תזכיר חוק השיפוט הצבאי (תיקון מס' )(תיקונים שונים), התשע"ח-2018
א. שם החוק המוצע
חוק השיפוט הצבאי (תיקון מס' )(תיקונים שונים), התשע"ח-2018.
ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו
מטרתו של חוק זה לערוך התאמות בין הוראות שעניינן סדרי דין ודיני ראיות בהליך הפלילי במערכת השיפוט הצבאית לאלה הקיימות במקבילתה האזרחית, בשינויים המחויבים לפי העניין. בנוסף, מוצע לערוך מספר תיקונים בנושא הדין המשמעתי בצה"ל, במטרה לייעל את ההליך המשמעתי.
ג. עיקרי החוק המוצע
סעיף 1 להצעת החוק
מוצע לתקן את סעיף 35 לחוק השיפוט הצבאי, תשט"ו-1955 (להלן – החוק), ולקבוע כי סכום הפיצויים שמוסמך בית הדין הצבאי לפסוק לטובת מי שניזוק מהעבירה, יהיה אותו סכום הקבוע בסעיף 77 לחוק העונשין, התשל"ז-1977 (להלן – חוק העונשין). בתיקון זה יש כדי להשוות את זכויותיו של נפגע עבירה, שנפגע בידי מי שעומד לדין בבית דין צבאי, לזכויותיו של נפגע עבירה אשר נפגע בידי נאשם העומד לדין בבית משפט אזרחי.
סעיף 2 להצעת החוק
מוצע להוסיף סעיף שעניינו דרכי הטלת מאסר במקום קנס, המקביל לסעיף 129א לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב-1982 (להלן – החסד"פ), בשינויים הבאים: במקום היועץ המשפטי לממשלה או נציגו יבוא פרקליט צבאי; הושמטה ההתייחסות לחוק המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות, התשנ"ה-1995, כיוון שחוק זה אינו חל על קנס שהטיל בי"ד צבאי; בקשת נדון לביטול צו מיוחד המטיל מאסר במקום קנס תוגש בתוך 15 ימים (במקום 30 ימים כקבוע בחסד"פ), וזאת בשל אופיו המהיר יחסית של ההליך הפלילי הצבאי.
סעיף 3 להצעת החוק
לאור ביטול סעיף 40 לחוק העוסק בקיצור תקופת עונש במקום קנס, והחלת סעיף 71 לחוק העונשין, העוסק במאסר במקום קנס, על מנת לשמר את המצב הקיים בנוגע להטלת מחבוש במקום קנס שלא שולם בדין משמעתי (כקבוע כיום בסעיף 40 לחוק), יש צורך לתקן את סעיף 154, ולקבוע בו הוראה דומה שלפיה אם שולם חלק מהקנס תקוצר תקופת המחבוש לפי היחס בין הסכום ששולם לבין הקנס כולו.
סעיף 4 להצעת החוק
סעיף 174 לחוק עוסק בדין משמעתי של איש מילואים בשירות. הפרקטיקה מלמדת, כי פעמים רבות חיילי מילואים שמזומנים לשירות מילואים פעיל על מנת להישפט בדין משמעתי, אינם מתייצבים וכך חולפים שלושת החודשים בהם ניתן להעמידם לדין, מבלי שנתנו את הדין על מעשיהם. על מנת למנוע מצב זה, מוצע להאריך את התקופה בה ניתן להעמיד לדין איש מילואים לשישה חודשים. ואולם, אם איש המילואים זומן כאמור ולא התייצב ללא הצדק סביר, מרוץ הזמנים ייפסק לחלוטין וניתן יהיה לשופטו ללא מגבלת זמנים כלל.
