א. שם החוק המוצע:
חוק זכויות לאנשים עם מוגבלות המועסקים כמשתקמים, התשע"ח, 2018
ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו:
מטרת החוק המוצע היא להסדיר את התעסוקה של אנשים עם מוגבלויות, שמטרת העסקתם היא שיקומית בעיקרה וזאת מתוך הכרה בחשיבות התעסוקה של אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה הפתוח.
חוק זכויות לאנשים עם מוגבלות המועסקים כמשתקמים (הוראת שעה), תשס"ז- 2007 (להלן: "החוק הקודם") אשר פורסם בשנת 2007 החיל הוראת שעה לפיה החוק יעמוד בתוקפו 10 שנים מיום פרסומו, לפיכך ביום 7.8.2017 פג תוקפו של החוק הקודם.
הצעת חוק זו באה במקומו של החוק הקודם ולאור המסקנות שעלו מיישום החוק, מוצע שלא להגביל את החוק המוצע בהוראת שעה.
החוק הקודם וכן החוק המוצע מאמץ את המנגנון שנקבע בתקנות שכר מינימום (שכר מותאם לעובד עם מוגבלות בעל יכולת עבודה מופחתת), התשס"ב-2002 (להלן – תקנות שכר מינימום מותאם), ולפיו שכר המינימום המותאם לעובד עם מוגבלות נקבע על ידי המנהל שהוסמך לכך במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, בהתאם ליכולת העבודה של אותו עובד בהשוואה ליכולת העבודה הרגילה באותו תפקיד. המנהל, באמצעות גורמים מאבחנים, קובע מהי יכולת העבודה של עובד אשר הגיש בקשה לשכר מינימום מותאם ובהתאם לקביעה זו, מחליט על גובה שכר המינימום המגיע לעובד.
על פי החוק, במידה והמנהל קבע יכולת תעסוקה שאינה עולה על 19%, מעמדו של המועסק עם מוגבלות הוא של "משתקם" ועל כן לא חלים בינו לבין מעסיקו יחסי עבודה.
ג. עיקרי החוק המוצע:
כללי: החוק הקודם נחקק על רקע "ההכרה בחשיבות התעסוקה של אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה הפתוח, לתהליך השיקומי שבו הם מצויים" (ה"ח (כנסת) התשס"ז, עמ' 140). מטרת החוק היתה לקבוע זכויות דומות לזכויותיהם של עובדים למועסקים עם מוגבלות אשר אופי תעסוקתם מהווה בעיקר תהליך שיקומי, זאת בין השאר, בשים לב ליכולתם התעסוקתית המופחתת. לאור האמור, קבע החוק, כי אף אם לא חלים יחסי עבודה בין המועסק לבין מעסיקו, הרי שעל המעסיק לשלם גמול תעסוקה בהתאם ליכולת התעסוקה של המועסק (אשר אינה עולה על 19 אחוזים מיכולת עבודה רגילה באותו תפקיד ובאותו מקום תעסוקה), ולהבטיח זכויות בעניין שעות התעסוקה, ימי מחלה, היעדרות בגין לידה וכיו"ב. יצוין כי יכולת התעסוקה של מועסק עם מוגבלות נקבעת לפי הוראות סעיף 17(ב) לחוק שכר מינימום, התשמ"ז-1987 (להלן – חוק שכר מינימום) ובכפוף להוראות החוק. ייאמר עוד כי במידה שיכולת התעסוקה המופחתת של אדם עם מוגבלות עולה על 19% או יותר מיכולת עבודה רגילה באותו תפקיד, אז לא חלות הוראות החוק אלא הוראות לפי חוק שכר מינימום כאמור.
הוראות החוק הוסדרו, כאמור, בהוראת שעה ועל כן תוקף החוק פג ביום 7.8.2017.
לאור זאת מוצע לחוקק מחדש את הוראות החוק הקודם וכן לאחר יישום של הוראות החוק על ידי המטה לשילוב אנשים עם מוגלות בשוק העבודה של משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים נמצא כי יש מקום להפוך אותן להוראת קבע.
באופן כללי שיקומם התעסוקתי של אנשים עם מוגבלות נע על פני רצף ויש לאפשר מגוון אפשרויות, לפי יכולות הפרט, צרכיו ומאפייניו, לקידומו והתפתחותו על פני הרצף התעסוקתי. ככל שהדבר מתאפשר, האדם עם המוגבלות ינוע מקצהו האחד של הרצף – תעסוקה מוגנת, אל קצהו השני – תעסוקה בשוק העבודה הפתוח בו חלים יחסי עבודה. הוראת החוק אשר יהפכו להוראות קבע לפי המוצע, ימשיכו לתת מענה לאנשים עם מוגבלות שיש להם היכולות לעבור ממסגרות תעסוקה מוגנות חוץ-קהילתיות לתעסוקה בשוק העבודה הפתוח. הוראות החוק המוצע מכירות בתכלית השיקומית של השתלבות אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה, וכן את התשומות השיקומיות הרבות הנדרשות כדי לאפשר התמדה בתעסוקה לאורך זמן.
