תזכיר חוק
הצעת חוק הקולנוע (תיקון מס' 5), התשע"ח-2018
א. שם החוק המוצע
חוק הקולנוע (תיקון מס' 5), התשע"ח-2018.
ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו:
שרת התרבות והספורט מינתה בחודש דצמבר 2016 ועדה לבחינת קרנות הקולנוע (מוסדות הציבור המסייעים להפקות של סרטי קולנוע, בתמיכת המדינה); הוועדה סיימה את דיוניה בחודש דצמבר 2017 ובחודשים שלאחר מכן ערכה את הדו"ח ובו ממצאיה והמלצותיה.
דו"ח הוועדה הובא לדיון בפני מועצת הקולנוע בחודשים מאי ויוני 2018, והצעת חוק זו משקפת כמה מההמלצות המובאות בו. מטרתם של התיקונים המוצעים בחוק הקולנוע, התשנ"ט-1998 (להלן – החוק) היא להגביר את השקיפות בעבודתן של קרנות הקולנוע, להבטיח ייצוג הולם בקולנוע למגוון הקולות בחברה הישראלית ולשפר את מנגנוני הבקרה והפיקוח על הקרנות – והכל תוך שמירה על חופש היצירה והביטוי. בהקשר זה יודגש כי עיקרה של הרפורמה יבוא לידי ביטוי בתיקון מבחני התמיכה בתחום הקולנוע.
כמו כן, מוצע לתקן בהצעת החוק כמה סעיפים הנוגעים למועצת הקולנוע ולהתאימם לתבניות החקיקה המקובלות כיום. במסגרת זו, מוצע לתקן, בין השאר, את הסעיפים הנוגעים לתקופת הכהונה של חבר המועצה, הפסקת כהונה, מניעת ניגוד עניינים וסדרי עבודת המועצה. בנוסף, לנוכח ריבוי התפקידים המסורים לחברי המועצה, מוצע להוסיף סעיף שעניינו גמול והחזר הוצאות לחברי המועצה.
ג. עיקרי החוק המוצע
מוצע לתקן את סעיף 3 לחוק, שעניינו תפקידי המועצה, ולהסמיך במסגרתו את המועצה לברר באופן עצמאי קבילות מקרב הציבור בכל הנוגע לדרכי העבודה וההתנהלות של קרנות הקולנוע, ובלבד שהמועצה לא תעסוק בקבילות הנוגעות לתוכן הסרטים ולא תהיה מוסמכת לחייב את הקרנות לסייע לסרט מסוים.
מוצע לתקן את סעיפים 5 עד 10 לחוק, הנוגעים למועצת הקולנוע, ולהתאימם לתבניות החקיקה המקובלות כיום. סעיפים אלה עוסקים בתקופת הכהונה של חבר המועצה, הפסקת כהונה לפני תום תקופת הכהונה של חבר כאמור, תוקף פעולות, מניעת ניגוד עניינים וסדרי עבודת המועצה.
לנוכח ריבוי התפקידים המסורים לחברי המועצה, מוצע להוסיף את סעיף 10א שעניינו גמול והחזר הוצאות לחברי המועצה. על פי המוצע, חברי מועצת הקולנוע יהיו זכאים לקבל, מתקציב הקולנוע, גמול בעבור השתתפות בישיבות המועצה או החזר הוצאות, בהתאם לקבוע בהצעת החוק, ובלבד שאינם זכאים לקבל ממקור אחר תמורה בעבור השתתפותם או החזר הוצאות; על פי המוצע, שר האוצר, בהתייעצות עם שרת התרבות והספורט, יקבע הוראות ותנאים שלפיהם ישולם גמול או החזר הוצאות לחבר המועצה, ואת שיעוריהם.
כן מוצע בסעיף 10ב להחיל על חברי המועצה שאינם עובדי המדינה כמה חוקים החלים על עובדי המדינה, ובהם חוק שירות הציבור (הגבלות לאחר פרישה), התשכ"ט-1969, חוק שירות הציבור (מתנות), התש"ם-1979 וההוראות הנוגעות לעובדי הציבור מתוך חוק העונשין, התשל"ז-1977. סעיף 10ב המוצע נועד לשמור על טוהר המידות בשירות הציבורי ולהבטיח את עצמאותם המקצועית של חברי המועצה.
אשר לתקציב הקולנוע, מוצע למחוק בסעיף 11(ב) את ההסדר שלפיו מקורותיו של תקציב הקולנוע יהיו התמלוגים שמשולמים למדינה לפי הוראות חוק הרשות השנייה וחוק התקשורת; ההסדר, שכאמור מוצע למחקו, אינו משקף את המצב הנוהג בפועל מזה שנים, ולפיו תקציב הקולנוע ממומן מאוצר המדינה, לפי הסכם חמש-שנתי עם משרד האוצר ותיקון החוק בהוראת שעה.
