טיוטת תקנות קיגלי לפרסום.docx

טיוטה

תקנות החומרים המסוכנים (יישום פרוטוקול מונטריאול בענין חומרים הפוגעים בשכבת האוזון) (תיקון), התשע"ח–2018

 

 

 

בתוקף סמכויותי לפי סעיפים 10, 12 ו-17 לחוק החומרים המסוכנים, התשנ"ג-1993[1] (להלן – החוק), ולפי סעיף 10א לחוק רישוי עסקים, התשכ"ח-1968[2], בהתייעצות עם שר הבריאות, עם שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים ועם שר הכלכלה והתעשייה לפי סעיף 13 לחוק, ובאישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת לפי סעיף 2(ב) לחוק העונשין, התשל"ז–1977[3], אני מתקין תקנות אלה:

תיקון תקנה 1

1.  

בתקנות החומרים המסוכנים (יישום פרוטוקול מונטריאול בענין חומרים הפוגעים בשכבת האוזון), התשס"ד–2004[4] (להלן – התקנות העיקריות), בתקנה 1, אחרי המלים "האוזון הסטרטוספרית" יבוא "או משום שהם גורמים או עלולים לגרום לשינוי באקלים או במזג האוויר".

תיקון תקנה 2

2.  

בתקנה 2 לתקנות העיקריות –

 

 

(1) בתקנת משנה (א) –

 

 

 

(א)  בהגדרה "פרוטוקול מונטריאול", בסופה יבוא "על תיקוניו מזמן לזמן, כפי שמתפרסם באתר האינטרנט של המשרד להגנת הסביבה (להלן – אתר האינטרנט)".

 

 

 

(ב) במקום ההגדרה "רישיון יבוא" יבוא:

 

 

 

 

""רישיון יבוא" – כהגדרתו בצו יבוא חופשי, התשע"ד–2014;[5]"

 

 

 

(ג)  במקום ההגדרה "רישיון יצוא" יבוא:

 

 

 

 

""רישיון יצוא" – כהגדרתו בצו יצוא חופשי, התשס"ז–2006[6];"

 

 

(2) בתקנת משנה (ב), במקום האמור בה יבוא "מונחים שנקבעו בתקנות אלה יפורשו בהתאם להוראות הפרוטוקול והמשמעות שיש לו בהחלטות שהתקבלו על פיו במפגשי הצדדים של הפרוטוקול, המתפרסמות באתר האינטרנט.".

תיקון תקנה 3

3.  

בתקנה 3 לתקנות העיקריות –

 

 

(1) בתקנת משנה (ג), במקום המלים "בקבוצה 7 ובקבוצה 8" יבוא "בקבוצות 7, 8 ו- 9";

 

 

(2) בתקנת משנה (ג1), אחרי "הידרוכלורופלורוכרבונים (HCFCs)" יבוא "או הידרופלורוכרבונים (HFCs)", ואחרי "הכמות המפורטת בטור ג' לחלק א'" יבוא "או לחלק א'1 של התוספת השלישית, לפי העניין".

 

 

(3) בסופה יבוא:

 

 

 

"(ה) כמות הצריכה של חומר מפוקח המפורט בקבוצה 9 בחלק ב' בתוספת הראשונה במשך שנה, לא תעלה על הרמה המותרת כמפורט בטור ג' של חלק א'1 לתוספת השלישית, ותופחת לפי לוח הזמנים המפורט בטור א' בחלק א'1 לתוספת השלישית."

תיקון תקנה 4

4. ב

בתקנה 4(א) לתקנות העיקריות, במקום "בחלקים א' וב'" יבוא "בחלקים א', א'1, ו- ב'".

תיקון התוספת הראשונה

5.  