כמו כן הוראות החוק המוצע מאפשרות העסקה של אנשים עם מוגבלות בעלי יכולת עבודה מופחתת ביותר במסגרת שיקומית תוך כדי קביעה שבין המועסק לבין מעסיקו לא נרקמים יחסי עבודה מן הצד האחד, אולם מן הצד השני החוק מבטיח למועסק עם מוגבלות זכויות בסיסיות כמפורט בתוספת השנייה לחוק.
לאור זאת שהחוק המוצע מאפשר למועסקים אלה להשתלב בתעסוקה בקהילה, לרכוש מיומנויות הנדרשות לצורך השתלבות מיטבית בעולם וכל זאת תוך הבטחת זכויות מינימאליות, על אף שלא מתקיימים יחסי עבודה, שילוב ראשוני זה בשוק העבודה מהווה אבן דרך בשיקומו התעסוקתי של האדם עם המוגבלות וביכולתו להמשיך ולהתקדם על פני הרצף התעסוקתי. היות והחוק מכיר בכך שתעסוקה כמשתקם יכולה להיות מצב זמני בלבד, נקבע בו מנגנון של ביצוע הערכת יכולת תעסוקה חוזרת למשתקמים. יצוין כי בעקבות ביצוע הערכות חוזרות של יכולת התעסוקה לפי סעיף 3(ו) לחוק הקודם, שיעור ניכר מהמועסקים כמשתקמים שיפרו את שכרם ואת תנאי העסקתם והפכו לעובדים ביחסי עבודה לפי חוק שכר מינימום ותקנותיו. במובן זה, החוק הקודם איפשר למשתקמים להתחיל את שילובם בתעסוקה ובקהילה ולרכוש כלים, מיומנויות והרגלים שיסייעו להם להתקדם על פני הרצף התעסוקתי.
סעיף 1 הגדרות.
סעיף 2 מוצע לקבוע כי בין משתקם במקום תעסוקה רגיל ובין מעסיקו או הגורם השיקומי המלווה – אם ישנו, לא יחולו יחסי עבודה. מוצע לקבוע כי משתקם יהיה זכאי לקבל את הזכויות המפורטות בתוספת השנייה. עוד מוצע לקבוע שיעור מינמאלי לגמולי התעסוקה שהמשתקם יהיה זכאי לקבלם ממעסיקו בהתאם לדרגת יכולת התעסוקה שלו, בשלוש דרגות שנקבעו בתוספת הראשונה. כן מוצע לקבוע הוראות לענין מועד התשלום של גמול תעסוקה והגנה על הגמול מפני שיעבוד, עיקול או העברה.
סעיף 3 מוצע לקבוע הוראות בדבר הערכת יכולת התעסוקה. קביעת היות מועסק עם מוגבלות משתקם כהגדרתו בחוק המוצע היא פועל יוצא מהערכת יכולת תעסוקה שתתבצע על ידי מנהל משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים או מי שהסמיכו לכך, (להלן – המנהל) בהתאם להוראות החוק המוצע ולתקנות שכר מינימום (שכר מינימום מותאם לעובד עם מוגבלות בעל יכולת עבודה מופחתת), התשס"ב-2002. מוצע לקבוע כי הערכת יכולת התעסוקה תיקבע באמצעות אבחון במקום התעסוקה של הפונה ותוך השוואה לאדם ללא מוגבלות המבצע את אותו התפקיד. במהלך האבחון יתבצע איסוף מידע מובנה על התפקיד אותו מבצע המאובחן ונבדקים מדדים שונים לצורך הערכת תפקודו של הפונה במקום העבודה לעומת עובד אחר ללא מוגבלות. הערכת יכולת העבודה תקפה כל עוד המועסק נמצא בתפקיד ובמקום העבודה בו התבצע האבחון וכל עוד לא התקבלה בקשה לבחינה חוזרת של יכולת העבודה.
בפסקה (2) של סעיף קטן (ג) מוצע להסמיך את שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, בהתייעצות עם גורמים שונים, ובאישור ועדת עבודה, רווחה ובריאות של הכנסת, לקבוע בתקנות נתונים, לרבות מדדים, כלי הערה ומבחנים, שישמשו להערכת יכולת התעסוקה ודרגתה וכן לבדיקה האם ההעסקה נועדה במהותה לשיקום במקום תעסוקה רגיל.
בסעיף קטן (ה) מוצע לקבוע שהחלטה בבקשה לקביעת מעמד של אדם עם מוגבלות כמשתקם ולקביעת שיעור גמול התעסוקה עבורו, תינתן בתוך 135 ימים מתחילת התעסוקה. הוראה זו באה כדי להבטיח הערכה אמינה של יכולת התעסוקה של אדם עם מוגבלות, בתפקיד מסוים ובמקום עבודה מסויים.
