכסות חלב) (תיקון), התשעט - 2018.docx תזכיר תקנות תכנון משק החלב (קביעת מכסות חלב)(תיקון), התשע"ט - 2018

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות תכנון משק החלב (קביעת מכסות חלב)(תיקון), התשע"ט - 2018

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

תקנות תכנון משק החלב (קביעת מכסות חלב), התשע"ד – 2014 (להלן – התקנות העיקריות), מסדירות את התנאים להקצאת מכסות חלב ליצרנים, ביטולן, העברתן, שינוין, התנאתן בתנאים וכל פעולה אחרת בקשר אליהן. תקנות אלה הותקנו מכוח סעיף 12(א) לחוק תכנון משק החלב, התשע"א – 2011 (להלן – החוק).

 

במסגרת התיקון המוצע, יבוצעו בתקנות העיקריות מספר שינויים ועדכונים, כמפורט להלן –

א. מוצע לשנות את ההוראה בעניין אופן מסירת הודעות מועדת המכסות לפי החוק ליצרנים, בקשר למכסתם;

ב. מוצע לאפשר ליצרן שייצר את מכסתו במשקו של יצרן אחר לפי תקנה 28 לתקנות העיקריות, ליצר לאחר מכן את מכסתו במסגרת שותפות, ללא צורך לחזור לייצור במשקו לתקופה של שנה, כנדרש בתקנה 15(ב) לתקנות העיקריות;

ג. מוצע להוסיף תקנה חדשה בעניין יצרנים אשר נבצר מהם לייצר את מכסתם במשקם, בשל הטלת הסגר על משקם עקב מחלה;

ד. מוצע לתקן הפניה שגויה בתקנה 42 לתקנות העיקריות, שעניינה עונשין.

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד החקלאות ופיתוח הכפר:

טיוטת תקנות תכנון משק החלב (קביעת מכסות חלב)(תיקון), התשע"ט - 2018

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 12(א) ו- 38 לחוק תכנון משק החלב[1] (להלן – החוק), לאחר התייעצות עם מועצת החלב, ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

תיקון תקנה 8

1.  

בתקנה 8 לתקנות תכנון משק החלב (קביעת מכסות חלב), התשע"ד - 2014[2] (להלן – התקנות העיקריות), בתקנת משנה (ד), במקום "בדואר רשום" יבוא "בדואר או בדואר אלקטרוני" והמילים "ואם מסר למועצה כתובת דואר אלקטרוני והסכים כי הודעות לפי תקנה זו יישלחו אליו באמצעות דואר אלקטרוני – גם בדואר אלקטרוני" – יימחקו.

תיקון תקנה 15

2.  

בתקנה 15 לתקנות העיקריות, תקנת משנה (ב) – תמחק.

תיקון תקנה 28

3.  

בתקנה 28 לתקנות העיקריות, בכל מקום אחרי "במשקו" יבוא "או במשקו של אחר, בהיתר לפי פרק ד'".

הוספת תקנה 32א

4.  

אחרי תקנה 31 לתקנות העיקריות יבוא:

 

 

" היתר לייצר חלב במשקו של יצרן אחר בשל הטלת הסגר

31א.

(א)  על אף האמור בתקנה 28, ועדת המכסות רשאית לתת ליצרן היתר לייצר חלב במשקו של אחר לפי סעיף 7(ה)(1) לחוק, ביחס למלוא מכסתו או חלקה, בשל הטלת הסגר לפי סעיף 9 או לפי סעיף 18 לפקודת מחלות בעלי חיים [נוסח חדש], תשמ"ה -1985, ובלבד שהשתכנעה כי מתן ההיתר נדרש בשל משך תקופת ההסגר ובשל מספר בעלי החיים שמתו או הומתו בעקבות התפרצות המחלה בגינה הוטל ההסגר.

 

 

 

 

 

 

(ב) ועדת המכסות תקבע בהיתר כאמור את משך התקופה שבה יהיה היצרן המעביר רשאי לייצר את מכסתו או חלקה במשקו של יצרן אחר בכפוף להוראות סעיף 7(ה)(1) לחוק, ובלבד שמשכה לא יעלה על ששה חודשים מיום הסרת ההסגר כאמור בתקנת משנה (א).

 

 

 

 

 

 

(ג)  בהיתר לפי תקנה זו תקבע ועדת המכסות יצרן אחד או יותר, המתגוררים בסמוך למשקו של היצרן המעביר, שלבקשתו תיוצר במשקיהם מנת מכסת החלב שנקבעה ליצרן המעביר, ואת היקף המכסה שתיוצר בכל משק; מספר היצרנים ייקבע בשים לב לצורך להימנע מהשקעות בלתי סבירות במשקיהם לשם ייצור מנת מכסתו של היצרן המעביר או חלקה; זהות היצרנים תיקבע לאחר שמסרו לוועדת המכסות את הסכמתם לייצור מנת מכסת החלב במשקם.

