חוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – מעצרים) (תיקון – פיקוח טכנולוגי להבטחת קיום תנאי שחרור בערובה).docx

תוכן עניינים

תזכיר חוק.. 2

א. שם החוק המוצע. 2

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים.. 2

ג. השפעת החוק המוצע על קבוצות אוכלוסייה מסוימות. 2

ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות. 2

ה. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר. 2

תזכיר חוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – מעצרים) (תיקון – פיקוח טכנולוגי להבטחת קיום תנאי שחרור בערובה) (הוראת שעה), תשע"ח-2018. 3

דברי הסבר. 3


 

תזכיר חוק

 

א. שם החוק המוצע

חוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – מעצרים) (תיקון – פיקוח טכנולוגי להבטחת קיום תנאי שחרור בערובה) (הוראת שעה), תשע"ט-2018.

 

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים

בחודש יוני 2016 פורסם דו"ח הוועדה הבין-משרדית לטיפול בתופעת האלימות במשפחה (להלן – הוועדה). הוועדה המליצה, בין היתר, לתקן את הוראות החוק כך שלבית המשפט תהייה סמכות להורות על שימוש באמצעים טכנולוגיים שיסייעו בהתמודדות עם אלימות במשפחה. בתזכיר החוק מוצע לקבוע כי בעת שחרור בערובה של חשוד בעבירת אלימות במשפחה בתנאים שקבע בית המשפט ניתן יהיה להורות על שימוש באמצעי פיקוח טכנולוגי על מנת לוודא כי החשוד עומד בתנאי שהוטל עליו.

 

הפיקוח הטכנולוגי האמור מבוסס על טכנולוגיה שתאפשר לוודא שהחשוד לא הפר את אחד מהתנאים הבאים, ככל שבית המשפט הטיל אותו עליו כתנאי לשחרור בערובה: תנאי של איסור כניסה לאזור, לישוב או למקום בארץ שקבע בית המשפט; איסור להיפגש עם מי שיקבע בית המשפט; חובת מגורים או הימצאות באזור, בישוב או במקום בארץ שקבע בית המשפט; איסור יציאה ממקום מגורים במשך כל היממה או בחלק ממנה; וחובה למלא אחר צו הגנה על פי החוק למניעת אלימות במשפחה, התשנ"א–1991. הפיקוח הטכנולוגי נועד לתת כלי בידי בית המשפט לוודא עמידה בתנאי שחרור בערובה, כך שיוכל בית המשפט לשחרר את החשוד כשלא נשקפת ממנו מסוכנות ברמה גבוהה המצדיקה מעצר אך ישנה רמת מסוכנות מסוימת המצדיקה פיקוח מעין זה. כך יתאפשר לשחרר את החשוד מבלי לפגוע בשגרת חייהם של בני משפחתו, המתלוננים.

 

יודגש כי מדובר בכלי שיינתן בידי בית המשפט לשימוש בשחרור על תנאי בערובה והוא כלי שונה ממעצר בפיקוח אלקטרוני המוסדר בפרק ג1 לחוק זה, שתכליתו והאמצעי המדובר בו הינם שונים.

יובהר- סימן ג1 לחוק עוסק ב"אמצעי לפיקוח אלקטרוני" שהינו אמצעי המנטר באמצעים אלקטרוניים ובאופן רציף את נוכחותו של מפוקח במקום הפיקוח באמצעות אזיק אלקטרוני המקיים תקשורת אלחוטית רצופה עם מקלט ביתי. באופן זה ניתנת התראה כאשר המפוקח מתרחק מהמקלט הביתי ויוצא מהתחום שהוגדר לו. זאת בשונה מהאמצעי בו עוסקת הצעת חוק זו- "פיקוח טכנולוגי" שיאפשר ניטור כך שניתן יהיה לאתר את מיקומו של אדם ולהתריע על התקרבותו למקום או אדם שאסור לו להתקרב אליהם.

מעבר לשוני באמצעי בו נעשה השימוש, ישנו שוני בתכלית המשפטית של הכלי- פרק ג1 עוסק במתן צו מעצר לפי סעיף 21(א) לחוק כאשר לא ניתן להשיג את מטרת המעצר בדרך של שחרור בערובה כאמור בסעיף 21(ב)(1(- קרי, מעצר עד תום ההליכים למי שהוגש כנגדו כתב אישום. במקרים המתאימים, מאפשר סימן ג1 לבית המשפט להורות כי המעצר לא ייעשה במקום מעצר, אלא במקום שיקבע ובתנאי פיקוח אלקטרוני. בשונה מכך, הצעת חוק זו עוסקת בשחרור חשוד בערובה, טרם הגשת כתב אישום בעניינו.