בסעיף קטן (ו) מוצע לקבוע כי המנהל יבצע הערכת יכולת תעסוקה חוזרת למשתקם בתום שנה ובתום שלוש שנים, גם אם לא הוגשה חדשה בעניינו של המשתקם, שבו ניתנה החלטה בבקשה והמנהל גם רשאי לבצע הערכה חוזרת ולשנות הערכה של משתקם, בכל עת ששוכנע כי חלו שינוי בנסיבות.
לפי הנתונים שנתקבלו במטה לשילוב אנשים עם מוגבלות בעבודה, ביצוע אבחונים חוזרים מסייע בפועל למשתקמים להתקדם ולשפר את תנאי ההעסקה שלהם, שכרם ומעמדם התעסוקתי. עם זאת, מתוך הכרה בקשיים וחששות הקיימים בשטח – הן בקרב מעסיקים אך בעיקר בקרב המועסקים כמשתקמים ואפוטרופוסים שלהם - מוצע כי יבוצעו שני אבחונים חוזרים בלבד על-פי חוק. הבחינה החוזרת הראשונה תבוצע שנה לאחר הקביעה הראשונה של אדם במעמד של משתקם ולאחר שנתיים נוספות, תתבצע הבדיקה היזומה האחרונה של המשתקם, האם חל שיפור ביכולת עבודתו וניתן לקדמו על הרצף התעסוקתי.
הסיבות לחששות שצוינו לעיל בקרב המועסקים או נציגיהם הן בקשר לכך כי ערעור הסטטוס קוו ישפיע על תפקודו ויציבותו של המועסק, אי הודאות באשר לתוצאות האבחון ותגובתו של המשתקם לבחינה המחודשת שתיערך לתפקודו. בנוסף, תכיפות האבחונים מהווה הקשיה על מעסיקים ועל משתקמים (לפי נוסחו של החוק כיום, במהלכן של שנתיים משתקם עובר 3 אבחונים).
בסעיף קטן (ז) מוצע לקבוע זכות ערעור למי שרואה את עצמו נפגע מהחלטת המנהל לפי סעיף זה. זכות הערעור היא לבית הדין האזורי לעבודה.
סעיף 4 מוצע לקבוע איסור הפלייה של משתקם בדומה לאיסור הפליה של עובד.
סעיף 5 מוצע לקבוע כי לבית הדין האזורי לעבודה תהיה סמכות ייחודית לדון בהליך אזרחי לפי החוק המוצע.
סעיף 6 מוצע לקבוע כי הוראות הצעת החוק באות להוסיף על זכויות המשתקמים ולא לגרוע מהן, וזאת הן לעניין זכויות מכוח הסכם או נוהל, והן לעניין זכויות שאינן נוסעות מעצם התעסוקה, כגון הזכות לליווי שיקומי תומך תעסוקה שניתנת על ידי משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, משרד הבריאות או משרד הביטחון. כמו כן הצעת החוק אינה גורעת מכל זכות של עובד עם מוגבלות עם יכולת עבודה מופחתת שהמנהל לא קבע לגביו שהוא משתקם.
סעיף 8 מוצע לקבוע כי העסקתם משתקמים לפי החוק המוצע תהיה פטורה מחובת מכרז לפי כל דין; עם זאת, הפטור לא יחול לעניין התקשרות עם גורם שיקומי מלווה לצורך מתן ליווי שיקומי תומך תעסוקה.
סעיף 9 מוצע לקבוע כי דין המדינה כמעסיק, לעניין העסקת משתקם, כדין כל מעסיק.
סעיף 10 מוצע להסמיך את השר , להתקין תקנות ביצוע, באישור ועדת עבודה , רווחה ובריאות של הכנסת. כמו כן מוצע להסמיך את השר, בהסכמת שר האוצר, בהתייעצות עם השר האחראי (בהגדרתו בסעיף 1 לחוק המוצע), ובאישור ועדת עבודה, רווחה ובריאות של הכנסת, להתקין תקנות לעניין מתן מענקים או תמריצים כספיים או אחרים, למעסיקים של משתקמים או של מועסקים בעלי יכולת עבודה מופחתת, בהתחשב בין השאר, במשך ההעסקה, בגמול התעסוקה או בשכר העבודה.
כמו כן, כדי להסיר מכשולים שימנעו העסקת משתקם, מוצע לקבוע כי מעסיק המבצע התאמות במקום תעסוקה רגיל, אשר נדרשות בשל צרכיו המיוחדים של המשדתקם המועסק אצלו, לצורך העסקתו, זכאי להשתתפות המדינה במימון התאמות בהתאם להוראות שיקבע השר בתקנות.
סעיפים 11 עד 15 מוצע לבצע בחיקוקים שונים התאמות הנדרשות לאור הוראות החוק המוצע.
סעיף 18 מוצע לקבוע תחולה למפרע של החוק המוצע על אדם עם מוגבלות שהגיש בקשה או נקבעה יכולת תעסוקתו גם לפני כניסת החוק לתורף וזאת מאחר שהחוק המוצע בא להחליף חוק שהיה בתוקף עד ליום 7.8.2017.
