תקנות התעבורה (תיקון מס' ), התשע"ט-2018
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 4, 13, 69א(ב) ו-70(11), (17) ו-(24) לפקודת התעבורה1) (להלן – הפקודה), באישור ועדת הכלכלה של הכנסת לפי סעיף 69א(ב) ולפי סעיף 2 (ב) לחוק העונשין, התשל"ז – 1977, 2) אני מתקין תקנות אלה:
|
תיקון תקנה 180 |
1. |
בתקנה 180(א)(1) לתקנות התעבורה, התשכ"א-1961 3) (להלן - התקנות העיקריות), אחרי "ולמעט" יבוא "אופנוע". |
|||
|
תיקון תקנה 213
|
2. |
בתקנה 213 לתקנות העיקריות – |
|||
|
(1) בתקנת משנה (א)- |
|||||
|
(א) במקום "תזמין" יבוא "תחייב"; |
|||||
|
(ב) במקום "במועד ובמקום שקבעו רשות הרישוי או מי מטעמה ויעמוד בהצלחה במבחן בסופו" יבוא "בנושאים האמורים בתקנה 205, כולם או חלקם, במועד ובמקום שהורתה לו עליהם, ולעמוד בהצלחה במבחן עליהם בסופה"; |
|||||
|
(2) בתקנת משנה (ב), במקום "יראו אותו כמי שלא עבר את ההשתלמות" יבוא "יעבור את ההשתלמות מחדש מתחילתה ויעמוד בהצלחה במבחן שבסופה, ואם נעדר עד 20% משעות הלימוד שבה, לא יהיה רשאי להיבחן במבחן שבסופה עד שישתתף בשעות ההשתלמות שמהן נעדר;". |
|||||
|
הוספת תקנה 273ה |
3. |
אחרי תקנה 273ד לתקנות העיקריות יבוא: |
|
||
|
|
|
"הזמנת רכב לבדיקה בשל חשד של הרשות |
273ה. |
(א) היה לרשות הרישוי חשד סביר כי לא נתמלאו ברכב תנאים שנקבעו לגביו לפי הפקודה, רשאית היא להורות לבעל הרכב להביא את הרכב לבדיקה בתחנת בדיקה כמשמעותה בתקנה 273(א) או מקום אחר שתורה לו, בתוך תקופה שתקבע. |
|
|
|
|
|
(ב) הורתה הרשות על הבאת רכב לבדיקה כאמור בתקנת משנה (א) ובעל הרכב לא הביא את הרכב לתחנת הבדיקה בתוך התקופה שנקבעה תתלה הרשות את רישיון הרכב עד לבדיקתו כאמור. |
||
___________________________
1) דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 7, עמ' 173.
2) ס"ח התשל"ז, עמ' 226; התשנ"ד, עמ' 348.
3) ק"ת התשכ"א, עמ' 1425; התשע"ח עמ' עמ'...
4) ס"ח התשע"ו, עמ' 970.
|
|
|
|
(ג) הוראת הרשות לעניין הבאת רכב לבדיקה כאמור בתקנת משנה (א), הודעה על התלית רישיון רכב לפי תקנות משנה (ב) ישלחו בדואר רשום לבעל הרכב לפי כתובתו הרשומה במאגר נתוני כלי הרכב שבמשרד התחבורה, ויראו אותה כמסורה לבעל הרכב 15 ימים מיום משלוחה, אלא אם כן הכתובת הרשומה כאמור יסודה בטעות של רשות מרשויות המדינה. |
|
|
|
|
(ד) נבדק הרכב בתחנת בדיקה או במקום אחר עליו הורתה הרשות ומצא בוחן כי הרכב אינו עומד בתנאים שנקבעו לגביו לפי הפקודה, יודיע על כך המנהל המקצועי של תחנת הבדיקה לרשות הרישוי וכן ימסור לבעל הרכב הודעת אי שימוש כמשמעותה בתקנה 308(א) ותחול תקנה 308 (א) לעניין סמכות הבוחן, ו-(ד) ו-(ה) לעניין סמכות הביטול של הודעת אי השימוש. |
|
|
|
|
(ה) לעניין תקנה זו-"מנהל מקצועי" – המנהל המקצועי האמור ברישיון של תחנת בדיקה שניתן לפי סעיף 127 לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, התשע"ו- 2016 4 " |
|
תיקון תקנה 279 |
4. |
בתקנה 279 לתקנות העיקריות – (1) בכותרת השוליים, המילים "ומכונה נגררת" - יימחקו; (2) תקנת משנה (ב) – בטלה. |
