|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 69ה לחוק שירות התעסוקה, התשי"ט-1959[1] (להלן – החוק), בהתייעצות עם שרת המשפטים, בהסכמת שר הפנים לפי סעיף 69יא לחוק, ובאישור ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה: |
||||
|
הוראת שעה |
1. |
בתקופת תוקפן של תקנות אלה יראו כאילו בתקנה 3 לתקנות שירות התעסוקה (תשלומים ממבקש עבודה בקשר לתיווך עבודה), התשס"ו-2006[2] - |
||
|
|
|
(1) אחרי תקנת משנה (א2) בא: |
||
|
|
|
|
"(א4) לשכה פרטית בענף הסיעוד רשאית לגבות או לקבל, במישרין או בעקיפין, בישראל או בחוץ לארץ, כל תשלום מעובד זר שהיא מטפלת בעניינו, ובלבד שסך כל התשלומים כאמור, לא יעלה על סכום השווה לתשלום החוזי המרבי כאמור בתקנה 2, בניכוי הסכומים שלהלן: |
|
|
|
|
|
|
(1) התשלום החוזי; |
|
|
|
|
|
(2) סכום שלשכה זרה גבתה או קיבלה מהעובד הזר, העולה על התשלום החוזי; |
|
|
|
|
|
(3) סכום שלשכה פרטית אחרת גבתה או קיבלה, במישרין או בעקיפין, מהעובד הזר."; |
|
|
|
(2) בתקנת משנה (ב) אחרי "הסכום המרבי לפי תקנת משנה (א1)" בא "או (א4), לפי העניין"; |
||
|
|
|
(3) בתקנת משנה (ג), במקום "על אף האמור בתקנת משנה (א1)" בא "על אף האמור בתקנות משנה (א1) ו- (א4)"; |
||
|
|
|
(4) אחרי תקנת משנה (ג) בא: |
||
|
|
|
|
"(ד) על אף האמור בתקנת משנה (א4), ובלי לגרוע מתקנה 5, לשכה פרטית בענף הסיעוד לא תגבה ולא תקבל סכום כאמור באותה תקנת משנה אלא אם כן ערכה רישום הכולל את שם העובד, מספר הדרכון, הסכום שהעובד נדרש לשלם והסכום ששילם לה בפועל, מקום תשלום הסכום והסכומים שהובאו בחשבון לפי פסקאות (1) עד (3) שבתקנת משנה (א4)." |
|
|
תחילה, תחולה ותוקף |
2. ת |
(א) תחילתן של תקנות אלה 45 ימים מיום פרסומן (להלן – יום התחילה) ותוקפן לשנה. |
||
|
|
|
(ב) תקנות אלה יחולו לגבי עובד זר שביום התחילה או לאחריו, מסרה רשות האוכלוסין וההגירה הודעה לשגרירות בארצו כי ניתן יהיה להוציא אשרת כניסה לישראל לגביו. |
||
|
|
|
_ _ _ _ _ _, התשע"ח (_ _ _ _ _ _, 2018) (חמ 3-3521-ת1)
_ _ _ _ _ _ _ חיים כץ שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים
|
||
דברי הסבר
סעיף 69ג לחוק שירות התעסוקה, התשי"ט-1959 (להלן – החוק) קובע כי אסור ללשכה פרטית לגבות או לקבל ממבקש עבודה, במישרין או בעקיפין, בישראל או מחוץ לישראל, תשלום כשלהו אלא אם כן התשלום הוא תשלום מותר. סעיף 69ה לחוק האמור מקנה לשר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים סמכות לקבוע בתקנות, בהתייעצות עם שר המשפטים ובאישור ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת את הסכום המרבי שמותר לגבות או לקבל כתשלום ממבקש עבודה. תקנות אלה טעונות הסכמתו של שר הפנים מכוח סעיף 69יא לחוק.
ביום 1.9.2010 פקעה הוראת שעה שהתירה ללשכה פרטית לגבות תשלום מעובד זר. ב- 2013 הותקנו תקנות המאפשרות ללשכות פרטיות בענף החקלאות לגבות כספים מעובד זר, וזאת בהתחשב בכך כי ניתן לפקח על הגבייה של הכספים המותרים במסגרת הסכמים בילטרליים שישראל צד להם בענף זה. בענף הסיעוד לא הותקנו תקנות חדשות בשים לב כי יכולת הפיקוח על הכספים שנגבים מאת עובדים זרים ללא הסכמים בילאטרליים כאמור היא מוגבלת ביותר.
יחד עם זאת, לאור בקשות שהתקבלו בשנים האחרונות במשרדי הממשלה מלשכות פרטיות בענף הסיעוד, להסדרת תקנות אשר יאפשרו להן לגבות כספים גם מהעובדים הזרים, ובהמשך לעתירה שהוגשה לבג"צ בעניין זה, חודשה הוראה השעה המאפשרת ללשכות הפרטיות בענף הסיעוד.
על מנת לאפשר ללשכות הפרטיות בענף הסיעוד לגבות כספים מהעובדים זרים מן הצד האחד, ומן הצד השני ליתן זמן לממשלה לבחון את ההסדר הנכון באשר לגביית כספים בענף האמור, ובהתחשב במאמצי הממשלה להתקשר בהסכמים בילאטרליים גם בענף זה, הוחלט לחדש את הוראת השעה שהייתה קיימת עד 2010 לתקופה של שנה. הוראת השעה פקעה בחודש מרץ 2018. במהלך תקופה זו פעלה הממשלה לגיבוש החלטתה בעניין ההסדר לגביית כספים בענף הסיעוד, אולם מאחר וטרם סיימה את עבודתה, מוצע כעת לחדש את הוראת השעה לתקופה של שנה נוספת, שבסופה תציג הממשלה את ההסדר שיגובש על ידה.
בשים לב לעובדה כי נכון למועד חידוש הוראת השעה טרם נחתמו הסכמים בילטרליים בענף הסיעוד, מוצע לחדש גם את תקנה 3(ה), שמטרתה לקבוע את התנאים שבהתקיימם תותר גביית התשלום המותר. מטרתה של תקנה זו הינה לסייע לגורמי האכיפה באכיפת תשלומים שנגבים מעובדים זרים שלא לפי דין, על-ידי הגדרת חובות רישומיות שיחולו על הלשכות הפרטיות בסיעוד.