ד. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים:
החוק המוצע בא להחליף חוק שפג תוקפו ועל כן אין חוק קיים כיום.
ה. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה
אין לחוק המוצע השפעה על תקציב המדינה.
ו. השפעת החוק על תקנים במשרדי הממשלה ועל ההיבט המינהלי:
אין.
חוק זכויות לאנשים עם מוגבלות המועסקים כמשתקמים, התשע"ז, 2017
|
|
|
|
||
|
הגדרות |
1. |
בחוק זה - |
||
|
|
|
"גורם שיקומי מלווה" – גורם שאושר בידי השר האחראי, המעניק למועסק עם מוגבלות ליווי שיקומי תומך תעסוקה לפי מבחנים שעליהם החליט אותו שר; |
||
|
|
|
"חוק שכר מינימום" – חוק שכר מינימום, התשמ"ז-1987[1]; |
||
|
|
|
"מועסק עם מוגבלות" – אדם עם מוגבלות כהגדרתו בסעיף 5 לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח-1998 (בחוק זה – חוק שוויון זכויות)[2], שמלאו לו 18 שנים ומועסק או מיועד להיות מועסק במקום תעסוקה רגיל; |
||
|
|
|
"המנהל" – המנהל הכללי של משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים או מי שהוא הסמיך לעניין חוק זה; |
||
|
|
|
"מעסיק" – לרבות המפעיל והבעלים של מקום התעסוקה של מועסק עם מוגבלות; |
||
|
|
|
"מפעל מוגן" – כמשמעותו בסעיף 17 לחוק שכר מינימום; |
||
|
|
|
"מקום תעסוקה רגיל" – מקום תעסוקה שאינו מפעל מוגן, מרכז לשיקום מקצועי תעסוקתי, מועדון תעסוקתי וכיוצא באלה, ואשר עובדים בו או עשויים לעבוד בו מי שמתקיימים לגביהם יחסי עבודה; |
||
|
|
|
"משתקם" – מועסק עם מוגבלות שהמנהל קבע כי הוא משתקם לפי הוראות סעיף 3(ב); |
||
|
|
|
"השר האחראי" – לגבי מועסק עם מוגבלות שהוא נכה נפש כהגדרתו בחוק שיקום נכי נפש בקהילה, התש"ס-2000[3] – שר הבריאות, לגבי מועסק עם מוגבלות שהוא נכה כהגדרתו בחוק הנכים (תגמולים ושיקום), התשי"ט-1959 [נוסח משולב][4], וזכאי לתגמולים לפי אותו חוק – שר הביטחון, ולגבי כל מועסק עם מוגבלות אחר – השר;. |
||
|
|
|
"השר" – שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים. |
||
|
זכויות משתקם במקום תעסוקה רגיל |
2. |
(א) בין משתקם במקום תעסוקה רגיל ובין מעסיקו או הגורם השיקומי המלווה – אם ישנו, לא יחולו יחסי עבודה . |
||
|
|
|
(ב) משתקם המועסק במקום תעסוקה רגיל זכאי לזכויות המפורטות בתוספת השניה. |
||
|
|
|
(ג) משתקם המועסק במקום תעסוקה רגיל זכאי לקבל ממעסיקו, במישרין, גמול תעסוקה שלא יפחת משיעורי המינימום הקבועים בתוספת הראשונה, בהתאם לדרגת יכולת התעסוקה שנקבעה לו לפי סעיף 3. |
||
|
|
|
(ד) גמול תעסוקה ישולם לא יאוחר מהיום העשירי בחודש שלאחר חודש התעסוקה. |
||
|
|
|
(ה) |
(1) ממועד הגשת בקשה ועד למתן החלטה בה, כאמור בסעיף 3, יהיה מועסק עם מוגבלות במקום תעסוקה רגיל זכאי לגמול תעסוקה בשיעור שלא יפחת משיעורי המינימום הקבועים בתוספת הראשונה, שעליו הסכים עם מעסיקו, בידיעת הגורם השיקומי המלווה – אם ישנו. |
|
|
|
|
|
(2) עד להחלטה בדבר הערכת יכולת תעסוקה חוזרת לפי סעיף 3(ו), יהיה משתקם זכאי לגמול התעסוקה שנקבע לגביו לפי הערכת יכולת התעסוקה הקודמת שנערכה לו. |
|
|
|
|
(ו) מגמול תעסוקה לא יהיה ניתן לעיקול, להעברה או לשעבוד סכום השווה לגמלה בשיעור הנקוב בתוספת השניה לחוק הבטחת הכנסה, התשמ"א-1980[5], שהיתה משתלמת בחודש שקדם לתשלום גמול התעסוקה לאותו משתקם לי הרכב משפחתו אילו היה זכאי לגמלה כאמור; הוראות סעיף קטן זה לא יחולו על עיקול, העברה או שעבוד לשם תשלום מזונות לפי פסק דין של בית משפט או בית דין מוסמך. |
||
|
הערכת יכולת תעסוקה |
3. |