 

יצוין כי על פי סעיף 22ב(ב) לחוק, לא יוטל מעצר בפיקוח אלקטרוני לגבי מי שנאשם בעבירות שונות ובהן עבירות אלימות חמורה ועבירות אלימות בבן משפחה אלא אם כן שוכנע בית המשפט, מטעמים מיוחדים שיירשמו, כי בשל נסיבות ביצוע העבירה או נסיבות מיוחדות של הנאשם, ניתן להסתפק במעצר מסוג זה. מגבלה זו קבועה בחוק בשל מאפייניו של אמצעי הפיקוח האלקטרוני וחוסר ההתאמה שלו לעבירות אלו ולעבירות אלימות במשפחה.  

 

משום שמדובר בכלי חדש, ראשון מסוגו, מוצע לקבוע את ההוראות בתזכיר זה כהוראת שעה, כדי לבחון האם השימוש בכלי זה אכן מסייע לטיפול בתופעת האלימות במשפחה. יודגש כי התקדמות הליכי החקיקה מותנית בהמצאותו של כלי טכנולוגי מהימן שיוכל להבטיח פיקוח אפקטיבי על החשוד. כמו כן, בתקופת ההערות לתזכיר ייבחן האם יש לתחום את השימוש בכלי כך שיוכל לשמש נאשמים, רק ככל שנעשה שימוש בכלי לגביהם בהיותם חשודים וכל עוד נעשתה בחינה מחודשת של התנאים על ידי בית המשפט עם הגשת כתב האישום.

יצוין כי במקביל לפרסום תזכיר זה מתפרסם תזכיר חוק למניעת אלימות במשפחה (הוראת שעה) (תיקון – פיקוח טכנולוגי להבטחת קיומו של צו הגנה), התשע"ח-2018, שמטרתו ליישם את המלצות הוועדה בנושא שימוש באמצעים טכנולוגיים לשם הבטחת קיומם של צווי הגנה המוצאים לפי החוק למניעת אלימות במשפחה, התשנ"א-1991.

 

ג. השפעת החוק המוצע על קבוצות אוכלוסייה מסוימות

החוק צפוי להגביר את ההרתעה כלפי חשודים בעבירות אלימות במשפחה ולאפשר התרעה למתלונן.

 

ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות.

ההשלכות התקציביות ייבחנו עם משטרת ישראל והמשרד לביטחון הפנים במהלך תקופת ההערות לתזכיר.

 

ה. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר


 

תזכיר חוק מטעם משרד המשפטים:

תזכיר חוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – מעצרים) (תיקון – פיקוח טכנולוגי להבטחת קיום תנאי שחרור בערובה) (הוראת שעה), תשע"ט-2018

 

 

 

 

1.  

בתקופה שמיום תחילתו של חוק זה עד תום שלוש שנים מהיום האמור, בסעיף 48 לחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – מעצרים),תשנ"ו-1996[1]  אחרי סעיף קטן (ב1) יבוא:

 

 

 

"(ב2)

הורה בית המשפט על שחרור של חשוד בעבירת אלימות בבן משפחה כמשמעותו בחוק למניעת אלימות במשפחה, התשנ"א-1991, רשאי הוא, ככל שימצא לנכון, להורות על שימוש באמצעי פיקוח טכנולוגי על מנת לוודא עמידה בתנאי שהטיל עליו מכוח סעיפים קטנים (א)(3), (א)(4), (א)(5), (א)(9) ו-(א)(11). לעניין סעיף זה יחולו הוראות סעיפים 6א3, 6א4, 6א5 6א6 ו-6א7 לחוק למניעת אלימות במשפחה בשינויים המחויבים. "אמצעי פיקוח טכנולוגי" – אמצעי טכנולוגי שאושר על ידי השר לביטחון הפנים, שמטרתו לוודא מילוי תנאי כאמור על דרך של ניטור מקום הימצאו של אדם ומתן התרעה על הפרה אפשרית של התנאי."

 

דברי הסבר

בחודש יוני 2016 פורסם דו"ח הוועדה הבין-משרדית לטיפול בתופעת האלימות במשפחה (להלן – הוועדה). הוועדה המליצה, בין היתר, לתקן את הוראות החוק כך שלבית המשפט תהייה סמכות להורות על שימוש באמצעים טכנולוגיים שיסיעו בהתמודדות עם אלימות במשפחה. מוצע לקבוע כי בעת שחרור בערובה של חשוד בעבירת אלימות במשפחה בתנאים שקבע בית המשפט ניתן יהיה להורות על שימוש באמצעי פיקוח טכנולוגי על מנת לוודא כי החשוד עומד בתנאי שהוטל עליו.