(א)  בחלק ב' בתוספת הראשונה לתקנות העיקריות, בסופה יבוא –

 

"קבוצה 9 (נספח F לפרוטוקול מונטריאול – HFCs)

טור ג'

טור ב'

טור א'

פוטנציאל התחממות גלובלית ל-100 שנה***

כינוי

נוסחה

1,100

HFC-134

CHF2CHF2

1,430

HFC-134a

CH2FCF3

353

HFC-143

CH2FCHF2

1,030

HFC-245fa

CHF2CH2CF3

794

HFC-365mfc

CF3CH2CF2CH3

3,220

HFC-227ea

CF3CHFCF3

1,340

HFC-236cb

CH2FCF2CF3

1,370

HFC-236ea

CHF2CHFCF3

9,810

HFC-236fa

CF3CH2CF3

693

HFC-245ca

CH2FCF2CHF2

1,640

HFC-43-10mee

CF3CHFCHFCF2CF3

675

HFC-32

CH2F2

3,500

HFC-125

CHF2CF3

4,470

HFC-143a

CH3CF3

92

HFC-41

CH3F

53

HFC-152

CH2FCH2F

124

HFC-152a

CH3CHF2

14,800

HFC-23

CHF3

 

***פוטנציאל התחממות גלובלית ל-100 שנה" (GWP) –  מספר המבטא את מידת ההשפעה האפשרית של חומר מפוקח על ההתחממות הגלובלית, באופן יחסי להשפעה של פחמן דו-חמצני, המוגדרת כ-1; לגבי חומרים עבורם לא מצוין ערך, הערך המחושב יהיה 0."

תיקון התוספת השלישית

6.  

(א)  בתוספת השלישית לתקנות העיקריות -

 

 

 

(1) בחלק א', במקום "המפורטים בטור ב' בתוספת זו" יבוא "המפורטים בטור ב' בחלק זה".

 

 

 

(2) אחרי חלק א', יבוא:

 

 

 

 

"חלק א'1

מיום 11.2.2009

תק' תשס"ט-2009

ק"ת תשס"ט מס' 6742 מיום 12.1.2009 עמ' 369

2010 65 75 115 82.25

לוח זמנים להגבלת ולהפחתת יבוא והצריכה של HFC

טור ג'

טור ב'

טור א'

כמות מירבית לצריכה**

(טון שווה ערך פחמן דו-חמצני)

אחוז ההגבלה או ההפחתה

החל משנת

6,537,560 (כמות הבסיס)

-

2011-2013 (שנות בסיס)

5,884,000

10

2019

3,923,000

40

2024

1,961,000

70

2029

1,308,000

80

2034

981,000

85

2036

 

**כמות מירבית לצריכה – מחושבת על ידי הכפלת כמות הבסיס באחוזי ההפחתה המפורטים בטור ב' בחלק זה, בהתייחס לתקופות הזמן שבטור א' והפחתתה מכמות הבסיס; לעניין זה –

 

"טון שווה ערך פחמן דו-חמצני" – יחידת מידה של טון שווה ערך פחמן דו-חמצני, המתקבלת כתוצאת המכפלה של כמות החומר ביחידות משקל של טון בפוטנציאל ההתחממות הגלובלית ל-100 שנה של אותו החומר."

תחילה

7.  

תחילתן של תקנות אלה ביום כ"ד בטבת התשע"ט (1 בינואר 2019).

 

 


 

דברי הסבר

 

א.  רקע

אמנת וינה להגנה על שכבת האוזון נחתמה בשנת 1985. במסגרת האמנה, חתמו המדינות החברות בשנת 1987 על פרוטוקול מונטריאול בעניין חומרים הפוגעים בשכבת האוזון, במטרה לצמצם או להפסיק לחלוטין את השימוש בקבוצה של חומרים סינטטיים נדיפים לגביהם הוכח כי הם גורמים להרס שכבת האוזון (להלן – "הפרוטוקול" או "פרוטוקול מונטריאול"). הפרוטוקול נכנס לתוקף בינואר 1989 וישראל אשררה אותו בשנת 1992.

בעקבות החתימה על פרוטוקול מונטריאול, פיתחה התעשייה הכימית בארה"ב ובאירופה קבוצות חדשות של חומרים סינטטיים נדיפים, הידועים כ-HCFCs (הידרוכלורופלורוכרבונים), שיכולים להחליף את החומרים שהשימוש בהם הוגבל או הופסק בשל הפרוטוקול.

במהלך השנים התברר כי השימוש בחומרים אלה בעולם, בעיקר בקירור ובמיזוג אוויר, עלול לגרום לנזק אף גדול יותר לשכבת האוזון מהחומרים שהוגבלו מלכתחילה. בשל כך, הוחלט בשנת 1997 להכניס תיקונים לפרוטוקול מונטריאול, אשר חייבו את המדינות החברות לצמצם או להפסיק לחלוטין גם את השימוש ב-HCFCs. ישראל אשררה את התיקון בשנת 2003 ומחויבת להפחית בהדרגה, ובהתאם ללוחות הזמנים שנקבעו בפרוטוקול, את השימוש ב- HCFCs.

