צו ההסדרים במשק המדינה.docx

טיוטת צו הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה) (הארכת התקופות האמורות בסעיפים 17א(ב) ו- 17ב(ב) לחוק), התשע"ח-2018

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 17ג לחוק הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה), התשמ"ט-1989[1] (להלן – החוק), לאחר התייעצות עם הממונה על ההגבלים העסקיים, ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת לפי סעיף 19(ב) לחוק, אני מצווה לאמור:

הארכת התקופה בסעיף 17א(ב) לחוק

1.  

התקופה האמורה בסעיף 17א(ב) לחוק מוארכת בזה, כך שבמקום "יום כ"ד בטבת התשע"ט (1 בינואר 2019)" יבוא "יום כ' בטבת התשפ"ד (1 בינואר 2024)".

הארכת התקופה בסעיף 17ב(ב) לחוק

2.  

התקופה האמורה בסעיף 17ב(ב) לחוק מוארכת בזה, כך שבמקום "יום כ"ד בטבת התשע"ט (1 בינואר 2019)" יבוא "יום כ' בטבת התשפ"ד (1 בינואר 2024)".

 

יובל שטייניץ

שר האנרגיה

 

____________________ התשע"ח

(____________________2018)

(חמ3-4198)

 


דברי הסבר

בחודש ינואר 2008 נחקק חוק משק הגז (קידום התחרות בגז לצריכה ביתית) (תיקוני חקיקה), התשס"ח-2008 (להלן – "חוק משק הגז"), אשר נועד לקדם את התחרות בשיווק גפ"מ למגזר הביתי, ענף שאופיין ברמת תחרות נמוכה מזה שנים רבות.

במסגרת החוק נוסף סעיף 17א לחוק הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה), התשמ"ט-1989 (להלן – "החוק"), אשר קבע כי ספק גז יוצא שקיבל הודעה מצרכן גז ביתי על הפסקת ההתקשרות עמו, לא יתקשר עם הצרכן ולא יציע לו הטבות כלשהן בקשר עם הספקת גז במשך שישה חודשים מיום מתן ההודעה. סעיף זה נועד להגביל את יכולתם של ספקי הגז לסכל אפשרות של חילופי ספק גז וכתוצאה מכך להגביר את התחרות בין הספקים.

כמו כן, נוסף לחוק סעיף 17ב, אשר קבע כי ספק גז העוסק בשיווק גז בפריסה ארצית, לא יסרב לתת שירות הספקת גז לצרכן גז ביתי שאינו מקבל את שירותיו כאמור ומבקש לקבלם, בתנאים דומים לתנאים שבהם הוא מספק את השירות לצרכן גז ביתי דומה, זולת אם הראה כי קיימים טעמים המצדיקים אי מתן השירות בתנאים דומים. סעיף זה אוסר על הפלייה בין צרכנים דומים של ספקי גז.  

הסעיפים האמורים נקבעו כהוראות שעה והוארכו מעת לעת, הפעם האחרונה עד ליום 1 בינואר 2019. בהתאם לסעיף 17ג לחוק, שר האנרגיה, לאחר התייעצות עם הממונה על ההגבלים העסקיים, רשאי להאריך, בצו, את תוקפם של סעיפים 17א ו-17ב בתקופות נוספות, ובלבד שסך תקופות ההארכה של כל אדם מהסעיפים לא יעלה על חמש שנים.

הסעיפים האמורים תורמים לקידום התחרות ולכן מוצע להאריך את תוקפם בחמש שנים.

סעיף 17א לחוק מקדם את התחרות בשני היבטים מרכזיים: האחד- סעיף זה גורם לחברות הגז להציע לצרכנים קיימים כדבר שבשגרה מחירים תחרותיים יותר, ולא רק להציע מחירים תחרותיים לצרכנים חדשים או לצרכנים קיימים שמודיעים על החלפת ספק גז. קודם לחקיקת הסעיף האמור חברות הגז נקטו פעמים רבות במדיניות של תמחור גבוה  לצרכנים הקיימים בבניין, והציעו מחירים נמוכים רק כשחברה מתחרה הודיעה על החלפת ספק גז, על מנת לסכל את ביצוע ההחלפה.

ההיבט השני הוא בעצם קיום התחרות ויכולת שרידותן של חברות מחוללות תחרות. החלפת ספק גז בבניין דורשת מהספק הנכנס תשומות משמעותיות (הצורך להתקשר עם הדיירים, להחתים, לשכנע). הסעיף האמור מאפשר לספק הנכנס להשקיע משאבים בהחלפת ספק הגז ומונע סיכול של ההחלפה בשלב שבו נמסרה הודעה על ביצוע ההחלפה. ביטול הסעיף עלול להניע את הספק הנכנס מחולל התחרות מהשקעת המשאבים הנדרשים לביצוע ההחלפה וכך לגרום לקיפאון של השוק מבחינת התחרות.

סעיף 17ב נועד לפתור כשל דומה של התנהגות מסכלת תחרות. חברות דומיננטיות בשוק עשויות להציע באופן נקודתי מחירים נמוכים בעליל רק בשביל לדחוק החוצה מחוללי תחרות. סעיף 17ב לחוק מחייב את אותן חברות להציע את אותם מחירים נמוכים לכל הצרכנים באזור, מה שעשוי למנוע מהן מלכתחילה התנהגות טורפנית זו.

 

כפי שניתן לראות בגרף שלהלן, כמות החלפות ספק הגז שבהן החברה הנכנסת היא חברה קטנה עולה באופן מתון עם השנים. למרות שחסרים נתונים עבור חלק מהשנים מגמת העלייה במספר החלפות ספק הגז ברורה ולדעתנו סעיפים 17א ו- 17ב תורמים למגמה זו.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

לאור זאת, ולאחר התייעצות עם הממונה על ההגבלים העסקיים, מוצע להאריך את תוקפן של הוראות השעה שבסעיפים 17א ו- 17ב לחוק בחמש שנים.   

 

 

 

 



[1] ס"ח התשמ"ט, עמ' 28;  התשע"ד, עמ' 638; התשע"ח, עמ' 10.