סעיף 5 להצעת החוק
סעיף 6 להצעת החוק
סעיף 325(ד) לחוק קובע הגדרה מצמצמת לגבי איסור פרסום של פרטי קטין במסגרת דיון של עבירת מין. סעיף 70(ג) לחוק בתי המשפט מפנה להגדרה הרחבה של פרסום המופיעה בסעיף 24(א)(1) לחוק הנוער (טיפול והשגחה). הרציונל שבהגנה על זהותם של קטינים, שזהותם עשויה להיחשף בהקשרים המנויים בחוק הנוער, יפה גם לחוק השיפוט הצבאי. לפיכך, מוצע לאמץ בחוק את ההגדרה של סעיף 70(ג) לחוק בתי המשפט. עוד מוצע לאמץ את הגדרות סעיף 70(ד) לחוק בתי המשפט בעניין איסור פרסום לצורך הגנה על בטחון אדם או מניעת פגיעה חמורה בפרטיותו, חלף ההגדרה בסעיף 325(ה) לחוק. משמעות התיקון המוצע כפולה. ראשית, הרחבת הקבוצה שעל פרטיה בית המשפט יכול לאסור איסור פרסום – בעל דין (שיכול להיות גם מי שאינו נאשם דווקא) לעומת נאשם בחוק השיפוט הצבאי. שנית, התאמת חוק השיפוט הצבאי לתיקון בחוק בתי המשפט משנת 2005, בעקבות חוק הליכי חקירה והעדה (התאמה לאנשים עם מוגבלות שכלית או נפשית), התשס"ו-2005. בדומה להוספת עילה זו לעילות סגירת הדלתיים בסעיף 68 לחוק, מוצע גם כאן לאמץ בחוק את הסיפא של סעיף 70(ד) לחוק בתי המשפט.
סעיף 7 להצעת החוק
סעיפים 325ג לחוק ו-70ג לחוק בתי המשפט מסדירים באופן זהה את סוגיית הגשת בקשה לביטול איסור פרסום, אולם חוק בתי המשפט מפרט שכלי תקשורת יכולים לפנות בבקשה לאיסור פרסום. על פניו, המונח "מי שמעוניין" מאפשר גם כך לכל מאן דהוא לפנות בבקשה לביטול האיסור, ואין צורך בהבהרה זו. ואכן, בתי הדין הצבאיים דנים בבקשות של כלי תקשורת לביטול איסור פרסום – ראו לדוגמא את עלב"ש 79/14 בעניינו של רב"ט א.ס, במסגרתו נידונה עתירתו של עיתון "הארץ" לבטל את איסור הפרסום. עם זאת, העובדה שחוק בתי המשפט טורח להדגיש את זכות העמידה של כלי תקשורת, בעוד חוק השיפוט הצבאי אינו מציין זאת, עשויה להוביל לטענות בדבר שתיקה מכוונת של המחוקק ביחס לחוק. מכיוון שאין סיבה מדוע תימנע מכלי תקשורת האפשרות לבקש את ביטול איסור הפרסום במערכת הצבאית, מוצע להוסיף הבהרה זו לחוק.
סעיף 8 להצעת החוק
סעיף 70ד לחוק בתי המשפט מקנה זכות ערעור ברשות על החלטת בית משפט מחוזי בערעור בעניין איסור פרסום. לעומת זאת, סעיף 325ד לחוק אינו מאפשר ערעור שכזה לבית המשפט העליון על החלטות בית הדין לערעורים. מוצע לאפשר ערעור ברשות על החלטת בית הדין הצבאי לערעורים, בתנאי כי מדובר בשאלה משפטית שיש בה חשיבות, קשיות או חידוש (בדומה לרשות ערעור על פסק דין של בית הדין הצבאי לערעורים, כמפורט בסעיף 440ט לחוק).
סעיף 9 להצעת החוק
מוצע להחיל את סעיף 66 לחוק העונשין במלואו לאור החלת סעיף 71 לאותו חוק. למען הסר ספק, סעיף 67 לחוק העונשין יוסיף לחול.
סעיף 10 להצעת החוק
תקרת הקנס
סעיף 29 לחוק קובע את תקרות הקנס שבית דין צבאי מוסמך להטיל על מי שהורשעו בפניו בעבירות צבאיות. ככל שמדובר בעבירות שאינן צבאיות, הרי שלפי סעיף 25 לחוק, בית הדין רשאי להטיל על הנדון "עונש שבית המשפט היה מוסמך להטילו על אותה עבירה". קרי, המגבלה הקיימת לעניין קנסות בעבירות שאינן צבאיות היא זו הקבועה בסעיף 61 לחוק העונשין. בסעיף 61 האמור קבועות מדרגות שונות של עבירות בהקשר זה, כאשר ככל שהעבירה חמורה יותר (בשים לב לעונש המאסר המרבי הקבוע בצידה), הקנס שניתן להטיל בגינה גבוה יותר.
תקרת הסמכות הקבועה לגבי עבירות בסעיף 29 לחוק נמוכה באופן ניכר מן התקרות שבסעיף 61 לחוק העונשין, בעוד שישנן עבירות צבאיות, אשר עשוי להיות אינטרס ציבורי להטיל בגינן עונש כלכלי באופיו ולא מבוטל בחומרתו – כך, למשל, עבירות לפי סעיפים 70, 76-80 ו-86 לחוק. מאחר שאין הצדקה של ממש לתקרה ייחודית זו, מוצע לבטלה, ולהחיל בחוק השיפוט הצבאי את סעיף 61 לחוק העונשין.