כחלק מהליך אשרור הפרוטוקול, על תיקוניו עד לאותו מועד, הותקנו בישראל תקנות החומרים המסוכנים (יישום פרוטוקול מונטריאול בעניין החומרים הפוגעים בשכבת האוזון), התשס"ד–2004 (להלן – "התקנות העיקריות"). התקנות קבעו הוראות בדבר הגבלות הייצור, הצריכה, הייבוא והייצוא של חומרים מפוקחים בשל הפגיעה שהם גורמים או עלולים לגרום לשכבת האוזון הסטרטוספרית. התקנות העיקריות קובעות גם הסדרים לעניין מתיל ברומיד, אשר לגביהם לא מוצעים תיקונים בטיוטה זו.

בהתאם להוראות התקנות העיקריות, משנת 2015 הופחת באופן משמעותי השימוש בגזים מסוג HCFCs. על מנת לעמוד בדרישות הפרוטוקול, מצמצמת הממשלה את מכסות היבוא לארץ של החומרים המפוקחים.  משרד הכלכלה והתעשייה מחלק את מכסות הייבוא לצורכי המשק השונים באמצעות רישיונות יבוא לפי פקודת היבוא והיצוא [נוסח חדש], התשל"ט–1979 ובהתאם להוראת מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה.[7]

במדינת ישראל לא מתקיים כיום ייצור של החומרים האמורים, ולכן המכסות כולן משמשות לייבוא החומרים לצרכי המשק הישראלי.

כאמור, בעקבות הצעדים הבינלאומיים האמורים, הוגבל בצורה משמעותית השימוש בגזי קירור מסוג  HCFC. את מרבית הצריכה בעבר של HCFCs החליפו חומרים ממשפחת הפחמנים ההידרו-פלואורים – HFCs, וישנו גידול משמעותי בשימוש בהם לצורך קירור ומיזוג אוויר.  גזים המכילים פלואור (HFCs) הם גזי חממה בעלי פוטנציאל התחממות גלובלית (GWP – Global Warming Potential) גבוה מאד.

במפגש הצדדים של פרוטוקול מונטריאול שהתקיים באוקטובר 2016 בעיר קיגאלי, בירת רואנדה, אומץ תיקון לפרוטוקול, לפיו יצומצמו הייצור והשימוש ב- HFCs ברמה הגלובלית (להלן – "תיקון קיגאלי"). התיקון האמור מחייב את המדינות המפותחות, ובהן מדינת ישראל, להתחיל לצמצם את השימוש ב-HFCs משנת 2019 באופן הדרגתי, באחוזים ביחס לשנת הבסיס, כמפורט להלן:

החל משנת

אחוז ההפחתה

2019

10

2024

40

2029

70

2034

80

2036

85

 

על כל אחת מהמדינות המפותחות לחשב את היקף השימוש המקומי על פי הגדרות שנקבעו בתיקון קיגאלי, על בסיס ממוצע השימוש בשנים 2011-2013, ועוד 15% מסך צריכת ה-HCFCs בשנת 1989.

כיום, יבוא של חומרים שהם HFCs, טעון רישיונות לייבוא שניתנים על ידי משרד הכלכלה והתעשייה ללא מכסה או הגבלת כמות.  

כדי לעמוד במחויבות הבינלאומית של מדינת ישראל, ולאשרר את התחייבות מדינת ישראל לתיקון קיגאלי, וכדי לסייע במאמץ העולמי להפחתת פליטת גזי חממה ולמאבק בהתחממות הגלובלית, יש צורך לקבוע הסדרים לצמצום השימוש ב-HFCs במדינת ישראל, ומכאן התיקון המוצע לתקנות העיקריות.

יצוין כי הפחתת הצריכה והשימוש ב-HFCs, מחייבת שימוש בחומרים חלופיים. חומרים כאלה קיימים כיום, אם כי רוב התחליפים הם בעלי רמת דליקות גבוהה יחסית הדורשת היערכות מתאימה, בין היתר בהיבטי בטיחות, תחזוקה ופעילות שוטפת, לפי סוגי הציוד והמערכות. פעולות היערכות ליישום התיקון החלו להתבצע בשיתוף פעולה עם משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים ועם משרד הכלכלה והתעשייה.

