כללי העמותות (הגשה באופן מקוון), התשע"ח-2018
בתוקף סמכותי לפי סעיף 38ב לחוק העמותות, התש"ם-1980 (להלן – החוק) ולעניין הליכי הזיהוי של מגיש הבקשה, הדוח או המסמך באישור שרת המשפטים, אני קובע כללים אלה:
|
הגדרות |
1. |
בכללים אלה - |
|
|
|
|
|
"אתר" – אתר האינטרנט של משרד המשפטים; |
|
|
|
|
"הזדהות אלקטרונית בטוחה" - הזדהות אלקטרונית באמצעות שני פרטי אימות לפחות; |
|
|
|
|
"תעודה אלקטרונית" - כהגדרתה בחוק חתימה אלקטרונית, התשס"א-2001 או תעודה אלקטרונית לאימות כהגדרתה בסעיף 23א לחוק מרשם האוכלוסין, התשכ"ה-1965. |
|
הוראות כלליות לעניין הגשה מקוונת של בקשה דוח או מסמך |
2. |
(א) הגשת בקשה לרישום עמותה לפי סעיפים 2 ו- 10 לחוק, דיווח לפי סעיף 38(א)(1), דיווח שנתי לפי סעיף 38(3), (6) ו- (6א), או צירוף מסמך שנדרש להגיש לרשם לפי כל דין יכול שייעשו באופן מקוון באמצעות האתר (להלן – בקשה מקוונת, דוח מקוון או מסמך מקוון, לפי העניין). |
|
|
|
|
(ב) המגיש בקשה מקוונת, דוח מקוון או מסמך מקוון (להלן – המגיש), יזדהה באמצעות תעודה אלקטרונית או בדרך של הזדהות אלקטרונית בטוחה, בהתאם לכללים אלה, לפי העניין, ויאשר באתר את הפרטים שצוינו בבקשה המקוונת, בדוח המקוון או במסמך המקוון. |
|
|
|
|
(ג) בבקשה מקוונת תצוין במקום המיועד לכך כתובת דואר אלקטרוני ליצירת קשר עם המגיש ובדוח מקוון – גם עם העמותה שמטעמה פועל המגיש; העמותה תודיע לרשם על כל שינוי בכתובת הדואר האלקטרוני שלה בתוך 14 ימים מיום השינוי. |
|
|
הגשת בקשה מקוונת לרישום עמותה |
3. |
(א) בקשה מקוונת לרישום עמותה תוגש על ידי עורך דין באתר לאחר שהזדהה באמצעות תעודה אלקטרונית. |
|
|
|
|
(ב) לבקשה כאמור בסעיף קטן (א), יצורפו כל אלה - |
|
|
|
|
|
(1) העתק סרוק של טופס בקשה לרישום עמותה לפי תקנות העמותות (טפסים), תשס"ט-2009[1], הכולל תצהיר חתום בידי כל אחד מהמייסדים על נכונותם לייסד עמותה ולכהן בה כחברי ועד מאומת בידי מגיש הבקשה או עורך דין אחר ממשרדו; |
|
|
|
|
(2) העתק סרוק של כל מסמך שיש לצרפו לבקשה לפי דין; |
|
|
|
|
(3) אישור ביחס למסמכים שפורטו בפסקה (1) כי הם נאמנים למקור. |
|
הגשת דוח מקוון או מסמך מקוון בידי חברי ועד |
4. |
(א) חבר ועד בעמותה, שהזדהה בהזדהות אלקטרונית בטוחה באתר, רשאי למלא פרטי דוח מקוון או להגיש מסמך וכן צרופות, אם נדרשות, ולאשרם. |
|
|
|
|
(ב) לגבי דוח שלא ניתן למלא את פרטיו באופן מקוון ושיש לגביו דרישה לחתימות מקוריות או העתקן המאושר כדין, יאשר חבר הוועד כי הוא מהווה העתק של המסמך המקורי. |
|
|
|
|
(ג) דוח מקוון או מסמך מקוון יוגש לרשם לאחר שחבר ועד נוסף הזדהה בהזדהות אלקטרונית בטוחה באתר ואישר את הגשת אותו דוח או מסמך, פרטיו וצרופותיו. |
|
|
|
|
(ד) חבר ועד רשאי להגיש העתק סרוק באופן מקוון לפי סעיף 5, ובלבד שהזדהה בהזדהות אלקטרונית בטוחה. |
|
|
|
|
(ה) לעניין סעיף זה – |
|
|
|
|
"חבר ועד"– מי שפרטיו מעודכנים כחבר ועד בעמותה אצל הרשם לפני הגשת הדוח המקוון או המסמך המקוון. |
|
|
הגשת העתק סרוק באופן מקוון |
5. |
עורך הדין של העמותה, רואה החשבון שלה או המנהל הכללי שלה, שהזדהה באמצעות תעודה אלקטרונית או בדרך של הזדהות אלקטרונית בטוחה, רשאי להגיש העתק סרוק של דוח או מסמך שהעמותה נדרשת להגיש לפי סעיף 38, אם התקיימו כל אלה - |
|
|
|
|
|
(1) פרטי המגיש מעודכנים כבעל תפקיד כאמור אצל הרשם לפני הגשת הדיווח; |
|
|
|
|
(2) המסמך או הדוח שהעתקו הסרוק צורף, נערך בהתאם להוראות לפי סעיף 38 ונחתם בידי שני חברי ועד; |
|
|
|
|
(3) המגיש אישר ביחס לכל העתק סרוק של דוח או מסמך כי הוא מהווה העתק של המסמך המקורי וכי הוא תואם את פרטי הדיווח המקוון שהוגש על ידו. |
|
תחילה |
6. |
תחילתם של כללים אלה ביום כ"ד אדר ב' תשע"ט (31 מרץ 2019). |
|
אייל גלובוס
רשם העמותות
ראש רשות התאגידים
דברי הסבר
בהתאם לסמכותו לפי סעיף 38ב(ב) לחוק העמותות, התש"ם-1980, הכללים המוצעים, שעניינם הגשת בקשות ומסמכים באופן מקוון לפי סעיפים 2, 10 ו-38 לחוק העמותות, נועדו לקבוע את הליכי הזיהוי של מגיש הבקשה, הדיווח או המסמך, את אופן ההגשה ומבנה המסרים האלקטרוניים שיש להשתמש בהם לצורך ההגשה.
