כללי שכ'ט מפרקים 5.8.18.docx תזכיר כללים למינוי מפרקים של אגודות שיתופיות ולקביעת שכרם (תיקון), תשע"ח-2018

כללים למינוי מפרקים של אגודות שיתופיות ולקביעת שכרם (תיקון), תשע"ח-2018

 

בבואו למנות מפרק שאינו הכונס הרשמי, על פי סמכותו שבסעיף 48 לפקודת האגודות השיתופיות[1], ולקבוע את שכרו לפי תקנה 29 לתקנות האגודות השיתופיות (פירוק), התשמ"ד-1984[2], ינחה הרשם עצמו לפי הכללים למינוי מפרקים של אגודות שיתופיות ולקביעת שכרם, תשנ"א-1991[3] (להלן -  הכללים), בשינויים אלה:  

תיקון כלל 1

1.

בכלל 1, בהגדרת "מפרק" אחרי "הרשם", המלים "עוזר הרשם" יימחקו ובמקום "כמשמעותם" יבוא "כמשמעותו".

 

 

 

תיקון כלל 2

2.

בכלל 2 -

 

 

)א)

בפסקה (ב), במקום "כאמור" יבוא "האמור".

 

 

 

 

 

 

(ב)

פסקה (ד) – תימחק.

 

 

 

תיקון כלל 4

3.

בכלל 4, בפסקה (א), המלים "העתק הבקשה יגיש המפרק לעוזר הרשם" – יימחקו.

 

 

 

תיקון כלל 6

4.

בכלל 6, אחרי פסקה (ב), יבוא:

 

 

 

 

 

"(ג)

המפרק יפרט בבקשתו את כל תשלומי שכר המימוש שהתקבלו בתיק הפירוק, לרבות סכומם, מועד פסיקתם, בגין מה נפסקו ומי המפרק שקיבלם."

 

 

 

 

הוספת כללים 6א ו-6ב

5.

אחרי כלל 6 יבוא:

 

 

 

 

 

"6א.

(1)

שכר הטרחה יחושב מהתקבול בלא מס ערך מוסף;

 

 

 

 

 

 

 

(2)

לשכר הטרחה הקבוע בכללים אלה יתווסף מס ערך מוסף.

 

 

 

 

 

 

 

6ב.

מפרק לא יקבל שכר או תמורה אחרת, בין במישרין ובין בעקיפין, נוסף על הקבוע בתקנות אלה בשל תפקידו באגודה, אלא באישור הרשם; קיבל מפרק שכר כאמור בלא אישור הרשם, רשאי כל נושה לפנות לרשם בבקשה להשבתו לאגודה או לחלוקתו."

 

 

 

תיקון כלל 7

6.

בכלל 7, אחרי "כללים אלה למפרקים" המילה "שבם" תימחק ובמקומה יבוא "האמור".

 

 

 

תיקון כלל 10

7.

אחרי המילים "כלכלן, מהנדס, שמאי," יבוא "מנהל עסקי, מנהל קהילה"; אחרי המילים "או בעל מקצוע" יבוא "או תפקיד", ואחרי המילים "מאת הרשם" יבוא "הייתה ההוצאה בעד העסקה כאמור צפויה להגיע לסכום של 100,000 שקלים חדשים ומעלה, תינתן לנושים המובטחים ולנושים המהותיים ולפי החלטת הרשם גם לנושים נוספים או לבעלי עניין אחרים הזדמנות להשמיע עמדתם קודם למתן האישור.

בפסקה זו, נושה מהותי - מי שהאגודה חבה לו חוב אשר במועד הבקשה עולה על סכום של 100,000 שקלים חדשים או סכום של 10% מסך החובות של האגודה שאינם חובות מובטחים, לפי הגבוה מבניהם."

 

 

 

תיקון כלל 11

8.

