תוכן עניינים
ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים
ג. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות.
ד. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר
תזכיר חוק לתיקון דיני הבחירות לרשויות המקומיות (מס' 2), התשע"ח-2018
1. תיקון חוק המועצות האזוריות (בחירת ראש המועצה)
2. תיקון חוק הרשויות המקומיות (בחירות)
3. תיקון חוק המועצות האזוריות (מועד בחירות כלליות)
חוק לתיקון דיני הבחירות לרשויות המקומיות (מס' 2), התשע"ח-2018
מוצע לאפשר למועמדים לראשות מועצה אזורית לקבל מידע מפנקס הבוחרים, וזאת בדומה להסדר שנקבע בסעיף 16 לחוק הרשויות המקומיות (בחירות), התשכ"ה-1965, המאפשר למתמודדים בבחירות לרשויות המקומיות לקבל מידע מפנקס הבוחרים לצורכי התמודדות בבחירות וקשר עם ציבור הבוחרים. בהתאם, מוצע להחיל גם את הוראות סעיף 85ב לחוק, לפיו שימוש במידע פנקס שלא לצורכי התמודדות בבחירות או לצורכי קשר עם ציבור הבוחרים, מהווה עבירה פלילית. הליך זה נדרש בין היתר, לאור המגמה להחיל הסדרים דומים, ככל הניתן, על הבחירות בעיריות, מועצות מקומיות ומועצות אזוריות – בעקבות איחוד מועדי הבחירות וקביעת יום בחירות אחד לכל הרשויות המקומיות.
כמו כן, מוצע לאפשר לבעלי תפקידים בבחירות לרשויות המקומיות – מנהלי בחירות, סגני מנהלי בחירות, מזכירי ועדות קלפי, ובעלי תפקידים נוספים – להצביע במהלך השבוע הקודם לבחירות במקומות שייקבעו, ובכך לסייע להם לממש את זכותם להצביע בבחירות לרשויות המקומיות ולהקל עליהם את האפשרות לעשות כן.
בבחירות לרשויות המקומיות, עשרות אלפי אנשים משמשים כמנהלי בחירות, סגני מנהלי בחירות ומזכירי ועדת קלפי ובעלי תפקידים נוספים מבין עובדי המדינה במערך ניהול הבחירות , הנדרשים להבטיח את ניהול הבחירות ואת איוש הקלפיות לאורך כל שעות ההצבעה (מ-7:00 בבוקר ועד 22:00 בלילה) ולאחר מכן עד לאחר תום ספירת הקולות והעברת חומרי ההצבעה, כאשר חלקם נדרש לבצע את תפקידם, מחוץ לתחום הרשות המקומית שבה הינם בעלי זכות בחירה. מצב הדברים האמור, מקשה על חלקם של בעלי תפקידים אלו, לממש את זכותם ולהצביע לראש הרשות ולמועצת הרשות המקומית באזור מגוריהם.
בבחירות לכנסת ניתן מענה לסוגיה האמורה, על דרך מתן אפשרות בין היתר, למזכיר ועדת קלפי להצביע באמצעות מעטפות כפולות, בקלפי בה הוא ממלא את תפקידו. עם זאת, מאחר והבחירות לרשויות המקומיות נערכות בצורה מבוזרת, כאשר בכל רשות מקומית מתמודדות רשימות שונות וספירת הקולות נערכת בנפרד, ישנם קשיים לוגיסטיים ותקציביים מהותיים בישום פתרון כאמור. מה עוד שיישום פתרון כאמור, יחייב דחייה במועד הקבוע והנוהג כיום לגבי השלמת הליכי ספירת הקולות בבחירות לרשויות המקומיות.
לפיכך, מוצע לאפשר בבחירות הכלליות לרשויות המקומיות הצבעה במהלך השבוע הקודם לבחירות במקומות שייקבעו מראש בידי שר הפנים וזאת למנהלי הבחירות, סגני מנהלי הבחירות, מזכירי ועדות הקלפי וכן בעלי תפקידים נוספים מקרב עובדי המדינה במערך ניהול הבחירות שנבצר מהם להצביע במקום מגוריהם בהתאם לאישור שיינתן על ידי המפקח הארצי על הבחירות. על פי ההערכה, יוצבו בין 10 ל-20 קלפיות ברחבי הארץ על מנת לאפשר פיזור גיאוגרפי רחב.
ההצבעה בקלפיות אלה תיעשה במעטפות כפולות, והן ירוכזו, ימוינו ויישלחו לרשויות המקומיות המתאימות לאחר יום הבחירות באופן ובמועד שהדברים נעשים לגבי יתר הצבעות במעטפות כפולות בבחירות לרשויות המקומיות.
כמו כן, מוצע להחיל את ההסדר גם על הבחירות הכלליות למועצות האזוריות.
לא נדרשת תוספת תקציב ליישום ההסדר המוצע בהצעת החוק.