הגשה מקוונת כאמור אינה חובה ונתונה לבחירת מגיש הבקשה המסמך או הדיווח. היא מיועדת להקלת הנטל הבירוקרטי המושת על עמותות ולשיפור השירות הניתן על ידי רשות התאגידים.
עם כניסתם של הכללים המוצעים לתוקף, ניתן יהיה להגיש באופן מקוון בקשה לרישום עמותה וכן את הדוח המילולי, הדוח הכספי, פרוטוקול האסיפה הכללית לאישור הדוח הכספי והמילולי והמלצות ועדת הביקורת וכן הודעות על שינוי מען העמותה, בחירה או מינוי של חברי ועד, חברי ועדת הביקורת או הגוף המבקר, ופקיעת כהונתם והודעה על מינוי רואה חשבון מבקר.
בהמשך, הכוונה לפעול לכך שניתן יהיה להגיש באופן מקוון דיווחים ומסמכים נוספים.
כאמור בסעיף 38ב לחוק, יראו בקשות ומסמכים שיוגשו באופן מקוון לפי הכללים המוצעים, כעומדת בדרישות הדין לעניין הגשת מסמך מקור או העתקו המאושר כדין ולעניין חתימה עליו.
לפי הכללים המוצעים, מגיש בקשה, דוח או מסמך מקוונים, יזדהה באתר, יאשר את פרטי ההגשה המקוונת ויגישם באתר. הגשת דיווח מקוון לפי הכללים המוצעים, תאפשר שמירת פרטי מידע רלוונטיים מדיווח לדיווח. כמו כן, הדרישה למילוי פרטים תופיע רק אם היא רלוונטית למדווח.
ההזדהות באתר תיעשה על ידי תעודה אלקטרונית, כגון כרטיס חכם או באמצעות הזדהות אלקטרונית בטוחה, כמשמעותה בקווים המנחים שפרסם הממונה על יישומים ביומטריים במשרד ראש הממשלה מכוח המדיניות הלאומית להזדהות בטוחה לפי החלטת ממשלה מספר 2960 מיום 6.08.2017. מדובר בהזדהות ברמת הבטחת אימות 3, הדורשת שני פרטי אימות לפחות. כיום, פרטי האימות האישיים הנדרשים לצורך השלב הראשון של ההזדהות החכמה הם פרטי כרטיס אשראי ומועד הנפקת תעודת זהות. לאחר השלב הראשון, הזדהות תיעשה באמצעות קוד וסיסמא.
הגשת בקשה מקוונת לרישום עמותה תוגש על ידי עורך דין, אשר יידרש לצרף לה העתק סרוק של טופס הבקשה, הכולל תצהיר חתום בידי כל אחד מן המייסדים על נכונותם לייסד עמותה ולכהן בה כחברי ועד מאומת על ידו או על ידי עורך דין ממשרדו. במסגרת הגשת הבקשה יידרש לאשר כי טופס הבקשה שצירף זהה לפרטים שמולאו באופן מקוון.
הגשת דוח או מסמך מקוון תתאפשר לפי הכללים המוצעים לשני חברי ועד. הגשה מקוונת של העתק סרוק תתאפשר לחבר ועד אחד, לעורך דין של העמותה, רואה החשבון שלה או המנהל הכללי שלה. העתק כאמור ייערך לפי הוראות סעיף 38 וייחתם בידי שני חברי ועד. מגיש ההעתק הסרוק יאשר כי הוא העתק של המסמך המקורי וכי הוא תואם את הפרטים שמולאו באופן מקוון.
יוער כי ההגשה המקוונת תתאפשר רק לבעלי תפקידים כאמור שפרטיהם מעודכנים במערכת הממוחשבת של רשם העמותות. בעל תפקיד כאמור יוכל למלא את הפרטים באתר באופן מקוון, גם אם לא ישלים בעצמו את הגשת הדיווח, באופן שיאפשר למלא את הפרטים בנפרד מההגשה, ויבטיח גמישות בתהליך ההגשה המקוונת.
תחילתם של הכללים המוצעים ביום 31/03/19. במועד תחילת הכללים ייכנסו לתוקף אף מרבית הוראות תקנות העמותות (טפסים) (תיקון), התשע"ז- 2016, אשר עיגנו בדין טופס מובנה ומחייב להגשת דוח מילולי של עמותה, איחדו את הגשת מרבית הדיווחים השנתיים במסגרת טופס זה ונספחיו, תוך הגברת השקיפות הציבורית והקלת הנטל על עמותות שמחזורן אינו עולה על 500,000 ₪. כן ייכנס לתוקף ההסדר שעוגן בתקנות ביחס לחובות דיווח ופרסום של שמות תורמים לעמותה.