תזכיר לתיקון החוק - טיוטא 1- 30.4.18.doc תזכיר חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, תשע"ו-2016 (תיקון מס' 4), התשע"ח – 2018

תזכיר חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, תשע"ו-2016 (תיקון מס' 4), התשע"ח – 2018

א. שם החוק המוצע

חוק לתיקון חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, תשע"ו-2016 (תיקון מס' 4), התשע"ח – 2018.

ב.  מטרת החוק המוצע והצורך בו

חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, תשע"ו-2016 (להלן: "החוק") מסדיר את ענף הרכב בישראל על תחומיו השונים ובכלל זה: ייצור רכב; ייבוא רכב; סחר ברכב; ייצור, ייבוא וסחר במוצרי תעבורה; מתן שירותי תחזוקה לרכב; ושמאות רכב. מטרת החוק הינה הסדרת השירותים בענף הרכב, תוך הבטחת רמה מקצועית הולמת של נותני השירותים, שמירה על בטיחות הרכב, הגנה על שלום הציבור ובטיחותו, מתן שירות סדיר וזמין למקבלי השירות, קיומם של תנאים הולמים במקומות מתן השירותים וקידומה של התחרות בענף הרכב והגנת הצרכן. החוק מחליף את ההסדרה של ענף הרכב שקדמה לו, באמצעות חמישה צווי פיקוח שהוצאו מכוח חוק הפיקוח על מצרכים ושירותים, התשי"ח-1957 (להלן: "צווי הפיקוח").

מאז נכנס החוק לתוקף, ביום 18.10.16, פעל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים (להלן: "המשרד") באופן מאומץ להשלמת פרסום חקיקת המשנה לפי החוק, במטרה להבטיח את יישומו של החוק בצורה מלאה ככל הניתן, וכן לעמוד בלוחות הזמנים להשלמת מטלה זו כפי שנקבעו בסעיף 247 לחוק.

על אף האמור, עקב היקפו הרחב של החוק המחזיק 253 סעיפים, וריבוי חקיקת המשנה שנקבעה בו, לא יעלה בידי המשרד להשלים את פרסום מלוא חקיקת המשנה לפי החוק עד לתום שנתיים מיום התחילה – 18.10.18.

כדי למנוע מצב של ריק סטאטוטורי ביחס לאותם תחומי פעילות בתחום הרכב, אשר לגביהם לא יעלה בידי המשרד לפרסם את חקיקת המשנה לפי החוק, מוצע להאריך את תקופת תוקפם של צווי פיקוח, ככל שאלה לא ישונו או יבוטלו, או כל עוד לא ייכנסו לתוקפן הוראות במקומם לפי החוק בעניינים המוסדרים בהם, בשנה נוספת עד ליום 18.10.19, במהלכה ישלים המשרד את פרסום חקיקת המשנה לפי החוק.  

 

ג. עיקרי החוק המוצע

 

עיקר 1: 

סעיף 247 לחוק בנוסחו הנוכחי, עניינו שמירת תוקפם של צווי הפיקוח וכן הוראות נוהל שנקבעו מכוחם ופורסמו באתר האינטרנט של המשרד, עד להשלמת פרסום חקיקת המשנה לפי החוק. 

 

לאור האמור מוצע לתקן את הרישא לסעיף, כך שתוקפם של צווי הפיקוח והוראות הנוהל שנקבעו מכוחם יעמוד עד תום שלוש שנים במקום שנתיים מיום התחילה – הארכה של שנה נוספת, במהלכה יתאפשר למשרד להשלים את פרסום חקיקת המשנה מכוחו של החוק.

(סעיף 1 לחוק המוצע)

 

ד.  השפעת החוק המוצע על החוק הקיים

 

החוק יתוקן בהתאם לתיקון המוצע.

 

ה. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה, על תקנים במשרדי הממשלה ועל ההיבט המנהלי

 

עיקר השפעת הצעת החוק היא הארכת תוקפם של צווי הפיקוח וכן הוראות הנוהל שנקבעו מכוחם, החלים בתחום הרכב, כל עוד הם לא שונו, בוטלו לפי דין או כל עוד לא נכנסו לתוקף הוראות במקומם לפי החוק בעניינים המוסדרים בהם. משכך, לא צפויה השפעה משמעותית על תקציב המדינה או על התקנים במשרדי הממשלה.

 

 

 

 

 

 

 

ו. להלן נוסח החוק המוצע:

תזכיר חוק מטעם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים:

הצעת חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, התשע"ו-2016 (תיקון מס' 4) התשע"ח-2018 *

תיקון סעיף 247 לחוק

1.  

בסעיף 247 לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, התשע"ו-2016[1] במקום המילה "שנתיים" יבוא "שלוש שנים".

תחילה

2.

תחילתו של חוק זה 30 ימים מיום פרסומו.

 



* הצעת חוק מס' פ/...; הועברה לוועדה ביום...  . 

[1] ס"ח תשע"ו עמ' 970.