תזכיר חוק ערן - תבנית חקיקה.docx

תזכיר חוק

הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים)(זיהוי מספר טלפון של מנוי המתקשר למוקד חירום לעזרה ראשונה נפשית)(תיקון מס' __), התשע"ט-2018

א.  שם החוק המוצע

הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים)(זיהוי מספר טלפון של מנוי המתקשר למוקד חירום לעזרה ראשונה נפשית)(תיקון מס' __), התשע"ט-2018

ב.  מטרת החוק המוצע והצורך בו

לעיתים מתעורר חשש לחיי גורם המתקשר למוקד חירום לעזרה ראשונה נפשית ("מוקד לעזרה נפשית"). לצורך איתור המתקשר והעברת פרטיו למוקדי החירום הציבוריים (משטרה, מגן דוד אדום ומכבי האש) לשם מתן סיוע באופן מהיר, נדרש זיהוי של מספר הטלפון ממנו התקשר הפונה.

במקרה שבו ההתקשרות למוקד לעזרה נפשית נעשית ממספר טלפון חסוי, ובכלל זה בהתקשרות ממרכזות פרטיות או בהתקשרות שבה המנוי ביצע חסימה לפני השיחה, קיים קושי בזיהוי מהיר של המתקשר.

הצעת החוק נועדה לאפשר זיהוי של מספר טלפון חסוי במקרה של התקשרות למוקד לעזרה נפשית באמצעות קביעת הוראה שלפיה שיחות אל מוקד לעזרה נפשית תהיינה מזוהות.

מוקד לעזרה נפשית ימחק אחת לשעתיים את כל מספרי הטלפון החסויים אשר נחשפו בפניו. הוראה זו מאזנת בין הרצון להציל חיים ובין הזכות לפרטיות של המתקשרים.

רשימת מספרי הטלפון החסויים אשר מהם התקשרו למוקד לעזרה נפשית, אשר תישמר בידיו עד למועד מחיקתם, תהווה "מאגר מידע" בהתאם לחוק הגנת הפרטיות, התשמ"א-1981 ("חוק הגנת הפרטיות"). על מאגר זה ועל מספרי הטלפון יחולו הוראות חוק הגנת הפרטיות והתקנות מכוחו, ובכלל זה הוראות החוק האוסרות על שימוש בידיעה על ענייניו הפרטיים של אדם שלא למטרה שלשמה נמסרה.

ג. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים

חוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב-1982, יתוקן בהתאם לנוסח שלהלן.

ד.  השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה

לא צפויה השפעה של החוק המוצע על תקציב המדינה.

ה. השפעת החוק המוצע על ההיבט המנהלי של המשרד

לא צפויה השפעה של החוק המוצע על ההיבט המנהלי של המשרד.

ו.  להלן נוסח החוק המוצע ודברי ההסבר:

הצעת חוק מטעם הממשלה:

הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים)(זיהוי מספר טלפון של מנוי המתקשר למוקד חירום לעזרה ראשונה נפשית)(תיקון מס' __), התשע"ח-2018

 

הוספת סעיף 12ב.

1.  

בחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב-1982[1], אחרי סעיף 12א יבוא:

 

 

"זיהוי מספר טלפון של מנוי המתקשר למוקד חירום לעזרה ראשונה נפשית

12ב.

(א)  על מנת לאפשר למתקשר אל מוקד חירום לעזרה ראשונה נפשית ששיחה עמו מעלה חשש לחיי אדם, לקבל סיוע מהיר על ידי גורם חירום ציבורי, בעל רישיון יעביר למוקד חירום לעזרה ראשונה נפשית, ללא תשלום ובכל עת, מספר טלפון של מנוי המחייג אליו, לרבות מנוי בעל מספר טלפון חסוי, מנוי שביצע חסימה לפני השיחה ומנוי המחייג ממרכזת פרטית.