בכלל 11 -

 

 

 

 

 

(א)

בפסקה (ג), המלים "אם הגיש עוזר הרשם בקשה מנומקת" – יימחקו;

 

 

 

 

 

 

 

(ב)

אחרי פסקה (ה) יבוא:

 

 

 

"(ו)

הועסק בעל מקצוע כאמור בכלל 10 ושכרו שולם מקופת האגודה, רשאי הרשם לנכות את הסכום ששולם, כולו או מקצתו, משכר המפרק.

 

 

 

 

 

 

 

(ז)

החלטת הרשם בבקשה לשכר טרחת מפרק לפי כללים אלו בסכום של 10,000 שקלים חדשים ומעלה תתקבל לאחר היוועצות עם רואה חשבון כאמור להלן, ואולם רשאי הרשם להיוועץ גם עם הכונס הרשמי במקום רואה החשבון או בנוסף לו, בנסיבות מיוחדות, בשים לב לגודלה של הבקשה או מורכבותה. הרשם ימנה מבין עובדי משרד הכלכלה והתעשייה אדם בעל רישיון לראיית חשבון עם ניסיון של שנה לפחות כרואה חשבון, לצורך בדיקת בקשות לשכר טרחה לפי כללים אלו. חוות דעתו של רואה החשבון תהיה בכתב ותפרט את אופן חישוב שכר הטרחה.

 

 

 

 

 

 

 

 

(ח)

החלטת הרשם בבקשה להגדלת שכר טרחה של מפרק לפי כללים אלו תתקבל לאחר היוועצות עם הכונס הרשמי."

תיקון כלל 13

9.

בכלל 13 -

 

 

 

 

 

 

 

(א)

בפסקה (א), במקום "העלייה" יבוא "השינוי".

 

 

 

 

 

 

 

(ב)

בפסקה (ג), במקום "ברשומות" יבוא "באתר האינטרנט של משרד הכלכלה והתעשייה".

 

 

 

 

תחילה ותחולה

10.

תחילתם של כללים אלה מיום פרסומם ותחולתם על בקשות שיוגשו לאחריהם.

 

 

דברי הסבר

 

במהלך השנים התעורר צורך לבצע עדכונים והתאמות בכללי שכ"ט מפרקים הקיימים, כדי לייעל ולשפר את מנגנוני קביעת שכר הטרחה. בהתאם לכך מוצע לבצע את התיקונים שלהלן.

לכלל 1 -

מוצע למחוק את המילים "עוזר הרשם" מסעיף ההגדרות מאחר שעל-פי הפקודה לעוזר הרשם נתונות סמכויות של רשם ואין צורך במנגנון הקיים כיום בכללים, לפיו עוזר הרשם נדרש להמליץ לרשם בעניין הבקשות לשכר טרחה.

לכלל 2 -

בפסקה (ב) מוצע לתקן טעות סופר ובמקום "כאמור" לכתוב "האמור".

 

בפסקה (ד) מוצע לבטל את התנאי הקיים, לפיו הרשם אינו יכול למנות אדם למפרק אגודה מסוימת אם טרם חלפה שנה מיום שמונה למפרק של אגודה אחרת. אין מניעה שמפרק יטפל בכמה תיקים במקביל, במיוחד במצב שבו קיימים פירוקים שבהם אין כסף בקופת הפירוק, וכך תיק אחד 'מפצה' על התיק האחר. פסקה (ג) מאפשרת לרשם לשקול שיקולי עומס בעת המינוי, ככל שנדרש.

לכלל 4 -

לאור התיקון לכלל 1 מוצע למחוק את המילים "העתק הבקשה יגיש המפרק לעוזר הרשם".

לכלל 6 -

בפסקה (ב) מוצע לקבוע כי המפרק יפרט בבקשתו את כל תקבולי המימוש הקודמים. זאת מאחר ששכר מימוש בנוי באופן מצטבר ולא מתחדש כל שלושה חודשים כמו שכר ניהול, ועל כן נודעת חשיבות לסכומים המצטברים. ההוראה נקבעה כדי לייעל את מנגנוני הבדיקה והבקרה של בקשת שכר הטרחה.