 

 

 

 

 

 

(ד) את מכסת החלב אשר תיוצר במשקו של יצרן אחר שאושר לפי תקנה זו או חלקה, יראו כתוספת זמנית למכסת החלב של אותו יצרן, והיא תיחשב כחלק ממכסת החלב השנתית שנקבעה לו, לעניין קבלת תשלום ממחלבה בעד ייצור החלב, לתקופה שבה אושרה לו התוספת הזמנית".

תיקון תקנה 42

5.  

בתקנה 42 לתקנות העיקריות, בפסקה (3), במקום "15(ב)" יבוא "15(א)".

 

 

__________ התשע"ט (__________2018)

 (חמ)

 

__________________

אורי יהודה אריאל הכהן

שר החקלאות ופיתוח הכפר

 

 

 

 

 

 

 

 

 

דברי הסבר

תיקון תקנה 8 – תקנה 8 לתקנות העיקריות עניינה מסירת הודעות ליצרנים בעניין קביעת מכסתם. הודעות אלה נשלחות ליצרנים במטרה לידע אותם באשר להיקף המכסה שנקבעה להם ואם חלו שינויים בה במהלך השנה.

מוצע לבטל את הדרישה בתקנה 8(ד) לפיה הודעות בעניין קביעת המכסה יישלחו ליצרנים בדואר רשום. זאת, כיוון שלאורך השנים מאז נקבעה ההוראה בעניין זה, נמצא כי יש במסירת הודעות בדואר רשום כדי לסרבל את הליך מתן ההודעה, ולהטיל עלויות מנהליות מיותרות ללא תועלת ממשית ליצרנים. יובהר, כי נתונים בדבר מכסתו האישית של כל יצרן מעודכנים באופן שוטף באתר האינטרנט של מועצת החלב כך שלכל יצרן יש גישה נוחה ופשוטה למידע אודות היקף מכסתו. בנוסף, בהתאם לתיקון המוצע, המועצה תוציא הודעה אודות היקף המכסה בדואר רגיל או בדואר אלקטרוני, לפי הכתובות שהיצרן מסר לה.

יובהר, כי יצרן שמסיבה כלשהיא לא קיבל את הודעה על קביעת מכסתו, יכול לפנות בכל עת למשרדי מועצת החלב והודעה כאמור תישלח אליו פעם נוספת, לכתובת עליה יודיע.

 

תיקון תקנות 15 ו - 28(ד) – העיקרון הבסיסי המחייב יצור מכסת חלב במשקו של היצרן קבוע בסעיף 7(ג) לחוק. לעקרון זה שני חריגים הקבועים בסעיפים 7(ה)(1) ו-7(ה)(2) לחוק.

סעיף 7(ה)(1) עניינו "היתר אומנה" – היתר ליצרן שאין באפשרותו באופן זמני, לייצר חלב גולמי במשקו, לייצר את מכסתו במשקו של יצרן אחר, וזאת בין משום שנקבעה לו מכסת חלב לראשונה (יצרן חדש) ובין מחמת נסיבות משקיות או אישיות חריגות אחרות. סעיף 7(ה)(2) עניינו "היתר שותפות" - היתר להתקשר בשותפות בין יצרנים, לאחר שוועדת המכסות קבעה שתנאי השותפות מבטיחים שכל אחד מהיצרנים השותפים בה יעסוק בפועל בייצור חלב ושאין בהם כדי לפגוע ביישומן של מטרות החוק.

 

תקנה 15 שכותרתה: "היתר לשותפות בין יצרני חלב" קובעת בתקנת משנה (ב), כי לא תותר שותפות (כאמור, לפי סעיף 7(ה)(2) לחוק) ליצרן שקיבל היתר לייצר חלב במשקו של אחר לפי פרק ה' לתקנות, אם לא חלפה שנה לפחות מתום תוקפו של ההיתר כאמור. הוראה זו חלה רק על יצרנים שעניינם מוסדר בפרק ה' לתקנות העיקריות, שקיבלו היתר ליצר חלב במשקו של אחר בשל נסיבות משקיות או אישיות חריגות, ולא ליצרנים חדשים. הוראה זו נקבעה מלכתחילה במטרה להבטיח שמירה על עקרון הייצור העצמי ולמנוע מצב בו יצרן ממשיך לייצר את מכסת החלב שברשותו במשקו של אחר, לאורך זמן רב, תוך עקיפת הדרישה המופיעה בסעיף 7(ה)(1) לחוק לפיה היתר אומנה יינתן לתקופה שאינה עולה על 3 שנים רצופות. בחלוף השנים מאז הותקנה התקנה נמצא כי מדובר במגבלה שקשה לציבור הרפתנים לעמוד בה, כמפורט להלן.