(א) מועסק עם מוגבלות, או מי שמוסמך או מורשה לפעול בשמו, שאינו המעסיק, רשאי להגיש בקשה למנהל לקביעת מעמדו כמשתקם ולקביעת שיעור גמול התעסוקה (בחוק זה – בקשה), והכל בהתייחס להעסקה במקום תעסוקה רגיל מסוים ובתפקיד מסוים; בקשה תוגש ותידון בהתאם להליכים שנקבעו לפי הוראות סעיף 17(ב) לחוק שכר מינימום (בחוק זה – הוראות לעניין קביעת שכר מינימום מותאם), בשינויים המחויבים ובשינויים האמורים בסעיף זה. |
||
|
|
|
(ב) מצא המנהל כי יכולת התעסוקה של מועסק עם מוגבלות פחותה, עקב מוגבלותו, מיכולת העבודה הרגילה באותו תפקיד ובאותו מקום תעסוקה בשיעור של 81% לפחות, יקבע המנהל כי הוא משתקם לעניין חוק זה, לגבי התקופה שמיום הגשת הבקשה ואילך, וכן יקבע את דרגת יכולת התעסוקה שלו לפי הדרגות המפורטות בתוספת הראשונה, יחסית ליכולת עבודה רגילה; על משתקם יחולו הוראות חוק זה על אף האמור בהוראות לעניין קביעת שכר מינימום מותאם. |
||
|
|
|
|
(1) בקביעה לפי סעיף קטן (ב), יביא המנהל בחשבון את הנתונים כאמור בפסקאות (2) ו-(3) וכן את הדיווחים שנתקבלו לפי הוראות סעיף קטן (ד); |
|
|
|
|
|
(2) השר יקבע, בהתייעצות עם, שר הבריאות, נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות כמשמעותה בחוק שוויון זכויות, המוסד לביטוח לאומי, ארגונים המשמשים כגורמים שיקומיים מלווים שלדעת השר הם נוגעים בדבר וארגונים העוסקים בקידום זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות שלדעת השר הם נוגעים בדבר, ובאישור ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת, נתונים, לרבות מדדים, כלי הערכה ומבחנים, שישמשו להערכת יכולת התעסוקה ודרגתה וכן לבדיקה האם ההעסקה נועדה במהותה לשיקום במקום תעסוקה רגיל; |
|
|
|
|
|
(3) עד לקביעת נתונים כאמור בפסקה (2), יביא המנהל בחשבון, לעניין פסקה (1), נתונים לעניין יכולת התמדה בתעסוקה, איכותה ורמתה, התפוקה, הרגלי עבודה ומידת ההשתלבות במקום התעסוקה, וכן יביא בחשבון האם ההעסקה נועדה במהותה לשיקום במקום תעסוקה רגיל. |
|
|
|
|
(ד) הוגשה בקשה לפי סעיף קטן (א), יודיע המנהל לשר האחראי על הגשת הבקשה; בכפוף להוראות סעיף קטן (ה), השר האחראי יעביר בתוך 21 ימים מיום קבלת ההודעה, דיווח בעניין אבחון או הערכת יכולת תעסוקה שנערכו בעבר למועסק עם מוגבלות שלגביו הוגשה הבקשה, ככל שנערכו מטעם משרדו של השר האחראי או בהנחיית משרדו; כן יעביר השר האחראי למנהל, בתוך פרק הזמן האמור, דיווח לעניין תכנית השיקום שנקבעה למועסק עם מוגבלות, ככל שנקבעה, ולעניין שירותי השיקום שניתנו מטעם משרדו או בהנחיית משרדו, ככל שניתנו. |
||
|
|
|
(ה) החלטה בבקשה תינתן בתוך 135 ימים מתחילת התעסוקה, ובלבד שלעניין בקשה שהוגשה אחרי שחלפו 90 ימים מתחילת התעסוקה תינתן החלטה בבקשה בתוך 45 ימים מיום שהוגשה. |
||
|
|
|
(ו) המנהל יבצע הערכת יכולת תעסוקה חוזרת למשתקם בתום שנה ובתום שלוש שנים מהמועד שבו ניתנה החלטה בבקשה, ואולם המנהל רשאי לבצע הערכת יכולת תעסוקה חוזרת למשתקם, או לשנות הערכה שביצע לגביו, בכל עת ששוכנע כי חל שינוי בנסיבות, בין אם הוגשה בקשה חדשה ובין אם לאו; הוראות סעיף קטן (ד) יחולו בשינויים המחויבים גם לעניין הערכת יכולת תעסוקה חוזרת. |
||
|
|
|
(ז) הרואה את עצמו נפגע מהחלטת המנהל לפי סעיף זה, רשאי לערער עליה לבית הדין האזורי לעבודה בתוך 45 ימים מיום שההחלטה נמסרה לו. |
||
|
איסור הפליה |
4. |
משתקם לא יופלה בכל הקשור לתעסוקה או לגמול תעסוקה, מחמת מינו, נטייתו המינית, מעמדו האישי, היריון או היותו הורה, גילו, גזעו, דתו, לאומיותו, ארץ מוצאו, השקפתו או מפלגתו; אין רואים הפליה כאשר היא מתחייבת מאופייה או ממהותה של התעסוקה. |
||
|
סמכות שיפוט |
5. |
לבית הדין האזורי לעבודה תהא סמכות ייחודית לדון בהליך אזרחי לפי חוק זה. |
||
|
שמירת זכויות |
6. |