לכלל 6א -

הכללים כיום אינם מתייחסים לסוגיית מס הערך המוסף, ולפי הפרקטיקה הנוהגת, שכר הטרחה מחושב ללא מע"מ ועליו מתווסף המע"מ. זה גם הכלל בתקנות החברוֹת (כללים בדבר מינוי כונסי נכסים ומפרקים ושכרם), תשמ"א-1981. מוצע לעגן את הפרקטיקה הזו בכללים.

לכלל 6ב -

מוצע לקבוע שמפרק לא יקבל כל תמורה נוספת מעבר לקבוע בכללים בשל תפקיד אחר שיבצע באגודה אלא באישור הרשם, ואם קיבל רשאי כל נושה לפנות לרשם בבקשה להשבתו או חלוקתו. זאת מאחר שלעיתים מתמנה מפרק שהיה לו תפקיד קודם באגודה (כגון מנהל של פעילות מסוימת) ומטרת התוספת למנוע כפל שכר. הוראה מקבילה קיימת גם בתקנות החברוֹת.

לכלל 10 -

כלל זה עוסק בהעסקת בעלי תפקידים על-ידי המפרק, ונוספו לו תפקידים המקובלים במגזר האגודות השיתופיות. כמו כן מוצע לקבוע כי העסקה בסכום של 100,000 ₪ ומעלה טעונה אישור נושים מובטחים ונושים מהותיים (ולפי החלטת הרשם גם נושים נוספים), בשל השפעתה הגדולה על קופת הפירוק.

 

 

לכלל 11 -

לאור התיקון לכלל 1 מוצע להוריד בפסקה (ג) את המנגנון לפיו על עוזר הרשם להגיש לרשם את הבקשה לשכר הטרחה.

בפסקה (ו) הוקנתה לרשם סמכות לנכות משכר המפרק את שכרו של בעל מקצוע שהועסק ללא אישור הרשם, כנדרש בכלל 10. הוראה זו קיימת גם בתקנות החברוֹת.

לעניין פסקאות (ז) ו-(ח) – לפי נוסח הכללים כיום, על הרשם להביא כל בקשה לשכר טרחה בפני ועדה המתמנה ע"י השר וחברים בה נציגו, נציג משרד האוצר ונציג לשכת עורכי הדין. הוראה זו לא מיושמת בפועל (אלא במקרים נדירים) ואינה נחוצה בהיותה מסרבלת את ההליך. מוצע לקבוע במקומה מנגנון שיהיה פשוט יותר, לפיו: בקשות לשכ"ט רבעוני שאינן עולות על 10,000 ₪ יידונו ע"י הרשם ובקשות לשכ"ט רבעוני בסכום של 10,000 ₪ ומעלה יידונו ע"י הרשם לאחר היוועצות כתובה ומפורטת עם רואה חשבון שימנה הרשם, כאשר בבקשות מיוחדות רשאי הרשם להיוועץ  בעניין זה עם הכונס הרשמי.

בקשות להגדלת שכר הטרחה יידונו ע"י הרשם לאחר היוועצות עם הכונס הרשמי. ההיוועצות עם הכונס הרשמי היא המנגנון הקיים בתקנות החברוֹת. מדובר בגוף שהוא גם ציבורי וגם עתיר ניסיון בתחום זה, ועל כן נראה שזה המנגנון המתאים.

לכלל 13 -

מוצע תיקון טעות סופר בעניין הצמדת 'מדרגות' שכר הטרחה וכן פרסום שוטף באתר האינטרנט של המשרד, במקום ברשומות.

 

 



[1]  חא"י, כרך א', עמ' (ע) 336, (א) 360.

 

[2]  ק"ת תשמ"ד מס' 4636 מיום 27.5.1984 עמ' 1588.

 

[3]  י"פ תשנ"א מס' 3838 מיום 24.1.1991 עמ' 1151.