בהתאם למדיניות של שרת התרבות והספורט, מוצע לאפשר מסלול סיוע נוסף לסרטי קולנוע שלא באמצעות מנגנון התמיכה של קרנות הקולנוע. לפי סעיף 12א1 המוצע, שרת התרבות והספורט תהיה רשאית לקבוע בתקנות, לאחר התייעצות עם המועצה, כי סכום מתוך תקציב הקולנוע, בשיעור שלא יעלה על 15%, יוקצה לטובת סרטים שזכו להצלחה מסחרית בבתי הקולנוע, ובלבד שלא קיבלו סיוע מקרנות הקולנוע.
עוד מוצע להוסיף בחוק את סעיף 12א2, שלפיו המשרד ינהל מאגר של לקטורים (שהם בוחני התסריטים שמגישים לקרנות הקולנוע המלצות מקצועיות לצורך קבלת החלטה בדבר סיוע לסרט). על פי המוצע, שרת התרבות והספורט תהיה רשאית לקבוע במבחני התמיכה כי קרנות הקולנוע יעסיקו לקטורים מתוך המאגר, בשיעור שלא יעלה על 70% מכלל הלקטורים שהן מעסיקות. יודגש כי הזכאות להיכלל במאגר תהיה בידי כל מי שעומד בתנאים הקבועים בחוק: תואר אקדמי או ניסיון מקצועי בתחום הקולנוע או בתחומים בעלי זיקה וכן העדר ניגוד עניינים.
יוער כי הוראות נוספות לעניין הלקטורים ייקבעו, ובכלל זה, תקופת העסקתם של הלקטורים, הרכב הלקטורים, ייצוג הפריפריה הגאוגרפית והחברתית בהרכב כאמור ושקיפות בעבודתם של הלקטורים.
ד. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים
תיקון חלק מהוראות החוק הקיים והוספת סעיפים לחוק הקיים.
ה. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה, על תקנים במשרדי הממשלה ועל ההיבט המינהלי
אין.
ו. השפעת החוק על זכויות הילד
אין.
|
|
|
|
||||||||||
|
תיקון סעיף 1 |
1. |
בסעיף 1 לחוק הקולנוע, התשנ"ט-1999[1] (להלן – החוק העיקרי) - |
||||||||||
|
|
|
(1) בהגדרה "חוק הבזק", במקום האמור בה יבוא: "חוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב-1982"; |
||||||||||
|
|
|
(2) אחרי ההגדרה "מועצת הרשות השנייה" יבוא: |
||||||||||
|
|
|
"המשרד" – משרד התרבות והספורט; |
||||||||||
|
|
|
(3) בהגדרה "השר", המילה "חינוך" – תימחק. |
||||||||||
|
תיקון סעיף 2 |
2. |
בסעיף 2(ב) לחוק העיקרי, בסופו יבוא אחרי "והיצירה" יבוא "והביטוי". |
||||||||||
|
תיקון סעיף 3 |
3. |
בסעיף 3 לחוק העיקרי- |
||||||||||
|
|
|
(1) בפסקה (2)(א), במקום "דרמות" יבוא "סרטים עלילתיים באורך מלא ובאורך קצר"; |
||||||||||
|
|
|
(2) אחרי פסקה (3) יבוא: |
||||||||||
|
|
|
|
"(4) לברר באופן עצמאי קבילות מקרב הציבור בכל הנוגע לדרכי העבודה וההתנהלות של מוסדות ציבור הנתמכים לפי חוק זה ולעמידתם של המוסדות כאמור בהוראות מבחני התמיכה, ולהעביר המלצתה בעניין לוועדת התמיכות של המשרד; על אף האמור, המועצה לא תעסוק בקבילות הנוגעות לתוכן הסרטים ולא תהיה מוסמכת להורות למוסדות ציבור כאמור בדבר מתן סיוע לסרט כלשהו; המועצה תפרסם, מדי שנה, באתר האינטרנט של המשרד, דוח כללי על הקבילות שהתקבלו בשנה שקדמה לדוח ועל הטיפול בהן". |
|||||||||
|
תיקון סעיף 4 |
4. |
בסעיף 4(ב)(3) לחוק העיקרי, במקום "משרד החינוך התרבות והספורט" יבוא "המשרד". |
||||||||||
|
תיקון סעיף 5 |
5. |
בסעיף 5 לחוק העיקרי, במקום האמור בו יבוא: |
||||||||||
|
|
|
"חבר המועצה יתמנה לתקופה של ארבע שנים, ורשאי השר להאריך את תקופת כהונתו לתקופת כהונה נוספת, ובלבד שלא יכהן יותר משתי תקופות כהונה רצופות.". |
||||||||||
|
6. |
במקום סעיף 6 לחוק העיקרי יבוא: |
||||||||||
|
|
|
"הפסקת כהונה לפני תום תקופת הכהונה |
6. |