(א) חוק זה בא להוסיף על כל זכות של משתקם מכוח הסכם או נוהג, לרבות זכות לליווי שיקומי תומך תעסוקה, וכן על זכות לליווי שיקומי לפי כל דין או נוהג, ולא לגרוע מהן. |
||
|
|
|
(ב) אין באמור בחוק זה כדי לגרוע מכל זכות של מועסק עם מוגבלות שאינו משתקם. |
||
|
שינוי התוספת |
7. |
השר, באישור ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת, רשאי, בצו, לשנות את התוספות. |
||
|
פטור ממכרז |
8. |
העסקת משתקמים לפי חוק זה פטורה מחובת מכרז לפי כל דין; ואולם הוראות סעיף זה לא יחולו על התקשרות עם גורם שיקומי מלווה לצורך מתן ליווי שיקומי תומך תעסוקה. |
||
|
דין המדינה |
9. |
לעניין חוק זה, דין המדינה כמעסיק, כדין כל מעסיק. |
||
|
ביצוע ותקנות |
10. |
(א) השר ממונה על ביצוע חוק זה, והוא רשאי להתקין, באישור ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת, תקנות בכל הנוגע לביצועו, לרבות לעניין חישוב זכויות משתקם לפי התוספת השניה. |
||
|
|
|
(ב) השר רשאי, בהסכמת שר האוצר, בהתייעצות עם השר האחראי ובאישור ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת, להתקין תקנות לעניין מתן מענקים או תמריצים, כספיים או אחרים, למעסיקים של משתקמים או של מועסקים עם מוגבלות בעלי יכולת עבודה מופחתת כמשמעותם בהוראות לעניין קביעת שכר מינימום מותאם, בהתחשב, בין השאר, במשך ההעסקה, בגמול התעסוקה או בשכר העבודה, לפי העניין, ורשאי הוא לקבוע בדרך האמורה הוראות שונות למקומות תעסוקה שונים ולסוגי מוגבלות. |
||
|
|
|
(ג) מעסיק המבצע התאמות במקום תעסוקה רגיל, אשר נדרשות בשל צרכיו המיוחדים של המשתקם המועסק אצלו, לצורך העסקתו, זכאי להשתתפות המדינה במימון ההתאמות; השר ושר האוצר, באישור ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת, יקבעו הוראות בדבר השתתפות המדינה במימון ביצוע התאמות כאמור. |
||
|
תיקון פקודת הבטיחות בעבודה |
11. |
בפקודת הבטיחות בעבודה [נוסח חדש], התש"ל-1970[6], בסעיף 1, בהגדרה "עובד", בסופה יבוא "ומשתקם כהגדרתו בחוק זכויות לאנשים עם מוגבלות המועסקים כמשתקמים, התשע"ז-2017". |
||
|
תיקון פקודת פשיטת הרגל |
12. |
בפקודת פשיטת הרגל [נוסח חדש], התש"ם-1980[7], בסעיף 78(1)(א), אחרי "שמגיע לעובד" יבוא "וגמול תעסוקה כמשמעותו בחוק זכויות לאנשים עם מוגבלות המועסקים כמשתקמים, התשע"ז-2017", שמגיע למשתקם כהגדרתו בחוק האמור," ואחרי "שסך כל השכר" יבוא "או גמול התעסוקה, לפי העניין,". |
||
|
תיקון פקודת החברות |
13. |
בפקודת החברות [נוסח חדש], התשמ"ג-1983,[8] בסעיף 354(א)(1), אחרי "שמגיע לעובד" יבוא "וגמול תעסוקה כמשמעותו בחוק זכויות לאנשים עם מוגבלות המועסקים כמשתקמים, התשע"ז-2017", שמגיע למשתקם כהגדרתו בחוק האמור" ואחרי "שסך כל השכר" יבוא "או גמול התעסוקה, לפי העניין,". |
||
|
תיקון חוק הביטוח הלאומי |
14. |
בחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995[9] - |
||
|
|
|
(1) בסעיף 75(א), בפסקה (3), בסופה יבוא "ולעניין זה יראו משתקם כהגדרתו בחוק זכויות לאנשים עם מוגבלות המועסקים כמשתקמים, התשע"ז-2017", כמצוי בשיקום מקצועי"; |
||
|
|
|
(2) בסעיף 350(א), אחרי פסקה (8) יבוא: |
||
|
|
|
|
"(9) גמול תעסוקה המשתלם למשתקם לפי הוראות חוק זכויות לאנשים עם מוגבלות המועסקים כמשתקמים , התשע"ז – 2017". |
|
|
תיקון חוק למניעת הטרדה מינית |
15. |
בחוק למניעת הטרדה מינית, התשנ"ח-1998, בסעיף 3(א)(6)[10] – |
||
|
|
|
(1) ברישה, במקום "(א) עד (ה)" יבוא "(א) עד (ו)"; |
||
|
|
|
(2) אחרי פסקת משנה (ה) יבוא: |
||
|
|
|
"(ו) למשתקם כהגדרתו בחוק זכויות לאנשים עם מוגבלות המועסקים כמשתקמים, התשע"ז-2017", במסגרת תעסוקה – תוך ניצול יחסי מרות בתעסוקה או ניצול תלות."
