טיוטת צו איגודי ערים (אשכול רשויות נגב מזרחי), התשע"ח-2018
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 2, 8א, 9, 15, 16 ו-17ד1 לחוק איגודי ערים, התשט"ו-1955[1] (להלן – החוק), לאחר התייעצות עם שר האוצר, שר החקלאות, שר הבריאות והשר להגנת הסביבה ולבקשת הרשויות המקומיות המפורטות בתוספת הראשונה, אני מצווה לאמור:
|
|
|
|
|
הקמת אשכול רשויות מקומיות |
1. |
מוקם בזה איגוד ערים מסוג אשכול רשויות מקומיות שייקרא "אשכול נגב מזרחי" (להלן – האשכול), כדי לעודד פיתוח אזורי וקידום שיתופי פעולה בנושאים שונים בין הרשויות המקומיות החברות בו, שתחומו הוא שטח שיפוטן של הרשויות המקומיות שבתוספת הראשונה. |
|
|
תפקידי וסמכויות האשכול |
2. |
אלה תפקידי האשכול:
|
|
|
|
|
|
(1) ליזום ולקדם פעולות לצורך הכנת וביצוע תכניות לפיתוח אזורי ושיתופי פעולה בין הרשויות המקומיות החברות באשכול, בתחומים שעליהם תחליט מועצת האשכול, ואולם לא יהיה באמור כדי להקנות לאשכול את הסמכויות והתפקידים של כל אחת מהרשויות המקומיות שבתחומו בתחומים אלה, אלא לפי פסקה (3); |
|
|
|
|
(2) פיקוח ואכיפה של הדינים הסביבתיים בתחומי הרשויות המקומיות המפורטות בתוספת השנייה; לשם ביצוע תפקידיו אלה, יהיו לאשכול כל הסמכויות הנתונות לרשות מקומית המפורטת בתוספת השנייה לפי כל חיקוק בעניינים הנוגעים לתפקידיו כאמור; לצורך זה, בכל מקום בחיקוק שמדובר בו ב"עיריה", "מועצה מקומית" או "ראש רשות מקומית" יראו כאילו מדובר באשכול או ביושב ראש האשכול, הכל לפי העניין, והוא כאשר אין הוראה אחרת לעניין זה; אולם, על אף האמור בסעיף 10 לחוק, הרשות המקומית לא תהינה משוחררת מחובותיה לגבי העניינים האמורים בפסקה זו וימשיכו להיות נתונות לה הסמכויות והתפקידים שהיו בידה; |
|
|
|
|
(3) ככל שרשות מקומית החברה באשכול אצלה לאשכול מסמכותה לפי כל חיקוק או הטילה עליו תפקיד שהוטל עליה לפי כל חיקוק בהתאם ובכפוף לסעיף 17ד1(2) לחוק, האיגוד יפעל במסגרת הסמכויות שנאצלו לו ויבצע את התפקידים שהוטלו עליו, כאמור. |
|
הרכב המועצה |
3. |
מועצת האשכול תהיה מורכבת מנציגי הרשויות המקומיות החברות באשכול כמפורט בתוספת הראשונה. |
|
|
מינוי מנהל כללי |
4. |
(א) מועצת האשכול תודיע בפומבי על כוונתה למנות מנהל כללי לאשכול ועל האפשרות להגיש מועמדות לתפקיד. |
|
|
|
|
(ב)
טרם החלטת המועצה על מינוי מנהל כללי לפי
סעיף 8א לחוק תונח בפניה המלצה של ועדה לאיתור ולבחינת מועמדים בדבר המועמד
המתאים ביותר למשרה. |
|
|
|
|
(ג) הוועדה תקבע ותפרסם את מאפייני המשרה ואת תנאי הסף הנדרשים מן המועמדים, תבחן את כישוריהם וסגולותיהם של המועמדים למשרה בכל דרך שתיראה לה ותנמק את המלצותיה. |
|
|
|
|
(ד) אלה יהיו חברי הוועדה לבחינת מועמדים לפי סעיף קטן (ב): |
|
|
|
|
|
(1) נציג הרשויות המקומיות החברות באשכול שתמנה מועצת האשכול, והוא יהיה יושב ראש הוועדה; |
|
|
|
|
(2) המנהל הכללי של משרד הפנים או נציגו; |
|
|
|
|
(3) מנהל כללי של איגוד ערים מסוג אשכול, שימנה המנהל הכללי של משרד הפנים. |
|
|
|