 

 

 

 

 

 

(ב) מוקד חירום לעזרה ראשונה נפשית שקיבל לפי סעיף קטן (א) מספר טלפון של מנוי בעל מספר טלפון חסוי או של מנוי שביצע חסימה לפני השיחה או מנוי המחייג ממרכזת פרטית (בסעיף זה – מספר חסוי), ישמור אותו במאגר מידע נפרד וימחק אותו בתוך שעתיים ממועד קבלתו.

 

 

 

 

 

 

(ג) מספר חסוי לא ייחשף אלא בפני מוקדן עמו מתנהלת שיחה המעלה חשש לחיי אדם, לצורך מסירתו לגורם חירום ציבורי, באישור גורם בכיר במוקד החירום לעזרה ראשונה נפשית ובהתאם לנוהל שיקבע המוקד לעניין זה.

 

 

 

 

 

 

(ד)  בסעיף זה -

 

 

 

 

 

 

"גורם חירום ציבורי" – משטרת ישראל, מגן דוד אדום או מכבי אש;

 

 

 

 

 

 

"מוקד חירום לעזרה ראשונה נפשית" – כהגדרתו בסעיף 12א(ה)(1).".

דברי הסבר

 

למוקדי החירום לעזרה ראשונה נפשית ("מוקד לעזרה נפשית") מגיעים לעיתים שיחות שמהן עולה חשש לחיי אדם. במקרים כאלו נדרש איתור מהיר של המתקשרים למתן סיוע. אולם, עולה קושי לאתר את מספר הטלפון של פונים שהתקשרו ממספרים חסויים בפרק זמן קצר מספיק שיאפשר איתור של הפונה ומתן סיוע מהיר. מנתונים שמסרה המשטרה, עולה כי איתור פונה המתקשר ממספר טלפון חסוי למוקד לעזרה נפשית אורך בין חצי שעה לארבע שעות.

מנתונים שהציגו נציגי עמותת ער"ן - עזרה ראשונה נפשית בטלפון (ע"ר) לפני משרד התקשורת, במהלך שנת 2017 התקבלו בעמותה כ-700 שיחות בעלות תוכן אובדני, ומתוכן כ-500 שיחות ממספר חסוי.

מוצע לקבוע בסעיף קטן (א) כי כל בעל רישיון יעביר למוקד לעזרה נפשית, ללא תשלום ובכל עת, את מספר הטלפון של מנוי המחייג אליו, לרבות מנוי בעל מספר טלפון חסוי, מנוי שביצע חסימה לפני השיחה ומנוי המחייג ממרכזת פרטית. זאת על מנת לאפשר למוקדי חירום ציבוריים להעניק סיוע מהיר לפונה ששיחה עמו מעלה חשש לחייו.

עוד מוצע כי כל שעתיים המוקדים לעזרה נפשית ימחקו בצורה יזומה את מספרי הטלפון החסויים אשר הגיעו אליהם. הוראה זו נועדה לשמור על פרטיותם של המתקשרים, תוך איזון בין הזכות לפרטיות ובין הצורך לתת סיוע מציל חיים בחלק מהמקרים.

רשימת מספרי הטלפון אשר באמצעותם נערכו פניות למוקד לעזרה נפשית, ואשר תישמר בידיו עד למועד המחיקה כאמור לעיל, תהווה "מאגר מידע" בהתאם לחוק הגנת הפרטיות, התשמ"א-1981 ("חוק הגנת הפרטיות"). על מאגר זה ועל מספרי הטלפון יחולו הוראות חוק הגנת הפרטיות והתקנות מכוחו ובכלל זה הוראות חוק הגנת הפרטיות האוסרות על שימוש בידיעה על ענייניו הפרטיים של אדם שלא למטרה שלשמה נמסרה.

"מוקד חירום לעזרה ראשונה נפשית" מוגדר בסעיף 12א(ה) לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב-1982. מוצע להחיל הגדרה זו גם על הסעיף המוצע. להלן נוסח ההגדרה:

"מוקד חירום לעזרה ראשונה נפשית" - מוקד חירום טלפוני של מוסד ציבורי שנקבע לעניין סעיף 46 לפקודת מס הכנסה, שעיקר פעילותו מתן עזרה ראשונה נפשית בטלפון, והוא אחד מאלה:

(1)     ער"ן - עזרה ראשונה נפשית בטלפון (ע"ר);

(2)     מוקד חירום שהשר, בהסכמת שר הרווחה והשירותים החברתיים, קבע לעניין זה."