 

"אמצעי פיקוח טכנולוגי" יהיה אמצעי ניטור מיקומו של אדם שאושר על ידי השר לביטחון הפנים. הפיקוח הטכנולוגי האמור יאפשר לוודא שהחשוד לא הפר, או עומד להפר, את אחד מהתנאים הבאים, ככל שבית המשפט הטיל אותו עליו כתנאי לשחרור בערובה: תנאי של איסור כניסה לאזור, לישוב או למקום בארץ שקבע בית המשפט; איסור להיפגש עם מי שיקבע בית המשפט; חובת מגורים או הימצאות באזור, בישוב או במקום בארץ שקבע בית המשפט; איסור יציאה ממקום מגורים במשך כל היממה או בחלק ממנה; וחובה למלא אחר צו הגנה על פי החוק למניעת אלימות במשפחה, התשנ"א–1991. הפיקוח הטכנולוגי נועד לתת כלי בידי בית המשפט לוודא עמידה בתנאי שחרור בערובה, כך שיוכל בית המשפט לשחרר את החשוד כשלא נשקפת ממנו מסוכנות ברמה גבוהה המצדיקה מעצר אך ישנה רמת מסוכנות מסוימת המצדיקה פיקוח מעין זה. כך יתאפשר לשחרר את החשוד מבלי לפגוע בשגרת חייהם של בני משפחתו, המתלוננים.

 

יודגש כי מדובר בכלי שיינתן בידי בית המשפט לשימוש בשחרור על תנאי בערובה והוא כלי שונה ממעצר בפיקוח אלקטרוני המוסדר בסימן ג1 לחוק זה, שתכליתו והאמצעי המדובר בו הינם שונים. יובהר- סימן ג1 לחוק עוסק ב"אמצעי לפיקוח אלקטרוני" שהוא אמצעי המנטר באמצעים אלקטרוניים ובאופן רציף את נוכחותו של מפוקח במקום הפיקוח באמצעות אזיק אלקטרוני המקיים תקשורת אלחוטית רצופה עם מקלט ביתי. באופן זה ניתנת התרעה כאשר המפוקח מתרחק מהמקלט הביתי ויוצא מהתחום שהוגדר לו. זאת בשונה מהאמצעי בו עוסקת הצעת חוק זו- "פיקוח טכנולוגי" שיאפשר ניטור כך שניתן יהיה לאתר את מיקומו של אדם ולהתריע על התקרבותו למקום או אדם שאסור לו להתקרב אליהם.

מעבר לשוני באמצעי בו נעשה השימוש, ישנו שוני בתכלית המשפטית של הכלי- פרק ג1 עוסק במתן צו מעצר לפי סעיף 21(א) לחוק כאשר לא ניתן להשיג את מטרת המעצר בדרך של שחרור בערובה כאמור בסעיף 21(ב)(1(- קרי, מעצר עד תום ההליכים למי שהוגש כנגדו כתב אישום. במקרים המתאימים, מאפשר סימן ג1 לבית המשפט להורות כי המעצר לא ייעשה במקום מעצר, אלא במקום שיקבע ובתנאי פיקוח אלקטרוני. בשונה מכך, הצעת חוק זו עוסקת בשחרור חשוד בערובה, טרם הגשת כתב אישום בעניינו.

יצוין כי על פי סעיף 22ב(ב) לחוק, לא יוטל מעצר בפיקוח אלקטרוני לגבי מי שנאשם בעבירות שונות ובהן עבירות אלימות חמורה ועבירות אלימות בבן משפחה אלא אם כן שוכנע בית המשפט, מטעמים מיוחדים שיירשמו, כי בשל נסיבות ביצוע העבירה או נסיבות מיוחדות של הנאשם, ניתן להסתפק במעצר מסוג זה. מגבלה זו קבועה בחוק בשל מאפייניו של אמצעי הפיקוח האלקטרוני וחוסר ההתאמה שלו לעבירות אלו ולעבירות אלימות במשפחה.

 

משום שמדובר בכלי חדש, ראשון מסוגו, מוצע לקבוע את ההוראות בתזכיר זה כהוראת שעה, כדי לבחון האם השימוש בכלי זה אכן מסייע לטיפול בתופעת האלימות במשפחה. יודגש כי התקדמות הליכי החקיקה מותנית בהמצאותו של כלי טכנולוגי מהימן שיוכל להבטיח פיקוח אפקטיבי על החשוד. כמו כן, בתקופת ההערות לתזכיר ייבחן האם יש לתחום את השימוש בכלי כך שיוכל לשמש נאשמים, רק ככל שנעשה שימוש בכלי לגביהם בהיותם חשודים וכל עוד נעשתה בחינה מחודשת של התנאים על ידי בית המשפט עם הגשת כתב האישום.

 

יצוין כי במקביל לפרסום תזכיר זה מתפרסם תזכיר חוק למניעת אלימות במשפחה (הוראת שעה) (תיקון – פיקוח טכנולוגי להבטחת קיומו של צו הגנה), התשע"ח-2018, שמטרתו ליישם את המלצות הוועדה בנושא שימוש באמצעים טכנולוגיים לשם הבטחת קיומם של צווי הגנה המוצאים לפי החוק למניעת אלימות במשפחה, התשנ"א-1991.

 

 



[1] ס"ח התשנ"ו, עמ' 338.