תזכיר מידע פנקס והצבעת בעלי תפקידים להפצה.docx תזכיר חוק לתיקון דיני הבחירות לרשויות המקומיות (מס' 2), התשע"ח-2018

תוכן עניינים

תזכיר חוק.. 2

א. שם החוק המוצע. 2

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים.. 2

ג. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות. 3

ד. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר. 3

תזכיר חוק לתיקון דיני הבחירות לרשויות המקומיות (מס' 2), התשע"ח-2018. 4

1. תיקון חוק המועצות האזוריות (בחירת ראש המועצה) 4

2. תיקון חוק הרשויות המקומיות (בחירות) 4

"פרק ח'4: הצבעת בעלי תפקידים.. 4

3. תיקון חוק המועצות האזוריות (מועד בחירות כלליות) 5

דברי הסבר. 6


 

תזכיר חוק

 

א. שם החוק המוצע

חוק לתיקון דיני הבחירות לרשויות המקומיות (מס' 2), התשע"ח-2018

 

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים

 

מוצע לאפשר למועמדים לראשות מועצה אזורית לקבל מידע מפנקס הבוחרים, וזאת בדומה להסדר שנקבע בסעיף 16 לחוק הרשויות המקומיות (בחירות), התשכ"ה-1965, המאפשר למתמודדים בבחירות לרשויות המקומיות לקבל מידע מפנקס הבוחרים לצורכי התמודדות בבחירות וקשר עם ציבור הבוחרים.  בהתאם, מוצע להחיל גם את הוראות סעיף 85ב לחוק, לפיו שימוש במידע פנקס שלא לצורכי התמודדות בבחירות או לצורכי קשר עם ציבור הבוחרים, מהווה עבירה פלילית. הליך זה נדרש בין היתר, לאור המגמה להחיל הסדרים דומים, ככל הניתן, על הבחירות בעיריות, מועצות מקומיות ומועצות אזוריות – בעקבות איחוד מועדי הבחירות וקביעת יום בחירות אחד לכל הרשויות המקומיות.

 

 

כמו כן, מוצע לאפשר לבעלי תפקידים בבחירות לרשויות המקומיות – מנהלי בחירות, סגני מנהלי בחירות, מזכירי ועדות קלפי, ובעלי תפקידים נוספים – להצביע במהלך השבוע הקודם לבחירות במקומות שייקבעו, ובכך לסייע להם לממש את זכותם להצביע בבחירות לרשויות המקומיות ולהקל עליהם את האפשרות לעשות כן.

 

בבחירות לרשויות המקומיות, עשרות אלפי אנשים משמשים כמנהלי בחירות, סגני מנהלי בחירות ומזכירי ועדת קלפי ובעלי תפקידים נוספים מבין עובדי המדינה במערך ניהול הבחירות , הנדרשים להבטיח את ניהול הבחירות ואת איוש הקלפיות לאורך כל שעות ההצבעה (מ-7:00 בבוקר ועד 22:00 בלילה) ולאחר מכן עד לאחר תום ספירת הקולות והעברת חומרי ההצבעה, כאשר חלקם נדרש לבצע את תפקידם, מחוץ לתחום הרשות המקומית שבה הינם בעלי זכות בחירה. מצב הדברים האמור, מקשה על חלקם של בעלי תפקידים אלו, לממש את זכותם ולהצביע לראש הרשות ולמועצת הרשות המקומית באזור מגוריהם.

 

בבחירות לכנסת ניתן מענה לסוגיה האמורה, על דרך מתן אפשרות בין היתר, למזכיר ועדת קלפי להצביע באמצעות מעטפות כפולות, בקלפי בה הוא ממלא את תפקידו. עם זאת, מאחר והבחירות לרשויות המקומיות נערכות בצורה מבוזרת, כאשר בכל רשות מקומית מתמודדות רשימות שונות וספירת הקולות נערכת בנפרד, ישנם קשיים לוגיסטיים ותקציביים מהותיים בישום פתרון כאמור. מה עוד שיישום פתרון כאמור, יחייב דחייה במועד הקבוע והנוהג כיום לגבי השלמת הליכי ספירת הקולות בבחירות לרשויות המקומיות.

 

לפיכך, מוצע לאפשר בבחירות הכלליות לרשויות המקומיות הצבעה במהלך השבוע הקודם לבחירות במקומות שייקבעו מראש בידי שר הפנים וזאת למנהלי הבחירות, סגני מנהלי הבחירות, מזכירי ועדות הקלפי וכן בעלי תפקידים נוספים מקרב עובדי המדינה במערך ניהול הבחירות שנבצר מהם להצביע במקום מגוריהם בהתאם לאישור שיינתן  על ידי המפקח הארצי על הבחירות. על פי ההערכה, יוצבו בין 10 ל-20 קלפיות ברחבי הארץ על מנת לאפשר פיזור גיאוגרפי רחב.