|
||
|
תחילה |
16. |
תחילתו של חוק זה 60 ימים מיום פרסומו. |
||
|
|
|
|
||
|
תחולה למפרע |
17. |
הוראות חוק זה יחולו על אדם עם מוגבלות שהגיש בקשה או שנקבעה לגביו יכולת תעסוקה ערב כניסתו של חוק זה לתוקף. |
||
|
חובת התקנת תקנות ראשונות |
18. |
תקנות ראשונות לפי סעיף 3(ג)(2) יובאו לאישור ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת בתוך שנה מיום תחילתו של חוק זה.
|
||
|
|
|
תוספת ראשונה (סעיפים 2(ג) ו-(ה) ו-3(ב)) דרגות יכולת תעסוקה וגמול תעסוקה
|
|
|
|
|
1. |
משתקם יהיה זכאי לגמול תעסוקה שלא יפחת מהשיעורים שלהלן לפי הערכת יכולת התעסוקה, בהתאם להיקף המשרה שבה הוא מועסק:
|
|
|
|
|
|
(א) משתקם בתעסוקה במשרה מלאה עם יכולת תעסוקה בשיעור העולה על אחוז אחד ואינו עולה על 10 אחוזים מיכולת עבודה רגילה באותו תפקיד ובאותו מקום תעסוקה – סכום השווה ל-10 אחוזים משכר מינימום כהגדרתו בחוק שכר מינימום;
|
|
|
|
|
|
(ב) משתקם בתעסוקה במשרה מלאה עם יכולת תעסוקה בשיעור העולה על 10 אחוזים ואינו עולה על 19 אחוזים מיכולת עבודה רגילה באותו תפקיד ובאותו מקום תעסוקה – סכום השווה ל-19% משכר מינימום כהגדרתו בחוק שכר מינימום.
|
|
|
|
|
2. |
משתקם המועסק בתעסוקה חודשית ונעדר מהתעסוקה, יהיה זכאי לגמול תעסוקה ששיעורו לא יפחת מהשיעורים האמורים בפרט 1 להלן בניכוי חלק יחסי לזמן היעדרותו, ואולם אין בכך כדי לגרוע מזכותו לפי פרטים 1 ו-2 לתוספת השניה.
|
|
|
|
|
3. |
גמול תעסוקה המשתלם למשתקם שלא מועסק על בסיס חודשי או על בסיס שעות, לא יפחת מהשיעורים האמורים בפרט 1.
|
|
|
|
|
|
תוספת שניה (סעיף 2(ב)) זכויות משתקם |
|
|
|
|
1. |
(א) (1) משתקם בתעסוקה במשרה מלאה זכאי לימי חופשה בתשלום לכל שנת תעסוקה, לפי החישוב הזה: (א) בעד כל אחת מארבע השנים הראשונות – 14 ימים; (ב) בעד השנה החמישית – 16 ימים; (ג) בעד השנה השישית – 18 ימים; (ד) בעד השנה השביעית – 21 ימים; (ה) בעד השנה השמינית ואילך – יום נוסף לכל שנת תעסוקה עד לחופשה של 28 ימים; זכויותיו של משתקם המועסק במשרה חלקית, או בחלק מהשנה, יחושבו באופן יחסי; לעניין סעיף קטן זה, "שנה" – שנה שבה הועסק משתקם 200 ימים לפחות; משתקם שהועסק פחות מ-200 ימים – יהיה מספר ימי החופשה חלק יחסי ממספר הימים כאמור בפסקאות משנה (א) עד (ה), כיחס מספר ימי התעסוקה בפועל אל המספר 200, ובלבד שחלק של יום חופשה לא יבוא במניין; |
|
|
|
|
|
(2) נוסף על האמור בפסקה (1), זכאי משתקם לתשעה ימי חגים בתשלום שיכללו לגבי משתקם שהוא יהודי – את מועדי ישראל כמשמעותם בסעיף 18א לפקודת סדרי השלטון והמשפט, התש"ח – 1948,[11] ואת יום העצמאות, ולגבי משתקם שאינו יהודי – את מועדי ישראל או את חגי עדתו כמשמעותם בסעיף האמור, לפי בחירתו, ואת יום העצמאות; |
|
|
|
|
|
(3) התשלום ליום חופשה או ליום חג יהיה כגובה הגמול שהיה זכאי לו משתקם בעבור יום תעסוקה.