הליך RIA

טיוטת תקנות זו אינה מצריכה הליך RIA, שכן השינויים המוצעים בתקנות העיקריות נעשים באופן טכני בלבד בהתאם לתיקון קיגאלי, ללא מרחב של פרשנות ומבלי לשנות את ההסדרים הרגולטורים הכלליים הקיימים בנושא זה. השינויים בעיקרם הם תוספת של רשימת חומרים מסוג HFCs אשר התווספו לפרוטוקול בתיקון קיגאלי והגדרת המכסות לשימוש בחומרים אלו על פי המוגדר בתיקון האמור לפרוטוקול. כיוון ששינויים אלו אינם משנים הסדרים רגולטורים קיימים, מלבד הוספת החומרים והמכסות שהתווספו בתיקון הפרוטוקול, נושא בו אין שיקול דעת, אין מרחב לבחינת חלופות אשר יאפשר ביצוע RIA.

יש לציין כי כאמור לעיל, יישום הפרוטוקול נעשה על ידי משרד הכלכלה והתעשייה אשר מחלק את מכסות הייבוא לצורכי המשק השונים באמצעות רישיונות יבוא לפי פקודת היבוא והיצוא, התשל"ט–1979, ובהתאם להוראת מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה. על-כן, בחינה של הפחתת הנטל הרגולטורי ביישום הסדרים אלו תתבצע במסגרת הליכי טיוב הרגולציה של משרד הכלכלה והתעשייה. יש לציין שנושא זה נבדק מול מנהל תחום טיוב רגולציה ומול הרגולטור האחראי במשרד הכלכלה.

 

ב.  עיקרי ההסדרים המוצעים בתקנות

תקנה 1      מוצע לתקן את תקנה 1 לתקנות העיקריות, ולקבוע כי מטרת התקנות, על פי התחייבות ישראל לפרוטוקול מונטריאול כוללת הגבלת חומרים הגורמים או עלולים לגרום לשינוי באקלים או במזג האוויר. זאת בנוסף למטרה המקורית לעניין חומרים שגורמים או עלולים לגרום לפגיעה בשכבת האוזון הסטרטוספרית.

 

תקנה 2      מוצע לתקן ולהוסיף הגדרות בתקנה 2 לתקנות העיקריות, כמפורט להלן –

· הגדרת "פרוטוקול מונטריאול" – מוצע להוסיף להגדרה המפנה לשם הפרוטוקול גם התייחסות לתיקונים המתקבלים בו מזמן לזמן, כפי שמתפרסם באתר האינטרנט של המשרד להגנת הסביבה.

· מוצע לתקן את הגדרות "רישיון יבוא" ו"רישיון יצוא", כך שיפנו לצו יבוא חופשי ולצו יצוא חופשי שבתוקף כיום, במקום הצווים המופיעים בתקנות העיקריות, משנת 1939 ו-1940, בהתאמה.

· תקנת משנה (ב), כנוסחה בתקנות העיקריות, קובעת כי פירוש המונחים בתקנות יהיה על פי הנוסח בפרוטוקול מונטריאול כנוסחו ערב יום התחילה של התקנות העיקריות ועל פי החלטות במפגשי הצדדים. הנוסח הקיים פוגע באפשרות היישום של התיקונים לפרוטוקול שהתקבלו בעבר, וצפויים להתקבל בעתיד. על כן מוצע להחליף את הנוסח ולהבהיר כי פרשנות המונחים שבתקנות תהיה תואמת לנוסחים המעודכנים של המונחים בפרוטוקול.

 

תקנה 3      תקנה 3 לתקנות העיקריות עוסקת בהגבלת ייצור, ייבוא, ייצוא וצריכה של חומר מפוקח. מוצע לתקן את תקנות משנה 3(ג) ו-(ג1) לתקנות העיקריות, ולהוסיף תקנת משנה נוספת – (ה).

תקנת משנה 3(ג) קובעת איסור על ייבוא וייצוא של חומר מפוקח מאלו המפורטים בקבוצה 7 ובקבוצה 8 בחלק ב' בתוספת הראשונה לתקנות העיקריות, ללא רישיון ייבוא או רישיון ייצוא, לפי העניין. מאחר שלפרוטוקול נוספה קבוצה 9, הכוללת את רשימת החומרים המפוקחים שהם HFCs, מוצע תיקון אשר מרחיב את האיסור לגבי קבוצה זו. יובהר כי הקבוצה תיווסף לחלק ב' בתוספת הראשונה (ר' התיקון המוצע בתקנה 5).