 

דוח הערכת השפעות הרגולציה (RIA)

חלק א' – הגדרת התכלית והצורך בהתערבות

רקע וזיהוי הבעיה

מפנייה למשרד התקשורת עלה כי לעיתים ישנו צורך בסיוע בחשיפת מספרי טלפון בלתי מזוהים, קרי שיחות ממספר חסום, אל מוקדי חירום למתן עזרה ראשונה נפשית ("מוקדים לעזרה נפשית"), לצורך זיהוי ואיתור מהיר יותר במקרה של מתקשרים אובדניים לשם הצלת חיים. מנתונים שהתקבלו מהמשטרה, עולה כי איתור פונה המתקשר ממספר טלפון חסוי למוקד לעזרה נפשית אורך בין חצי שעה לארבע שעות, דבר המעלה קושי במתן סיוע מהיר לפונה ששיחה עמו מעלה חשש לחיי אדם.

 מנתונים שהציגו נציגי עמותת ער"ן - עזרה ראשונה נפשית בטלפון (ע"ר) למשרד התקשורת, במהלך שנת 2017 התקבלו בעמותה כ-700 שיחות בעלות תוכן אובדני, ומתוכן כ-500 שיחות ממספר חסוי.

 

תכלית ויעדים

מטרת התיקון היא לאפשר למוקדים לעזרה נפשית להעביר למוקדי החירום הציבוריים את מספרי הטלפון של מתקשרים שעולה חשש לחייהם, לצורך איתור מהיר של המתקשרים ומתן סיוע מהיר של מוקדי חירום ציבוריים (משטרה, מגן דוד אדום ומכבי האש).

 

חלק ב' – ניסוח חלופות וניתוחן

חלופה ראשונה- שימור המצב הקיים

הותרת המצב החוקי על כנו, דהיינו לא לתקן את חוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב-1982 ("החוק"), כך שלא יתאפשר למוקדים לעזרה נפשית לקבל את מספרי הטלפון של המתקשרים החסומים.

1. תועלות- חלופה זאת מבטיחה את שמירת פרטיותם של המנויים.

2. עומסים/עלויות- אין.

3. אינטרסים ציבוריים- מצד אחד נשמרת הזכות לפרטיות, כך שלא ניתן לאתר את המספר ממנו חייג פונה שמעוניין להתקשר ממספר חסוי. מצד שני עולה חשש לפגיעה בביטחון האישי של האזרחים, היות שחלופה זו לא מאפשרת לסייע למתקשרים האובדניים אשר עולה חשש לחייהם.

 

 

חלופה שנייה- הסרת החסימה של מספר הטלפון לפני המוקדים לעזרה נפשית

תיקון החוק כך שיתאפשר זיהוי של מספר טלפון חסוי במקרה של התקשרות למוקד לעזרה נפשית באמצעות קביעת הוראה במסגרת החוק שלפיה שיחות אל מוקד לעזרה נפשית כאמור תהיינה מזוהות.

על מנת לשמור, ככל הניתן, על הזכות לפרטיות, רשימת מספרי הטלפון אשר באמצעותם נערכו פניות למוקד לעזרה נפשית, תישמר בידי מוקד החירום ותהווה "מאגר מידע" בהתאם לחוק הגנת הפרטיות, התשמ"א-1981 ("חוק הגנת הפרטיות"). על מאגר זה ועל מספרי הטלפון יחולו הוראות חוק הגנת הפרטיות והתקנות מכוחו, ובכלל זה הוראות החוק יאסרו על שימוש בידיעה על ענייניו הפרטיים של אדם שלא למטרה שלשמה נמסרה.