(א) חבר המועצה יחדל לכהן לפני תום תקופת כהונתו, בהתקיים אחד מאלה: |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) הוא התפטר במסירת כתב התפטרות לשר; |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) הוא חדל להיות עובד המשרד הממשלתי או הגוף שאותו הוא מייצג במועצה, ואם הוא נציג ציבור – הוא נתמנה לעובד המדינה. |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) התקיימה נסיבה מהנסיבות כמפורט להלן, לגבי חבר המועצה, יעבירו השר מכהונתו לפני תום תקופת הכהונה ובסמוך למועד התקיימות הנסיבה, בהודעה בכתב: |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) הוא הורשע בעבירה כאמור בסעיף 4(ו); |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) נבצר ממנו דרך קבע למלא את תפקידו; |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) חדל להתקיים בו תנאי מהתנאים הדרושים למינויו. |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
(ג) השר רשאי להעביר את חבר המועצה מכהונתו לפני תום תקופת הכהונה אם חבר המועצה נעדר בלא סיבה מוצדקת מארבע ישיבות רצופות של המועצה או מיותר משליש מהישיבות שקיימה במהלך שנה אחת. |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ד) הפסיק חבר המועצה לכהן לפי הוראות סעיף זה, יפעל השר בהתאם להוראות סעיף 4 למינוי חבר אחר במקומו, בהקדם האפשרי.". |
||||||
|
ביטול סעיף 7 |
7. |
סעיף 7 לחוק העיקרי – בטל. |
||||||||||
|
תיקון סעיף 8 |
8. |
בסעיף 8 לחוק העיקרי, במקום "מחמת שנתפנה מקומו של חבר בה" יבוא: "בשל הפסקת כהונתו של חברי מחברי המועצה", ובסופו יבוא "ובלבד שמכהן בה הרכב החברים הדרוש לצורך המניין החוקי בישיבותיה לפי סעיף 10(א)". |
||||||||||
|
החלפת סעיף 9 |
9. |
במקום סעיף 9 לחוק העיקרי יבוא: |
||||||||||
|
|
|
"ניגוד עניינים |
9. |
(א) לא ימונה לחבר המועצה ולא יכהן כחבר כאמור מי שעלול להימצא, במישרין או בעקיפין, באופן תדיר, במצב של ניגוד עניינים בין מילוי תפקידו כחבר המועצה לבין עניין אישי או תפקיד אחר, שלו או של קרובו. |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) חבר המועצה לא יטפל במסגרת תפקידו בנושא העלול לגרום לו להימצא, במישרין או בעקיפין, במצב של ניגוד עניינים בין מילוי תפקידו במועצה לבין עניין אישי או תפקיד אחר, שלו או של קרובו. |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ג) נודע לחבר המועצה כי הוא עלול להימצא במצב של ניגוד עניינים כאמור בסעיפים קטנים (א) או (ב), יודיע על כך בהקדם האפשרי ליושב ראש המועצה; היה חבר המועצה האמור היושב ראש – יודיע על כך לשר. |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ד) על אף האמור בסעיף זה, רשאי חבר המועצה שמונה לפי סעיף 4(ד) להביא בחשבון גם את ענייניו של הגוף שהוא נציגו, ככל שהם קשורים לתפקידי המועצה, ולא יראו אותו כמצוי במצב של ניגוד עניינים בשל כך בלבד. |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ה) בסעיף זה - |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
"טיפול" – לרבות קבלת החלטה, העלאת נושא לדיון, נוכחות בדיון, השתתפות בדיון או בהצבעה, או עיסוק בנושא מחוץ לדיון; |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
"קרוב", של חבר המועצה – כל אחד מאלה: |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
(1) בן משפחה של חבר המועצה; |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
(2) כל אדם שלחבר המועצה עשוי להיות עניין במצבו הכלכלי או האישי; |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
(3) תאגיד שחבר המועצה, בן משפחתו או אדם כאמור בפסקה (2) הם בעלי עניין בו; |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
(4) גוף שחבר המועצה, בן משפחתו או אדם כאמור בפסקה (2) הם מנהלים או עובדים אחראים בו; |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
"בן משפחה" - בן זוג, הורה, הורה הורה, בן או בת ובני זוגם, אח או אחות וילדיהם, גיס, גיסה, דוד או דודה וילדיהם, חותן, חותנת, חם, חמות, נכד או נכדה, לרבות קרוב כאמור שהוא שלוב (חורג); |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