 

על פי הערכות מועצת החלב, מדובר בכ- 10 יצרנים בשנה בממוצע, אשר עסקו בפועל בייצור חלב במשקם ונאלצו להפסיק את הייצור במשקם מחמת נסיבות אישיות או משקיות חריגות וזמניות. במקרים רבים נמצא כי חזרתם של היצרנים לייצור חלב באופן עצמאי במשקם, בתום שלוש השנים בהם הותר להם לייצר חלב במשקו של אחר, מעוררת קשיים של ממש. בשל כך, יצרנים אלה פונים לוועדת המכסות ומבקשים להמשיך לעסוק בייצור חלב במסגרת שותפות. כיום, בשל האיסור הקבוע בתקנה 15(ב) על מעבר לייצור בשותפות אם לא חלפה שנה מיום הפסקת הייצור במשקו של אחר לפי היתר אומנה, ישנם מקרים רבים בהם מבצעים היצרנים חילופי שטחים בסמיכות לרפתות פעילות על מנת שיוכלו לעשות שימוש משותף במכון חליבה לפי תקנה 25 לתקנות ואף להשתמש בסככות קיימות וזאת על מנת לעמוד בתנאי הנדרש של חזרה לייצור חלב במשקם. לאחר שנה, בחלוף המניעה לפי תקנה 15(ב), פונים היצרנים ומבקשים אישור לשותפות עם אותו יצרן. יוצא אם כך, על פי הערכות מועצת החלב, שההוראה הקיימת בתקנה 15(ב) גורמת לרוב לעיכוב בתהליך המעבר לשותפות ולא מונעת אותו לחלוטין, ועל כן מוצע לבטלה.

יובהר, כי בכל מקרה, היתר לשותפות שיינתן לאחר סיום תקופת ייצור במשקו של אחר על פי היתר אומנה לפי פרק ה' לתקנות, יינתן בהתאם למגבלות הקבועות בתקנות ולאחר שוועדת המכסות השתכנעה כי אין בשותפות המבוקשת בכדי לפגוע בישומן של מטרות החוק.

 

הוספת תקנה 31א – בעקבות אירועי התפרצות מחלות והטלת הסגר וטרינרי על רפתות חלב, נוצר צורך להוסיף הוראה מיוחדת שעניינה ייצור במסגרת היתר אומנה של חלק ממכסתו של היצרן במשקו של יצרן אחר. במקרים של התפרצות מחלה אשר גרמה לתמותה בעדר הבקר או שחייבה המתה של חלק מהעדר, ולצידה הטלת הסגר על הרפת או על האזור בו היא מצויה, לצורך מניעת הפצת המחלה, מצויים היצרנים במצב בו אינם רשאים לחדש את עדר הבקר ברפת שנפגעה באמצעות הכנסת פרות חדשות. עקב כך, מנועים היצרנים מלייצר חלקים ממכסתם, וזאת למשך תקופה ממושכת, עד להסרת ההסגר.

מוצע לקבוע בתקנות הוראה מיוחדת שעניינה מתן היתר ליצרן לייצר חלק ממכסתו במשקו של אחר, בנסיבות אלה, ולהחיל בעניין זה הוראות דומות לאלה החלות על יצרנים חדשים להם מותר ליצר חלקים ממכסתם במשקם של יצרנים אחרים (ר' תקנה 14 לתקנות). במקרה זה מוצע לקבוע שוועדת המכסות תקבע בהיתר את משך התקופה בה יהיה היצרן המעביר רשאי לייצר את מכסתו או חלקה במשקו של יצרן אחר, ובלבד שמשכה לא יעלה על 6 חודשים מיום הסרת ההסגר.

המונחים "יצרן מקבל" ו"יצרן מעביר" המופיעים בנוסח התקנה המוצעת מוגדרים לצורך פרק ה' בו נכללת תקנה זו, בתקנה 27 לתקנות העיקריות.

 

תיקון תקנה 42 – מוצע לתקן טעות סופר בפסקה (3) לתקנה 42, המפנה לתקנה 15(ב) במקום לתקנה 15(א).



[1] ס"ח התשע"א, עמ' 762.

[2] ק"ת התשע"ד, עמ' 1748.