1. תועלות- סיוע בשמירה על חיי אדם. עמותת ער"ן תוכל להעביר את מספר הטלפון של הפונה שזוהה כאובדני למוקדי חירום ציבוריים, ובכללם משטרת ישראל, והם יוכלו לסייע באיתור הפונים על ידי הפעלת סמכויות רשויות האכיפה לפי חוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – נתוני תקשורת), התשס"ח-2007, לצורך איתור המיקום ממנו התבצעה השיחה. כך יתאפשר לסייע לפונה במקרה הצורך.

2. עלויות- מפעילי התקשורת יידרשו לבצע שינוי חד-פעמי במערכות ההנדסיות, כך שכלל השיחות יועברו למוקדים לעזרה נפשית ללא חסימה.

3. אינטרסים ציבוריים- מצד אחד נפגעת הזכות לפרטיות היות שבמקרים מסוימים מוסרת החסימה של מספר הטלפון. יחד עם זאת, הסרת החסימה תתבצע באופן מידתי ומאוזן במוקדי לעזרה נפשית. מצד שני מטרת התיקון היא להגן על אותה האוכלוסייה מפני מעשיים אובדניים בנקודת זמן מסוימת.

 

חלק ג' – השוואה בין חלופות ובחירה

1. החלופה הראשונה אינה מאפשרת להזעיק את עזרת גופי החירום הציבוריים בעת זיהוי של שיחת טלפון אובדנית לאחד מהמוקדים לעזרה נפשית, ולכן אינה מאפשרת לסייע בהצלת חיי אדם. מנגד, החלופה השנייה תאפשר להעביר מידע שיסייע באיתור השיחה וכך יתאפשר לשלוח את גופי החירום הציבוריים למקום ממנו בוצעה השיחה. לאור האמור, הוחלט לבחור בחלופה השנייה, תוך כדי צמצום מידת הפגיעה בפרטיות המנויים.

2. החלופה השנייה תחייב את מפעילי התקשורת לחשוף את מספרי הטלפון של מתקשרים שביקשו שהשיחות שלהם יהיו חסומות, בפני גוף פרטי – מוקד לעזרה נפשית – דבר שעשוי לפגוע בפרטיות המנויים. לפיכך הוחלט לעגן את התיקון בנושא זה בחוק התקשורת ולקבוע מנגנון אשר מצד אחד יאפשר לגופים פרטיים להיחשף למספרים החסומים ומצד שני יחייב אותם לשמור על פרטיותם של המתקשרים.

 

3. בנוסף מוצע לצמצם את מתכונת חשיפת השיחות החסומות ולקבוע מגבלות לעניין השימוש במידע על המתקשרים מהמספרים החסומים, כך שהשימוש החוקי היחיד שיהיה ניתן לעשות במספרים אלו הוא העברתם לגופי החירום הציבוריים במקרים המתאימים ובמידת הצורך. מוקד לעזרה נפשית אשר יבקש להיכלל בהסדר יידרש להציג תוכנית הנדסית המפרטת את דרך העברת מספרי הטלפון החסויים אל המוקד ואופן שמירת המידע שברשותו. לצורך כך יידרשו המוקדים לתאם את אופן היישום ההנדסי של ההסדר מול מפעילי התקשורת. מבדיקה שביצע משרד התקשורת, החלופה השנייה כרוכה בעלויות זניחות למפעילי התקשורת.

 

חלק ד' – תיאור תהליך השיתוף

1. ביום 28 במאי 2017 פרסם משרד התקשורת באתר המשרד שימוע "זיהוי מספרי טלפון חסויים של מתקשרים אובדניים אל מוקדי חירום למתן עזרה נפשית ראשונה". כמו כן, שימוע זה נשלח באמצעות הדואר האלקטרוני לעמותות המפעילות מוקדים לעזרה נפשית. לא התקבלו תגובות לשימוע האמור.

2. במקביל עלתה להצבעה בוועדת השרים לענייני חקיקה הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון - שיחה למוקדי חירום), התשע"ח-2018. ועדת השרים לענייני חקיקה החליטה לתמוך בהצעת החוק בקריאה תרומית, הוחלט כי על המציע להמתין להצעת החוק ממשלתית ולא לקדם את הצעת החוק.



[1] ס"ח התשמ"ב, עמ' 218.