צו ההוצאה לפועל (סגירת לשכה), התשע"ח-2018
בתוקף סמכותי לפי סעיף 2(א) לחוק ההוצאה לפועל התשכ"ז-1965[1], ובאישור ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, אני מצווה לאמור:
|
סגירת לשכה והעברת התיקים הפתוחים |
1. |
(א) |
לשכת ההוצאה לפועל בקריית גת - תיסגר.
|
|
|
|
(ב) |
התיקים הפתוחים במועד הסגירה בלשכת ההוצאה לפועל בקריית גת יועברו ללשכת ההוצאה לפועל באשקלון. |
|
מועד סגירת הלשכה |
2. |
|
מועד סגירתה של לשכת ההוצאה לפועל בקריית גת יהיה בתום 30 ימים מפרסום צו זה. |
|
|
|
______________________ איילת שקד שרת המשפטים |
|
התשע"ח
( 2017)
)חמ 3-3996)
דברי הסבר
1. סעיף 2 לחוק ההוצאה לפועל, תשכ"ז- 1967 (להלן- החוק), בנוסחו לאחר תיקון 29[2], קובע:
"2. (א) שר המשפטים רשאי, בצו, באישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת, להקים לשכות הוצאה לפועל בכל אחד מהמחוזות במספר שלא יפחת מלשכה אחת בכל מחוז, ובהן רשמי הוצאה לפועל ומנהלי לשכות הוצאה לפועל, ולקבוע את מקום מושבן.
(ב) בכל בית משפט שלום שלידו אין לשכת הוצאה לפועל יהיה ניתן להגיש בקשות ומסמכים שניתן להגישם בלשכת הוצאה לפועל ולקבל מידע בעניין תיקים והליכים בהוצאה לפועל.
(ג) בסעיף זה, "מחוז" – מחוז בהתאם לאזורי השיפוט של בתי המשפט המחוזיים שקבע שר המשפטים לפי סעיף 33 לחוק בתי המשפט [נוסח משולב], התשמ"ד-1984."
מכוח סמכותה של שרת המשפטים, המותנית באישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת, מוצע לפעול לסגירתה של לשכת ההוצאה לפועל בקריית גת וזאת מהטעמים שיפורטו להלן. גם לאחר סגירת הלשכה תתקיים דרישת סעיף 2(א) לעיל, שכן גם לאחר הסגירה תישאר, בכל אחד ממחוזות השיפוט של בתי המשפט המחוזיים, לכל הפחות לשכת הוצאה לפועל אחת.
2. לשכת ההוצאה לפועל בקריית גת סגורה באופן זמני מאז מרץ 2017. במועד זה, הלשכה נסגרה בשל העברתה של העובדת היחידה בלשכת קריית גת ללשכת ההוצאה לפועל באשקלון בשל אילוצי המערכת. מאוחר יותר, ביולי 2017, נמשכה סגירת הלשכה בשל סגירת בית משפט השלום בעיר, שבו גם שוכנת לשכת ההוצאה לפועל, לצורך שיפוצים.
3. באי הלשכה הופנו לקבלת שירות פרונטלי בלשכת ההוצאה לפועל באשקלון. במהלך התקופה בה הלשכה היתה סגורה, לא התקבלו תלונות על סגירת הלשכה או פניות אחרות המעידות על קושי בקבלת השירות בלשכת אשקלון;
4. את מרבית השירותים בהוצאה לפועל ניתן כיום לקבל גם מבלי להגיע ללשכה וזאת באמצעות אתר האינטרנט ומוקד המידע של רשות האכיפה והגביה. כמו כן, חלק ניכר מהשירותים ניתן לקבל גם בלשכות הוצאה לפועל אחרות וזאת מתוקף "נוהל הוצאה לפועל בדבר 'שירותים הדדיים' בין הלשכות";
5. מבדיקה שערכה רשות האכיפה והגביה בטרם סגירת הלשכה עלה כי לקוחות הגיעו ללשכת קרית גת לצורך קבלתם של ארבעה סוגי שירותים: קבלת טפסים להגשת בקשות; הגשת בקשות לרשם; קבלת מידע בתיק וקבלת שוברים. את כל השירותים האמורים ניתן לקבל גם מבלי להגיע ללשכה עצמה וזאת בדרכים הבאות- הפקת טפסים מאתר האינטרנט של הרשות; משלוח הבקשות בדואר ובדוא"ל או הגשתן בכל לשכת הוצאה לפועל. כמו כן, בקרוב תפתח רשות האכיפה והגבייה את האפשרות לשלוח בקשות גם דרך "האזור האישי" באינטרנט; קבלת מידע בתיק ושוברים לתשלום ניתן לקבל באמצעות יצירת קשר טלפוני עם מוקד המידע, בכל לשכה במסגרת "נוהל שירותים הדדיים" וכן באמצעות האינטרנט ב"אזור האישי".
6. עובר לסגירת הלשכה בקריית גת עבדה שם עובדת אחת בלבד שהעניקה שירות לכ- 30 מקבלי שירות ביום; לשם השוואה נציין כי בלשכת ההוצאה לפועל באשקלון עובדים 12 פקידים המעניקים שירות ל 184 מקבלי שירות ביום.
7. מאז שנת 2011 לא נפתחו תיקים בלשכת קריית גת כך שלגבי שירות מהותי זה אין כל שינוי. בלשכה מלאי של 2613 תיקים בלבד, מאחר ולא נפתחים תיקים חדשים המלאי במגמת צמצום תמידית.
8. מאז שנת 2013 לא מתקיימים דיונים בלשכת קריית גת. הדיונים הבודדים הנדרשים בתיקי לשכת קריית גת מתקיימים בלשכת ההוצאה לפועל באשקלון כבר מספר שנים.
9. למעלה משנתיים שלא ניתנים בלשכת ההוצאה לפועל בקריית גת שירותי "קופה" וזאת בשל ההיקף הנמוך של הפעילות הכספית בלשכה (כ-800 ₪ בלבד ביום); יובהר כי כיום ישנה קופה מקוונת בכל סניף דואר כך שניתן לשלם גם ללא שוברים ישירות לתיק ההוצאה לפועל.
10. מאחר וכך, ומאחר שהנה החולפת מעידה על כך שלקוחות לשכת ההוצאה לפועל בקריית גת לא נפגעו והם מקבלים את השירות לו הם נזקקים בלשכת ההוצאה לפועל באשקלון או בדרכים חלופיות, מוצע לסגור את הלשכה . יודגש כי בכל התקופה בה הלשכה היתה סגורה באופן זמני לא התקבלו תלונות לגבי הסגירה.
11. מכל האמור לעיל עולה כי אין בסגירת הלשכה כדי לפגוע בדרך כלשהי בציבור הזוכים או החייבים.
12. בהתאם לאמור, מוצע לסגור את לשכת ההוצאה בפועל בקרית גת בתום 30 יום מהמועד שבו יפורסם צו השרה ברשומות.