|
|
|
|
|
|
(ב) משתקם זכאי לזכויות ככל שהיו ניתנות לו אילו היה עובד, לעניין היעדרות בתשלום מתעסוקה ביום בחירות לפי סעיף 10 לחוק-יסוד: הכנסת[12], ביום הזכרון לחללי מערכות ישראל לפי סעיף 4א לחוק יום הזכרון לחללי מערכות ישראל, התשכ"ג – 1963[13], וביום ירושלים לפי סעיף 1 לחוק יום ירושלים, התשנ"ח-[14]1998.
|
|
|
|
|
2. |
משתקם בתעסוקה במשרה מלאה זכאי לימי היעדרות בתשלום בשל מחלתו; תקופת הזכאות תהיה של יום וחצי לכל חודש תעסוקה מלא שהמשתקם היה מועסק בו באותו מקום תעסוקה, ולא יותר מ-90 ימים; התשלום ליום מחלה יהיה שווה לגמול התעסוקה שהמשתקם זכאי לו בעבור יום תעסוקה. |
|
|
|
|
3. |
(א) משך יום תעסוקה של משתקם לא יעלה על 8 שעות וחצי ליום והיקף חודש תעסוקה לא יעלה על 186 שעות בחודש. |
|
|
|
|
|
(ב) משתקם יהיה זכאי להפסקה בת חצי שעה במהלך יום התעסוקה. |
|
|
|
|
|
(ג) לא יועסק משתקם אלא אם כן ניתנה לו, בין יום תעסוקה אחד למשנהו, הפסקה בת 10 שעות לפחות. |
|
|
|
|
|
(ד) במקום תעסוקה שעובדים בו במשמרות, לא יועסק משתקם בלילה יותר משבוע אחד בתוך שלושה שבועות; לעניין זה, "לילה" – פרק הזמן שבין 22:00 ל-06:00. |
|
|
|
|
|
(ה) משתקם לא יועסק במנוחה השבועית כמשמעותה בסעיף 7 לחוק שעות עבודה ומנוחה, התשי"א – 1951[15]. |
|
|
|
|
4. |
לעניין תוספת זו והתוספת הראשונה ועל אף האמור בפרט 3, חישוב היקף המשרה של משתקם ייעשה לפי 6 שעות תעסוקה ליום, ו-132 שעות תעסוקה לחודש, ומשרה שהיקפה בין 132 ל-186 שעות לחודש תיחשב למשרה מלאה; זכויותיו של משתקם המועסק פחות מ-132 שעות יחושבו באופן יחסי למשרה מלאה בת 132 שעות. |
|
|
|
|
5. |
משתקם זכאי להחזר הוצאות נסיעה ככל שהיה זכאי להן אילו היה עובדו של המעסיק, ובלבד שסכום ההחזר לא יעלה על סכום החזר הוצאות נסיעה לעובד הקבוע בצו הרחבה שניתן לפי חוק הסכמים קיבוציים, התשי"ז – 1957[16], לעניין השתתפות המעסיק בהוצאות נסיעה לעבודה וממנה. |
|
|
|
|
6. |
משתקמת לא תועסק בתעסוקה למשך 14 שבועות מיום שילדה. |
|
|
|
|
7. |
מעסיק ימסור למשתקם, בתחילת העסקתו, הודעה המפרטת את תנאי התעסוקה, לרבות תאריך תחילת התעסוקה, מהות התעסוקה, זהות הממונה, שיעור גמול התעסוקה ומועדי התשלום, זכויות שיקבל בשל התעסוקה, לרבות ימי חופשה וימי היעדרות בתשלום, וכל פרט מהותי אחר הנוגע לתעסוקה. |
|
|
[1] ס"ח התשמ"ז, עמ' 68.
[2] ס"ח התשנ"ח, עמ' 152.
[3] ס"ח התש"ס, עמ' 231.
[4] ס"ח התשי"ט, עמ' 276.
[5] ס"ח התשמ"א, עמ' 30.
[6] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 16, עמ' 337; ס"ח התשס"ה, עמ' 692.
[7] ס"ח דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 34, עמ' 639; ס"ח התשס"ה, עמ' 914.
[8] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 37, עמ' 764; ס"ח התשס"ז, עמ' 352.
[9] ס"ח התשנ"ה 210; התשס"ז 361.
[10] ס"ח התשנ"ח, עמ' 166; התשס"ז, 387.
[11] ע"ר התש"ח, תוס' א' עמ' 1.
[12] ס"ח התשי"ח, עמ' 69.
[13] ס"ח התשכ"ג, עמ' 72.
[14] ס"ח התשנ"ח, עמ' 180.
[15] ס"ח התשי"א, עמ' 204.
[16] ס"ח התשי"ז, עמ' 63.