"בעל עניין" – כהגדרתו בחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968[2].". |
||||||
|
החלפת סעיף 10 |
10. |
במקום סעיף 10 לחוק העיקרי יבוא: |
||||||||||
|
|
|
"סדרי עבודת המועצה |
10. |
(א) המניין החוקי בישיבות המועצה הוא רוב חבריה, ובהם יושב ראש המועצה. |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) החלטות המועצה יתקבלו ברוב דעות החברים המשתתפים והמצביעים בישיבה; היו הדעות שקולות, תכריע דעתו של יושב ראש המועצה. |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ג) המועצה תקבע את דרכי עבודתה וסדרי דיוניה, ככל שלא נקבעו לפי חוק זה, והיא רשאית למנות ועדות משנה מקרב חבריה, דרך כלל או לעניין מסוים.". |
||||||
|
הוספת סעיפים 10א ו-10ב |
11. |
אחרי סעיף 10 לחוק העיקרי יבוא: |
||||||||||
|
|
|
"גמול והחזר הוצאות |
10א. |
(א) חבר המועצה שאינו עובד המדינה או עובד גוף מתוקצב, זכאי לקבל מתקציב הקולנוע גמול בעבור השתתפות בישיבות המועצה לפי הוראות סעיף קטן (ג), ובלבד שאינו זכאי לקבל, ממקור אחר, תמורה בעבור ההשתתפות. |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) חבר המועצה שאינו זכאי לגמול לפי הוראות סעיף קטן (א), זכאי לקבל מתקציב הקולנוע החזר הוצאות שהוציא לצורך השתתפות בישיבות המועצה לפי הוראות סעיף קטן (ג), ובלבד שאינו זכאי לקבל, ממקור אחר, החזר הוצאות. |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ג) שר האוצר, בהתייעצות עם השר, יקבע הוראות ותנאים שלפיהם ישולם גמול או החזר הוצאות לחבר המועצה, בהתאם להוראות סעיף קטן (א) או (ב), ואת שיעוריהם. |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ד) בסעיף זה, "עובד המדינה" ו"עובד גוף מתוקצב" – כהגדרתם בסעיף 32 לחוק יסודות התקציב. |
||||||
|
|
|
החלת דינים על חברי המועצה |
10ב. |
חברי המועצה שאינם עובדי המדינה, דינם כדין עובדי המדינה לעניין החיקוקים האלה: |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(1) חוק הבחירות לכנסת [נוסח משולב], התשכ"ט-1969[3]; |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
(2) חוק שירות הציבור (הגבלות לאחר פרישה), התשכ"ט-1969[4]; |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
(3) חוק שירות הציבור (מתנות), התש"ם-1979[5]; |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
(4) חוק העונשין, התשל"ז-1977[6] – ההוראות הנוגעות לעובדי הציבור.". |
||||||
|
תיקון סעיף 11 |
12. |
בסעיף 11 לחוק העיקרי - |
||||||||||
|
|
|
(1) בסעיף קטן (א), במקום "משרד התרבות והספורט" יבוא "המשרד", והמילים "(להלן – תחום תרבות)" - יימחקו; |
||||||||||
|
|
|
(2) סעיף קטן (ב) – בטל. |
||||||||||
|
הוספת סעיפים 12א1 ו-12א2 |
13. |
אחרי סעיף 12 לחוק העיקרי יבוא - |
||||||||||
|
|
|
"מסלול סיוע נוסף לסרט |
12א1. |
על אף הוראות חוק זה, השר רשאי לקבוע, לאחר התייעצות עם המועצה, כי סכום מתוך תקציב הקולנוע, בשיעור שלא יעלה על 15% מהתקציב, יוקצה, בדרך שתיקבע בתקנות כאמור, לסרט ישראלי שמתקיימים לגביו לפחות כל התנאים האלה: |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(1) הפקתו של הסרט הסתיימה; |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
(2) הסרט זכה להצלחה מסחרית בבתי הקולנוע בישראל; לעניין זה, "הצלחה מסחרית" – כרטיסים שנמכרו בהקרנות פתוחות לציבור הרחב, בכמות, בתקופה ובתנאים שיקבע השר; |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
(3) הסרט לא הופק בסיוע של מוסד ציבור המקבל תמיכה לפי מבחנים כאמור בסעיף 3(2). |
||||||
|
|
|
מאגר לקטורים |
12א2. |