ההצבעה בקלפיות אלה תיעשה במעטפות כפולות, והן ירוכזו, ימוינו ויישלחו לרשויות המקומיות המתאימות לאחר יום הבחירות באופן ובמועד שהדברים נעשים לגבי יתר הצבעות במעטפות כפולות בבחירות לרשויות המקומיות.

כמו כן, מוצע להחיל את ההסדר גם על הבחירות הכלליות למועצות האזוריות.

 

 

ג. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות.

 

לא נדרשת תוספת תקציב ליישום ההסדר המוצע בהצעת החוק.

 

 

 

 

 

 

 

ד. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר


 

תזכיר חוק מטעם משרד הפנים:

תזכיר חוק לתיקון דיני הבחירות לרשויות המקומיות (מס' 2), התשע"ח-2018

 

 

 

תיקון חוק המועצות האזוריות (בחירת ראש המועצה)

1.  

בחוק המועצות האזוריות (בחירת ראש המועצה), התשמ"ח-1988, אחרי סעיף 5ב יבוא:

 

 

"מסירת מידע מפנקס הבוחרים למתמודדים לראשות המועצה

5ב.

(א)  השר ימסור לנציג הצעת מועמד מידע מפנקס הבוחרים;

 

 

 

 

 

 

(ב) ההוראות לפי סעיפים 16 ו-85ב לחוק הרשויות המקומיות (בחירות), התשכ"ה-1965 יחולו, בשינויים המחויבים, על מסירת מידע לפי סעיף קטן (א);

 

 

 

 

 

 

(ג)  בסעיף זה, "נציג הצעת מועמד" – אחד מאלה:

 

 

 

 

 

 

 

(1) מי שהודיע בכתב לשר כי בכוונתו להגיש הצעת מועמד לראשות המועצה וצירף 50 חתימות של אנשים הזכאים להצביע בבחירות באותה מועצה אזורית המאשרים כי בדעתם להיות בין מגישי הצעת המועמד לראשות המועצה לפי סעיף 5;

 

 

 

 

 

 

 

(2) בא כוח הצעת מועמד שהוגשה לפי פקודת המועצות המקומיות;

 

 

 

 

 

 

 

(3) ראש מועצה".

תיקון חוק הרשויות המקומיות (בחירות)

2.  

בחוק הרשויות המקומיות (בחירות), התשכ"ה-1965, אחרי סעיף 84כב יבוא:

 

 

"פרק ח'4: הצבעת בעלי תפקידים

 

 

הצבעת בעלי תפקידים

84כג.

מנהל בחירות, סגן מנהל בחירות, מזכיר ועדת קלפי ועובד מדינה שהמפקח הארצי על הבחירות אישר כי נבצר ממנו להצביע בקלפי באזור מגוריו בשל מילוי תפקיד ביום הבחירות לצורך ניהולן (בפרק זה – בעל תפקיד), רשאים להצביע בבחירות הכלליות כאמור בסעיף 4 שלא ביום הבחירות, בקלפיות מיוחדות לבעלי תפקידים במקומות שייקבעו על ידי השר.

 

 

הוראות בדבר הצבעת בעלי תפקידים

84כד.

(א)  השר יקבע הוראות בכל הנוגע לבחירות בעלי תפקידים;

 

 

 

 

 

 

(ב) בהוראות לפי סעיף קטן (א) יקבע השר את ימי ההצבעה ושעות ההצבעה, אולם לא ייקבע יום הצבעה לפני היום השביעי שלפני יום הבחירות ולא ייקבע יום הצבעה אחרי היום הרביעי שלפני יום הבחירות;

 

 

 

 

 

 

(ג)  בהוראות לפי סעיף קטן (א) רשאי השר לקבוע, בין השאר, הוראות לעניין מינוי והרכב ועדות קלפי ולעניין הצגת אישורים הנדרשים להצבעה.

 

 

ספירת הקולות

84כה.

הוראות סעיפים 82 עד 84 יחולו, בשינויים המחויבים, על הצבעת בעלי תפקידים.

 

 

סמכויות מיוחדות לעניין הצבעת בעלי תפקידים

84כו.

הוראות סעיף 61א יחולו, בשינויים המחויבים, על הצבעת בעלי תפקידים."

תיקון חוק המועצות האזוריות (מועד בחירות כלליות)

3.  

בחוק המועצות האזוריות (מועד בחירות כלליות), התשנ"ד-1994, בסעיף 4א –

 

 

 

(1) בכותרת השוליים, אחרי "כוחות הביטחון" יבוא "ובעלי תפקידים";

 

 

 

(2) במקום "פרקים ח', ח'1 ו-ח'3" יבוא "פרקים ח', ח'1, ח'3 ו-ח'4".