עוד מוצע לבטל את המגבלה הייחודית הקיימת לגבי תקרת הקנס לנאשמים בשירות חובה בעבירות צבאיות. מגבלה זו אינה קיימת בעבירות שאינן צבאיות, ובתי הדין נותנים דעתם בכל מקרה למצבו הכלכלי של כל נאשם ונאשם, על כן ניתן להותיר את העניין לשיקול דעת בית הדין.
עוד מוצע להחיל בחוק את סעיף 63 לחוק העונשין, שעניינו הטלת קנס לפי שווי הנזק או טובת ההנאה, על כלל הנידונים בהליכים בפני בתי הדין הצבאיים, בעוד שכיום הסעיף אינו מוחל על נידונים בשירות חובה.
מאסר במקום קנס
כיום קובע סעיף 38 לחוק, כי בית הדין רשאי להורות בגזר דינו על מאסר של עד שלושה חודשים בגין אי תשלום הקנס (כולו או חלקו) במועד. תקרה זו נמוכה באופן משמעותי מזו הקבועה בסעיף 71 לחוק העונשין, אשר עומדת על שלוש שנים. לאור ההצעה להשוות את הדין בחוק לעניין תקרת הקנס, ולהחיל את סעיף 61 לחוק העונשין, מוצע להחיל בחוק גם את סעיף 71 לחוק העונשין. האמור מייתר את הצורך בסעיף 40 לחוק, שעניינו קיצור תקופת עונש במקום קנס, שמוצע לבטלו.
סעיף 11 להצעת החוק
סעיף 29
מוצע לבטל את סעיף 29 לחוק ולהחיל במקומו את סעיף 61 לחוק העונשין, כמפורט בסעיף 12 להצעת החוק. להלן נוסח הסעיף שמוצע לבטל:
שיעור קנס
29. קנס המוטל על עבירה לפי חוק זה לא יעלה על עשרים שיעורים של שכר יסוד חדשי של טוראי בשירות חובה, כפי שהוא בשעת הטלת העונש; אולם אם הנדון הוא חייל בשירות חובה לא יעלה הקנס על שני שיעורים של שכר כאמור.
סעיפים 38 ו-40
מוצע לבטל את סעיפים 38 ו-40 לחוק ולהחיל במקומם את סעיף 71 לחוק העונשין, כמפורט בסעיף 12 להצעת החוק. להלן נוסח הסעיפים שמוצע לבטל:
מאסר במקום קנס
38. (א) בית-דין צבאי שהטיל קנס, רשאי בגזר-דינו להטיל על הנידון מאסר עד שלושה חדשים למקרה שהקנס כולו או מקצתו לא ישולם במועדו.
(ב) אין להטיל מאסר על תנאי לפי סעיף זה.
קיצור תקופת עונש במקום קנס
40. הוטל מאסר או מחבוש במקום קנס לפי סעיף 38 או סעיף 154 ולפני שנשא הנידון בכל ענשיו שולם חלק מן הקנס, תקוצר תקופת המאסר או המחבוש לפי היחס שבין הסכום ששולם לבין הקנס כולו.
ד. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים
יתוקנו סעיפים 35, 154, 174, 324, 325, 325ג ו-325ד לחוק.
יתווספו סעיפים 38א, 497 ו-541 לחוק.
יבוטלו סעיפים 29, 38 ו-40 לחוק.
ה. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה, על התקן וההיבט המנהלי
אין השפעה.
ו. להלן נוסח הצעת החוק:
הצעת חוק מטעם הממשלה:
|
תיקון סעיף 35 |
1. |
בחוק השיפוט הצבאי, תשט"ו-1955[1] (להלן – החוק העיקרי), בסעיף 35, סעיף קטן (א), במקום "עשרה שיעורים של שכר יסוד חדשי של טוראי בשירות חובה, כפי שהוא בשעת הטלת החיוב" יבוא "הסכום הקבוע בסעיף 77 לחוק העונשין, התשל"ז-1977".