(ה) לתפקיד המנהל הכללי הראשון של האשכול ימונה המנהל הכללי של תאגיד שהרשויות המקומיות החברות באשכול מחזיקות את מרבית מניותיו, אם החליטה כך מועצת האשכול, וסעיפים קטנים (א) עד (ד) לא יחולו על מינויו. |
|
|
|
|
(ו) המנהל הכללי ימונה לתקופת כהונה אחת של שמונה שנים. |
|
|
התקשרויות לפי הסכם של תאגיד |
5. |
(א) על אף האמור בסעיף 36 לצו איגודי ערים (הוראות אחידות), התשל"ז-1977[2], רשאי האשכול, באישור מועצת האשכול, אם שוכנע שהדבר נדרש מטעמי חיסכון ויעילות, להתקשר לקבלת שירותים או רכישת טובין לפי חוזה שעשה תאגיד שהרשויות המקומיות החברות באשכול מחזיקות את מרבית מניותיו, לפני הקמת האשכול בקשר לעניינים הנתונים במסגרת תפקידי האשכול ושנעשה בעקבות מכרז לפי הדין החל על עירייה בשינויים המחויבים, בתנאים ולתקופה שנכללו בחוזה שעשה התאגיד כאמור ולמעט זכות ברירה. |
|
|
|
|
(ב) הודעה על התקשרויות לפי סעיף קטן (א), תפורסם באתר האינטרנט של האשכול. |
|
|
ייסוד תאגיד |
6. |
סעיף 146א לצו המועצות המקומיות, התשי"א-1950[3] יחול על האשכול בשינויים המחויבים. |
|
|
|
|
תוספת ראשונה (סעיפים 1 ו-3) |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||
|
|
תוספת שנייה (סעיף 2) |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
מועצה אזורית אל קסום |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
מועצה מקומית חורה |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
מועצה מקומית כסיפה |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
מועצה אזורית נווה מדבר |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
מועצה מקומית ערערה בנגב |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
מועצה מקומית שגב שלום |
דברי הסבר
פרק א'1 לחוק איגודי ערים, התשט"ו-1955 (להלן – החוק) מסדיר את הקמתם ופעולתם של איגודי ערים מסוג אשכול רשויות מקומיות (להלן – אשכול). על פי החוק, אשכול יוקם על ידי שר הפנים, לבקשת הרשויות המקומיות, לאחר קבלת המלצת ועדת חקירה שמונתה לעניין, ולאחר התייעצות עם שר האוצר. המדובר באשכול הכולל מספר רשויות מקומיות המתאגדות על פי בקשתן, במטרה לייעל את התנהלותן הכלכלית, לשפר את רמת השירותים הניתנים לתושביהן ולנצל את יתרון הגודל שבאיגום משאבי הרשויות. בניגוד לאיגוד ערים רגיל, בו שר הפנים קובע בצו את תפקידיו וסמכויותיו, באשכול נקבע מנגנון גמיש בו הרשויות המקומיות החברות בו יוכלו לאצול סמכויות לאשכול ולהטיל עליו תפקידים, והדבר עשוי להשתנות מעת לעת ומרשות לרשות.
מיזם האשכולות האזוריים נועד להוות פלטפורמה לשיתופי פעולה אזוריים בין רשויות מקומיות. זאת, על מנת להביא להתייעלות כלכלית ואיגום משאבים המאפשר שיפור השירות לתושב וצמצום פערים בין רשויות, על ידי מתן שירותים משותפים שיעניקו אפשרות לרשויות אשר מתקשות לבצע שירותים אלו בצורה מיטבית באופן נפרד – והכל תוך איגום משאבים והתייעלות כספית. כמו כן, האשכול נועד להוות כלי לפיתוח אזורי כלכלי-חברתי-סביבתי מתוך ראייה כוללת ואזורית ובכך להביא לביסוס האזור ולצמיחתו בתחומים אלו.
