תזכיר חוק לתיקון פקודת המכרות.docx תזכיר חוק פקודת המכרות (תיקון), התשע"ט-2018

תזכיר חוק פקודת המכרות (תיקון), התשע"ט-2018

 

 

  א.  שם החוק המוצע

תזכיר חוק פקודת המכרות (תיקון), התשע"ט – 2018.

 

 

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים

על פי סעיף 111ו לפקודת המכרות, אם נתפש רכב שבוצעה בו עבירה של כרייה בלתי חוקית, אזי אם זהו רכב שבעבר, כאשר היה בידי בעלים אחר, בוצעה באמצעותו עבירה דומה, ברירת המחדל היא תפישת הרכב עד תום ההליכים. מטרת התיקון לקבוע כי ברירת המחדל כאמור תתקיים רק במקרה שבו הבעלים הנוכחי של הרכב לא יוכיח שאין זיקה בינו לבין מי שביצע את העבירה הקודמת או מי שהיה בעל הרכב באותה עת.

 

 

 

ג. השפעת החוק המוצע על קבוצות אוכלוסייה מסוימות

אין.

 

 

ד.  השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות.

אין.

 

 

  ה.  הערכת הנטל הרגולטורי

בהתאם להחלטת הממשלה 2118 לעניין הפחתת הנטל הרגולטורי, פטר שר האנרגיה את התיקון המוצע מהליך הערכת השפעות רגולציה, וזאת לנוכח השפעתו הזניחה על המפוקחים או על אינטרסים ציבוריים אחרים.

 

 

  ו.  להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר

 

הצעת חוק מטעם הממשלה:

הצעת חוק פקודת המכרות (תיקון), התשע"ט - 2018

       

 

תיקון סעיף 111ו

1.   

בפקודת המכרות (להלן – החוק העיקרי), בסעיף 111ו-

 

 

(1) בפסקה (1) בסעיף קטן (א) – במקום "או שהורשע אדם אחר בעבירה כאמור שביצע באמצעות הרכב בתוך חמש שנים שקדמו לתפישת הרכב" יבוא: "(להלן – עבירה קודמת)": "ואם הורשע אדם אחר בעבירה קודמת, לא יורה בית המשפט על החזרת הרכב לפי סעיף 34 לפקודה האמורה עד תום ההליכים, אלא אם כן הוכיח בעל הרכב שלא ידע כי בוצעה עבירה קודמת באמצעות הרכב או כי לא הייתה לו זיקה למבצע העבירה הקודמת או למי שהיה בעל הרכב בעת ביצוע העבירה הקודמת; לעניין זה "זיקה" – קרבת משפחה, קרבת מגורים, יחסי עבודה.".

(2) סעיף קטן (ג) יימחק.

 

 

דברי הסבר

בשנת 2000 חוקקה הכנסת תיקון לפקודת המכרות במטרה להילחם בתופעת גניבת חול, כריה בלתי חוקית וחציבה שלא כדין, שרווחו בעת ההיא.

התיקון נתן למשרד האנרגיה ולמשטרה כלי אכיפה רבים שסייעו למגר את התופעה, ובהם ס' 111ו לפקודה.

הוראה בס' 111ו לפקודה הינה הוראה חריגה, המאפשרת להחמיר אכיפה נגד מי שלכאורה לא עבר עבירה בעבר, והיא באה על רקע העובדה שהעבריינות בתחום הכרייה והחציבה מתבצעת באמצעות כלי רכב ייחודיים ויקרי ערך, אשר קיים חשש שיועברו בין העבריינים, בני משפחותיהם ו"אנשי קש", במטרה לנתק את זיקת הבעלות של העבריינים בנכס.

הסעיף קובע כי אם נתפש רכב שבוצעה בו עבירה לפי הפקודה, ומבצע העבירה הורשע בעבירה דומה בחמש השנים האחרונות, או שהורשע אדם אחר בביצוע עבירה באמצעות אותו רכב בחמש השנים האחרונות, בית משפט לא יורה על החזרת רכב שבוצעה בו עבירה עד תום ההליכים, אלא מטעמים מיוחדים שיירשמו, וזאת אף אם הרכב הייתה בבעלות אדם אחר בעת ביצוע העבירה הקודמת.

על מנת לאפשר את השימוש בכלי אכיפה זה, ועל מנת ליידע רוכש כלי רכב כי הוא רוכש כלי רכב "מועד", הוטל על שר האנרגיה לקבוע תקנות לעניין רישום הערות במרשמי כלי הרכב.

מאז חוקק החוק לא הותקנו התקנות האמורות. הוברר, כי ביצועו של רישום במרשמי כלי הרכב והציוד ההנדסי מצריך היערכות מורכבת, כרוך בהקצאת משאבים רבים ומועד לתקלות.

מאידך גיסא, בזכות ארגז הכלים ההיקפי שניתן בתיקון החוק, ובזכות מאמץ משולב של כלל גורמי האכיפה, הצליחה המדינה  לצמצם את התופעה, ולמעשה כיום אין מדובר עוד בתופעה של עבריינות בתחום.

בנסיבות אלה, עלות ההסדר עולה משמעותית על תועלתו, ולפיכך מוצע לשנותו.

עם זאת, העבריינות בתחום לא מוגרה לחלוטין, וקיים עדיין חשש שייעשה שימוש באותם כלי עבודה, תוך העברת בעלות מאדם אחד למשנהו. לפיכך מוצע שלא לבטל לחלוטין את ההוראה לתפוש רכב שבוצעה בו עבירה חוזרת עד תום ההליכים, אולם להגביל את ההוראה רק למקרים שבהם העבריין לא הצליח להוכיח כי אין לו זיקה למי שהיה העבריין או הבעלים של הרכב בעת ביצוע העבירה הקודמת. באופן זה, הסעיף לא יחול על רוכש תמים שלא ידע כי בעבר בוצעו עבירות ברכב זה, וממילא אין עוד צורך ברישום המידע במרשם כלי הרכב, ומוצע לבטל את הסעיף המחייב התקנת תקנות.

 

עיקרי החוק המוצע

סעיף 111ו יתוקן באופן שבו ההוראה לפיה אם נתפש רכב שבוצעה בו עבירה לפי הפקודה, והורשע אדם שאינו הבעלים של הרכב בביצוע עבירה באמצעות אותו רכב בחמש השנים האחרונות, בית משפט לא יורה על החזרת רכב שבוצעה בו עבירה עד תום ההליכים, אלא מטעמים מיוחדים שיירשמו, תחול רק במקרה בו  העבריין לא הצליח להוכיח כי אין לו זיקה למי שהיה העבריין או הבעלים של הרכב בעת ביצוע העבירה הקודמת.

ס"ק (ג) באותו סעיף יבוטל.