תוכן עניינים
ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים
ג. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות.
ד. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר:
תזכיר חוק שמאי מקרקעין (תיקונים שונים), התשע"ח-2018
1. תיקון סעיף 1
4. תחילה ותחולה
חוק שמאי מקרקעין (תיקונים שונים), התשע"ח-2018
עיקרי החוק המוצע:
מוצע לתקן את חוק שמאי מקרקעין, התשס"א-2001, במספר היבטים:
עיקר 1:
מוצע לקבוע כי הודעה על הבחינות שעורכת מועצת שמאי המקרקעין ומועדן תפורסם באתר האינטרנט של משרד המשפטים במקום ברשומות.
עיקר 2:
מוצע לקבוע כי ערעור על החלטת התובע שלא להגיש קובלנה כנגד שמאי מכריע יוגש לוועדה המייעצת במקום למועצת שמאי המקרקעין.
מטרת החוק המוצע והצורך בו
מוצעים מספר תיקונים נקודתיים שונים לחוק שמאי המקרקעין, התשס"א-2001, כדי לייעל את עבודת מועצת שמאי המקרקעין, שהיא הגורם הרגולטורי על מקצוע שמאות המקרקעין. הצורך בתיקונים התחדד עקב מספר קשיים שעלו במהלך העבודה השוטפת של המועצה, כפי שיפורט להלן:
1. לסעיף 3- החוק הקיים קובע כי הודעה על הבחינות שעורכת מועצת שמאי המקרקעין ומועדן תפורסם ברשומות. מטעמי יעילות, מוצע כי פרסום כאמור יהיה באתר האינטרנט של משרד המשפטים במקום.
2. לסעיפים 1 ו-4- החוק הקיים קובע אפשרות לנילון שהגיש תלונה כנגד שמאי מקרקעין לערער על החלטת תובע שלא להגיש קובלנה כנגד אותו שמאי. החוק קובע כי הערר יוגש אל מועצת שמאי המקרקעין. במקרה של תלונות המוגשות כנגד שמאים מכריעים, מוצע לקבוע כי ערעור על החלטת תובע שלא להגיש קובלנה כנגדם תוגש לוועדה המייעצת שהוקמה לפי חוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965. הוועדה המייעצת אשר ממליצה לשר המשפטים לעניין קביעת רשימת השמאים המכריעים ומכירה היטב את עבודתם, היא הגורם המתאים יותר לבחון את התלונות כנגד השמאי המכריעים ואת העררים.
אין
תזכיר חוק מטעם משרד המשפטים:
|
|
|
|
|
|
1. |
בסעיף 1 לחוק שמאי מקרקעין, התשס"א-2001[1] (להלן החוק העיקרי)- |
||
|
|
|
(א) |
אחרי ההגדרה "הארגון" יבוא: |
|
|
|
|
""הוועדה המייעצת" – כמשמעותה בסעיף 202ד לחוק התכנון והבניה התשכ"ה- 1965[2]."; |
|
|
|
(ב) |
אחרי ההגדרה "שומת מקרקעין" יבוא: |
|
|
|
|
""שמאי מכריע" – כמשמעותו בחוק התכנון והבניה, התשכ"ה- 1965. |
|
2. |
בסעיף 9(ב) לחוק העיקרי, במקום "ברשומות" יבוא "באתר האינטרנט של משרד המשפטים". |
||
|
3. |
בסעיף 23(ב) לחוק העיקרי, בסופו יבוא- |
||
|
|
|
"ואולם ערר על החלטת תובע שלא להגיש קובלנה כנגד שמאי מכריע תוגש לוועדה המייעצת" |
|
|
4. ג |
תחילתו של חוק זה ביום פרסומו. |
||
מוצעים מספר תיקונים נקודתיים שונים לחוק שמאי המקרקעין, התשס"א-2001, כדי לייעל את עבודת מועצת שמאי המקרקעין, שהיא הגורם הרגולטורי על מקצוע שמאות המקרקעין. הצורך בתיקונים התחדד עקב מספר קשיים שעלו במהלך העבודה השוטפת של המועצה, כפי שיפורט להלן:
לסעיף 3- החוק הקיים קובע כי הודעה על הבחינות שעורכת מועצת שמאי המקרקעין ומועדן תפורסם ברשומות. מטעמי יעילות, מוצע כי פרסום כאמור יהיה באתר האינטרנט של משרד המשפטים במקום.
לסעיפים 1 ו-4- החוק הקיים קובע אפשרות לנילון שהגיש תלונה כנגד שמאי מקרקעין לערער על החלטת תובע שלא להגיש קובלנה כנגד אותו שמאי. החוק קובע כי הערר יוגש אל מועצת שמאי המקרקעין. במקרה של תלונות המוגשות כנגד שמאים מכריעים, מוצע לקבוע כי ערעור על החלטת תובע שלא להגיש קובלנה כנגדם תוגש לוועדה המייעצת שהוקמה לפי חוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965. הוועדה המייעצת אשר ממליצה לשר המשפטים לעניין קביעת רשימת השמאים המכריעים ומכירה היטב את עבודתם, היא הגורם המתאים יותר לבחון את התלונות כנגד השמאי המכריעים ואת העררים.