(א) השר רשאי לקבוע במבחנים לתמיכה לפי סעיף 12, כי מוסד ציבור המקבל תמיכה בעד סיוע להפקת סרטים, יעסיק לקטורים הנכללים במאגר שינהל המשרד לפי הוראות סעיף זה (להלן – מאגר הלקטורים), בשיעור כפי שיקבע, ובלבד שלא יעלה על 70% מכלל הלקטורים שמעסיק המוסד. |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) זכאי להיכלל במאגר הלקטורים מי שעומד בכל התנאים האלה: |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) הוא בעל תואר אקדמי ממוסד מוכר להשכלה גבוהה, בתחום הקולנוע, התאטרון או הספרות, או שהוא בעל ניסיון מקצועי שלא יפחת מחמש שנים, בתחום הקולנוע, הטלוויזיה, התיאטרון או הספרות, בהיבטים של יצירה, ניהול אמנותי או מחקר; |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) אין הוא עלול להימצא, במישרין או בעקיפין, באופן תדיר, במצב של ניגוד עניינים בין מילוי תפקידו כלקטור לבין עניין אישי או תפקיד אחר, שלו או של קרובו. |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
(ג) אדם המעוניין להיכלל במאגר הלקטורים יגיש בקשה למשרד בה יפרט את עמידתו בתנאים שלפי סעיף קטן (ב) (להלן – תנאי הזכאות); המשרד יפרסם באתר האינטרנט שלו טופס להגשת בקשה מקוונת לפי סעיף קטן זה; המשרד, לאחר התייעצות עם המועצה, יקבל החלטה בבקשה בתוך 60 ימים מיום שהוגשה הבקשה, והוא רשאי להורות למבקש להגיש לו מידע ומסמכים נוספים כפי שיורה; החלטה שלא לכלול מבקש כאמור במאגר תישלח למבקש בציון התנאי מתנאי הזכאות שאינו מתקיים לגביו. |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ד) המשרד יעביר למוסדות ציבור כאמור בתקנת משנה (א) את שמות הלקטורים שבמאגר הלקטורים, תוך ציון תחום העיסוק שלהם, המועד שבו נרשמו במאגר והאם הם משתייכים לפריפריה, על יסוד הצהרתם בלבד; מידע שיועבר לפי תקנת משנה זו לא יכלול מידע או נתונים אישיים על אודות הלקטורים הכלולים בו. |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ה) אדם שהגיע אליו מידע לפי סעיף זה במסגרת תפקידו, חובה עליו לשומרו בסוד והוא אינו רשאי לגלותו אלא לשם מילוי תפקידו ובהתאם להוראות כל דין. |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ו) אין בהוראות סעיף זה כדי לגרוע מסמכותו של השר לקבוע במבחני התמיכה לפי סעיף 12 תנאים נוספים לעניין העסקת לקטורים בידי מוסד ציבור, ובכלל זה הוראות לעניין הרכב הלקטורים, תקופת ההעסקה של הלקטורים, מניעת ניגוד עניינים ושקיפות בעבודת הלקטורים. |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ז) בסעיף זה - |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
"לקטור" – בעל תפקיד במוסד ציבור הנתמך לפי חוק זה בעד סיוע להפקת סרטים, שבתוקף תפקידו הוא שותף להערכה, בחינה או ברירה של בקשות המוגשות למוסד הציבור, ולמעט בעלי התפקידים האלה במוסד: המנהל הכללי, המנהל האמנותי וחבר הוועד המנהל או גוף מקביל לו; |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
"מוסד מוכר להשכלה גבוהה" - כמשמעותו בחוק המועצה להשכלה גבוהה, התשי"ח-1958[7]; |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
"פריפריה" – כל אחד מאלה: |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) ישוב מרוחק או ישוב בסיווג סוציו-אקונומי נמוך, כפי שייקבע במבחני התמיכה; |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) שכונה בסיווג סוציו-אקונומי נמוך, כפי שייקבע במבחני התמיכה; |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) מגזר מקרב הפריפריה החברתית, כפי שייקבע במבחני התמיכה; |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
"קרוב", "בן משפחה" ו"בעל עניין" – כהגדרתם בסעיף 9(ה).". |
|||||
|
החלפת המספר של סעיף 12א |
14. |
בסעיף 12א לחוק העיקרי, מספר הסעיף יתוקן ל"12ב". |
||||||||||