תזכיר חוק מטעם משרד הפנים:
לסעיף 1 (סעיף 5ב המוצע) –
מוצע לאפשר למועמדים לראשות מועצה אזורית לקבל מידע מפנקס הבוחרים, וזאת בדומה להסדר שנקבע בסעיף 16 לחוק הרשויות המקומיות (בחירות), התשכ"ה-1965, המאפשר למתמודדים בבחירות לרשויות המקומיות לקבל מידע מפנקס הבוחרים לצורכי התמודדות בבחירות וקשר עם ציבור הבוחרים. בהתאם, מוצע להחיל גם את הוראות סעיף 85ב לחוק, לפיו שימוש במידע פנקס שלא לצורכי התמודדות בבחירות או לצורכי קשר עם ציבור הבוחרים, מהווה עבירה פלילית.
הליך זה נדרש בין היתר לאור המגמה להחיל הסדרים דומים, ככל הניתן, על הבחירות בעיריות, מועצות מקומיות ומועצות אזוריות – בעקבות איחוד מועדי הבחירות וקביעת יום בחירות אחד לכל הרשויות המקומיות.
לסעיף 2 (סעיף 84כג המוצע) –
מטרת החוק לסייע לבעלי תפקידים בבחירות לרשויות המקומיות – מנהלי בחירות, סגני מנהלי בחירות, מזכירי ועדות קלפי, ובעלי תפקידים נוספים – לממש את זכותם להצביע בבחירות לרשויות המקומיות ולהקל עליהם את האפשרות לעשות כן.
בבחירות לרשויות המקומיות, עשרות אלפי אנשים משמשים כמנהלי בחירות, סגני מנהלי בחירות ומזכירי ועדת קלפי ובעלי תפקידים נוספים מבין עובדי המדינה במערך ניהול הבחירות , הנדרשים להבטיח את ניהול הבחירות ואת איוש הקלפיות לאורך כל שעות ההצבעה (מ-7:00 בבוקר ועד 22:00 בלילה) ולאחר מכן עד לאחר תום ספירת הקולות והעברת חומרי ההצבעה, כאשר חלקם נדרש לבצע את תפקידם, מחוץ לתחום הרשות המקומית שבה הינם בעלי זכות בחירה. מצב הדברים האמור, מקשה על חלקם של בעלי תפקידים אלו, לממש את זכותם ולהצביע לראש הרשות ולמועצת הרשות המקומית באזור מגוריהם.
מוצע לאפשר בבחירות הכלליות לרשויות המקומיות הצבעה במהלך השבוע הקודם לבחירות במקומות שייקבעו מראש בידי שר הפנים וזאת למנהלי הבחירות, סגני מנהלי הבחירות, מזכירי ועדות הקלפי וכן בעלי תפקידים נוספים מקרב עובדי המדינה במערך ניהול הבחירות שנבצר מהם להצביע במקום מגוריהם בהתאם לאישור שיינתן על ידי המפקח הארצי על הבחירות. על פי ההערכה, יוצבו בין 10 ל-20 קלפיות ברחבי הארץ על מנת לאפשר פיזור גיאוגרפי רחב.
לסעיף 2 (סעיף 84כד המוצע) –
מוצע להסמיך את שר הפנים לקבוע הוראות בכל הנוגע לבחירות בעלי תפקידים, בין השאר לעניין מינוי והרכב ועדות הקלפי ולעניין האישורים הנדרשים להצבעה, על מנת להוכיח כי אכן מדובר בבעל תפקיד בבחירות לרשויות המקומיות.
ההצבעה תתאפשר במהלך השבוע שלפני יום הבחירות, בין יום שלישי ליום שישי בימים ובשעות שיקבע שר הפנים.
לסעיף 2 (סעיף 84כה המוצע) –
ההצבעה בקלפיות אלה תיעשה במעטפות כפולות, והן ירוכזו, ימוינו ויישלחו לרשויות המקומיות המתאימות לאחר יום הבחירות באופן ובמועד שהדברים נעשים לגבי יתר הצבעות במעטפות כפולות בבחירות לרשויות המקומיות.
על כן, מוצע להחיל את ההוראות הרלוונטיות בעניין הצבעות חיילים במעטפות כפולות – ריכוז המעטפות, מיונן, העברתן לרשויות המקומיות, הפרדת המעטפות הכפולות ממעטפות ההצבעה, ספירת הקולות, עריכת פרוטוקול וסיכום מניין הקולות – גם על הצבעת בעלי תפקידים.
לסעיף 2 (סעיף 84כו המוצע) –
מוצע להחיל את הוראות סעיף 61א לחוק הבחירות, שעניינו סמכויות במקרים מיוחדים להפסקת הצבעה וחידושה ביום הבחירות, גם על ימי הבחירות המוקדמים לבעלי התפקידים.
לסעיף 3 –
מוצע להחיל את ההסדר גם על הבחירות הכלליות למועצות האזוריות.