לסעיף 1: לאור האמור, ולאור בקשת הרשויות המקומיות והמלצת ועדת החקירה שמונתה בנושא, מוצע להקים איגוד ערים מסוג אשכול רשויות מקומיות אשר יכלול את הרשויות המופיעות בתוספת הראשונה.
לסעיף 2: מוצע כי תפקידי האשכול וסמכויותיו יהיו ליזום ולקדם פעולות לצורך הכנת וביצוע תכניות לפיתוח אזורי ושיתופי פעולה בין הרשויות המקומיות החברות באשכול, בתחומים שיקבעו על ידי מועצת האשכול.
בנוסף, מוצע להסמיך את האשכול לפעול בתחום פיקוח ואכיפה של הדינים הסביבתיים בהתאם לדינים הנוגעים לכך בתחומי הרשויות המקומיות המפורטות בתוספת השנייה, כאשר לשם ביצוע תפקידיו אלה, יהיו לאשכול כל הסמכויות של אותן רשויות, אולם הרשויות לא ישוחררו מחובתן בתחומים אלה.
לסעיף 3: מוצע לקבוע כי מועצת האשכול תהא מורכבת מנציגי כלל הרשויות המקומיות החברות באשכול כמפורט בתוספת הראשונה, ולכל רשות יהיה נציג אחד במועצה.
לסעיף 4: לצורך מינוי מנהל כללי לאשכול, מוצע להקים ועדה לאיתור ולבחינת מועמדים אשר תמליץ על המועמד המתאים ביותר למשרה. מוצע כי הוועדה תכלול את נציג הרשויות המקומיות החברות באשכול שימונה על ידי מועצת האשכול ואשר יהיה יושב ראש הוועדה, את המנהל הכללי של משרד הפנים או נציגו, ומנהל כללי של אשכול, אשר ימונה על ידי המנהל הכללי של משרד הפנים.
יצוין כי כיום, קיים תאגיד עירוני בבעלות הרשויות המקומיות שאמורות להיכלל באשכול, ומנכ"ל התאגיד מונה בהליך פומבי ושוויוני על פי כללים שנקבעו על ידי משרד הפנים. לצורך רציפות עבודת האשכול, מוצע לקבוע כי מנכ"ל התאגיד ימונה כמנכ"ל הראשון של האשכול.
לסעיף 5: לאור קיומן של מספר התקשרויות ארוכות טווח הנוגעות לתחומי עיסוקו הצפוי של האשכול המוקם אותן ערך התאגיד, מוצע לקבוע כי האשכול יהיה רשאי לערוך התקשרויות בקשר לעניינים הנתונים במסגרת תפקידיו באמצעות הסכמים שערך התאגיד לפני הקמת האשכול, אם שוכנע שהדבר נדרש מטעמי חיסכון ויעילות – חלף עריכת מכרז חדש ונפרד על ידי האשכול. על מנת למנוע את החשש מעקיפת דינים המכרזים, מוצע לקבוע כי התקשרות כזו תתאפשר רק אם ההסכם נעשה בעקבות מכרז לפי הדין החל על עירייה בשינויים המחויבים, והיא תוגבל לתנאים ולתקופה שנקבעו בחוזה הקיים, ולמעט זכות ברירה.
לסעיף 6: באשר לאפשרות לייסוד תאגיד על ידי האשכול, מוצע להחיל על האשכול את ההסדר הקבוע על מועצה מקומית בצו המועצות המקומיות, התשי"א-1950, בשינויים המחויבים. בהתאם לכך, ייסוד תאגיד יהיה טעון אישור שר הפנים, ועל מינוי חברי הגוף המנהל בתאגיד כאמור יחולו תקנות העיריות (נציגי העיריה בתאגיד עירוני), התשס"ו-2006, בשינויים המחויבים.
[1] ס"ח התשט"ו, עמ' 48; התשע"ז, עמ' 65.
[2] ק"ת התשל"ז, עמ' 2342.
[3] ק"ת התשי"א, עמ' 178; התשמ"ה, עמ' 419.