|
|
תיקון תקנה 549
|
5. |
בתקנה 549 לתקנות העיקריות, אחרי תקנת משנה (ב1) יבוא: "(ב2) על ההשתתפות בכל אחד מן הקורסים האמורים בתקנה זו, תחול תקנה 213(ב) בשינויים המחויבים." |
|
|
תחילה ותחולה |
6. |
(א) תחילתן של תקנות אלה______ (להלן - יום התחילה), ואולם תחילתה של תקנה 4(2) לעניין מכונה נגררת שיובאה לישראל ערב יום התחילה- בתום חמש שנים מיום התחילה. (ב) האמור בתקנה 213(ב) כנוסחה בתקנה 2(2) לתקנות אלה, ובתקנה 549 כנוסחה בתקנה 5 לתקנות אלה, יחולו על משתתף בהשתלמות או בקורס, לפי העניין, שתחילתם לאחר יום התחילה. |
|
ישראל כ"ץ
שר התחבורה והבטיחות בדרכים
__________ התשע"ט (_________ 2018)
(83-3)
דברי הסבר
תקנה 1
תקנה 180 לתקנות התעבורה מגדירה את כלי הרכב שרישיון נהיגה מדרגה B מתאים לנהיגה בהם, בלשון רחבה. לכאורה, לפי לשונה, היא כוללת נהיגה באופנוע, אף כי לאופנוע יש דרגות רישיון ייעודיות, בתקנות 176 עד 178. למען הסרת הספק, מוצע לקבוע כי דרגה B המוסדרת בתקנה 180, לא תכלול אופנוע.
תקנות 2, 5 ו-6(ב) – חובת נוכחות בקורסים
תקנות 213 ו-549 קובעות חובת השתתפות בקורסי נהיגה עיוניים לנהגים המשתייכים לאוכלוסיות המוגדרות באותן תקנות. בשתיהן נאמר כי היעדרות של מעל 20% משעות הלימוד תחייב חזרה על הקורס כולו, ועלתה שאלה מה דין היעדרות של עד 20%, האם היא מחייבת השלמה או היא מותרת.
מאחר ומדובר בקורס חובה והתפיסה המקצועית היא שהנהגים חייבים בלימוד מלוא התכנים הכלולים בהם, מוצע לקבוע במפורש שיש חובה להשלים את שעות הלימוד שהחסיר הנהג, בטרם ייגש למבחן. יצוין כי מדובר בקורסים שנערכים במחזורים חוזרים ונשנים בתדירות גבוהה למדי, בפריסה ארצית.
מוצע לקבוע כי חובה זו להשלים שעות חיסור אף אינן מגיעות כדי 20% מהקורס, תחול על משתתפים בקורסים שיחלו לאחר יום התחילה.
תקנה 3
מוצע לקבוע כי רשות הרישוי תהיה מוסמכת לזמן רכב שלגביו קיים חשד סביר שאין הוא עומד בתנאים החוקיים לתנועה בדרך, לבדיקה בתחנת בדיקה (מכון רישוי), והמשך תוקף רישיון הרכב שלו ייקבע לפי תוצאות הבדיקה.
תקנות 4 ו-6(א) – חובת רישוי למכונה נגררת
תקנה 279 קובעת פטור מחובת רישום ורישוי למכונה נגררת, אף שהיא עונה להגדרת "רכב". מגוון סוגי המכונות הללו הקיימים היום ומאפייניהם הביאו למסקנה שאין הצדקה להמשך הפטור ולפיכך מוצדק לבטלו. מדובר בגרור שמורכב עליו ציוד קבוע כגון גנרטור, רתכת, מערבל בטון קטן ועוד; הגרור נגרר על ידי רכב פרטי או מסחרי וכלל לא דומה למכונה ניידת שלגביה יש פטור מרישוי ורישום לפי תקנה 280. כלים אלו לא עוברים בדיקת כשירות – בלמים, אורות, צמיגים ועוד, בניגוד לכל גרור אחר, על כן הפטור מרישום ורישוי לא הגיוני.
עם זאת, חובת הרישום והרישוי לא תחול על מכונות נגררות הקיימות כבר בשוק, למשך 5 שנים. בתקופה זו יוכלו בעליהם או להיערך לרישומן, או להחליפן באחרות (למשל, אם הן לא יעמדו בדרישות התקינה שייקבעו לצורך רישום).
G:\MSP\WORD\MISHPATIM\תקנות\תקנות תעבורה\תיקון 2017 4.9 להערות הציבור.DOCX