תזכיר חוק להפצה.docx תזכיר חוק תובענות ייצוגיות (תיקון מס' 11), התשע"ט-2018

תוכן עניינים

תזכיר חוק.. 2

א. שם החוק המוצע. 2

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים.. 2

ג. השפעת החוק המוצע על קבוצות אוכלוסייה מסוימות. 2

ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות. 2

ה. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר. 2

תזכיר חוק תובענות ייצוגיות (תיקון מס' 11), התשע"ט-2018. 3

1. תיקון סעיף 18. 3

2. ביטול סעיף 27(ו) 3

דברי הסבר. 3


 

תזכיר חוק

 

א. שם החוק המוצע

חוק תובענות ייצוגיות (תיקון מס' 11), התשע"ט-2018

 

 

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים

מטרת תיקון החוק הוא, בין השאר, לקבע את מעמדה של הקרן למימון תובענות ייצוגיות (להלן: "הקרן") אשר הוקמה בחוק תובענות ייצוגיות, התשס"ו-2006 (להלן: "החוק" או "חוק תובענות ייצוגיות"). תפקידה של הקרן הוא לסייע לתובעים במימון בקשות לאישור תובענות ייצוגיות. בהתאם לסעיף 27(ו) לחוק, הקרן תפעל למשך תקופה קצובה והשר רשאי להאריך את התקופה בתקופה נוספת. לאור החשיבות בפעילותה של הקרן למימון תובענות ייצוגיות בעידוד תובענות ייצוגיות ראויות במגוון תחומים, הוחלט לקבוע בחוק כי פעילות הקרן תהפוך קבועה.

בנוסף, בהתאם לסעיף 18(ד) לחוק תובענות ייצוגיות, היועץ המשפטי לממשלה רשאי להגיש לבית המשפט התנגדות להסדר פשרה בתובענה ייצוגית. במטרה לייעל את תהליך הגשת ההתנגדויות, מוצע לקבוע כי היועץ המשפטי לממשלה יוכל להאציל את סמכותו להגיש התנגדות להסדרי פשרה.

 

ג. השפעת החוק המוצע על קבוצות אוכלוסייה מסוימות

לא רלוונטי.

 

 

ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות.

לא צפויה השפעה.

 

 

ה. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר


 

תזכיר חוק מטעם משרד המשפטים:

תזכיר חוק תובענות ייצוגיות (תיקון מס' 11), התשע"ט-2018

 

 

 

תיקון סעיף 18

1.  

בסעיף 18(ד) לחוק העיקרי -

 

 

אחרי "וכן היועץ המשפטי לממשלה" יבוא "או מי שהסמיכו לכך" ואחרי "מיום פרסום ההודעה כאמור בסעיף קטן (ג) יבוא " או מיום המצאת ההודעה ליועץ המשפטי לממשלה, לפי המאוחר".

ביטול סעיף 27(ו)

2.  

סעיף 27(ו) לחוק העיקרי – בטל.

 

דברי הסבר

לסעיף 1

בסעיף 18(ד) לחוק, מוצע לקבוע בעניין הגשת עמדת היועץ המשפטי לממשלה להסדר פשרה כי העמדה תוגש על ידי היועץ או מי שהסמיכו לכך וכן שהעמדה תוגש בתוך 45 ימים מיום שהומצאו המסמכים ליועץ המשפטי לממשלה ולא מיום פרסומם לציבור.

 

לסעיף 2

מוצע לבטל את סעיף 27(ו) לחוק הקובע כי הקרן תפעל במשך תקופה של שבע שנים מיום פרסומו של החוק. יובהר כי בהתאם לסעיף 27(ו) לחוק, שר המשפטים רשאי בצו, להאריך התקופה, בתקופה נוספת.

בדברי ההסבר להצעת חוק תובענות ייצוגיות, התשס"ו-2006[1], צוין כי לאור החדשנות שבהקמת הקרן, מוצע להגביל את תקופת קיומה ל- 7 שנים כאשר במהלך התקופה תיבחן עבודתה של הקרן ויעילותה במימוש מטרותיה.

תפקידה של הקרן למימון תובענות ייצוגיות, הוא לסייע לתובעים במימון בקשות לאישור תובענות ייצוגיות. בהתאם לחוק, הסיוע במימון יינתן במקרים שבהם יש חשיבות ציבורית וחברתית בהגשת התובענות ובבירורן.

במשך זמן פעילותה של הקרן, תרמה הקרן לעידוד תובענות ייצוגיות ראויות, בעלות חשיבות ציבורית וחברתית, בתחומים מגוונים (צרכנות, איכות הסביבה, נגישות לאנשים עם מוגבלויות, דיני עבודה, דיני הגבלים עסקיים ועוד).  על כן, מוצע לקבוע כי הקרן למימון תובענות ייצוגיות תהפוך קבועה.

 



[1] הצעת חוק תובענות ייצוגיות, התשס"ו-2006, ה"ח הממשלה מס' 234, עמ' 256.