תקנת משנה 3(ג1) קובעת איסור על ייצור HCFCs, לשימושים שאינם פטורים או חיוניים, בכמות העולה על הכמות השנתית המרבית המותרת בשנה מסוימת (כמפורט בחלק א' של התוספת השלישית לתקנות העיקריות), לאחר שהופחתה ממנה הכמות שהותרה ליבוא. מוצע להוסיף איסור דומה בנוגע ל-HFCs, בהתאם למדרגות ההפחתה הקבועות בתיקון קיגאלי, אשר יפורטו בחלק א'1 המוצע של התוספת השלישית לתקנות (ר' התיקון המוצע בתקנה 6).

תקנת משנה 3(ה) – מוצע לקבוע כי כמות הצריכה של חומר מפוקח המפורט בקבוצה 9 לא תעלה על הרמה המותרת לפי חלק א'1 המוצע לתוספת השלישית. כמות הצריכה מוגדרת בתקנות העיקריות בתור ההפרש שבין סכום כמות הייצור וכמות היבוא לבין כמות היצוא, בשנה. יצוין כי הכמות המותרת תופחת לאורך השנים, כפי שמחייב תיקון קיגאלי.

 

תקנה 4      מוצע לתקן את תקנה 4 לתקנות העיקריות, אשר עוסקת בחלוקת כמות המותרת למכירה של חומר מפוקח. בתקנת משנה 4(א) לתקנות העיקריות נקבע שרשות מוסמכת כהגדרתה בפקודת היבוא והיצוא [נוסח חדש], התשל"ט-1979, תקבע את חלוקת הכמות המותרת למכירה של חומר מפוקח בין יצרנים ויבואנים, לפי הכמות המרבית לצריכה כמפורט בחלקים א' וב' לתוספת השלישית. לאור הוספת חלק א'1 לתוספת השלישית,  אשר עוסק בכמות המרבית לצריכה של HFCs, יש להרחיב את ההסמכה גם לעניין חומרים אלה.

 

תקנה 5      מוצע לתקן את התוספת הראשונה, ולהוסיף לה את קבוצה 9 – רשימת החומרים שהם HFCs ונקבעו בתיקון קיגאלי, אשר לגביהם יוטלו הגבלות לפי התקנות המוצעות. לגבי כל חומר מוצע לציין את כינויו המדעי, את הנוסחה שלו ואת פוטנציאל ההתחממות הגלובלית שלו ל-100 שנה (GWP). פוטנציאל זה הוא מספר המבטא את מידת ההשפעה האפשרית של חומר מפוקח על ההתחממות הגלובלית, באופן יחסי להשפעה של פחמן דו-חמצני, המוגדרת כ-1.

 

תקנה 6      מוצע לתקן את התוספת השלישית, ולהוסיף לה את חלק א'1, בו מאומצים שיעורי ההפחתה והכמות המרבית לצריכה של HFCs שנקבעו בתיקון קיגאלי. כאמור לעניין תקנה 3(ה), שיעורים אלה יקבעו את המכסה אותה תוכל רשות מוסמכת לחלק ליבואנים (ובמידת הצורך גם ליצרנים).

 

תקנה 7      מוצע לקבוע כי תחילתן של התקנות המוצעות תהיה ביום 1 בינואר 2019 – המועד אשר החל ממנו מחויבת מדינת ישראל לעמוד בהוראות תיקון קיגאלי להפחתת השימוש ב-HFCs.

 

 

 



[1] ס"ח התשנ"ג, עמ' 28.

[2] ס"ח התשכ"ח, עמ' 204.

[3] ס"ח התשל"ז, עמ' 226.

[4] ק"ת התשס"ד, עמ' 139

[5] ק"ת התשע"ד, עמ' 46

[6] ק"ת התשס"ז, עמ' 26

[7] הוראת המנהל הכללי של משרד הכלכלה והתעשייה מס' 2.9 מיום 21.11.2017 בנושא "חלוקת מכסות ליבוא של חומרים הפוגעים בשכבת האוזון".