|
||||||
|
הוספת סעיף 38א |
2. |
בחוק העיקרי, אחרי סעיף 38 יבוא: |
||||||
|
|
"דרכי הטלת מאסר במקום קנס |
38א. |
(א) |
לא הוטל מאסר במקום קנס כאמור בסעיף 71 לחוק העונשין, התשל"ז-1977, בעת מתן גזר הדין, רשאי בית הדין הצבאי להטילו בצו מיוחד, על פי בקשת פרקליט צבאי שהוגשה לאחר שהקנס לא שולם במועדו; |
||||
|
|
|
|
(ב) |
לא יינתן צו מאסר לביצוע מאסר במקום קנס, או צו מיוחד כאמור בסעיף קטן (א), אלא בנוכחות הנידון או סניגורו או אם בצו הזימון או בהזמנה לדיון למתן הצו המיוחד צוין כי ניתן להטיל מאסר במקום קנס על נידון שלא יתייצב. |
||||
|
|
|
|
(ג) |
צו מאסר כאמור בסעיף קטן (ב) שניתן שלא בנוכחות הנידון או סניגורו, לא יבוצע בטרם הומצאה לנידון התראה בכתב על כך לפחות 14 ימים מראש; בהתראה יצוינו פרטי קצין בית הדין הצבאי שאליו ניתן לפנות לבירורים וכן האפשרות לבקש דחיה של תשלום הקנס ופטור מתשלום תוספת פיגורים, בהתאם להוראות סעיפים 66 ו-69 לחוק העונשין, התשל"ז-1977. |
||||
|
|
|
|
(ד) |
הוטל על נידון מאסר במקום קנס, בצו מיוחד כאמור בסעיף קטן (א), שלא בנוכחות הנידון או סניגורו, רשאי בית הדין הצבאי, על פי בקשת הנידון, לבטל את הצו האמור, אם נוכח שהיתה סיבה מוצדקת לאי התייצבותו או אם ראה שהדבר דרוש כדי למנוע עיוות דין; בקשה לפי סעיף קטן זה תוגש בתוך חמישה עשר ימים מהיום שהומצא לנידון הצו המיוחד, ואולם רשאי בית הדין הצבאי לדון בבקשה שהוגשה לאחר מועד זה אם הבקשה הוגשה בהסכמת התובע."
|
||||
|
|
|
|||||||
|
תיקון סעיף 154 |
3. |
בסעיף 154 לחוק העיקרי, האמור בו יסומן "(א)" ואחריו יבוא: "(ב( הוטל מחבוש במקום קנס לפי סעיף קטן (א), ולפני שנשא הנידון בכל עונשיו שולם חלק מהקנס, תקוצר תקופת המחבוש לפי היחס שבין הסכום ששולם לבין הקנס כולו."
|
||||||
|
תיקון סעיף 174 |
4. |
בסעיף 174 לחוק העיקרי- |
||||||
|
(1) |
האמור בו יסומן "(א)", ובו, במקום המילה "שלושה" יבוא "שישה"; |
|||||||
|
(2) |
אחרי סעיף קטן (א) יבוא: "(ב) על אף האמור בסעיף קטן (א), איש מילואים שזומן לראשונה במהלך ששת החודשים כאמור לטובת קיום הדיון המשמעתי, ולא התייצב ללא הצדק סביר – ניתן יהיה לקיים את הליך הדין המשמעתי בעניינו אף אם חלפו למעלה משישה חודשים כאמור."
|
|||||||
|
תיקון סעיף 324 |
5. |
בסעיף 324 לחוק העיקרי - |
||||||
|
(1) |
בסעיף קטן (ג), פסקה (4), בסופה יבוא " וכן אדם עם מוגבלות שכלית או אדם עם מוגבלות נפשית, כהגדרתם בחוק הליכי חקירה והעדה (התאמה לאנשים עם מוגבלות שכלית או נפשית), התשס"ו-2005."