 

דברי הסבר

 

לסעיף 1 (סעיף 5ב המוצע) –

מוצע לאפשר למועמדים לראשות מועצה אזורית לקבל מידע מפנקס הבוחרים, וזאת בדומה להסדר שנקבע בסעיף 16 לחוק הרשויות המקומיות (בחירות), התשכ"ה-1965, המאפשר למתמודדים בבחירות לרשויות המקומיות לקבל מידע מפנקס הבוחרים לצורכי התמודדות בבחירות וקשר עם ציבור הבוחרים.  בהתאם, מוצע להחיל גם את הוראות סעיף 85ב לחוק, לפיו שימוש במידע פנקס שלא לצורכי התמודדות בבחירות או לצורכי קשר עם ציבור הבוחרים, מהווה עבירה פלילית.

הליך זה נדרש בין היתר לאור המגמה להחיל הסדרים דומים, ככל הניתן, על הבחירות בעיריות, מועצות מקומיות ומועצות אזוריות – בעקבות איחוד מועדי הבחירות וקביעת יום בחירות אחד לכל הרשויות המקומיות.

 

 

 

לסעיף 2 (סעיף 84כג המוצע) –

מטרת החוק לסייע לבעלי תפקידים בבחירות לרשויות המקומיות – מנהלי בחירות, סגני מנהלי בחירות, מזכירי ועדות קלפי, ובעלי תפקידים נוספים – לממש את זכותם להצביע בבחירות לרשויות המקומיות ולהקל עליהם את האפשרות לעשות כן.

בבחירות לרשויות המקומיות, עשרות אלפי אנשים משמשים כמנהלי בחירות, סגני מנהלי בחירות ומזכירי ועדת קלפי ובעלי תפקידים נוספים מבין עובדי המדינה במערך ניהול הבחירות , הנדרשים להבטיח את ניהול הבחירות ואת איוש הקלפיות לאורך כל שעות ההצבעה (מ-7:00 בבוקר ועד 22:00 בלילה) ולאחר מכן עד לאחר תום ספירת הקולות והעברת חומרי ההצבעה, כאשר חלקם נדרש לבצע את תפקידם, מחוץ לתחום הרשות המקומית שבה הינם בעלי זכות בחירה. מצב הדברים האמור, מקשה על חלקם של בעלי תפקידים אלו, לממש את זכותם ולהצביע לראש הרשות ולמועצת הרשות המקומית באזור מגוריהם.

מוצע לאפשר בבחירות הכלליות לרשויות המקומיות הצבעה במהלך השבוע הקודם לבחירות במקומות שייקבעו מראש בידי שר הפנים וזאת למנהלי הבחירות, סגני מנהלי הבחירות, מזכירי ועדות הקלפי וכן בעלי תפקידים נוספים מקרב עובדי המדינה במערך ניהול הבחירות שנבצר מהם להצביע במקום מגוריהם בהתאם לאישור שיינתן  על ידי המפקח הארצי על הבחירות. על פי ההערכה, יוצבו בין 10 ל-20 קלפיות ברחבי הארץ על מנת לאפשר פיזור גיאוגרפי רחב.

 

לסעיף 2 (סעיף 84כד המוצע) – 

מוצע להסמיך את שר הפנים לקבוע הוראות בכל הנוגע לבחירות בעלי תפקידים, בין השאר לעניין מינוי והרכב ועדות הקלפי ולעניין האישורים הנדרשים להצבעה, על מנת להוכיח כי אכן מדובר בבעל תפקיד בבחירות לרשויות המקומיות.

ההצבעה תתאפשר במהלך השבוע שלפני יום הבחירות, בין יום שלישי ליום שישי בימים ובשעות שיקבע שר הפנים.

 

לסעיף 2 (סעיף 84כה המוצע) –

ההצבעה בקלפיות אלה תיעשה במעטפות כפולות, והן ירוכזו, ימוינו ויישלחו לרשויות המקומיות המתאימות לאחר יום הבחירות באופן ובמועד שהדברים נעשים לגבי יתר הצבעות במעטפות כפולות בבחירות לרשויות המקומיות.

על כן, מוצע להחיל את ההוראות הרלוונטיות בעניין הצבעות חיילים במעטפות כפולות – ריכוז המעטפות, מיונן, העברתן לרשויות המקומיות, הפרדת המעטפות הכפולות ממעטפות ההצבעה, ספירת הקולות, עריכת פרוטוקול וסיכום מניין הקולות – גם על הצבעת בעלי תפקידים.

 

לסעיף 2 (סעיף 84כו המוצע) – 

מוצע להחיל את הוראות סעיף 61א לחוק הבחירות, שעניינו סמכויות במקרים מיוחדים להפסקת הצבעה וחידושה ביום הבחירות, גם על ימי הבחירות המוקדמים לבעלי התפקידים.

 

לסעיף 3 –

מוצע להחיל את ההסדר גם על הבחירות הכלליות למועצות האזוריות.