|
|||||||
|
(2) |
בסעיף קטן (ג) לאחר פסקה (7) יבוא - " (8) לשם הגנה על סוד מסחרי; (9) לשם הגנה על ענינו של מתלונן או ניזוק בעבירה לפי סעיף 377א לחוק העונשין, התשל"ז-1977; (10) לשם הגנה על עד מוגן או על מידע חסוי בעניין עד מוגן, תכנית הגנה, הרשות להגנה על עדים, או עד מאוים, כמשמעותם בחוק להגנה על עדים, התשס"ט-2008; (11) לשם הגנה על עניינו של נפגע עבירה או של עבריין מין, בהליך לפי חוק הגנה על הציבור מפני ביצוע עבירות מין, התשס"ו-2006; (12) לשם הגנה על עניינו של חשוד בדיון בבקשה לאסור את פרסום שמו לפי סעיף325(ו1). |
|||||||
|
|
|
(3) |
במקום סעיף קטן (ד) יבוא: "בבקשות להחלטות ביניים רשאי בית הדין לדון בדלתיים סגורות." |
|||||
|
|
|
(4) |
לאחר סעיף קטן (ד) יבוא: |
|||||
|
|
|
|
(ד1) |
בעת דיון בבקשה לדלתיים סגורות, רשאי בית הדין, לבקשת תובע צבאי, לסטות מדיני הראיות מטעמים שיירשמו, ולקבל ראיה אף שלא בנוכחות צד לדיון או בא כוחו או בלי לגלותה להם, אם שוכנע כי גילוי הראויה עלול לפגוע בביטחון המדינה, ביחסי החוץ שלה, בשלום הציבור או בביטחונו, או לחשוף שיטות עבודה חסויות, וכי אי-גילויה עדיף על פני גילויה לשם עשיית צדק; בית המשפט רשאי, בטרם יקבל החלטה לפי סעיף קטן זה, לעיין בראיה ולשמוע הסברים שלא בנוכחות המשיב ובא כוחו. |
||||
|
|
|
|
(ד2) |
בית הדין ידון בדלתיים סגורות בעת מתן עדותו של עד שזהותו חסויה על פי תעודת חיסיון שהוצאה מכוח סעיפים 44 או 45 לפקודת הראיות [נוסח חדש], התשל"א-1971, או על פי הוראת כל דין אחר; ואולם בית הדין רשאי, מטעמים שיירשמו, לדון בעניין, כולו או מקצתו, בפומבי. |
||||
|
תיקון סעיף 325 |
6. |
בסעיף 325 לחוק העיקרי - |
||||||
|
(1) |
במקום סעיף קטן (ד) יבוא: "לא יפרסם אדם בלי רשות בית הדין פרסום בעניינו של קטין כאמור בסעיף 24(א)(1) לחוק הנוער (טיפול והשגחה), התש"ך-1960."
|
|||||||
|
(2) |
בסעיף קטן (ה) במקום "נאשם" יבוא "בעל דין" ואחרי המילה "מהם" יבוא "או לשם מניעת פגיעה בפרטיות של אדם בשל חשיפת מידע רפואי עליו או לשם מניעת פגיעה בפרטיותו של אדם עם מוגבלות שכלית או של אדם עם מוגבלות נפשית, כהגדרתם בחוק הליכי חקירה והעדה של אנשים עם מוגבלות".
|
|||||||
|
תיקון סעיף 325ג |
7. |
בסעיף 325ג לחוק העיקרי, בסעיף קטן (א) לאחר המילה "האיסור" יבוא "לרבות כלי תקשורת".
|
||||||
|
תיקון סעיף 325ד |
8. |
בסעיף 325ד לחוק העיקרי - |
||||||
|
|
|
(1) |
אחרי סעיף קטן (א) יבוא: "(א1) החלטת בית הדין הצבאי לערעורים בערעור על החלטה כאמור בפסקאות (1) עד (3) שבסעיף קטן (א), ניתנת לערעור ברשות לבית המשפט העליון בתוך שבעה ימים; בית המשפט העליון ידון בבקשת רשות הערעור בדן יחיד והוא רשאי לדחותה על הסף בלא דיון בנוכחות הצדדים; ניתנה רשות הערעור, ידון בית המשפט העליון בערעור בדן יחיד." |
|||||
|
|
|
(2) |
בסעיף קטן (ב) לאחר המילים "כאמור באותן פסקאות" יבוא "או בית המשפט העליון הדן בבקשת רשות ערעור כאמור בסעיף קטן (א1)".
|
|||||
|
תיקון סעיף 497 |
9. |
בסעיף 497 לחוק העיקרי, בסעיף קטן (ב), במקום "66(א) ו-67" יבוא "66".
|
||||||
|
תיקון סעיף 541 |
10. |
בסעיף 541 לחוק העיקרי - |
||||||
|
(1) |
במקום פסקה (1) יבוא "סעיפים 61, 63 ו-71 לאותו חוק יחולו הן לגבי עבירות צבאיות והן לגבי עבירות שאינן עבירות צבאיות". |
|||||||
|
(2) |
בפסקה (2) יימחקו המילים "61 ו-62".
|
|||||||
|
ביטול סעיפים |
11. |
בחוק העיקרי, סעיפים 29, 38 ו-40 - בטלים. |
||||||
|
|
|
|||||||